دو شکارچی پس از درگیری با محیطبانان و رها نمودن لاشه دو میش وحشی گریختند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): عصر روز چهارشنبه ۹۴/۹/۴ نیروهای یگان محیط زیست بندر خمیر حین گشت و کنترل در ارتفاعات منطقه حفاظت شده کوه کشار با دو شکارچی متخلف روبرو شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بندر خمیر در این باره گفت: محیط بانان جهت برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شدند اما شکارچیان با مشاهده مامورین اقدام به فرار نمودند.

داریوش صمصام پور اظهار داشت: پس از مدتی تعقیب و گریز در کوه، شکارچیان متخلف که خود را در آستانه دستگیری می دیدند اقدام به تهدید و درگیری مسلحانه با محیط بانان نمودند.

………..اجزای بدن دو میش وحشی و ادوات بجای ماده از شکارچیان متخلف در منطقه حفاظت شده کشار

متخلفین اقدام به شلیک دو گلوله و نموده و محیط بانان را تهدید به مرگ کردند. سپس با رها کردن کوله پشتی ها و با استفاده از تاریکی هوا متواری شدند.

در بازرسی از کوله های رها شده توسط متخلفین اجزای بدن کامل دو میش وحشی، چاقو، ساطور و سایر ادوات شکار کشف و ضبط گردید.

با توجه به اینکه شکارچیان متخلف سر و صورت خود را پوشانده بودند، محیط بانان موفق به شناسایی آنها نشدند.

با توجه به حساسیت موضوع و شلیک با اسلحه گرم به سمت مامورین دولت، موضوع از طریق دادستان بندر خمیر در حال پیگیری است و تلاش برای شناسایی متخلفین ادامه دارد.

+205
-68
  

23 دیدگاه

  1. کاسپین می‌گوید:

    اگر به محیطبانها اجازه شلیک داده شود در اینگونه موارد دستگیری شکارکشهای بی رحم خیلی راحت و آسان خواهد بود .
    باید مانند بسیاری از کشورها اجازه شلیک به محیطبانها داده شود .

    پر طرفدار Thumb up 112 Thumb down 55

    • شکارچی می‌گوید:

      فکر کردی فیلم هندیه ؟به خاطر یه حیوون یه نفر رو بکشی؟
      اگه به طرف محیط بان ها تیراندازی مستقیم میشد، اون موقع میتونستن درگیر بشن.
      تیراندازی مستقیم نشده که محیط بان ها هم درگیر نشدن.

      داغ Thumb up 54 Thumb down 68

      • سعید می‌گوید:

        اولا رد شرایطی که طبق گفته سازمان محیط زیست حدود ۹۰ درصد جمعیت حیات وحش ایران طی حدود سه دهه گذشته از بین رفته جان یک حیوان به مراتب ارزشمندتر و عزیزتر و مهمتر از یک اسفل السافلینی هست که کمر همت برای نابودی تعداد معدود باقی مانده این حیوانات عزیز بسته است.
        بنابراین اگر قرار بر نابودی یک مثلا کبک و یک اسفل السافلین (پست ترین پست که رد اینجا میشود شکارچی غیر مجاز!!!!) باید حکم بر نابودی اسفل السافلین داد.

        ویروس ایدز و ایبولا هم به شکارچی غیر مجاز شرف دارد.

        البته دست من باشه (بصورت قانونی) شکارچی های غیر مجاز را چنان خرد میکنم که اکثرشان یا به خودکشی میکشد یا به تیمارستان. مثلا لخت مادرزاد ده روز در خیابانها میگردانمشان.

        ثانیا این نوع متجاوزان متجاسر که جرات به درگیری با ماموران قانون و نمایندگان ملت پیدا میکنند اگر قانون تیر اندازی با سلاح اصلاح شود و به ماموران و نمایندگان ملت در عرصه دفاع از سرمایه های ملی “”دستور شلیک بالای کمر بدون ایست”" بر علیه شکارچیان غیر مجاز که خائنان به ملک و ملت هستند داده شود این جور فیلم هندی ها!!!!! دیگه پیش نمیاد و در طرفه العینی نسل این انگل های جامعه منقرض میشه.

        از همه دوستان طرفدار حیات وحش خواهش این است در هر جمعی که این شکارچیان غیر مجاز خواستند زرت پرت کنند که تفنگمو اینطوری کشیدم اونطوری نشانه رفتم و سایر اراجیف و جفنگیات فورا وارد بحث شوید و خیانتکار بودن آنان بر علیه ملک و ملت را در همان جمع ثابت کنید و آن شکارچی غیر مجاز را به پخ تبدیل کنید.

        پر طرفدار Thumb up 49 Thumb down 18

  2. رشید می‌گوید:

    انشالله که شناسایی و دستگیر شوند و به سزای اعمال زشتشان برسند

    پر طرفدار Thumb up 61 Thumb down 27

  3. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    اینها رو باید به درک واصل کرد

    پر طرفدار Thumb up 54 Thumb down 35

  4. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    محیطبان اگه شلیک کنه دستگیر میشه و اگر شلیک نکنه کشته میشه !

    بین زمین و آسمون موندن بنده خداها

    پر طرفدار Thumb up 53 Thumb down 22

  5. زبل خان می‌گوید:

    وقتی جریمه ها سنگین باشه احتمالات درگیری فیزیکی هم زیاد میشه .
    محیطبانان عزیز باید مراقب خود باشند

    داغ Thumb up 30 Thumb down 34

    • سعید می‌گوید:

      جریمه ها زیاد نیست و حداقل باید صد برابر شوند.
      مسئله اصلی دست بسته بودن محیط بانان در مقابل متجاوزان متجاسر مهدورالدم (شکارچیان غیر مجاز) است.
      اگر محیط بانان دارای جلیقه های ضد گلوله مناسب و برتری اسلحه محسوس و پشتیبانی هوایی فوری باشند(در این مورد در اختیار داشتن هلیکوپتر های میل ۱۷ میتونه بسیار موثر و مفید باشه) و “”دستور شلیک بالای کمر بدون ایست”" بر علیع قاتلان طبیعت را داشته باشند نسل انگل شکارچی غیر مجاز فورا منقرض میشه.

      پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 10

  6. mehdi می‌گوید:

    خوب قانون باید سخت تر بشه در این مورد

    پر طرفدار Thumb up 47 Thumb down 25

  7. هوشیار وبه گوش می‌گوید:

    خسته نباشید
    مطمئن باشید که پیدا میشن و گیر می افتند محیطبان زرنگتر از این حرفاست

    پر طرفدار Thumb up 47 Thumb down 19

  8. کلارى می‌گوید:

    شکارچیان به همنوعان خود هم رحم ندارند .

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 12

  9. kooshan می‌گوید:

    امیدوار باشیم هیچگاه تنش و درگیری که البته در وقوع آنها متخلفین مسئولند، رخ ندهد و ضمنأ محیط بانان ما خیلی احتیاط و مراعات هم می کنند که اینکار بعضأ به قیمت زندگی شان هم تمام شده است ولی جهت اطلاع بد نیست گفته شود که اخیرأ در هند برای در امان نگهداشتن باقیمانده ببرهای بنگال از دست کشتارگران سودجو به مأمورین اجازه تیراندازی به هر کس به ظن شکار غیرقانونی داده شده است، ضمن اینکه این منطقی نیست که همواره منتظر شلیک مستقیم و عمدی از طرف متخلفان ماند، چرا که ممکن است دیگر مجالی نباشد، منصفانه و عاقلانه این است که در صورت احساس خطر جدی جانی، محیط بان مجاز به دفاع از خود بوده و نبایستی به این جهت مورد مؤاخذه یا محکومیت قرار گیرد و بنظر میرسد در قانون فعلی ما نیز در صورت تهدید مسلحانه از سوی متخلفین حتی بدون تیراندازی، محیط بانان مجاز به استفاده از سلاح طبق ضوابط هستند که در اکثر موارد آنها با احساس مسئولیت برغم مخاطرات احتمالی خویشتن داری می کنند.
    اما بطور کلی مصلحت همه در این بوده که همواره تأکید شود که بعد از حضور محیط بانان و مأمورین، منطقی و عاقلانه این است که افراد تخلف کننده _ گذشته از چند و چون تخلف انجام شده _ مسئله را تمام شده دانسته و بطور مسالمت جویانه تبعات کار خود را پذیرفته و با کنترل خود و پرهیز از هرگونه تمرد و درگیری با محیط بانان ، به داوری قانون رضایت دهند که در این صورت امکان تخفیف در مجازات وجود داشته و از عواقب جبران ناپذیر احتمالی ادامه قضیه نیز جلوگیری خواهد شد و طبعأ اظهاراتی که به هر نحو در دفاع از متخلفین و تداوم ماجرا بیان شود صحیح نبوده و در صورت بروز هر مشکل، گوینده از هر نظر در حوادث روی داده بعدی مسئول و سهیم است.

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 2

  10. کاسپین می‌گوید:

    جناب سعید
    من هم با شما هم عقیده ام
    از پاسخ دندان شکنی که به شکارکشهای پست دادید متشکرم
    متاسفانه شکارکشها به این سایت هم راه پیدا نموده اند و جولان می دهند تا زمانی که چیزی از حیات وحش این کشور باقی نماند

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 6

  11. کلارى می‌گوید:

    منظور از شکار کش همان شکارچى هست با بازى کلمات بى معنى و غیر مصطلح

    امیدوارم دوستان احساس زرنگى نکنند تا از این طریق به سوداى خودشان صورت مسئله را بخواهند پاک کنند.

    داغ Thumb up 7 Thumb down 6

  12. محسن رزاقی می‌گوید:

    سلام:
    باید بهش شلیک بشه، اما با یک اسلحه بیهوش کننده،! که هم اون حیف نون گیر بیفته هم یه وقتی طوریش نشه. آخه مگه چقدر بودجه و تجهیزات میخواد؟ فقط یه کم از عقلمون استفاده کنیم. فقط نمیدونم که عملا چطور جواب بده، اما به امتحانش میرزه.
    چرا همه ابداعات واختراعات باید از خارج بیاد؟!
    والا این هم یه پیشنهاده

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 1

  13. باربد اباذری می‌گوید:

    اقا سعید ترمز بریدی داداش پیادهن شو با هم بریم خوب شد شما قاضی کاره ای نیستی وگرنه همه حکمات اعدام بود منم مثل تو با شکار کشی مخالفم الانم امسال جواز پرنده گرفتم و مثل سالهای گذشته که پروانه بود طبق قانون شکار میرم اما اخوی هر خلافی قانونی داره و اون کسی تو اسمشو گذاشتی لسفل السافلین و انگل و چه چه ممکنه پدر یک خانواده نان اور یک سفره امید یک زندگی باشه که تو این مملکت واسه سیر کردن شکم زن وبچه این همه خطر کرده تو همینی که منو تو داریم توش زندگی میکنیم کسایی هستن که ۶ ماه ۶ماه رنگ گوشت کیلویی ۳۰ تومانی رو نمی بینند . اگه واقعا دیدگاهت اینه که جون هم وطنت ارزشش از یک کل پیزوری کمتره پس بزار بزنه و حالشو ببره که امثال تو رنگ اون میش وقوچ و کلو نبینید…..

    داغ Thumb up 2 Thumb down 30

    • kooshan می‌گوید:

      آقای اباذری،
      تا آنجا که می شود فهمید واژه « پیزوری» یک لفظ محاوره ای است که در میان اقشاری خاص و بعنوان لقبی تحقیرآمیز بکار می رود و تعمیم آن به سایر جانداران صحیح نیست البته علاقمندان این شیوه محاوره در استفاده از چنین اصطلاحاتی که بطور کلی غیرمؤدبانه و استهزا آمیز بوده مختارند گرچه صحیح این است که استفاده نشوند.

      پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 0

  14. نوید می‌گوید:

    به نظر من سازمان محیط زیست در حفاظت از طبیعت خیلی کوتاهی میکنه چرا با این وضعیتی که داریم میان پروانه پرنده صادر میکنن مگه قرار نبود تا۵ سال صادر نشه چی شد در برابر پول طاقت نیاوردین من خودم تو طبیعتم والله دارن پرنده ها رو قتل و عام میکنن تو استان کرمانشاه دیگه چیزی نمانده به داد برسین

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 2

  15. باربد اباذری می‌گوید:

    جناب کوشان اگر در ادبیات کامنتم از دایره ادب خارج شدم عذر خواهی میکنم ولی برام جالبه که اطلاق کلمه پیزوری به یک جانور از ضم شما بی ادبی است اما اطلاق واژه های اسفل السافلین و انگل به یک انسان در دایره ادب !!!!!!!!!! ضمنا اقا نوید تو همون دو سالی که پروانه داده نشد به نظر من وضعیت خیلی وخیم تر بو د و صدور پروانه شکار برای شکارچیان نه تنها کوتاهی در حفاظت نیست بلکه می توان گفت تنها تصمیم درستی بود که سازمان در چند سال اخیر گرفت چون خودتون میدونید که با توجه به وسعت کشور و امکانات سازمان امر حفاظت بسیار با مشکل مواجه است و ضمنا خیلی از شکارچیان چون چها رچوبی وجود نداشت به هر نوع کاری برای شکار رفتن دست میزدند و هر روز هفته را که میخواستند انتخاب میکردند وهر تعدادی که میتوانستند شکار میکردندچون میدانستند که دفعه بعدی شاید وجو د نداشته باشد اما حالا با توجه به پزوانه شکارچی سایر روزهای هفته رو نمیره چون میدونه که ۵ شنبه و جمعه اجازه شکار داره و بیشتر از پروانه نمیزنه چون میدونه هفته بعدی هم میتونه بیاد و ضمنا در خصوص شکار چهار پا هم بگم که خودم با اینکه سالهاست سلاح گلوله زنی دارم با توجه به شرایط موجود کلا مخالف شکارش هستم و نزدیک ۱۰ ساله که فقط ازش برای تمرین تیر اندازی در فواصل دور استفاده میکنم اما واقعا این رو نمیفهمم که در ذهن هموطنانم ارزش یک حیوان از یک انسان بیشتره ایا اگر این کار از بستگان شما یا حتی دوستانتون سر بزنه باز هم واژه اسفل السافلین!!!! انگل !!!!! و مجازات اعدام رو مستحق میدونید . حرف من اینه که باید نگاه رو عوض کرد ما کلا نگاهمون به حیات وحش اشتباهه چه شکار چیامون چه مخالفین شکار .حرف من اینه کاه باید فرهنگ سازی کرد و طبیعت ناتوان رو با سرمایه گذاری و مدیریت درست غنی کرد و بعد هم بهره برداری کرد البته در چهار چوب قوانین .اتفاقی که سالهاست تو این مملکت خبری ازش نیست .نه غنی سازی حیات وحش و نه بهره برداری درست وگرنه اینکه یه شکارچی غیر مجاز دستگیر میشه و شما تو این سایت به به و چه چه میکنید دردی دوا نمیشه و وقتی اون بدبخت وادار به پرداخت جریمه سنگین شد دفعه دیگه با برنامه ریزی دقیق تر میره که گیر نیفته و تا قرون اخر خسارتی رو که داده از طبیعت میگیره…. خود دانید بازم اینجا بشینید پشت کامپوتر و هی به شکارچی ها فحش بدید تا حدی که یک انسان اهمیتش براتون از یک حیوان کمتر بشه …. والا این طرز فکر غلطه

    داغ Thumb up 0 Thumb down 18

    • kooshan می‌گوید:

      آقای اباذری،
      حسن نیت و صداقت شما قابل تحسین است اما منظور این بود که تعمیم کاربرد این واژه به سایر جانداران ( صحیح) نبوده چرا که نسبت دادن آن به حیات وحش بی معنی و فقط نشان دهنده حقیر و خوار شمردن حق حیات آنهاست همچنین استفاده از آن در عرصه عمومی و روابط اجتماعی حتی خصوصی نیز بجهت غیرمؤدبانه بودن آن (صحیح) نیست ضمن اینکه مقایسه کردن ارزش حیات از نظر مصادیق آن ضرورتی نداشته و درست هم نیست چرا که معلوم نشده که جانداران دیگر تمایلی کمتر از انسان به زندگی و حفظ بقای خود داشته باشند بعلاوه منطقی بنظر میرسد که حیات یک کلیت واحد و تفکیک ناپذیر بوده و تابحال اثبات نشده که انسان بتنهایی و بدون وجود طبیعت زنده قادر به ادامه زندگی باشد و دیگر اینکه همانطور که شما نیز بدرستی گفته اید اطلاق واژه های نامناسب بر یکدیگر کار درستی نبوده اما عمل خلاف قانون و زشت و نکوهیده را می توان تقبیح و محکوم کرد.
      توجه کنید چون گفته های شما پیرامون تخلفات شکارچیانی است که بعلل و علائق شخصی دست بشکار می زنند این گفته شما که : «…… وقتی اون بدبخت وادار به پرداخت جریمه سنگین شد دفعه دیگه با برنامه ریزی دقیق تر میره که گیر نیفته و تا قرون اخر خسارتی رو که داده از طبیعت میگیره.…..» به هیچ وجه موجه و درست نبوده و نمی توان اینگونه متخلفین را در ارتکاب تخلف فاقد مسئولیت قلمداد کرده و آنان را محق دانست که در صورت گیر افتادن و جریمه و مجازات شدن بجای تأمل در عمل خود و اصلاح رفتار اشتباه، در فکر برنامه ریزی برای تخلف مجدد باشند و باید دقت کرد که در برابر سرپیچی از قانون و مقررات چاره ای جز اجرای قانون بتناسب تخلف نیست و گمان نمی رود شما نیز باور داشته باشید که جهت وصول به اهداف و تمایلات شخصی مورد نظر خود، مجاز باشیم به هر طریق که مقدور بوده و به هر نحو تشخیص دهیم، عمل و رفتار کنیم.

      پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 0

  16. باربد اباذری می‌گوید:

    کاملا با شما موافقم جناب کوشان و شخصا از افرادی هستم که وخامت اوضاع را کاملا درک میکنم و سینه ام میسوزد از اینگونه اخبار اما بارها در فضاهای مختلف گفته ام این راهی که میریم اشتباه است روزگاری بود که وقتی در شکارگاه به شکاربان برمیخوردیم باعث خوشحالی بود به هم اذوقه تعارف میکردیم و ذر کمال احترام پروانه ها چک میشد جناب کوشان بنده و پدرم نزدیک به ۵۰ ساله که تفنگ داریم و شکار میریم اما هنوز هم حتی تخلفی نکردیم که از چشم مامورین دور مونده باشد و سازمان پروانه ها و دفتر چه رو میفرستاد درب مغازه نه به این عزیزان خدممتی کرده بودیم ونه …. احترام به خودممون طبیعت و نگهبانانش بود اما حالا باور کن حتی وقتی برای کوهنوردی و عکاسی میرم به بیابون سعی میکنم از برخورد با محیط بانان اجتناب کنم چون رفتار بسیار ….. مهم نیست میل به شکار در جماعت شکارچی یک حقیقته انکار ناپذیره و شما هر چقدر اینجا و تو فضاهای دیگه ناسزا بدید صورت مسئله پاک نمیشه تکثیر و رها سازی مدیریت بخش خصوصی و بهره برداری راه حل این اوضاعه و گرنه از ۱۰۰۰ مورد یکی رو گرفتن و محکومش کردن به جریمه سنگین واسه کسی که قدرت پرداخت نداره راه حل نیست یک نگاه سطحی به موضوعه بازم میگم چقدر جای امثال فیروز تو این سازمان خالیه…

    داغ Thumb up 1 Thumb down 10

  17. باربد اباذری می‌گوید:

    جناب کوشان پر گویی من رو ببخشید
    همونطور که خودتون فرمودید مجازات باید مناسب با جرم باشه و وقتی ادم بعضی کامنتها رو میخونه متاسف میشه
    شلیک به یک انسان به جرم از بین بردن یک حیوان به نظر شما و دوست خوبمون اقا سعید که فیلم هندی چه عرض کنم با جبهه های حق علیه باطل اشتباه گرفته داستانو !!
    اگر کشتن میش ها رو بد میدونید قطعا شلیک به یک انسان به نام شکار چی یا شکار کش اصلا هرچی بازم کشتنه و نکوهیده است
    ضمنا من هنوز تو کف اون هلیکوپترهای پشتیبانی !!!!! و دستور شلیک به بالای کمر و جلیقه ضد گلوله ام نظرتون با ناو هواپیما بر و چند صد دستگاه تانک مجهز به موشک دور برد چیه !! اینها نشون دهنده اینه بعضی از دوستان حوزه اطلاعاتشون چقدر ضعیفه البته ما هم چیزی بلد نیستیم…

    داغ Thumb up 1 Thumb down 12

  18. omudsoz می‌گوید:

    بلی باید به شکاربان و محیط بان اجازه درگیری و تیر اندازی با رعایت قانون در صورت تسلیم نشدن شکارچی یا تیراندازی به شکاربان داده شود . درغیر این صورت این یک جنگ یکطرفه است شکارچی ازاد ولی شکاربان دستش توسط قانون بسته.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>