فنس کشی غیرقانونی به منظور تصرف بخشی از عرصه های پارک ملی خجیر

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): در حالی که تنها چند روز از ابلاغ سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست توسط رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر ضرورت حفاظت همه جانبه از منابع طبیعی می گذرد، نیروهای نظامی مستقر در منطقه حفاظت شده جاجرود طی روزهای گذشته اقدام به فنس کشی غیرقانونی و گسترده در این منطقه و بخشی از پارک ملی خجیر نموده اند.

بررسی میدانی خبرنگار دیده بان نشان می دهد که فنس مذکور در قسمت شمالی پارک ملی خجیر حدود ۴ کیلومتر در حاشیه جاده اصلی و در قسمت جنوبی نیز تا حدود ۲ کیلومتر وارد محدوده پارک شده است.

تصمیم بر این است که فنس جنوبی به فنس شمالی متصل شود و در این صورت محدوده بزرگی از منطقه حفاظت شده جاجرود و پارک ملی خجیر عملا از کنترل محیط زیست خارج شده و به تصرف نیروهای نظامی درخواهد آمد.

محدوده مورد نظر شامل ارتفاعات «آسمان کوه» ، «بارجمالی» و «صندوق بند» و دره ای موسوم به «آب دره» می باشد. این منطقه وسیع از بهترین عرصه های پارک ملی خجیر و بخشی از زون امن این پارک به شمار می رود که با اتمام فنس کشی، از محدوده پارک ملی خارج شده و بصورت کامل درون محوطه نیروهای نظامی قرار می گیرد.

در صورت اتمام این عملیات علاوه بر اشغال بهترین عرصه های پارک ملی خجیر، کریدور ارتباطی حیات وحش مابین پارک های ملی خجیر و سرخه حصار تا حد زیادی قطع شده و عملا این زیست بوم ارزشمند از بین خواهد رفت.

بر اساس اطلاعات دریافتی طی روزهای گذشته با دخالت نیروهای محیط زیست عملیات فنس کشی در برخی مواقع متوقف شده اما مجددا به بهانه های مختلف ادامه یافته است.

نیروهای نظامی با استقرار نیروی مسلح و ادوات و خودروهای نظامی اجازه دخالت به محیط بانان را نمی دهند و تلاش دارند تا فعالیت خود را به هر شکل ممکن ادامه دهند.

بر اساس ماده ۳ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، تعریف مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و تعیین ضوابط و مقررات مربوط به مناطق مذکور به موجب آیین نامه اجرایی این قانون خواهد بود.

بر اساس ماده ۸ آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست (مصوب ۱۳۸۳/۳/۲۸ و اصلاحیه ۱۳۷۱/۸/۲۴ مجلس شورای اسلامی) هر عملی که موجب تغییر اکوسیستم شود در پارک های ملی ممنوع است.

این فنس کشی گسترده ظاهرا به بهانه تامین امنیت تاسیسات نظامی مستقر در منطقه در حال انجام است.

این در حالی است رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در ۱۷ اسفندماه سال گذشته صراحتا فرمودند که: «دستگاههای مسئول باید قاطعانه با تعدی به منابع طبیعی به هر بهانه ای اعم از هتل سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهاتِ به ظاهر قابل قبول، مقابله کنند.»

ضمن اینکه در بند ۶ سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست که ۲۶ آبان ماه سال جاری توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است صراحتا به «مدیریّت اکوسیستم‌های حساس و ارزشمند (از قبیل پارک‌های ملی و آثار طبیعی ملی) و حفاظت از منابع ژنتیک و ارتقاء آنها تا سطح استانداردهای بین‌المللی» اشاره شده است.

+489
-1234
  

40 دیدگاه

  1. نیروانا می‌گوید:

    سالها پیش هم اراضی زیادی در دو طرف جاده اصفهان شیراز در تصرف ارگانهای نظامی بود که تعدادی وسایط و ادوات نظامی در آنها خالی شده و حصار کشی شده بود اکنون به جای آنها شهرک سپاهانشهر یا مرکز تجاری سیتی سنتر ، آپارتمانهای کشوری و…. ساخته شده است

    متاسفانه بعضی از ارگانهای نظامی و سازمانهای دولتی تحت عنوان تعاونی مسکن به عرصه های طبیعی دست اندازی کرده و به زمین خواری روی آورده اند.

    پر طرفدار Thumb up 54 Thumb down 5

  2. خرس می‌گوید:

    خوب است این مسئله از طریق محیط زیست به اطلاع شخص رهبری رسانده شود تا مشخص شود چه ارگانهایی و اشخاصی از ابلاغیه ایشون تخطی میکنند؟

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 10

  3. محسن می‌گوید:

    سلام

    مطمئنا نباید فنس کشی بسته شود، اما وجود منطقه نظامی عامل امنیت قوچ و میش های سرخه حصار و خجیر است.
    من خودم به چشم دیدم که قوچ و میش ها در چند متری نظامی ها مشغول چرا بودند و نمی ترسیدند، در حالی که آن ور فنس ها، ما حتی نمی توانستیم به آن ها نزدیک شویم.
    اگر شکارچیان از صدای تیر در منطقه نظامی نمی ترسیدند، الان قوچ و میشی در خجیر و سرخه حصار نبود.

    داغ Thumb up 21 Thumb down 30

    • صدای طبیعت می‌گوید:

      با سلام، دوست عزیز باید این مسئله رو در نظر بگیرید که دغدغه امروز همه محیط زیستی ها فقط حفظ جمعیت الان قوچ و میشهای موجود در پارک ملی خجیر نیست بلکه تداوم این جمعیت و صدالبته انتقال ژنوم سالم به نسلهای بعدی موضوع مهمتری است که امروزه بخشی از تحقیقات دانشگاهی به این مسئله اختصاص داده شده است تا از یک فاجعه زیست محیطی تحت عنوان “جزیره ای شدن زیستگاه” این حیات وحش جلوگیری شود که در غیر این صورت به علت عدم امکان مهاجرت و وقوع درون آمیزی، تنوع ژنتیکی به تدریج کاهش یافته و این مسئله علاوه بر ظهور نقص های ژنتیکی در ظاهر حیوان، موجب ضعف حیات وحش در مواجهه با بیماریها و در نهایت انقراض محلی این گونه خواهد شد، امروزه به علت احداث جاده ها بدون انجام ارزیابی های زیست محیطی با این مشکل در جای جای کشورمان مواجهه هستیم و باید در نظر بگیریم که امروزه از بین رفتن زیستگاه ها به مراتب سهم بیشتری از شکارچیان غیرمجاز در نابودی حیات وحش کشورمان داشته است…متشکرم

      پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 6

  4. مسافر زمین می‌گوید:

    آب که سر بالا میره قورباغه تو دستگاه شور ابوعطا می خونه.
    ظاهرا انگیزه و اعتماد به نفس متجاوزین و مخربین محیط زیست به اعمال خود، بیشتر از انگیزه کسانی است که مسئولیت حفظ محیط زیست را بر عهده دارند. نکته جالب در عکسها این است که در هیچکدام مامورین محیط زیست دیده نمیشوند و عکسها از فاصله بسیار دور گرفته شده. تصور کنید که این منطقه یک پارک ملی و بیخ گوش پایتخت و دارای سابقه تاریخی حفاظت است حالا چه بر سر سایر مناطق آزاد و دور افتاده می آید و یا چه بر سر پرندگان مهاجر و یا حیات وحش می آید خداوند عالم است.

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 8

  5. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    گستاخی تا چه اندازه است ! با توپ و تفنگ میخواهند زمین خواری کنند

    اینا برای هیچکس و هیچ چیز ارزش قائل نیستن شبانه نفوذ کردن به اطراف و تا داخل پارک جهان نما کرج و هکتارها زمین رو به بهانه نظامی غصب کردن و بعد شروع کردن به ساخت و ساز در آنجا !!

    هیچکس نباید ساکت بمونه ، خانم ابتکار خواهش میکنم جلوی اینها بایست ،می دونم بیش از قبل تحت فشار می گذارند شمارا …اما الان وقت سکوت نیست ، اگر میخواهید اسمی به نیکی از یک زن قدرتمند و نه سازش کار از شما یاد بشه سریع عمل کن

    من همیشه طرفدار شما بودم اما این داستان خیلی تاثیر گذار بر دیدگاه دیگران در مورد شما هست ، باید جلوی این کار گرفته بشه

    دیده بان ادامه بده منتظر گزارش های بعدی هستیم

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 8

  6. سهیلا شیخ لو می‌گوید:

    تعدی و چشم داشت به مناطق قرق و حفاظت شده محیط زیست به بهانه های مختلف همچون منطقه نظامی و مذهبی و توسعه و … گویا به امری عادی و بدون مسئولیت تبدیل شده که ظاهرا حتی با زور نظامی و .. به روی نیروهای محیط زیست عملی شدنیه

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 7

  7. دوست می‌گوید:

    این بد تر از طاعونه..
    امیدوارم با قاطعیت برخورد بشه.
    نه مثل فریدونکنار

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 7

  8. رشید می‌گوید:

    این منطقه هم از دست رفت!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 8

  9. ردپا بر جا نگذار می‌گوید:

    من که بارها گفتم زور محیط زیست به قدرتهای بزرگ داخلی نمیرسه و تا وقتی قدرتهای شخصی یا سازمانی داخلی به دنبال منافع خودشون هستند نه آلودگی هوا بر طرف میشه و نه مشکلات بنیادی دیگه

    محیط زیست باید در راس قدرتها قرار بگیره، اونوقت افراد واقعا دانشمند و رشوه نگیر و زورمند واردش بشن. بعد ممکنه بتوانند بحران های زیست محیطی را کنترل بکنند.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 6

  10. امین منصوری می‌گوید:

    عمرا سازمان محیط زیست زورش به ارگانهای نظامی برسه، نظامی ها همون بلایی رو که سر منطقه حفاظت شده بیستون آوردن، سر خجیر هم میارن

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 10

  11. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    اینها دیگه چه آدمهایی هستند
    با وجود سخنان مقام معظم رهبری باز جرات کردند به منابع طبیعی تجاوز کنند !

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 17

  12. گرگعلی می‌گوید:

    دیده بان
    سازمان محیط زیست ضعیف ما توان برخورد با چندتا اوباش رو در فریدون کنار ندارد دیگه وای به حال اینا که نظامین

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 7

  13. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    زور هست دیگه زوری بعضی از کارهای غیر قانونی راحت انجام میشه

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 7

  14. جمشید از خوی می‌گوید:

    هنوز آثار خراش عمیق سال ۱۳۷۴، از سوی یکی از قوه های مجری قانون، از چهره طبیعت پارک ملی سرخه حصار (قد یمی ترین پارک ملی شناسنامه دار کشور ) در یک قدمی سه راه آزمایش در شرق پایتخت ،با بیش از ۱۵۰ سال سن ،پاک نشده است.!

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 4

  15. داریوش می‌گوید:

    اینکه این زمین خواری توسط نیروهای نظامی دقیقن چند روز بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب صورت میگیره خیلی عجیبه !

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 6

  16. امید می‌گوید:

    واسه چی اعتراض میکنید؟! وقتی قراره از شکارها حفاظت بشه ولی نه مجوز شکار بدن و نه حتی اجازه رفتن به کوه بارجمال و صندوق بند و آسمون کوه بدن که مردم بتونن برن و حتی اونارو تماشا کنن و فیلم برداری کنن پس همون بهتر که سپاه و ارتش مواظب حیات وحش بشه . ضمنا در تمامی مناطق محیط زیست که نیروهای نظامی عامل کنترل کننده بودند خداییش حیات وحش به نحو عالی احیا شد . همین قوچهای بزرگی که تو قوچ مستی تو منطقه خجیر دیده میشن همشون از مناطق نظامی میان بیرون و بعد از جفت گیری برمیگردن . این حرفها و اعتراض ها واسه زمانی خوبه که حفاظت از حیات وحش و بهره برداری پایدار تواما وجود داشته باشه . نه اینکه فقط حفاظت شکارها باشه اما حتی نشه واسه دیدنشون هم اجازه کوه رفتن به علاقه مندارو هم ندن.

    داغ Thumb up 12 Thumb down 22

    • امین منصوری می‌گوید:

      نیروهای نظامی خیلی خیلی با خیال راحت میتوانند تمام حیات وحش را بکشند و هیچکس هم نتونه بهش بگه رو چشمتون ابروست، به راحتی هم میتونن محیطبانها رو به دلیل ورود به مناطق نظامی بازداشت کنن. در اوایل جنگ پادگانهایی را در قلب منطقه بیستون مستقر نمودند و تنگه های معروف کنش، خلگ و ورمنجه جولانگاه نیروهای نظامی شد
      بعد از مدتی پاسگاههای محیطبانی را تخلیه و تخریب نمودند
      در زمان جنگ همین نظامیان عزیز بودند که با گشت شبانه در مناطق نظامی آهوان مهران و قصرشیرین و سومار و خان لیلی و سرپل و…را تا مرز انقراض پیش بردند.

      پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 10

      • میثم می‌گوید:

        جناب منصوری کاملن درست می فرمایند.

        نیرو های نظامی خود جز بزرگترین دشمنان محیط زبست هستند در بیشتر مواقع باعث نابودی حیات وحش شدن…

        پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 9

  17. حق گو می‌گوید:

    فقط باید به حال محیط زیست کشور اشک ریخت

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 6

  18. kooshan می‌گوید:

    احتمال دارد نیروهای مسلح کشور بنابر ضرورتهای نظامی و امنیتی و غیره در عرصه های طبیعی به ساخت و احداث تأسیسات و بنا و فنس و نظیر آن مبادرت کنند که در این زمینه لازم است ضمن دریافت مجوز از فرماندهی و سپس تعامل و هماهنگی با دستگاه دولتی ذیربط و در این مورد «س. ح. م. ز.» و با رعایت قوانین و مقررات موجود اقدام شود و حتی اگر در مواردی بنابر مقتضیات و مصلحتهای ملی ضروری باشد که ملاحظات زیست محیطی در نظر گرفته نشود باز هم نیاز به اخذ دستور از فرماندهی کل قوا و ابلاغ مراتب به دولت و «س. ح. م. ز.» و هماهنگی های لازم است و چون در خبر دیده بان آمده که :
    «بر اساس اطلاعات دریافتی طی روزهای گذشته با دخالت نیروهای محیط زیست عملیات فنس کشی در برخی مواقع متوقف شده اما مجددا به بهانه های مختلف ادامه یافته است.»
    و نیز « نیروهای نظامی با استقرار نیروی مسلح و ادوات و خودروهای نظامی اجازه دخالت به محیط بانان را نمی دهند و تلاش دارند تا فعالیت خود را به هر شکل ممکن ادامه دهند.»
    نشان دهنده این است که روال معمول طی نشده و در این باره مسئولیتی متوجه «س. ح. م. ز.» نبوده و این نهاد در چهارچوب وظایف و اختیارات خود اقدام لازم را هم انجام داده است، در حال حاضر نهاد نظامی اقدام کننده بایستی ضمن توقف موقت عملیات اجرایی، مقدمات طی روال اصولی کار را آغاز کند و روشن است که رعایت چهارچوبهای قانونی و مقرر جهت مراجع و دستگاههای مسئول و قانونی کشور بسیار مهم است چرا که تأثیر بیشتری بر رفتار اقشار مختلف مردم دارد و می تواند بعنوان الگوی رفتاری در اذهان عموم تثبیت و نهادینه شود.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 15

  19. رشید می‌گوید:

    اگر کشورهای دیگر اخبار و اتفاقهایی که از شمال تا جنوب در طبیعت کشورمان اتفاق می افتد را بخوانند بهمان میخندند .مطمءنم .افسوس طبیعت ایران

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

  20. محمدعلى الله قلى می‌گوید:

    دوستانى که تصور میکنند نیروهای نظامی از حیات وحش بهتر از سازمان محیطزیست حفاظت میکند بهتر است بروند و این منطقه را از نزدیک ببینند.
    این تصور به شدت اشتباه است.
    عرصه هاى مختلفى از پارک ملى خجیر و سرخه حصار به انحاى مختلف در زمان جنگ تحمیلى و پس از آن تصرف شده است و امروز به واسطه همین تصرفات نه تنها در عرصه هاى اشغال شده این دو پارک ملى، اثرى از طبیعت باقى نماده بلکه متعاقب آن انواع ساخت و ساز جاده و تأسیسات نظامى و مسکونى و ایجاد آلودگى و ورود متخلفین و در حال حاضر ادامه رویه تصرف آنهم در زون امن منطقه تبعاتى بوده که گریبان قدیمیترین منطقه حفاظت شده جهان را به سختى گرفته است.
    مأمورین و رییس این منطقه آقاى یگان زاده از شریف ترین مردان محیطزیست کشور هستند که شما میتوانید امروز این خبر را بخوانید.
    زمان همبستگى براى جلوگیرى از ادامه تجاوز به حریم طبیعى کشور است و به هیچ قیمتى نباید اجازه این تعرض داده شود.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 10

  21. عاشق طبیعت می‌گوید:

    خدا نکنه ارگانهای نظامی دست رو جای بگذارد دیگه تمامه چون سیاست های حال حاضر ایران ارچعیت به این ارگانها میدهد و کلا قید این منظقه رو باید زد

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 7

  22. وحید.ب می‌گوید:

    دوستان درست نیست راجه به ارث پدرشان اینجوری صحبت کنید!

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 7

  23. محمد می‌گوید:

    دوستان خدا قسمتتون کنه بتونید ببینید، به جرأت میتونم بگم آسمان کوه خجیر بزرگترین کلهاى ایران رو تو خودش داره، این کوه سالهاست که دست وزارت دفاعه و دورش فنس کشیدن و کلهاى بزرگ و رکورد و تروفه ایى توش زندگى میکنن، کلهایى سفید رنگ با شاخهایی بلند با طول حداقل ١۴٠ سانت به بالا، من مطمئنم بزرگترین کلهاى ایران تو این کوه هستن، شکارهاى این منطقه از زیر فنسهایی که تو شیارها و درهاى تنگ کشیده شدن و سیل زیر فنسها رو شسته و خالى کرده رد میشن و تو میان تو پارک ملى و به محض احساس خطر دوباره فرار میکنن و میرن تو منطقه نظلامى

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 7

  24. همیار می‌گوید:

    جناب اقای روحانی، دولت شما که شعار طرفداری از محیط زیست را دارد در این مواقع میبایست از تمام ظرفیت خود جهت جلوگیری از وقوع این فجایع استفاده نماید.

    داغ Thumb up 7 Thumb down 6

  25. سعید می‌گوید:

    خوب سرکار خانم ابتکار این قضیه را در اولین جلسه کابینه طرح کنند و از وزیر محترم دفاع پاسخ مقتضی را طلب کنند.

    و فقط انشاالله دو روز بعد نگویند که این حصار کشی در سال ۸۷ بوده و مربوط به این کابینه نیست.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 6

  26. kooshan می‌گوید:

    بعضی علاقمندان و نظردهندگان محترم گفته اند که وجود نیروهای نظامی در نزدیکی مناطق حفاظت شده باعث امنیت بیشتر وحوش شده است البته همانطور که گفته شده بایستی روال کار منطقی و درست در باره موضوع مورد بحث در خبر رعایت شود اما نکته اشاره شده می تواند تا حدودی درست باشد و علت هم این است که از نقطه نظر فرهنگی و در شرایطی که سطح نهادینه شدن قانونمندی مطلوب نیست افرادی که داوطلبانه و باختیار خود تمایلی به مراعات قانون و مقررات ندارند نظیر کشتارگران حیات وحش با حضور و دیدن نیروهای نظامی و انتظامی و برای پرهیز از مخاطرات احتمالی شخصی و قانونی که ممکن است با آن مواجه شوند باجبار مواظب رفتار و کردار خود هستند و این موضوع بعینه و مثلأ در هنگام حضور پلیس در رفتار ترافیکی برخی راننده ها و… نیز قابل مشاهده است، بهرحال راه حل بلندمدت کاهش اینگونه معضلات فرهنگی بستگی به درجات بالاتر پیشرفت و توسعه و شکل گیری فرهنگ مدنی هماهنگ با آن در میان اقشار مختلف مردم دارد .

    داغ Thumb up 6 Thumb down 6

  27. رشید می‌گوید:

    کوههای دالانکوه در استان اصفهان ۴سالی است به منطقه حفاظت شده تبدیل شده و دارای کل وبز میباشد سال گذشته درقلب منطقه پایگاه نظامی شهرستان چادگان نفوذ کرده و بهترین مکان زیست حیات وحش منطقه را در دست گرفتند و جاده عریض و طویلی کشیده و ساخت وساز کرده اند .این یعنی فاجعه .این همه بیابان وصحرا !!!! چطور اجازه دارند فقط به مناطق حفاظت شده که در اختیار سازمان ح م ز میباشد دست درازی کنند؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 7

  28. حسنی می‌گوید:

    با سلام به دوستداران محیط زیست آیا فکر نمی کنید که امنیت ملی در اولویت اول قرار دارد

    جان من فدای خاک پاک میهنم

    داغ Thumb up 6 Thumb down 7

    • kooshan می‌گوید:

      هموطن گرامی، آقای حسنی،
      علاقه شما به مام میهن قابل تقدیر است و اعلام میهن دوستی جزئی مهم از راهی بزرگ یعنی بنای ایرانی پیشرفته و توسعه یافته و امن و آباد و سربلند و نمونه در جهان بوده که خواست همه ایرانیان بوده و هست اما توجه کنید که رئیس جمهور خود ریاست شورایعالی امنیت ملی کشور را بعهده دارند و اگر موضوع مرتبط با امنیت ملی بود، حتمأ ایشان مطلع بوده و طبعأ مراتب را به «س. ح. م. ز.» ابلاغ می کردند.

      داغ Thumb up 2 Thumb down 5

  29. دوستدار محیط زیست می‌گوید:

    سلام و خداقوت
    لطفا” عکس های قبلی را دوباره منظور کنید .
    اطلاع رسانی تنها سایت به نوعی زیست محیطی جای تقدیر دارد .
    این مراکز در قالب تامین امنیت و مسائل از این قبیل و استفاده از عناوین مختلف تاکنون لطمات جبران ناپذیری به پیکره نحیف محیط زیست و عرصه های بکر طبیعی وارد نموده اند . نزدیک به ۵۰ سال از انقلاب می گذرد و اظهار می کنند که ما با بحران روبرو هستیم ؟ بابیا جان تمامش کنید .

    داغ Thumb up 2 Thumb down 7

  30. reza می‌گوید:

    بنظرم باید تمام فنس کشی های قدیمی هم ازبین بره تا طبیعت به شکل اولش برگرده

    داغ Thumb up 1 Thumb down 6

  31. مکتوب می‌گوید:

    اگه نیروی نظامی اونجا رو تا الان حفظ نمیکرد و جلوی شکارچیان غیر مجاز را نمیگرفت الان در این منطقه هیچ گونه جانور دیده نمیشد نیروی نظامی اونجا هم مواظب گونه های جانوری بوده هم تعداد زیادی درخت توی منطقه کاشته

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  32. مکتوب می‌گوید:

    بنظر من افرادی که اطلاع از منطقه ندارند الکی نظر ندند الان بیشترین گونه جانوری در این منطقه وجود داره که نیروی نظامی مستقر در اونجا از آنها حفاظت میکنه و تا الان کمترین تعرض بگونه جانوری در این منطقه وجود داره بهتره حفاظت محیط زیست وقت بیشتری جایی بزاره که جانورا داره توسط عوامل سود جو کشته میشند نه جایی که نیروی نظامی مستقر کاملاٌ داره از اونها حفاظت میکنه

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  33. محسن رزاقی می‌گوید:

    سلام
    یکی از دلایلی که وجود منطقه نظامی به طور ناخواسته یه کم به نفع حیات وحش شده این بوده که ورود هر فردی به منطقه نظامی ممنوع میباشد بنابراین شکارچیان جرأت ورود به منطقه را ندارد زیرا به جرم ورود به منطقه نظامی آن هم با اسلحه با نیروی نظامی طرف هستند که اگر گرفتند چوب تو آستینشون میکنن و محکوم به مجازاتند.
    اما بازاین مضوع دلیل کافی برای فنس کشی نمیباشد و ممکن است تبعات منفی و حتی جبران ناپذیر را برای طبیعت داشته باشد و منطقه نباید از زیر نظر مدیریت و متخصصین محیط زیست خارج شود.
    و من به شخصه نظرم برخورد مسعولین با قضیه است حتی یه چیز یادم هست که جهت اطلاع بهتره بگم بنده خودم با چشم خودم تو یه پاسگاه در یکی از شهرستانها قوچ خشک شده و سر قوچی بر دیوار دفتر آنجا مشاهده کردم که با ناباوری!!!، باعث سلب اعتمادم شد و باتأسف بگویم که سنبل قانون شکنی را بر دیوار جایی دیدم که ناباورانه انتظارش رانداشتم امید وارم مسعولین فکر کنند که این مورد توجهی را میطلبد یا نه

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

  34. محسن رزاقی می‌گوید:

    مجددا سلام
    جایی که هم اسلحه براحتی در دسترس باشد وهم حیات وحش احتمال تخلف هم بالا میرود و این موضوع نباید از زیر نظر سازمان محیط زیست خارج شود و مقامات نظامی نیز باید مسعولیت هر گونه اتفاقی را به عهده و جوابگو باشند و خسارت هر زیان به محیط زیست را پرداخت کنند و این راهم بگویم که پرداخت خسارت هیچ گاه نتوانست زیان انقراض ببر ایرانی را جبران کند و ما برای همیشه این موهبت و شکوه و جلوه الهی را از دست دادیم، پس همیشه پرداخت خسارت نمیتواند ضرر را جبران کند. لذا از مقام معظم رهبری میخواهم دستورات لازم در این گونه موارد برای همکاری با سازمان محیط زیست را ابلاغ کنند.
    و کشیدن فنس جاده کانال و قطع کردن ارتباط بین زیستگاه ها…. باعث مشکلاتی برای طبیعت میشود که یکی از آنها اختلال در تنوع ژنتیکیست. یکی دیگر از آنها مشکل برای گونه هایی که احتیاج به قلمروهای با وسعت بالا دارند و در نزدیک هم با یکدیگر نمیسازند و این مسله باعث کم شدن جفت یا بی و در نتیجه تولید مثل و کم شدن جمعیتشان میشود و اصولا باید بین چند زیستگاه متفاوت هم ارتبط باشد مثلا زیستگاه آبی کوهستانی و دشت و…. در کنار هم است که باعث تنوع زیستی مطبوع میشود و این همه جاده و سد و زخم وخراش روی تن طبیعت سبب اختلال و گاه ضررهای جبران ناپذیر در طبیعت زیبا میشود و به عقیده من بزرگترین عامل کم شدن حیات وحش مشکل زیستگاه میباشد ..

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 3

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>