عاملین شکار پنج بز و گوسفند وحشی در شهرستان میامی روانه زندان شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): دو روز قبل (شنبه ۹۴/۸/۱۶) نیروهای یگان محیط زیست پارک ملی توران گزارشی را طریق همیاران محیط زیست دریافت نمودند مبنی بر اینکه سه شکارچی از اهالی روستایی در شهرستان میامی بوسیله یک خودروی پاترول وارد مناطق آزاد مابین کوه میامی و بیارجمند شده و اقدام به شکار غیرمجاز نموده اند.

رییس ذخیره گاه زیستکره توران در این باره گفت: پس از دریافت گزارش محیط بانان با کمک همیاری که گزارش مذکور را ارائه کرده بود به شناسایی متخلفین پرداخته و مشخصات هر سه نفر را بدست آوردند.

علی اکبر قربانلو اظهار داشت: محیط بانان سپس موضوع را با دادستان میامی درمیان گذاشته و پس از اخذ نیابت قضایی ورود به منزل به همراه مامورین پلیس اطلاعات و امنیت این شهرستان بصورت همزمان وارد سه منزل مسکونی در روستای ابراهیم آباد میامی شده و به تفتیش این مکان ها پرداختند.

در بازرسی از این سه خانه اجزای بدن پنج بز و گوسفند وحشی شامل یک کل وحشی، یک بره میش وحشی و سه قوچ و میش وحشی به همراه سه اسلحه گلوله زنی ۲۷۰ دوربین دار، یک اسلحه ساچمه زنی تک لول (همه اسلحه ها دارای جواز حمل) و تعدادی فشنگ کشف و ضبط گردید.

اجزای بدن پنج بز و گوسفند وحشی به همراه چهار اسلحه کشف شده از شکارچیان متخلف در شهرستان میامی

اجزای بدن متعلق دو قوچ وحشی تازه بوده و کمتر از ۲۴ ساعت از شکار آنها نگذشته بود و مابقی گوشتها مربوط به شکارهای قبلی بوده است.

در این رابطه سه متخلف بازداشت شده و پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی شدند.

مقام قضایی برای متخلفین ۵۰۰ میلیون تومان قرار تعیین نمود و به دلیل اینکه متهمین توان تامین وثیقه مذکور را نداشتند به زندان شاهرود منتقل شده اند و تا زمان رسیدگی به پرونده در این زندان خواهند بود.

علی اکبر قربانلو از دادستان محترم و فرماندهی پلیس اطلاعات و امنیت شهرستان میامی بابت همکاری و مساعدت در برخورد با متخلفین تشکر و قدردانی نمود.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک کل یا قوچ وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متهمین می بایست مبلغ پانصد میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست را به حساب دولت واریز نماید.

همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید اسلحه ها و ادوات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

مقام قضایی می تواند با استناد به ماده مذکور و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل سلاح های کشف شده اقدام و دستور مصادره اسلحه های مربوطه به نفع دولت را صادر نماید.

+71
-253
  

27 دیدگاه

  1. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    نیاز به کارگروه حرفه ای از قضات و بازپرسین قوه قضائیه امری لازم است

    بدون هیچ تردیدی این میش و کل در طول چند سال تشکیل یک گله را میدادند و کشتار اینچنینی مصداق بارز نسل کشی است

    جرائم اینچنینی نیاز به دیدگاه حرفه ای و دقیق تری دارد که جای آن خالی است

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 23

    • گرگعلی می‌گوید:

      دوست عزیز من با این منطقه تا حدی آشنایی دارم متاسفانه بخش عظیمی از مساحت توران را شوره زارهای وسیع در جنوب تشکیل می دهد بدون ارزش حفاظتی و فقط کوهستان های جنوب بیارجمند و کوهستان های شرقی از زمان آباد تا بردسکن و دشتهای بینابینی است که از لحاظ تنوع زیستی داغ می باشد که شکار به شدت کنترل شده است ولی متاسفانه مناطقی مستعد نظیر کوه های بین میامی و بیارجمند، همچنین مناطق شمال جاده سبزوار شاهرود که بارها یوز در آنجا مشاهده شده از مناطق آزاد هستند و امیدوارم اداره محیط زیست سمنان این مناطق شمالی زیستگاه توران را حداقل شکار ممنوع اعلام کند با همراه با نظارت بیشتر به حمدالله این مناطق همچون کمربندی ضامن حیات بلند مدت یوزهای توران باشد پس به نظر من باید در مرز بندی این منطقه مهم تجدید نظری جدید شود.

      موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  2. فرزند طبیعت می‌گوید:

    چرا تاکنون هیچ اماری از مقدار پولهای واریزی توسط متخلفین به حساب سازمان ح م ز اعلام نگردیده است ؟!چرا تا کنون گفته نشده که این جریمه ها کجا و چگونه صرف میشود ؟! ایا این جریمه ها جهت تکثیر جانوران و رها سازی انها در طبیعت شده است یا صرف هزینه های داخلی سازمان م ز ؟!

    داغ Thumb up 7 Thumb down 8

    • kooshan می‌گوید:

      فرزند طبیعت،
      در قانون بودجه مصوب مجلس که هر سال اعلام می شود اعتبارات و درآمدهای هر دستگاه دولتی و نیز محلهای هزینه آنها با اعداد و ارقام مشخص می شود، می توانید به قانون بودجه امسال مراجعه کنید، در قانون شکار وصید نیز این موارد گفته شده و ضمنأ بارها در نظرات ارسالی به خبرهای دیده بان در این باره بحث شده است، بهتر است ابتدا قدری وقت گذاشته و زحمت کشیده تا موضوع برایتان نسبتأ روشن شود بعد اگر سؤال و ابهامی باقی بود، آنگاه جای پرسش دارد.

      داغ Thumb up 5 Thumb down 7

  3. عقاب تنهای کوهستان می‌گوید:

    اسمه اینجور افراد فقط میشه گذاشت (((ناکسان طبیعت )))
    به نظر این بنده حقیر سازمان باید در جریمه ها تجدید نظر کنه. هر گونه ای که شکار شده جریمه جنس ماده حداقل باید سه برابر کنن تازه اگر صرف نظر کنیم از سالهای باقیمانده حیوان شکار شده که میتونسته چند دوره موالید داشته باشه.
    انجوری کسی هم که تخلف میکنه ترس بیشتری از بز کشی داره.

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 15

  4. حسن می‌گوید:

    بی… ها شما طعمه پلنگ و یوز رو از بین میبرین

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 16

  5. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    از دیده بان سوال کنید آیا تمامی کسانی که شریک جرم هستند باید بصورت شریکی جریمه بدهند ؟ یا از تمامی افراد بصورت تک تک جریمه اخذ میشود ؟

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 8

    • دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

      جریمه حقوقی (ضرر و زیان محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز) ثابت و به تعداد جانوران تلف شده است و مابین تمام افراد دخیل در جرم مشترک است.

      اما جریمه جزایی که توسط دادگاه تعیین می شود برای هریک از متهمین جداگانه تعیین می شود و میزان و نوع آن (حبس یا جریمه نقدی) بر اساس درجه جرم و تشخیص قاضی پرونده متفاوت است.

      پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 4

  6. ابی می‌گوید:

    نامردا یخچالتون که از گوشت پر بوده دیگه چرا

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 13

  7. ناشناس می‌گوید:

    باید اعدام بشن

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 19

  8. ایمان می‌گوید:

    یکی از راهکارهای کارآمد برای جلوگیری از نابود شدن حیات وحش؛ طرح خارج نمودن روستاها از درون مناطق حفاظت شده و تجمیع این روستاهاست که افزون بر پاسداری بهتر از حیات وحش کشور، مزایایی فراوانی را هم برای این روستاها به دنبال دارد مانند نوساز شدن ساختمان ها و ایمنی در برابر زمین لرزه، افزایش امکانات بهداشتی، درمانی و آموزشی و بسیاری از مزایای دیگر که امیدوارم بودجه ای برای انجام این طرح شایسته در نظر گرفته شود.

    در پایان از محیط بانان زحمتکش شهرستان میامی کمال سپاسگزاری را دارم.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

  9. فرزند طبیعت می‌گوید:

    چرا تاکنون هیچ اماری از مقدار پولهای واریزی توسط متخلفین به حساب سازمان ح م ز اعلام نگردیده است ؟!چرا تا کنون گفته نشده که این جریمه ها کجا و چگونه صرف میشود ؟! ایا این جریمه ها جهت تکثیر جانوران و رها سازی انها در طبیعت شده است یا صرف هزینه های داخلی سازمان م ز ؟!

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 5

  10. محیطبان سبزوار می‌گوید:

    چراا خوب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    شما که گوشت داشتین چرا باز رفتین شکار زذین
    به شما هم میگن شکارچی؟؟؟؟
    اه اه اه

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 5

  11. گرگعلی می‌گوید:

    حیفه به خدا حیفه مناطق بین بیارجمند و میامی آزاد باشه همچنین مناطق شمالی جاده سبزوار به میامی که زیستگاه های اصلی یوز است. حداقل این مناطق حاشیه توران رو شکار ممنوع کنید.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

    • امین منصوری می‌گوید:

      گرگعلی جان منطقه شکار ممنوع بدون پاسگاه و محیطبان چه فرقی با منطقه آزاد داره؟ به نظر من فقط اسمش فرق میکنه

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  12. جعفری می‌گوید:

    منطقه توران وسعت بزرگ و تنوع جانوری زیادی دارد ولی متاسفانه این پهنای بزرگ و نیرو و امکانات کم محیط بان باعث این مشکلات در منطقه می شود

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  13. داریوش می‌گوید:

    شکار نگید بگید نسل کشی

    خدا خودش دست این قاتلان حیات وحشو از سر مملکت ما کوتاه کنه

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  14. Hunter می‌گوید:

    سلام
    طمع خصلت بدیه
    هدفشون فقط جمع کردن گوشت بوده
    ن تفریح ن لذت بردن از طبیعت ن مرام شکار هیچ
    ممنون

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  15. کاسپین می‌گوید:

    درود بر همیاران محیط زیست میامی
    درود بر محیط بانهای میامی
    درود بر پلیس امنیت عمومی این منطقه
    درود بر قاضی این پرونده

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 6

  16. رشید می‌گوید:

    لعنت بر نسل کشان و مفت خوران حیات وحش

    جایی که همش ایراد باشد و هر کس دنبال منافع خودش باشد و هیچکس برای نجات حیات وحش طرحی نداشته باشد یا از کارشناسان واقعی استفاده نشود همین آش است وهمین کاسه

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  17. صدای باد می‌گوید:

    بز و گوسفند وحشی یعنی چی؟ منظور قوچه؟ یا گونه جدیدیه؟؟ تورو بخدا درست گزارش بدین

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  18. مسافر زمین می‌گوید:

    کسانی که با استفاده از سلاح مجاز اقدام به قانون شکنی و ارتکاب اعمال مجرمانه را مینمایند شایستگی حمل سلاح را ندارند

    امیدوارم با پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست، ابطال مجوز حمل سلاح متخلفین و مصادره کلیه سلاح ، خودرو، موتور سیکلت، قایق، و لوازم و تجهیزاتی که آنان در امر شکار و صید مورد استفاده قرار میدهند به طور جدی در دستور کار قضات محترم قرار گیرد

    به نظر من بهتر است قضاتی که محل خدمت آنها در حواشی مناطق تحت مدیریت سازمان واقع شده است توسط بازدیدهایی که بوسیله سازمان محیط زیست برنامه ریزی میشود در جریان کلیه حساسیتهای این امر قرار گیرند.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  19. شاهین می‌گوید:

    ضمن تشکر از نیروهای عزیز محیط زیست و همکاری خوب پلیس و نیروی انتظامی در این پرونده و دادستان محترم
    با توجه به قتل عامی که صورت گرفته قاضی محترم پرونده بایستی حتماً توقیف اسلحه ها و ابطال جواز حمل این مجرمین خطرناک رو صادر کند.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

  20. آرش می‌گوید:

    با سلام
    البته دادگاه به استناد ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی هم میتواند مجوز حمل اسلحه شکارچی غیر قانونی را باطل و اسلحه را مصادره کند:

    مجازاتهای تکمیلی و تبعی
    ماده ۲۳- دادگاه میتواند فردی را که به حد، قصاص یا مجازات تعزیری از
    درجهشش تا درجه یک محکوم کرده است با رعایت شرایط مقرر در این قانون، متناسب با جرم ارتکابی و خصوصیات وی به یک یا چند مجازات از مجازاتهای تکمیلی زیر محکوم نماید:
    الف- اقامت اجباری در محل معین
    ب- منع از اقامت در محل یا محلهای معین
    پ- منع از اشتغال به شغل، حرفه یا کار معین
    ت- انفصال از خدمات دولتی و عمومی
    ث- منع از رانندگی با وسایل نقلیه موتوری و یا تصدی وسایل موتوری
    ج- منع از داشتن دسته چک ویا اصدار اسناد تجارتی
    چ- منع از حمل سلاح
    ح- منع از خروج اتباع ایران از کشور
    خ- اخراج بیگانگان از کشور
    د- الزام به خدمات عمومی
    ذ- منع از عضویت در احزاب، گروهها و دستجات سیاسی یا اجتماعی
    ر- توقیف وسایل ارتکاب جرم یا رسانه یا مؤسسه دخیل در ارتکاب جرم
    ز- الزام به یادگیری حرفه، شغل یا کار معین
    ژ- الزام به تحصیل
    س- انتشار حکم محکومیت قطعی

    داغ Thumb up 5 Thumb down 4

  21. فریبا می‌گوید:

    باید هر شکارچی غیر مجاز ، پس از اعمال جریمه، ۶۰ ضربه شلاق بخورد تا درس عبرتی برای دیگر شکارچیان باشد.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 7

  22. یاسین می‌گوید:

    باسلام و احترام

    جرایم به صندوق ذخیره ارزی دولت واریز میشود اگر جرایم به محیط زیست واریز میگردید که خیلی کارها میشد انجام شد

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>