عاملین شکار غیرمجاز یک خوک وحشی در منطقه حفاظت شده بیجار دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نیروهای یگان محیط زیست شهرستان بیجار کردستان حین گشت و کنترل در منطقه حفاظت شده بیجار به یک خودروی پژو ۴۰۵ نقره ای رنگ مشکوک شده و آن را متوقف نمودند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان بیجار در این باره گفت: در جریان بازرسی از داخل این خودرو لاشه یک خوک وحشی (گراز)، یک اسلحه گلوله زنی، یک اسلحه ساچمه زنی و مهمات مربوطه کشف و ضبط گردید.

فواد مصطفی نژاد اظهار داشت: در این رابطه دو متهم بازداشت و پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی شدند.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک خوک وحشی معادل ۸ میلیون ریال تعیین شده است که متهمین می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نمایند.

متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی در منطقه حفاظت شده  محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید اسلحه ها و ادوات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

مقام قضایی می تواند با استناد به ماده مذکور و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل سلاح های کشف شده اقدام و دستور مصادره اسلحه های مربوطه به نفع دولت را صادر نماید.

+131
-27
  

11 دیدگاه

  1. پرهام می‌گوید:

    چرا جریمه شکار گراز که یکی از اصلی ترین غذاهای گربه سانان بزرگ جثه در ایران بخصوص پلنگ است اینقدر کم میباشد ؟

    کمبود طعمه برای پلنگ که نمیتواند در کوهستان و شیبهای تند کل و بز را بخوبی شکار کند و باید روی زمین بدنبال طعمه ای مثل گراز باشد باید جریمه ای همانند شکار کل و قوچ داشته باشد بویژه با کاهش تعداد نشخوار کنندگان وحشی شکارچیان بسمت شکار گراز کشیده شده اند که جریمه کمتری دارد

    اگر قصد داریم نسل شیر ایرانی را در زادگاهش احیا کنیم مخصوصا طعمه اصلی آن که گراز بوده است را باید مورد حمایت جدی تری قرار داد وگرنه روزی خواهد رسید که باید با تله دوربین مدتها دنبال ردی از گراز باشیم خواهشمندم تا دیر نشده جریمه مخصوص شکار گراز را هر چه سریعتر افزایش قابل توجهی دهید خواهش میکنم

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 19

  2. حمید می‌گوید:

    اینا حلال حروم سرشون نمیشه

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 12

  3. پارسه۱۲۱ می‌گوید:

    گوشت خوک رو برایه مصرف خوراکی هموطن هایه اقلیت مذهبی استفاده میکنن.. پس کاش بجایه درگیری و جریمه و مصادره از دادن پروانه و کسب اجازه شکار از محیط زیست یه کم مطلب نوشته بشه البته با توجه به ازدیاد تعداد خوک وحشی…چون دوستایی که وارد به منطقه هستن میدونن که در این چندساله با ازدیاد جمعیت خوک وحشی ضررهایه جبران ناپذیری به کشاورزان عزیز و محصولاتشان وارد شده…

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 9

  4. کلارى می‌گوید:

    چقدر شکار کار حقیرى است.

    پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 30

    • واقع بین می‌گوید:

      شکار به هیچ عنوان کار حقیری نیست.

      بلکه این احترام نگذاشتن به خواست و علاقه دیگران و فقط خود و احساسات
      بی معنی شخصی را دیدن حقیر است.

      غیر قانونی عمل کردن و تخریب زیستگاه جانوران به بهانه معدن و ویلا و جاده و هزار توجیه دیگر توسط آقازادگان و کوته فکران و داشتن افکار پوسیده و اجبار برای قبولاندن آن به دیگران حقیر است.

      داغ Thumb up 24 Thumb down 27

  5. محسن رزاقی می‌گوید:

    باسلام
    از قاضی محترم پرونده طبق ماده ۲۱۵، ابطال جواز و مصادره اسلحه را خوستارم.
    ممنونم.

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 14

  6. یکی از جنس طبیعت می‌گوید:

    آره راست میگه کلاری
    شکار کار حقیریه ولی پشت بزرگی تفنگ و باروت و سرب خودشون رو پنهان کردن
    مشکل وفور اسلحه ومهمات در دست نااهلان نا آگاهان و بی فرهنگهاست

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 15

  7. Amir می‌گوید:

    سایت محترم دیده بان لطفا بررسی فرمایید چرا وقتی شکار در استان تهران ممنوع اعلام شده است و پروانه شکار هم نه برای پرنده نه برای چهارپا صادر نگردید ولی برای شکار گراز برای اقلیت های مذهبی پروانه شکار صادر میگردد آنهم نه یکی در فصل شکار تقزیبا خبر دارم هر هفته برای یک نفر صادر میشود و از اول فصل شکار تاکنون برای یک نفر که بنده خبر دارم حدود ۵ تا ۶ پروانه شکار گراز صادر شده است . دلیل این تبعیض به چه دلیل است ؟ اگر شکارممنوع است شکار همه نوع حیوان و پرنده ممنوع است و چرا بدون حد و اندازه پروانه صادر میشود؟

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 8

  8. احمد می‌گوید:

    اون وقت میگن انفولانزای خوکی از کجا میاد.یکی از مخزن های انفولانزای H1 N1 خوکه

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 10

  9. کاسپین می‌گوید:

    جناب پرهام من هم با شما هم عقیده ام
    متاسفانه بدون در نظر گرفتن فواید فراوانی که گراز برای طبیعت دارد ، کمترین جریمه پستانداران برای این حیوان در نظر گرفته شده
    گراز عامل بقای پلنگ در ایران است
    هسته بعضی از میوه ها و گیاهان تا وقتی که از معده گراز و خرس رد نشود امکان رشد و نمو پیدا نمی کند بنابراین یکی از عوامل بقای جنگلها و مراتع وجود خرس و گراز است
    گراز باغبان طبیعت است و مثل تراکتور زمین را شخم می زند
    این حیوان خیلی از آفات طبیعت از جمله کرمها ، سوسکها ، ملخها و حتی موش را می خورد و از بین می برد
    وجود گراز برای بقای خاک و جلوگیری از سیلاب و حفظ طبیعت لازم است
    وجود این حیوان در طبیعت باعث جلوگیری از حمله گرگ و پلنگ به انسان و دامهای اهلی می شود .

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 3

  10. علی می‌گوید:

    متاسفم برای شما که به حیات وحش دید احساسی دارید

    داغ Thumb up 1 Thumb down 13

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>