مهلت استفاده از پروانه عادی شکار کبک و تیهو در سال جاری به پایان رسید

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): بر اساس  دستورالعمل صدور پروانه عادی شکار پرندگان وحشی در سال ۱۳۹۴ که توسط سازمان حفاظت محیط زیست در آبان ماه سال جارى ابلاغ شده بود مهلت صدور و استفاده از پروانه شکار گروه ١ و ٢ (کبک و تیهو، کبک چیل، باقرقره، باقرقره شکم سیاه و بلدرچین) در سال جارى به پایان رسید.

بنابراین از این پس پروانه هاى صادر شده جهت شکار پرندگاه گروه ۱ و ٢ فاقد اعتبار بوده و هرگونه صید و شکار این پرندگان ممنوع مى باشد.

لازم به ذکر است پروانه هاى صادر شده جهت شکار پرندگان گروه ٣ و ۴ (ابیا، غاز خاکستری، چنگر، اردک سرسبز، خوتکا، فیلوش، آنقوت و تنجه) تا پایان بهمن ماه معتبر مى باشد.

+2460
-2283
  

13 دیدگاه

  1. صدور پروانه ترور جانداران!
    اینطور بهتر بود تیتر می زدید!

    پر طرفدار Thumb up 81 Thumb down 62

  2. محمّد رضا می‌گوید:

    یه مدت از شکارچی ها خبری نیست ، نگو دنبال پرنده ها هستن، اصلا نباید پروانه‌ای صادر میشد که حالا مهلتش تمام بشه. مجوز چی؟ مگه این قوم برای احیای گونه‌های جانوری در معرض انقراض چکار کردن که حالا با مجوز راه افتادن تو طبیعت الباقی هم از بین ببرند.

    پر طرفدار Thumb up 78 Thumb down 65

  3. امیر امینی می‌گوید:

    خدا می داند که صدور این پروانه ها چه خساراتی به بار آورد. خدا می داند که چه افراد نا لایقی با تفکراتی قرون وسطایی به عنوان کارشناس در آن سازمان نشسته اند و حقوق از ملت ایران می گیرند و مجوز نابودی طبیعت را صادر می کنند.
    دلسوزان طبیعت کشور بایست سکوت خود را بشکنند . این عرصه جای مماشات نیست .
    بعد از در گذشت مرحوم اینانلو جوی درست شده است که آن مرحوم را بسان قهرمان و ناجی طبیعت ایران معرفی می کند . آیا به واقع چنین بود؟!!!
    چندین جا خواندم و شنیدم که ایشان را پدر طبیعت ایران نامیدند!!! این نام بزرگی است . این قبا بسیار به تن آن مرحوم گشاد است. شکارچی لایق این القاب نیست . کسی که از شکار حمایت می کند هم لایق این القاب نیست. کسی که چنین نگرشی به طبیعت دارد را چگونه می توان ستود؟!!ایشان را فردی عادی با بهره کم از دانش و معرفت می بینم .
    قصدم آن مرحوم نیست ،که او از بین رفته و دگر دستش به کاری نمی آید . ترسم از فضا سازی این غوغاسالاران است . با دمیدن در بادکنک نام مرحوم اینانلو ،اینان قصد دارند بر طبلی بکوبند که صدای خوشی از آن نمی آید. جو خطرناکی به راه افتاده است و اگر ساکت بمانیم ما را ده سال به عقب خواهند برد.
    اینان دارند سمبل می سازند . باید جلوی کارشان را بگیریم . رسانه ها پر شده است از نام اینانلو. به سایر فعالیت های مرحوم اینانلو کاری ندارم ولی در حوزه محیط زیست اینانلو عنصری مطرود بود البته در این اواخر.
    بایست پرسید که مگر اینانلو چه کرد که این القاب را به وی می دهید؟!اعمال وی سبب ازدیاد نسل کدام گونه شده است؟ خدمات موثر وی کدام است ؟
    ایشان مدام با دهان کج سخن می گفت . مانند تمام شکارچیان. هم خود را طرفدار شکار می دانست و هم شکار را عملی ممدوح می شمرد.
    مخلص مطمئن هستم که ایشان به ضرورت موقعیت و منافع شخصی ادعا می کرد که دست از شکار کشیده. کسی که دست از شکار بردارد بایست نوع نگاهش
    تغییر کرده باشد. بایست تحولی در افکارش صورت پذیرفته باشد . اینانلوی مرحوم اگر خود دست از شکار شسته بود ،پس چرا همچنان مبلغ شکار بود.
    دوستان طبیعت بایست بدانند که برهه حساسی است و سکوت و انفعال به هیچ روی جایز نیست . دهانی را که تمنای مجوز شکار می کند را بایست با مشتی محکم کوفت . صدور حتی یک پروانه شکار خیانت به طبیعت کشور است و آمران بایست مورد مواخذه قرار بگیرند.

    پر طرفدار Thumb up 87 Thumb down 76

    • فرخ حمیدی می‌گوید:

      سلام آقای امینی به نظرمن مشکل محیط زیست ما همین تفکرات شماست
      همون دو ماه اونم هفته ایی دو بار اونم تو روزهای محدود با در نظر داشتن
      روزهای شدید برف و بارونه فراوان در اون روزا عاشقان شکار و طبیعت از این نعمت
      الهی تونستن استفاده کنن ، نمی دونم مشکله امثاله شما چیه چیزی که خدا حلال کرده
      و کارشناسا براش قانون گذاشتن هم شما مخالفین من امید دارم که روزی برسه که طبیعت ما
      اون اندازه غنی بشه که بشه چهار برابر این شکار کرد ، شما مثله آدمایی هستید که اگه امثال تو عید
      قربان گوسفند قربانی کرده میری پیش علما میگه اگه ساله بعد نتوستم گوسفند قربانی کنم میشه مرغ
      قربانی کنم ، عزیز من برو از خدا بخوا که ساله بعد خدا این قدرت و توانایی رو به تو بده که بتونی یه شتر قربانی
      کنی نه که از الآن نفوزه بد می زنی

      داغ Thumb up 46 Thumb down 56

    • علیرضا می‌گوید:

      آقای امینی بسیار به نکته خوبی اشاره کردید. من محیطبان هستم وتا حالا چند بار دیدگاه شما در مورد شکار را خوانده ام. شما درست میگویید شکارچیها با اینکه تعدادشان کمتر است ولی صدایشان بسیار بلند است چونکه منافع دارند.خدا آقای اینانلو را بیامرزد ولی این اواخر گفته بودند ایشان وارد منطقه نشوند. اول چون متوجه نبودم ناراحت شدم ولی بعدا دلیل ایم موضوع را فهمیدم.

      پر طرفدار Thumb up 60 Thumb down 35

    • امین منصوری می‌گوید:

      جناب امینی اینقدر پشت سر کسی که دستش از دنیا کوتاه گردیده، حرف نزنید
      خدمات مرحوم اینانلو به محیط زیست ایران بر ملت ایران پوشیده نیست.
      شما با این نگرش و طرز تفکر چه گلی به سر طبیعت ایران زده اید؟
      جمعیت شما در برابر طبیعت دوستان ایران بسیار اندک و قلیل است و خیلی زود هم تمام خواهید شد
      همه دیدید که پرسنل محیط زیست و محیطبانان عزادار یکی از گنجینه های طبیعت ایران بودند، نمیتوانید محبوبیت مرحوم اینانلو را ببینید؟
      چقدر کوتاه بود دوران تازه به دوران رسیده های احساساتی.

      داغ Thumb up 48 Thumb down 50

    • تجدد می‌گوید:

      در این سالهای اخری در برنامه های مختلف اعلام میکردند که دیگر به شکار نمی روند

      و می گفتند که حدود یک ملیون اسلحه جواز دار و تقریبا به همین تعداد بدون جواز در دست مردم است….و باید فکری برای ان کرد….

      و می گفتند چرا در پارک های ملی و پناه گاههای حیات وحش که هیچ وقت پروانه شکار صادر نمیشه …..جمعیت وحوش زیاد نمی شه

      می گفتند پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق روزی ۱۷۰۰۰ کل و بز و قوچ و میش داشت و الان حدود ۳۰۰۰تا

      و به همین نسبت شما گوشتخواران و غیره را در نظر بگیرید

      و ایا چیزی به غیر از شکار است که کسی متوجه نمی شه ….و حدودا از هر ۵ شکار غیر مجاز……. به دلیل کمبود نیرو و ……یکی کشف می شه توسط محیط با نان عزیز

      و می گفتند حالا که انجام می شه چرا مانند سایر نقاط دنیا قا نون مند نباشه

      به شخصه این نظر را دارم که باید اید ئو لوژی را عوض کرد

      آقای اینانلوی عزیز هم اینقدر بلد بودند و تا این جا را برای طبیعت دو ستان گفتند از این به بعد این بر عهده امثال ماست که اگر فکر بهتری داریم با بیان روشن و شیوا ان را برای دیگران هم بگوییم

      در همین راستا متنی را تهیه کردم و در یکی از صفحات مربوط به یک خبر در معرض مطالعه طبیعت دوستان قرار دادم و به دلیلی که نمی دانم دیده بان عزیز ان دید گاه مرا نمایش نداد

      و تقاضا دارم اگر امکان نمایش ان وجود دارد ان متن را نمایش دهد

      در تمام برو شور های فوت ان مرحوم از عبارت بزرگمرد طبیعت ایران استفاده شده بود واین عبارت خیلی فرق داره با پدر طبیعت ایران

      پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 27

  4. جمشید از خوی می‌گوید:

    صدور پروانه صید برای کبک چیل،ابیا،!!!

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 15

  5. احمد از خرم آباد (حافظِ سلطان صخره های زاگرس) می‌گوید:

    عجـــــب!
    خوده سازمان تیشه گرفته دستش و داره به ریشه محیط زیست میزنه…

    پر طرفدار Thumb up 55 Thumb down 33

  6. بهناز می‌گوید:

    آقای امینی درود بر شما. همیشه از نظرات شما لذت مییرم. با اینکه از آقای اینانلو بدم نمیاد ولی الان که فکر می کنم می بینم شما درست می فرمایید

    پر طرفدار Thumb up 52 Thumb down 37

  7. kooshan می‌گوید:

    بهرحال «س. ح. م. ز.» بگفته خود تصمیمی کارشناسانه گرفته و مجددأ از سال جاری مجوز شکار محدود پرندگان را صادر کرده است که این بجای خود قابل بحث و گفتگوست اما در این رابطه و نیز در ارتباط با نظرات ارسال شده نکاتی قابل اشاره است :
    اول اینکه مطالبات و نیز اعتراضات منسجم، هماهنگ، یکصدا و در برخی موارد غیر منصفانه و بیدلیل حامیان شکار و همچنین حمایتهای ضعیف، پراکنده و کمرنگ و همراه با اگر و اما و شرط و شروط مخالفان شکار از «س. ح. م. ز.» و متأسفانه در مواردی همراهی غیرمسئولانه و سهوی و عجولانه برخی مخالفان شکار با این اعتراضات هدفمند حامیان شکار تفریحی، که «س. ح. م. ز.» را یکی از مقصران اصلی کشتار حیات وحش قلمداد کرده و به اوضاع و احوال و شرایط کشور و محدودیتها و تنگناهای دولت و «س. ح. م. ز.» توجه نداشته و رویکرد مثبت دولت و «س. ح. م. ز.» در باره حفظ محیط زیست و حیات وحش کشور را نادیده می گرفتند و حتی در مواردی به تحریف و تقطیع دلخواه واقعیات و حقایق متوسل میشدند ، در کنار دلایل احتمالی دیگر، می تواند یکی از علل شروع دوباره صدور مجوز محدود شکار پرندگان باشد.
    دیگر اینکه بدلایل عمدتأ اقتصادی و رفاهی امکان لغو کامل شکار ممکن است در شرایط حاضر مقدور نباشد چرا که در نقاطی از کشور محتمل است برخی هموطنان از گذشته و بنابر پیشینه و سنت یا برای تأمین بخشی از معیشت و تغذیه خانوار متکی بر شکار منصبط و قانونمند بوده و یا به درآمدهای ناشی از آن جهت گذران زندگی نیاز داشته باشند و طبعأ مخالفت با شکار این دسته از هموطنان مادام که جایگزینی برای جبران حذف این منبع معیشت یا درآمد آنها در نظر گرفته نشود، منطقی نیست ضمن اینکه آنها هم که بنابر سنت و بدون نیاز ضروری دست به شکار میزنند، شکار و صید پرندگان و وحوش حلال گوشت را از نظر باورهای دینی و فرهنگی بلا اشکال می دانند که اظهارات ایشان هم غیر منطقی نیست ضمن اینکه این دو دسته از هموطنان بهنگام شکار معمولأ ملاحظات دینی، اخلاقی و سنتی را مد نظر داشته و مقررات را نیز رعایت می کنند البته قابل ذکر است که با توجه به الگوهای ناصواب پیشرفت و توسعه اتخاذ شده در چند دهه اخیر و رشد برخی مشکلات و معضلات اجتماعی در کشور و کمرنگ شدن ویژه گیهای مثبت فرهنگ غنی و پربار ایرانی در حال حاضر جمعیت این اقشار از مردم در سطح رضایت بخشی نیست که این خود یکی از عوامل اصلی افزایش آمار کشتار غیرقانونی و تخلفات شکار و صید است بهرحال تجربه و اطلاعات و مستندات موجود حاکی است که شکار معیشتی و سنتی منضبط متضمن تخریب در محیط زیست نبوده و خطری برای بقای حیات وحش محسوب نمی شود که یکی از نمونه های برجسته در این باره وضعیت و جمعیت بوفالوهای آمریکای شمالی و نحوه شکار و رفتار بومیان و سرخپوستان آمریکا با این حیوان است که به هیچ روی با عمل اروپائیان مهاجر به این قاره قابل مقایسه نیست، بنابراین اگر در مواقع لازم و ضروری وطبق بررسی و کارشناسی و در چهارچوب مقررات و ضوابط، مجوز این سنخ شکار صادر شود جای نگرانی چندانی ندارد.
    نکته دیگر اینکه در مقابل این رویه صحیح که همراه با دستیابی به سطوح بالاتر توسعه و افزایش رفاه عمومی و نیز شکل گیری فرهنگ مدنی متناسب و با استفاده از ابزارهای آموزشی و فرهنگی مقتضی امکان کاهش و حتی حذف آن وجود دارد، شکار برای تفریح و سرگرمی و گذران اوقات فراغت قرار دارد که مقوله ای مخرب و نادرست و غیرمنطقی است که هم آثار سوء اجتماعی داشته و هم در روح و روان خود فرد شکارچی اثر تخریبی برجای می گذارد و بهتر است تمرکز مخالفان شکار در درجه نخست بر این نوع شکار متمرکز باشد.
    اما در اینجا بمقتضای نظرات داده شده بد نیست اشاره کرد که آقای اینانلو که چهره ای شاخص و شناخته شده بوده و چند سال اخیر نیز مجادلات و مناقشاتی پیرامون شخصیت و دیدگاههای ایشان در گرفته بود، اخیرا درگذشتند ولی مباحث مطرح شده قبلی در مورد ایشان هنوز محل بحث و گفتگوی موافق و مخالف است که در این رابطه گرچه می توان به آنچه که در گذشته مستندأ اظهار داشته اند بطور منطقی و مدنی و محترمانه پرداخت ولی جا دارد که از طرح مطالب جدیدی که نیاز به پاسخگویی جدید داشته باشد پرهیز کرد چرا که این امکان جوابگویی متقابل منتفی است ولی در ارتباط با آنچه بطور مستند و معتبر در گذشته مطرح شده می توان بحث و گفتگو و یا انتقاد کرد مشروط بر اینکه محترمانه و منصفانه باشد.
    بهرحال ایشان تجربه زیادی از سفر به گوشه و کنار و طبیعت ایران داشتند و طبیعی است که اطلاعات زیادی هم در این باره بدست آورده باشند و از آنچه که مستند کرده اند می توان استفاده کرد و این نکته منفی در برندارد ضمنأ معلوم و مشخص است که ایشان چندین سال بطور قانونی به شکار می پرداخته اند و از مقطعی که در یک برنامه تلویزیونی اعلام کردند و اظهارات ایشان صادقانه و تأثیرگذار می نمود، شکار را کنار گذاشتند اما اینکه بعد از اعلام ایشان چه پیش آمد و چه گذشت روایتها مختلف است ولی می توان منصفانه گفت که از آن به بعد آقای اینانلو بطور چند سویه و همزمان از طرف موافقان و مخالفان افراطی شکار ونیز برخی افراد و رسانه ها غیرمسئولانه تحت فشار قرار گرفتند که منجر به ایجاد فضای مبهمی پیرامون دیدگاهها و افکارشان و نیز انتشار شایعات متعدد در عرصه عمومی شد که این جو نامناسب و غیرمفید هنوز تداوم دارد، در مورد دیگران پاسخ بعهده خود ‌آنهاست ولی متأسفانه برخی مخالفان شکار که ذهنیت تندروانه و غیرعملی و اکثرأ شخصی در مورد محیط زیست و حیات وحش دارند و شاید بتوان دیدگاههای آنان را بیشتر ایده آلی و غیرمیدانی نامید برخورد مناسبی با ایشان نداشته و بیشتر به خصوصیات شخصی، تیپ و چهره و… بعوض نقد دیدگاههای آقای اینانلو پرداختند که کاری درست نبوده و نیست ضمن اینکه به احتمال قوی یکی از دلایلی که باعث شد تا ایشان بنابر نقل قولهایی _ که البته واقعیت امر در این مورد هم معلوم نیست_ شکار پرندگان را ادامه دهند همین افراطیگری برخی در پرخاشگریهای بی جهت و بی نتیجه و غیر سودمند به ایشان در قالب مخالفان شکار بود و روشن است که در صورت برخورد منطقی و بحث و گفتگوهای مدنی و سازنده ممکن بود وی بر تصمیم خود مبنی بر کنارگذاشتن شکار مصمم تر شده و اقدامات و کارهای بیشتری هم در جهت گسترش مباحثات حول مضرات شکار تفریحی انجام دهد و بهر جهت این یک دلیل موجه و معتبر جهت تبادل نظر پیرامون صحیح نبودن شکار تفریحی محسوب میشد و این هم نکته مهمی است که بنابر آنچه مطلع هستیم وی فردی اهل منطق و بحث و گفتگو بوده که امتیاز مثبت و قابل توجهی است.
    ولی حالا و در حال حاضر می توان با دیدی واقع بینانه تر به آنچه پیرامون ایشان رخ داد نگریست و از تجارب بدست آمده بهره برد و با توجه به مطالب پیش گفته ضرری ندارد اگر از علاقمندان محیط زیست و حیات وحش کشور بویژه مخالفان شکار خواسته شود اگر ضرورتی احساس می شود که پیرامون نظریات و دیدگاههای آقای اینانلو در زمان حیات نقد و نظری بیان شود با ملاحظه چهارچوبهای منطقی و مدنی و رعایت اخلاق و انصاف باشد و باید توجه داشت که توصیفات منتسب شده به وی توسط حامیان و علاقمندان ایشان یا حامیان شکار بعهده خودشان است و بهتر این است با این توجیه پای آن مرحوم که بهرحال دیگر در میان ما نیستند و توان پاسخگویی ندارند به این مباحث کشانیده نشود و ضمنأ از تعابیر مناسب در باره ایشان استفاده شود، بعلاوه خانواده و بستگان ایشان هم گذشته از بحث شکار که ممکن است به آن توجه داشته یا نسبت به آن بی توجه بوده اند دارای علایق و وابستگیهای خویشاوندی معمول بمانند همه ما بوده و لذا انتظار رفتار متناسب و مدنی و رعایت حقوق انسانی و شهروندی در این ارتباط را دارند و پاسخ این خواسته معقول و منطقی و انسانی بطور طبیعی باید مثبت باشد.
    بهرحال باید امیدوار بود که با بحث و گفتگوهای سازنده در این مورد هم بتوان داوری منصفانه در باره نقطه نظرات و کارنامه فعالیتهای حرفه ای وی داشت و هم امکان بهره گیری مثبت و مفید از تجارب ایشان در زمینه شناخت طبیعت و طبیعت گردی در ایران که این خود برای توسعه و گسترش گردشگری طبیعی و حفاظت از محیط زیست و حیات وحش کشور بکار خواهد آمد، مهیا شود.

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 11

    • تجدد می‌گوید:

      درود بر جناب کوشان

      همیشه از اطلاعات مفید و غنی شما در مورد حیات وحش استفاده کردیم و لذت بردیم

      و اما یک جمله در مورد شکار تفریحی :از بین بردن موجود زنده بدون نیاز واقعی به گوشت یا پول ان جهت امرار معاش
      همانند صلب زندگی از یک انسان است…..تمام موجودات زنده مانند یک قبیله یا یک طایفه اند مثل ما انسانها و حق حیات دارند….و گرفتن جان انها عقوبت الاهی را به دنبال خواهد داشت چه در این دنیا چه در آخرت

      پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 14

  8. شاهین می‌گوید:

    صدور پروانه شکار کار بسیار اشتباهی بود و سازمان محیط زیست زیر تعهداتی زد که قرار بود حداقل برای مدت ۵ سال شکار ممنوع باشد!

    امیدوارم این تصمیم نادرست و کاملاً اشتباه سال آینده تکرار نشود.

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 22

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>