چهار پرنده شکاری متعلق اتباع کشورهای حاشیه خلیج فارس در خوزستان کشف شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر ورود یک محموله قاچاق پرندگان شکاری به کشور، نیروهای دریابانی نیروی انتظامی و نیروهای یگان محیط زیست خوزستان یک لنج باری را در آب های این استان متوقف نموده و مورد بازرسی قرار دادند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، در بازرسی از این لنج چهار پرنده شکاری بالابان کشف و ضبط و دو متهم در این رابطه دستگیر شدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان در این باره گفت: پرندگان کشف شده دارای حلقه شناسایی بر روی پا و ردیاب ماهواره ای پیشرفته ای بر روی بال خود هستند.

حسن آقاشیرمحمدی اظهار داشت: بر اساس تحقیقات به عمل آمده تعدادی از اتباع یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس وارد خوزستان شده و قصد داشتند پرندگان شکاری خود را از طریق دریایی و بصورت قاچاق وارد ایران نمایند.

هدف این اتباع بیگانه اقدام به شکار هوبره در دشت های استان خوزستان بوسیله بازهای شکاری تعلیم دیده بوده است که پرندگان شکاری آنها توسط مامورین کشف و توقیف گردید.

دو متهم دستگیر شده (صاحب و خدمه لنج) در این رابطه مالک اصلی پرنده ها نیستند و صرفا نقش قاچاق و جابجایی پرندگان از کشور مبدا به ایران را بر عهده داشته اند. تلاش برای شناسایی و دستگیری اتباع بیگانه و مالکین پرنده ها ادامه دارد.

پرندگان شکاری (به خصوص خانواده شاهین ها) به شدت مورد علاقه قوش بازان عرب می باشند و برای خرید آنها مبالغ بالایی را پرداخت می کنند.

شیوخ عرب با آموزش پرندگان شکاری از آنها برای شکار، به ویژه شکار هوبره استفاده می کنند.

زنده گیری، شکار و قاچاق این پرندگان به کشورهای حوزه خلیج فارس، نسل این گونه های ارزشمند را در آستانه انقراض قرار داده است.

طبق لیست جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه نقدی قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک از پرندگان شکاری شاهین، بالابان، بحری، طرلان و لاچین معادل ۶۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.

قانونگذار سنگین ترین مجازات را در بین تخلفات شکار و صید، در مورد تخلفات مربوط به شکار، صید و قاچاق پرندگان شکاری تعیین نموده و هر دو مجازات حبس (۳ سال) و جزای نقدی را همزمان برای این گروه از متخلفین در نظر گرفته است.

بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون شکار و صید، هر شخصی که مبادرت به زنده گیری، شکار، خرید، فروش، حمل، نگهداری و قاچاق پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه نماید علاوه بر محکومیت به حداکثر مجازات حبس مقرر در این ماده (به مدت ۳ سال)، به جزای نقدی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد.

+213
-1
  

21 دیدگاه

  1. کاسپین می‌گوید:

    لعنت بر وطن فروش
    لعنت بر خائن به وطن

    پر طرفدار Thumb up 46 Thumb down 4

  2. مسعود شهرابی می‌گوید:

    سال گذشته یه مورد داشتیم که یه عده عرب رو که همراه با پرندگان شکاری وارد کشور شده بودند دستگیر کردند که البته جالب بود که مجوز آموزش پرندگان شکاری!

    از محیط زیست یکی از استانها دریافت کرده بودند که البته بعید میدونم چنین مجوزی برای اتباع خارجی اصلا وجود خارجی داشته باشه، سرنوشت اون اعراب چی شد؟ با مسئولین متخلف برخوردی شد یا نه؟!…

    به قدری بی در و پیکر هست و بقدرى در محیط زیست بى قانونى موج میزنه و به قدری با متخلفین داخلی یا خارجی برخورد ضعیفی میشه که دقیقا پرندگان شکاری رو که یه روزی از خودمون دزدیدن دوباره قاچاقی یا در شکلی به ظاهر قانونی وارد کشور کرده و به دنبال شکار هوبره و امثالهم میرن!

    مشگل خیلی ریشه ای هست که این اعراب تا به این حد احساس امنیت میکنند!

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 3

  3. اندیشه می‌گوید:

    این موضوع خیلی خطرناکه. نشون میده اینا و امثال اینا بار اولشون نیست که برای شکار میاند به کشور. اونم بصورت قاچاق!!

    یعنی اینهمه راحته ورود به کشور؟؟؟ یعنی اینا بخواند تروریست باشند و امثال این چیزا باز راحت میتونند بیاند؟؟؟!!!

    باید صاحبای این پرنده ها و رابطهاشون شناسایی و دستگیر بشند تا اطلاعات اینا رو ازشون بگیرند..

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 2

  4. kooshan می‌گوید:

    پرندگان که سرحال بنظر میرسند و به فناوریهای جدید هم مجهز شده اند و بنابر ظاهر امر اتباع کشورهای حاشیه خلیج فارس به اینها خوب رسیدگی می کنند و اگر دست قاچاقچیان بظاهر وطنی بودند ممکن بود پلکهایشان را بدوزند.
    بهرحال بفرض شناسایی و دسترسی به صاحبان پرنده ها باید وفق موازین قانونی و احتمالأ تعهدات دوجانبه و بین المللی و نیز کنوانسیونها و معاهدات موجود در ارتباط با حیات وحش عمل شود و اینکه ورود قاچاقی این پرندگان مشمول همان مقررات خروج قاچاقی است و «س. ح. م. ز.» می تواند آن را شکار غیرقانونی محاسبه و مطالبه ضرر و زیان صید کرده و آنها را هم از اختیار مالکان خارج و مصادره کند معلوم نیست ضمن اینکه ممکن است آنها مدعی شوند پرندگان را در کشور متبوع خود خریداری کرده اند بهرحال بایستی منتظر روال قانونی این پرونده و خبرهای بعدی ماند.
    نکته قابل طرح دیگر اینکه آیا امکان ورود قانونی این پرندگان بهمراه صاحبان آنها وجود دارد و اگر بفرض یکی از اتباع این کشورها بهمراه یک پرنده شکاری بصورت آشکار عازم ایران شده و اظهار کند قبلأ این پرنده را بصورت قانونی در پاکستان یا افغانستان خریده است و فرضأ مدرک مربوط را هم داشته و بگوید قصد شکار هوبره هم نداشته و مایل به اخذ مجوز و شکار دیگر پرندگان مجاز است آیا اینکار ممکن است یا ایراد دارد و باز هم «س. ح. م. ز.» می تواند قانونأ مانع شود ؟

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 5

  5. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    ممنون از نیروهای دریابانی، نیروی انتظامی و یگان محیط زیست خوزستان و بویژه فرمانده جدید یگان حفاظت خوزستان، و امیدوارم از این به بعد شاهد برخوردهای قاطعانه با متخلفین طبیعت زخمی خوزستان باشیم.
    منتظر خواندن اخبار جدید از خوزستان و نیز بازارهای آن مثل بازار کیان هستم.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  6. جمشید از خوی می‌گوید:

    گزیده تر بود تا نام این گونه ها ذکر میشد.
    آیا شاهین خلیج فارس هم در میان این محمو له وجود دارد؟
    و امکان رها سازی در طبیعت و زاد آوری آنها وجود دارد یا بایستی تا آخر عمر در باغ پرندگان زندگی کنند ؟

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  7. آیا با تست دی ان ای میشه فهمید از کدوم کشور اسیر شدن این پرنده ها!؟
    وانگهی اینها اهلی شدن آیا میشه دوباره به طبیعت باز گردن؟!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  8. بالابان تنها می‌گوید:

    با سلام خدمت مسئولین محترم و عوامل محیط زیست و محیطبانان محترم
    دیدبان عزیز خسته نباشید لطفا به این سوال بنده پاسخ بدید :

    ۱- سرنوشت این پرنده های با ارزش چی میشه آیا امکان رها سازی هست؟ که البته بنده میدانم نیست.
    ۲- آیا امکانش هست کشفیات محیط زیست که امکان بازگشت به طبیعت را ندارند به فروش برسند؟
    ۳- آیا امکان داره اعراب این هارو پس بگیرند؟

    لطفا پاسخ بدید خیلی مهمه.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  9. داریوش 2016 می‌گوید:

    اینها رو فکر کنم از جزیره قشم دزدیدن بردن امارات

    داغ Thumb up 4 Thumb down 4

  10. بالابان تنها می‌گوید:

    سلام بر دیدبان دلها دیدبان از سیاست های محیط زیست در خصوص پرندگان شکاری خیلی خرسندیم حتی مجازاتها بیشتر هم بشه عالیه لطفا خبر و اطلاع از بعد از کشف پرندگان شکاری هم بدهید که ببینیم سرنوشت این جواهرات نایاب چی میشه

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  11. رضا می‌گوید:

    بنام خدا
    با تشکر و شپاس از محیط بانان و گارد ساحلی
    با توجه به تجربه واطلاعات خودم تعدادی از سوالات شما عزیزان را جهت بالا بردن سطح اگاهی شما پاسخ میدهم .
    با توجه به این عکسها از چهار پرنده موجود در عکس دو پرنده قطعا هیبرید و پرنده پرورشی میباشند .پرنده های هیبرید اقیم میباشند و قادر به تولید مثل نمیباشند دو پرنده دیگر هم میتوانند پرورشی یا طبیعی باشند .
    پرنده های پرورشی هیبرید جهت استفاده در بازداری پرورش داده میشوند ودارای شناسنامه و میتوانند دارای پاسپورت و مجوز سایتیس برای خرید وفروش و ورود به کشورهای دیگر باشند که البته این پرندگان بخاطر ممنوع بودن بازداری و شکار در ایران به صورت قاچاق و غیر قانونی وارد شده اند.
    این پرندگان به شدت به انسان وابسته میشوند وامکان رهاسازی در طبیعت را ندارند به خاطر عدم ترس از انسان براحتی دوباره توسط انسان گرفتار میشوند وهیچ گونه ترسی از خطر و حیوانات شکارچی بزرگتر ندارند پس هیچ شانسی برای بقا در طبیعت ندارند.
    اما دو پرنده دیگر هم چه پرورشی باشند و چه از طبیعت گرفته شده باشند بعلت اموزشهای طولانی و عدم ترس از انسان شانس زیادی برای زنده ماندن در طبیعت ندارند به همان دلایل قبلی.
    بهتر انست که در صورت امکان پس از طی مراحل قانونی و گرفتن جریمه بر اساس قوانین کشورمان برای ورود غیر قانونی و شروع به شکار و غیره از صاحبان انها .در صورت امکان انها به صاحبانشان عودت داده شوند .
    این پرندگان به احتمال زیاد علاوه بر انتن یا فرستنده دستگاه تله متری یا جی پی اس که ردیاب ماهواره ای ذکر شده وبرای تایین موقعیت پرنده وجلوگیری از گمشدن ان است به میکروچیپ زیر پوستی هم مجهز هستند که شناسنامه الکترونیکی پرنده میباشد و تمام مسخصات حتی نام صاحب .گونه سن ومحل پرورش و تولید و غیره را دارا میباشد.
    در صورتی که صاحبان این پرندگان پیدا نشوند و یا مقامات محیط زیست تصمیم به عودت انها نداشته باشند میتوان از این پرندگان به صورت پرندگان اموزشی برای خود سازمان و شناسایی گونه ها و پرندگان هیبرید استفاده کرد که البته نگهداری از پرندگان شکاری یک کار تخصصی است و نیاز به مهارت و وسایل تخصصی دارد و از نگهداری یک پرنده در داخل قفس که منجر به نابودی و زجر کش شدن پرنده از بیماریهای گوناگون هست بسیار فراتر هست.
    تشخیص دقیق گونه ها و خصوصیات پرندگان و سلامت سیستم پرواز و پرو بال پرندگان و وضعیت جسمی و توانایی شکار پرنده و غیره امر بسیار مهمی در رهاسازی انها در طبیعت محسوب میشود.بدون در نظر گرفتن این مسایل رهاسازی پرنده در طبیعت برابر است با مرگ پرنده یا اسیر شدن پرنده به دست مردم بی اطلاع که البته از مرگ پرنده بسیار دردناک تر هست.بعضی گونه ها و هیبریدها حتی تحمل اب و هوای کشور ما را ندارند .پس ببینید این مسله چقدر حرفهه ای هست .

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

    • بالابان تنها می‌گوید:

      ایولا لذت بردم از گستردگی دایره اطلاعاتت رفیق… بازم دم شما گرم این آقای دیدبان که جواب مارو نداد آخرشم .

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  12. نیروانا می‌گوید:

    چرا برای شکار به کشور ارباب بزرگتر عربستان نمیروند برای اون که خیلی سر وجان فدا میکنند این شیوخ تا ایران هوبره وبالابان وقوش و پادوی داخلی دارند دست از سر کشور ما برنمیدارند

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  13. سعید گله داری می‌گوید:

    یکیشون دورگه است…
    بدون مجوز وارد شدن ولی حتماً مجوز نگه داری تابع کشور خودشون رو دارن…
    و جرم صید گونه به نظرم نباید براشون در نظر گرفته بشه…
    پرنده مزرعه ایه…

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 3

  14. رخشان می‌گوید:

    به به خدا قوت چه پرندگان زیبایی
    درود بر شرف محیط بانان و دریا بانان ایران

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  15. بالابان تنها می‌گوید:

    آقای دیدبان جواب بنده را ندادید سوالم مهمه لطفا جوابم بده منتظرم…. شاید سوال من سوال خیلیهای دیگه هم باشه

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  16. عاشق طبیعت می‌گوید:

    شما اگر غیرت داشتید و وطن پرست بودید مدفوع اون حیون روهم به عربها نمیدادید

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  17. بالابان تنها می‌گوید:

    دیدبان محیط زیست آقای دیدبان عزیز خسته نباشی اما جواب مارو ندادی خیلی منتظر شدم کی جواب سوالهای منو میدی؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  18. یک علاقمند به پرندگان شکاری می‌گوید:

    به عقیده بنده هر چهار پرنده پرورشی و از خانواده شنقار gyr falcon هستند و این مسئله حتی بدون کارشناسی از اندازه و درشتی این پرنده ها کاملا پیداست
    مطلب بعدی اینکه این پرنده( gyr falcon) متعلق به اقلیم ایران نیستند و فقط بصورت اتفاقی در زمستان ممکن است در ایران آنهم در مناطق بسیار سرد کشور تردد داشته باشد که حضور اعراب در ایران در زمستان هم موئد این مطلب است
    و همین مطلب و نیز نداشتن کارشناس واقعی در این زمینه ، رها سازی و حتی نگهداری آنها را در ایران دستخوش چالش و احتمالا تلف شدن این گونه های ارزشمند خواهد کرد که بنا به فرمایش دوست عزیزمان آقا رضا شاید بهترین کار پس از اخذ جریمه و تعهد های لازم استرداد به صاحب اصلی در جهت امنیت جانی پرندگان بنظر میرسد

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  19. بالابان تنها می‌گوید:

    آقا بفروشید به علاقه مندان واقعی من خودم خریدارم…. چرا پس بدین به عربا من میخرم البته یکی شو میخوام نگه دارم علاقه شدید دارم اما برای احترام به قانون هرگز اقدام به خرید نکردم…اگه امکانی وجود داره با تعین کردن مجوز نگهداری و اطمینان از مطلوب بودن شرایط پرنده و طی مراحل قانونی بفروشید به مردم خودمون…در صورت صلاحدید البته.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>