عامل کشتار ده فلامینگو در شاهرود دستگیر شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز گذشته نیروهای یگان محیط زیست شهرستان شاهرود حین گشت و کنترل در حاشیه پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق موتجه صدای شلیک گلوله شدند.

به گزارش اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان سمنان، محیط بانان بلافاصله به سمت محل صدای شلیک تیر حرکت کرده و در بین مسیر صدای چند گلوله دیگر را نیز را شنیدند.

رییس اداره محیط زیست شاهرود در این باره گفت: مامورین به آبگیر روستای مزج در حاشیه پناهگاه رسیده و با یک شکارچی متخلف که در حال تیراندازی به گروهی از فلامینگوها بود مواجه شدند.

امامعلی فیروزپور اظهار داشت: محیط بانان جهت برخورد قانونی با متخلف وارد عمل شده و وی را بازداشت نمودند.

از این شکارچی متخلف لاشه ۱۰ پرنده حمایت شده فلامینگو به همراه یک اسلحه شکاری و تهدادی فشنگ ساچمه زنی کشف و توقیف گردید.

این متخلف شب گذشته را در بازداشتگاه نیروی انتظامی بازداشت بوده و صبح امروز (پنجشنبه) جهت رسیدگی به جرم به دادسرا معرفی گردید و احتمالا تا روز شنبه همپنان در بازداشت خواهد بود.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک فلامینگو معادل دوازده میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متهم می بایست ۱۲۰ ریال (۱۲ میلیون تومان) بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست را به حساب دولت واریز نماید.

همچنین متهم در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.

فلامینگو از پرندگان مهاجر و حمایت به شمار می رود که در مسیر مهاجرت خود بصورت موقت جهت استراحت و یا بصورت دائم جهت زمستانگذرانی در آبگیرها و تالاب های کشورمان فرود می آیند.

+38
-79
  

33 دیدگاه

  1. جمشید از خوی می‌گوید:

    نسل مرغ زیبای آتشین از پهنه حیات وحش آذربایجان محو شد، بعد از فارس ، و اینک نوبت سمنان است.!
    متاسفم.

    پر طرفدار Thumb up 52 Thumb down 4

  2. شکارچی می‌گوید:

    من خودم شکارچی هستم، بی وجدان اینا رو واسه چی زدی؟؟؟!!!!

    پر طرفدار Thumb up 78 Thumb down 9

    • میثم می‌گوید:

      بنده هم شکارچی هستم .
      ولی خدا وکیلی اینا رو چرا زدین؟!!!
      والا شکارم قوانینی داره آدابی داره .
      یه عده تفنگ به دست افتادن فقط دارن میکنشن نه از شکار چیزی حالیشونه نه از وجدان..

      برای مسولین متاسفم که خرید تفنگ رو اینقدر بی ضابطه و هر کی به هرکی کردن.
      برا یه گواهینامه هزارتا بند قانون وجود داره. چرا برا گرفتن مجوز هیچ محدودیتی وجود نداره!!!!

      چندین بار گفتم دقیقن باید مثل اموزشگاه های رانندگی برای گرفتن مجوز سلاح در هر شهرستان یک مرکز اموزشی وجود داشته باشه و امتحان نهایی توسط افسر محیط زیست و آرتش از متقاضی گرفته بشه.
      هزینه هم توسط خود متقاضی پرداخت بشه.
      صدرو مجور بدای سلاح های قاچاق باید برای همیشه ممنوع بشه.
      صدور مجوز بدای سلاح هتی قاچاق یعنی ایجاد بازار سیاه برای سلاح قاچاق و خرید توسط افراد به امید روزی که مجوز صادر میشه. و این کاملن اشتباه هست.
      سلاح قاچاق=اره و ذوب شدن.

      پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 5

    • واقع بین می‌گوید:

      بعضی ها واقعا” مریض هستند

      ده تا پرنده

      اون هم فلامینگو؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 1

  3. رد پا برجا نگذار می‌گوید:

    کسی که به پرنده ای به این زیبایی شلیک میکنه هنوز زیرشاخه ای از نخستی سان ها باید به حساب بیاد !

    وارد سرده انسان مدرن نیستن اینها !

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 3

    • رد پا برجا نگذار می‌گوید:

      البته من فکر نمی کنم نخستی سان ها چنین جنایاتی کرده باشن! قصد توهین به نخستی سان ها را نداشتم!
      با پدیده های عجیب و کثیفی روبرو هستیم که نمیشه توصیفش کرد!

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 2

  4. سوسن اکبری می‌گوید:

    آخه چرا ؟!!

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 7

  5. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    چقدر انسان باید پست باشه که دست به این جنایت بزنه

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  6. منصور می‌گوید:

    نهایت شقاوت و بی رحمی!!……شکار پرنده ای حمایت شده و در خطر انقراض!!!

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  7. عزت آقاخانی می‌گوید:

    میبایست دو سه ماه ایشانرا بازداشت وگوشت همین پرنده ها را بدهید بخوردش تا نوش جان نماید .

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  8. مهراب از اراک می‌گوید:

    ای بابا
    والا بخدا این پرنده ها هم توی اراک در تالاب میقان زیاد میان ولی کسی از این کارا نمیکنه.
    در ضمن حیوانی حرام گوشت هم هست.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  9. امین منصوری می‌گوید:

    آخه نفهم فلامینگو به چه دردت میخود؟

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

  10. شکارچی سینه سوخته می‌گوید:

    حالا یکی واسه تاکسی درمی گذشتت لا مذهب ۹ تا دیگه رو میخواستی چیکار!!!

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 5

  11. درنای تیمره می‌گوید:

    مرض داره

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  12. kooshan می‌گوید:

    همانطور که بمناسبتها و در ارتباط با اخبار متفاوت در دیده بان مطرح شده فقط اکتفا کردن به اظهار خوشحالی یا تأسف یا مجادله دائمی با شکارچیانی که بسیار بعید است با این نوع گفتگوها دست از شکار بکشند مسئله ای را حل نکرده و کمکی به حیات وحش کشور نمی کند البته از نوجوانان و جوانان و دانشجویان و علاقمندانی که بنابر حسن نیت و براساس دانسته های خود صادقانه خواستار رفتار مروت آمیز و پسندیده با حیات وحش بوده و در این محدوده ابراز نظر می کنند نمی توان انتظار بررسی و تحلیل مشکلات را داشت اما این توقع هست که به مباحث مطرح شده توجه کرده و ضمن دقت و مطالعه و سنجش آنها و دوری از مطلق گرایی و فردگرایی بی نتیجه، در ارتقای سطح آگاهی و دانش خود و شناخت شرایط و موانع حفاظت از محیط زیست و حیات وحش بکوشند و توجه داشته باشند هدف بهتر کردن وضعیت است و اینکه چه کسی چه نظری دارد و چگونه فکر می کند یا نظر چه کسی درست تراست امری فرعی تلقی می شود و اشتراک نظرات حائز اهمیت بیشتری است هرچند بر سر موارد کوچکتری باشند و بهتر این است که پافشاری بیش از اندازه بر طرح نظراتی شخصی نداشته باشیم که احتمال دارد بطور کلی و در شرایطی ایده آل موجه و درست باشند اما در شرایط فعلی قابل اجرا نبوده و در سطوح رسمی و قانونی مورد عمل قرار نگرفته و مقبولیتی نیز در افکار عمومی ندارند هر چند موجب رضایت خاطر خود ما شوند، البته یادآوری این نقطه نظرات در کنار مباحثات اصولی بعنوان پیشنهادات و راهکارهای بلند مدت سودمند است.
    از سوی دیگر این نکته مهم و قابل توجهی است که تأکید علاقمندان روی مرور دقیق مجموع نظرات داده شده و مشترکات حاصل از آنها قرار گیرد که می تواند مبنای تبادل نظر و همفکری جمعی باشد چرا که اگر هر یک از ما فقط اصرار بردیدگاه شخصی خود به عنوان راه حل اصلی مشکلات داشته باشیم و از تفاهم و توافق پرهیز کنیم نهایتأ آنچه را خواسته ایم بزبان آورده ایم که بزودی و با خبر دیگری هم بسرعت فراموش خواهد شد اما نتیجه مثبتی بدست نیامده و گامی بجلو برداشته نشده است و در اینحالت جمع محدود دوستداران محیط زیست حیات وحش کشور بمانند جزایر پراکنده ای هستند که هیچکدام بدیگری راهی نداشته و ارتباطی با هم ندارند.
    نکته دیگر اینکه علاقمندان سعی داشته باشند تا حد امکان نظرات خود را در چهارچوب قواعد منطقی و مدنی ارائه کرده و توجه داشته باشند که انجام هر کاری در سطح گسترده و در مقیاس کلان و در کشوری پهناور چون ایران بسادگی ممکن نبوده و نیازمند صرف هزینه و تلاش جدی است و اولویت پیشرفت و توسعه متوازن کشور و نقش آن در حفاظت بهتر از طبیعت کشور را همواره مدنظر قرار دهند .
    آن دسته از علاقمندان حفظ طبیعت کشور نیز که دارای سطح بالاتری از دانش و اطلاعات در این زمینه هستند بهرحال بتدریج و با تعامل و همفکری بیشتر لازم است به مشترکاتی دست یابند و تمرکز همیشگی بر نظرات فردی مقدور نبوده و حاصلی هم ندارد و تأکید بیش از حد بر نقطه نظرات شخصی و امتناع از توافق حتی بر سر مشترکات حداقلی دستاوردی نخواهد داشت و بدین لحاظ برای پیشبرد امر مهم حفاظت از طبیعت کشور در مواقعی لازم است «نظرات شخصی و ایده آل یا غیرقابل اجرا یا کم طرفدار و یا کمتر موجه » بنفع « نقطه نظر و خرد جمعی معقول و عملی و مورد توافق بیشتر » موقتأ کنار گذاشته شوند و در فرصت مناسب دیگری و با فراهم شدن مقدمات لازم مجددأ طرح و پیگیری شده و از طریق اقناع جمعی مورد توافق قرار گیرند، یک ابزار مهم در این زمینه مطالعه و بحث و بررسی بر سر راه حلهای مطرح شده و رفع نقص و اصلاح و تکمیل آنها و نه مخالفت بدلیل کامل نبودن است، ارجح است علاقمندان حفاظت از محیط زیست و حیات وحش که طبعأ علائقی مشترک دارند از خرده گیری بر نقطه نظرات یکدیگر پرهیز کرده و در جریان گفتگوهای مثبت و سازنده ضمن تکمیل نظرات یکدیگر سعی کنند در نهایت بر سر آنها به تفاهم و توافق نسبی برسند و طبیعتأ در صورت اشتراک نظر این دسته از علاقمندان آن دسته از دوستداران طبیعت کشور که این گفتگوها و مباحث را دنبال کرده و می خوانند و خود فرصت مطالعه و بررسی و مباحثه و گفتگو در این عمق و سطح را ندارند از نقطه نظرات مشترک و توافقات بدست آمده حمایت می کنند که این خود دستاورد مهم و برجسته ای است .

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 6

  13. رضا می‌گوید:

    مگه فلامینگو حلال گوشته؟

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  14. پرنده مهاجر می‌گوید:

    واقعا این پرنده برای چی کشته میشه ؟!
    اصلا چه استفاده ای ازش میشه کرد جز اینکه زنده باشه و تماشا کردش
    این همه پرنده حلال گوشت وجود داره پروانه شکارم که دادن دیگه چه مرضی دارید که این نوع پرنده هارو شکار میکنین ؟!

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

  15. محیطبان سبزوار می‌گوید:

    انگیزش چی بوده؟؟؟؟؟؟؟؟
    آخه فلامینگو چرا..؟

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

  16. RAHGOZAR می‌گوید:

    اینکه میگن هرچیزی قدیمیش خوبه بیراه نمیگن!!!!
    شکارچی هم شکارچیای قدیم
    مردونگی داشتنو به هر موجودی ماشه نمی چکوندن
    شرم اوره

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  17. فرهاد می‌گوید:

    فریاد از جهل

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  18. وحید.ب می‌گوید:

    جواز کردن سلاح قاچاق در سالهای گذشته و بلافاصله اختصاص سهمیه فشنگ و … در حقیقت بمنزله تیر خلاص بر پیکر حیات وحش بود همچنین توزیع بی ضابطه سلاح شکاری بدون آموزش های لازم
    توزیع سلاح های گلوله زنی شکاری بدون در نظر داشت عواقب آن چون در خوشبینانه ترین حالت ممکن یک فرد در طول عمرش به تعداد انگشتان دست شاید و بازهم تاکید میکنم شاید موفق شود پروانه شکار بزرگ دریافت کند و معمولا” اکثر دارندگان سلاح های گلوله زنی خاطراتی از شکارهای غیر مجاز در معیت افرادی که نمیتوان نامی از آن ها برد ! دارند

    من خودم سلاح شکاری دارم ولی نه سال ۹۲ و نه ۹۴ پروانه شکار نگرفتم
    ترجیح میدهم صدو بیست هزار تومن بدهم و کتاب شناخت گیاهان دارویی و معطر ایران نوشته دکتر ولی الله مظفریان را بخرم با آنکه یک دست بی صدا نیست اما صدایش آن طور که باید رسا نیست

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 5

  19. امیر تهران می‌گوید:

    فرهنک پاینه دیگه کاریشم نمیشه کرد طبیعت ما چوب اداره محیط زیستمونو میخوره…..بابا من خودم از شکارو شکارچی متنفرم ولی بلخره عده ای هستن تو همجای دنیا که علاقه دارن و هرچی جلوشونو بگیرن یجور دیگه اسیب میزنن…محیط زیست باید کاری بکنه . بابا کبک قرقابول پرورش بدین پخش کنین تو یه منطقه بد جواز بدین بزارین برن بزنن تا ارضاع شن…بخدا بهتر میشه . شما هیچ کاری نمیکنید فقد پول جریمه میگیرید این پولا چی میشه بابا از پول جریمها خرج کنید. من ماهیگیرم پول جواز تو رودخانه میگیرین واسه ماهی شیلاتی که در میره تو رودخانه چرا با پول جریمه و جواز نمیاین ۲۰۰کیلو ماهی بریزین تو رودخانه که ماهیگیر بره بگیره ارضا ع شه . چیکار کردین برای طبیعت وقتی کاری نمیکنین طرف میره قاچاقی میگیرو میزنه …..دریاچه امامزاده علی رکورد قزل بوده امدین جواز دادین هرکی رسید ماهی ۸ و۱۰ کیلویو برد خورد کلیم پول جواز گرفتین انقدر فرهنگ نداشتین که این ماهی رکورد هرکی گرفت باید ازادش کنه ولی امدین کلی پول کرفتینو تر زدین تو اون ماهی ۱۰ کیلویی که بگیرن ببرن بخرن ۸۰درصد شما مقصرین

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 6

  20. mm می‌گوید:

    این فلامینگوها اونجا چکار میکنن ؟؟
    منطقه کویری و خشک شاهرود
    اگه کسی اطلاعاتی در خصوص نحوه حضور این پرنده های زیبا تو اون منطقه داره بذاره لطفاً

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  21. شاهین می‌گوید:

    من احساس می کنم ی خشونت پنهانی در بخش قابل توجهی از جامعه و مردم به وجود آمده که بسیار خطرناک هست!
    پرندگان همیشه همنشین ما بودند ، در گذشته خانه های ویلایی و باغها پر از پرنده بود ، همه ساله تالابها و برکه ها میزبان صدها هزار پرنده مهاجر بود بدون اینکه تهدید جدی از سوی مردم آنها را تهدید کند ، حتی بعضی پرنده ها مانند لک لکها آشینه خود را بر فراز دودکشها و پشت بام خانه دهکده ها درست می کردند بدون اینکه مردم به آنها آزاری رسانند و حضور پرنده ها و حیوانات در اطراف ما برکت زندگی و حیات شناخته میشد.
    اما چه شده که امروز رفتار مردم ما تا این حد تغییر کرده؟!
    به نظرم این مساله ی ریشه یابی و تحقیق جامع شناختی نیاز دارد ، متاسفانه بخشی از جامعه ما از نظر فرهنگی و اخلاقی بسیار سقوط کرده و این ی هشدار جدی و خطرناک برای جامعه ، حاکمیت و کشور هست!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  22. پارسه۱۲۱ می‌گوید:

    خیلی دوس داشتم بجایه قاضی از این شخص بازپرسی میکردم که لحظه شکارو کاملا توصیف کنه چون با توجه به تفنگ تک لول و اینهمه فلامینگویه زیبابه احتماله بالایه نود درصد به گله این زیبایان شلیک پیاپی کرده که با ساچمه پخش کن این تعداد کشته و مابقی گله زخمو زال شدن و در گوشه ای جان دادن …
    پس خواهشمندم با آگاهی کامل به موضوع رسیدگی کنید ….

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  23. محسن رزاقی می‌گوید:

    سلام
    ببین چطور زبون بسته ها رو به خاک و کشیدن
    واگذارتون بخدا.
    تا کی باید تو مملکتم بشنوم، کلمه ننگین شکار را….

    داغ Thumb up 11 Thumb down 11

  24. کاسپین می‌گوید:

    در کشورهای دیگه از وجود فلامینگو برای جذب توریست استفاده میکنند حتی با ایجاد آبگیرهای دست ساز
    متاسفانه در کشور ما عده ای از خدا بی خبر فلامینگوهارو از بین میبرند غافل از فواید این پرنده زیبا و کمیاب
    در حالی که می شود مهاجرت این پرنده به کشورمان را تبدیل به فرصت کرد و با جذب توریست و جهانگرد از
    کشورهای دیگر ، اقدام به اشتغال زایی و ایجاد درآمد برای اهالی و بومیان این مناطق که اکثرا بی کارند کرد
    یکی از دلایل حاصلخیزی خاک مناطقی همچون فریدونکناروجود پرندگان مهاجر است(به خاطر کودرسانیشان)
    و برنج مرغوب فریدونکنارحاصل مهاجرت و زیست پرندگان مهاجردراین مناطق است که متاسفانه از آن غافلیم

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  25. خسته از لامرد می‌گوید:

    این همه تفنگهای غیر قانونی و قاچاق که دست هر عمله ای افتاده همین اتفاقها را رغم میزنه

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>