عاملین شکار یک قوچ وحشی حین تعقیب وگریز با محیطبانان گرگان دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): صبح امروز (جمعه ۹۴/۹/۲۷) به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر شنیده شدن صدای شلیک گلوله در ارتفاعات گرگان نیروهای یگان محیط زیست این شهر عازم منطقه مذکور شدند.

مدیر روابط عمومی محیط زیست استان گلستان در این باره گفت: محیط بانان در حال عبور از منطقه جنگلی – کوهستانی چهارباغ به یک خودروی تویوتا مشکوک شده و به راننده دستور ایست دادند.

احمد دباغیان اظهار داشت: راننده خودرو با مشاهده نیروهای محیط زیست اقدام به فرار در مسیر کوهستانی نموده و محیط بانان نیز به تعقیب وی پرداختند.

با توجه به اینکه تنها یک مسیر در مقابل خودروی متخلفین وجود داشت محیط بانان طی هماهنگی با مرکز اداره و نیروی انتظامی نسبت به ایجاد یک راهبند در مسیر فرار متخلفین اقدام نمودند.

مامورین پاسگاه انتظامی و نیروهای محیط زیست مسیر جاده را مسدود نموده و خودروی محیط زیست نیز همچنان به تعقیب خودروی متخلفین ادامه می داد.

راننده تویوتا حین فرار هنگامیکه به راهبند ایجاد شده توسط مامورین رسید، کنترل خودروی خود را از دست داده و پس از برخورد با مخزن زباله در حاشیه جاده واژگون شد.

احمد دباغیان گفت: مامورین بلافاصله وارد عمل شده و دو سرنشین خودروی تویوتا را بازداشت نمودند.

در بازرسی از درون خودوری شکارچیان متخلف، لاشه کامل یک قوچ وحشی که ساعاتی قبل شکار شده بود به همراه دو قبضه اسلحه شکاری دولول و تعداد زیادی فشنگ ساچمه زنی و چهارپاره کشف و ضبط گردید.

شکارچیان متخلف قوچ وحشی را در مناطق آزاد و کوهستانی شمال گرگان شکار کرده بودند.

متهیمن پس از تنظیم صورتجلسه و هماهنگی با مقام قضایی روانه بازداشتگاه شده و صبح فردا به دادگاه معرفی خواهند شد.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یکوچ وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است که متهمین می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نماید.

همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید، اسلحه ها و ادوات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

مقام قضایی می تواند با استناد به ماده مذکور و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل سلاح های کشف شده اقدام و دستور مصادره اسلحه های مربوطه به نفع دولت را صادر نماید.

+49
-6
  

21 دیدگاه

  1. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    ممنون از محیطبانان و نیروی انتظامی گرگان
    روی سخنم با اون شکارکش بی وجدان است، در این هوا به جای حمایت از حیات وحش اقدام به کشتن آنها میکنی ، بهتر است از زن و بچه ات خجالت بکشی و به فکر نان در آوردن شرافتمندانه باشی
    میتوانی با همان ماشین تو همان منطقه که فصل میوه نیز می باشد تا شب عید پول با برکت سر سفره ببری و خسته نباشید گفتن همسر و بچه ات را بشنوی … ولی الان باید از گلوی آنها و لباس شب عید آنها بزنی و جریمه پرداخت کنی

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 20

  2. سوسن اکبری می‌گوید:

    با تشکر از نیروی انتظامی و بچه های محیط بان
    از قاضی مترم خواهشمندیم مجوز سلاح این نابودگران طبیعت رو باطل و اسلحه های اونها رو به نفع دولت مصادره کنه

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 22

  3. محمدی می‌گوید:

    سلام به محیط بانان زحمتکش کل ایران که با این حقوق کم با جان دل به محیط زیست خدمت میکنند

    و در ضمن اگه همه ما شکارچیان به قانون احترام بگذاریم هم نسل کل حیوانات هم پرندگان افزایش میاید کارشناسان محیط زیست بهتر از همه میدانند کی مجوز صادر میکنن و کی صادر نمیکنند.

    این شکارکشها آبروی شکارچیهای قانونمند میبرند

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 22

  4. محمدی می‌گوید:

    سلام خسته نباشید به محیطبانان زحمتکش
    حقشان بیشتر از این جرم باید باشه
    با اسلحه ساچمه زنی شکار قوچ
    اینها آبروی آنهیی که تفنگ دارن احترام به قانون میزارن بردند
    دولت باید بیشتر از این سخت گیرى کنند

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 15

  5. تجدد می‌گوید:

    من یه سوالی ذهنم رو مشغول کرده و جوابی برای ان پیدا نمی کنم

    ایا شکار در مناطق ازاد ممنوع است؟و چرا؟

    و اگر مناطق ازادی وجود دارد با چنین غنای جانوریی

    چرا ارتقا حفاظتی پیدا نمیکند؟

    با تشکر از تمام طبیعت دوستان

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 5

  6. کلارى می‌گوید:

    شکارچیان حقیر به سزاى عمل شنیع خود رسیدند.

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 30

    • امیر امینی می‌گوید:

      @کلاری: شما درست می فرمایید. شکارچی حقیر است ،ولی وقیح هم هست. نگاه کنید که چگونه این موجود زیبا به دست مخرب شکارچی از بین رفته است . بنگرید که چگونه ده فلامینگوی زیبا به دست یک شکارچی نا آگاه کشته شدند.
      شکارچی دست از ما نمی کشد مادامی که بدنه سازمان محیط زیست از افراد کم دانشی تشکیل شده است که منویات خود را به رئیس سازمان تحمیل می کنند و خواهان صدور مجوز شکار می شوند .
      شکارچی دست از کشتار بر نمی دارد مادامی که به او مجوز حمل اسلحه شکاری می دهند.
      چرا ما این عوامل مخرب را تحمل می کنیم ؟!!
      قوانین صید و شکار نیاز به تحولی بزرگ متناسب با خواست جامعه دارند. قاطبه اتباع کشور ما خواهان بر چیده شدن شکار و مجازات شکارچی هستند ،اما شوربختانه جماعت قلیلی مصرانه به نابودی حیات وحش ما ادامه می دهند.این از بی عملی و سکوت ماست.
      راهکار این است که قوانین صید و شکار تغییر کرده و سلاح از دست مجانین گرفته شود و سازمان محیط زیست از کسانی که قرون وسطایی می اندیشند و ناآگاه و ناکارآمد هستند خالی گردد.
      بر رئیس سازمان محیط زیست باید فشار وارد شود تا تحت فشار گروهی غوغاگر و عربده کش مجوز شکار وحوش این کشور را صادر نکند . این خانم بایست بداند که نمی تواند به جهت راحتی خیال و برداشتن فشار گروهی اندک از پرسنل سازمانش مجوز کشتار وحوش را صادر کند.
      صدور مجوز شکار آبی بود که به آسیاب جماعت شکارچی ریخته شد .شکار عامل مخرب محیط زیست است و شکارچی فردی است که ما هیچ دلیلی برای ادامه عملش نمی یابیم.
      ما بایست این متعدیان به طبیعت را بر سر جایشان بنشانیم و آنها را از طبیعت بیرون برانیم.

      پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 16

      • محسن رزاقی می‌گوید:

        سلام
        آقای امینی باشما موافقم.
        ازتون ممنونم، شما حرف دل ما را زدی…
        من نیز به نوبه خودم از قاضی محترم پرونده ابطال جواز سلاح و مصادره آن را خواستارم.
        به نظر من هم قانونگذار باید ممنوعیت کامل شکار در برنامه قرار دهند… باتشکر

        پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 7

  7. محسن مرادی می‌گوید:

    باسلام و عرض خسته نباشید به غیور مردان وظیفه شناس

    با برخورد مقتضی مقامات قضایی مواجه خواهند شد انشا ا…

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 16

  8. مهراب از اراک می‌گوید:

    سلام لطفا اخبار دیده بان رو بیشتر کنید.ضمنا دنباله اطلاعاتی رو که داده اید رو بگیرید. مانند سرنوشت شیرهایی که قرار بود از هند به ایران بیایند. همچنین از سایر استانهایی که از نظر محیط زیست محروم هستند رو نیز اطلاعاتی قرار بدهید.
    باتشکر

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 11

  9. شاهین می‌گوید:

    از قاضی محترم پرونده توقیف سلاح شکاری و ابطال جواز حمل سلاح را خواهانیم

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 18

  10. محسن رزاقی می‌گوید:

    با سلام
    چه قوچ زیبایی،! حیف که این انسان نماهای بی انصاف حق حیات رو ازش گرفتن و یک زیبایی دیگه رو از صفحه روزگار حذف کردند و ما رو از داشتن محروم کردند.
    از محیط بانان هوشیار بخاطر این عمل زیرکانشوش و از نیروهای انتظامی جهت همکاری صمیمانشون سپاس گذارم، همچنین از دیدبان دلسوز و قاضی محترم پرونده.
    که از ایشان انتظار برخورد قاطع و مصادره سلاح متخلف را خواستارم.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 15

  11. کاسپین می‌گوید:

    شکارچی فرارنمی کندخودرویش هم چپ نمی شود

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 7

    • ahmad می‌گوید:

      شرم آوره به قران دفاع یک عده از کسانی که نسل حیوانات این سرزمین رو نابود کردن. شیر و ببر ایران نابود شد اما این مدافعان شکار هنوز در خوابند. امیدوارم نسل های آینده ارزش حیات وحش ایران را بیشتر بفهمند.

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 5

  12. kooshan می‌گوید:

    خوشبختانه با تعامل و همکاری و هماهنگی بین «س. ح. م. ز.» در این خبر نیز بمانند چند خبر گذشته تخلفات صید و شکار، متخلف تحت تعقیب قرار گرفته و دستگیر شده است که نهایتأ در مورد وی مجازات قانونی مناسب هم اعمال خواهدشد همچنین همانطور که در خبر قبلی هم آمده و با توجه به اخبار دو سال اخیر دیده بان با آغاز بکار دولت جدید از سال ۹۲ اقدامات مثبتی از سوی  «س. ح. م. ز.»  جهت رفع تصرفات و تداخلات اشخاص حقیقی و حقوقی در اراضی ملی انجام شده که قابل تقدیر بوده و باید خواستار ادامه این رویکرد مطلوب شده و از آن حمایت بعمل آورد.
    باید توجه داشت که استقبال و حمایت از عملکردهای سازنده  «س. ح. م. ز.» بتدریج به تقویت و ارتقای جایگاه آن منجر شده و این نهاد می تواند باتکای حمایتهای مردمی با توان بیشتری به انجام وظایف و مسئولیتهای قانونی خود بپردازد و طبعأ در این راستا مدیریتهای سیاستگزاری، قانونگذاری و اجرایی کشور  نیز با سهولت بیشتری در مسیر رفع کمبودها و نیازهای اساسی قانونی،  بودجه ای،  قضایی،  اجرایی و تدارکاتی «س. ح. م. ز.» عمل خواهند کرد بنابراین در شرایط فعلی و با ملاحظه همه جوانب، حمایت از موجودیت  «س. ح. م. ز.»  بعنوان مرجع  اصلی اجرایی حفاظت از محیط زیست و حیات وحش کشور می تواند بعنوان نقطه نظر مشترک و مورد تفاهم و توافق علاقمندان طبیعت کشور مدنظر قرار گیرد و با لحاظ این اصل کلی به ارائه پیشنهادات و بیان انتقادات اصولی و منطقی و مستدل در جهت رفع تدریجی نقائص و کاستی ها و اصلاح عیوب بمنظور بهتر کردن عملکرد این نهاد بپردازند.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 5

  13. پرنده مهاجر می‌گوید:

    اینا اصلا این کاره نبودن رفته بودن شکار کبک الان هم فصل تاز یا جفتگیری قوچ ومیشهاست این قوچم تو جاده به تورشون خورده واین جوونای ناشی تازه تفنگچی اونو زدنو در راه برگشت به ایست بازرسی خوردنو بندو به اب دادن این کل ماجرا بود چون این بدبختارو میشناسم

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  14. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    فرزندان این شکارچیان که گوشت این حیوانات را میخورند اینده بسیار بدی دارند ، تباهی در انتظارشان هست

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 7

  15. عظیم می‌گوید:

    قلبا ناراحت شدم ای کاش مدیران رسیدگی کنند

    داغ Thumb up 7 Thumb down 6

  16. شکارچی می‌گوید:

    باید دست و پای این محیطبان های وظیفه شناس رو بوسید

    داغ Thumb up 4 Thumb down 4

  17. پنجه بالابان می‌گوید:

    بسه آقا مفت خوری و دزدی تموم کنید بسه دیگه گوشت مفت نخور آقا نکش آقا…..

    داغ Thumb up 5 Thumb down 5

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>