کشف نیم تنه یک آهو و یک قوچ وحشی توسط محیطبانان پارک ملی بمو

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر انجام شکار غیرمجاز توسط یک شکارچی ساکن یکی از روستاهای حاشیه پارک ملی بمو، محیط بانان این پارک به تحقیق در این رابطه مشغول شدند.

رییس پارک ملی بمو در این باره گفت: محیطبانان پس ازاطمینان از برزو تخلف طی هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی به همراه مامورین نیروی انتظامی بصورت غافلگیرانه وارد منزل مظنون شدند.

علی آرندی اظهار داشت: در جریان بازرسی از این مکان نیم تنه یک آهو و نیم تنه یک قوچ وحشی که به تازگی شکار شده بودند به همراه یک اسلحه شکاری دولول کشف و ضبط گردید.

در این رابطه یک متخلف پس از تشکیل پرونده به جرم شکار غیرمجاز جانوارن وحشی حمایت شده به مراجع قضایی معرفی گردید.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک قوچ وحشی و هر یک آهو معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متهم می بایست مبلغ دویست میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست را به حساب دولت واریز نماید.

همچنین متهم در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی در محدوده پارک ملی محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۳ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و هشتصد هزار ریال تا ۲۰ میلیون ریال محکوم خواهد شد.

+26
-7
  

10 دیدگاه

  1. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    ساکن روستای حاشیه بمو!!

    بلای جان حیات وحش ، نه عرقی نه تعصبی ، هیچی هیچی ، فقط و فقط مفتخوری

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 11

    • میثم می‌گوید:

      باید تمامی افرادی که در داخل مناطق پارک ملی زندگی میکنند از نگهداری سلاح منع شوند.
      حتی در حاشیه پارک ملی و پناهگاه حیات وحش.

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 8

    • ایمان می‌گوید:

      اگر بودجه کافی در نظر گرفته شود و روستاهای درون مناطق حفاظت شده از این مناطق خارج شوند و این روستاها با روستاهای پیرامون مناطق حفاظت شده تجمیع شود و شهرکی نوساز ساخته شود متشکل از چندین روستا؛ این کار افزون بر این که برای حفظ حیات وحش بسیار سودمند است و کار پاسداری و پایش را آسان تر می سازد؛ برای خود روستائیان هم مزایای بیشماری را در پی دارد. برای نمونه: بهتر شدن جاده ها، داشتن ساختمان های نوساز و مقاوم در برابر زمین لرزه؛ افزایش امنیت، بهتر شدن خدمات رسانی بهداشتی، درمانی، آموزشی و غیره

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

      • محسن رزاقی می‌گوید:

        سلام
        آقا ایمان احسن کاملا موافقم.
        این همان راهکاریست که همیشه دلم میخواست یه بار خصوصا برای نجات قضیه حساس فریدون کنار مطرح بشه، که چه خوب شد شما عنوان کردید.
        ۱- یکی برای نجات منطقه فریدون کنار که همه متوجه حساسیت اون هستند و اصتلاحا مریض اورژانسی ماست و همه نگرانن که با چه شدتی داره رو به نابودی میره، با چه بودجه ای؟، با همین جریمه هایی که از راه متخلفین شکار بدست می آید. و باید شفاف سازی هم بشه، و آقای مسعول خواهشا از چنین طرحها ونظرات سازنده دوستان استفاده کنید.
        ۲- یکی هم اونجا که آقایون دو میلیون دلاری رو که بابت نجات یوز گرفتند باید صرف چنین طرحهایی میکردند اما آخر چیزی معلوم نشد و فقط یه آمار غلط نسیبمون شد.
        از مسعولین خواهش میکنم که چنین کامنتهای سازنده ای را بشکل یک هدف در آورند

        پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  2. کاسپین می‌گوید:

    درود بر محیطبانها و پرسنل محیط زیست استان فارس مخصوصا مدیرکل جدید محیط زیست این استان
    خدا یار و نگهدارتان باشد

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 11

  3. رشید می‌گوید:

    سازمان میتواند با کمک گرفتن از بسیج روستایی بسیاری از اسلحه های روستاییان ومحلهای که در کنار مناطق ۴گانه هستند را ضبط نماید .تمامی اخبار کشتار غیرمجازبه روستاییان ختم میشود یا ردی از انان در نابودی حیات وحش وجود دارد !!!!

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 6

  4. dasht می‌گوید:

    محیطبانان بمو خیلی زحمت می کشن بدون شک طی سه سال آینده جمعیت حیات وحش آن مثل سابق زیاد میشه .تشکر ویژه از آقای آرندی و همکارانش

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 6

  5. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    باید حواشی تمامی مناطق حفاظت شده خالی از سکنه بشه
    مگه چند خانوار میشن
    مطمئن باشید دولت خدا را شکر بودجه برای اسکان جدید وشغل ابرومندانه برای این قشر مظلوم داره

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  6. kooshan می‌گوید:

    درحال حاضر و با توجه به شرایط موجود، شیوه پیگیری تخلفات شکار و صید و عملکرد  «س. ح. م. ز.» و محیط بانان در این زمینه خوب بوده و نیز حمایت و همکاری نیروهای انتظامی و امنیتی در این مأموریتها  و همچنین اقدامات قانونی مقامات قضایی در اینگونه موارد و نحوه رسیدگی قضایی به این تخلفات رضایت بخش بوده و باعث امیدواری است و در مورد این پرونده و این متخلف  نیز به همین ترتیب عمل خواهد شد.
    بهرحال اقدامات اساسی و اصلی در جهت حفاظت از حیات وحش و جلوگیری از تخلفات توسط  «س. ح. م. ز.» صورت می گیرد و از در حیطه مسئولیتها و وظایف قانونی این نهاد هم است، یک کار مثبت و مهم و سودمند بررسی سازوکارهای موجود در این باره  در دیگر کشورها بصورت دقیق و مستند و بطور نسبی جامع است تا بتوان از تجارب مفید بدست آمده، استفاده کرد. این کار لازم و مهمی بوده و  می تواند از طریق همکاریهای متقابل بین  «س. ح. م. ز»  و همتایان آن در دیگر کشورها و با تدارک دوره های آموزشی خارج از کشور برای محیط بانان، کارکنان و کارشناسان و نیز اجرای پروژ های مشترک دوجانبه و چندجانبه با کشورهای دیگر و نیز شرکت و همکاری  «س. ح. م. ز.»  در طرحها و برنامه های بین المللی انجام شود گزینه دیگر  اعطای بورسیه دوره های آموزشی و اعزام دانشجویان و اساتید رشته های مرتبط است و راه دیگر تبادل نظر و همکاری سازمانهای مردم نهاد کشور با تشکلهای مشابه در دیگر کشورهاست و مکمل این اقدامات ارتباطات و تبادل نظرات بین پایگاههای خبری و کارکنان رسانه های مرتبط با حفاظت از محیط زیست و حیات وحش با همترازان خود در سطح منطقه ای و جهانی است. 

    داغ Thumb up 4 Thumb down 7

  7. شاهین می‌گوید:

    علاوه بر اخذ جریمه مربوط به شکار ابطال جواز حمل و توقیف اسلحه مد نظر قاضی محترم پرونده باشد.

    به نظرم با توجه به حجم گسترده تخلفات شکار بایستی قوانین سخت تر و پشیمان کننده تری وضع شود. یعنی علاوه بر جریمه سنگین بایستی حبس طولانی و توقیف کلیه ادوات شکار و لوازم و وسایل متخلف از جمله خودرو یا موتورسیکلت توقیف شود در این صورت می توان گفت که احکام بازدارنده ای اجرا خواهد شد!

    همچنین نقش رسانه ها به ویژه صدا و سیما بسیار حائز اهمیت است. یکی از مسایل و انتقاداتی که به صدا و سیما وارد است اینکه اخبار محیط زیست در برنامه های تلویزیون و رادیو وجود ندارد!
    بایستی تمام همین تخلفاتی که هر روز توسط دیده بان محترم حیات وحش اطلاع رسانی می شود از طریق اخبار زیست محیطی در صدا و سیما هم پخش شود
    قطعاً اگر چنین تحولی ایجاد شود و اخبار احکام سنگین به گوش متخلفین برسد نقش بازدارنده ای ایجاد خواهد شد.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 5

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>