عاملین شکار سه قوچ و یک میش وحشی در پارک ملی گلستان دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): ساعت ٢٢ شب گذشته نیروهاى یگان محیط زیست پارک ملى گلستان مستقر در محیطبانى سولگرد حین گشت شبانه متوجه نور ضعیفى در تاریکى شب شدند.

مدیر روابط عمومی محیط زیست استان گلستان در این باره گفت: یکى از محیطبانان به سمت نقطه مربوطه حرکت نموده و پس از نزدی; شدن به محل، متوجه شد که نور مشاهده شده مربوط به انعکاس نور از دوربین اسلحه یک شکارچى مى باشد.

احمد دباغیان اظهار داشت: شکارچیان متخلف که پنج نفر بوده و پشت تپه اى مخفى شده بودند با مشاهده محیطبان از مخفیگاه خود خارج شده و اقدام به تهدید محیطبان با اسلحه شکارى نمودند.

با رسیدن دومین مامور، شکارچیان متخلف اقدام به فرار نموده و دو محیطبان نیز به تعقیب متخلفین پرداختند.

در جریان تعقیب و گریز در تاریکى شب، محیطبانان دو نفر از متخلفین را دستگیر نموده و سه نفر دیگر موفق به فرار شدند.

…………اجزای بدن چهار قوچ و یک میش وحشی کشف شده از شکارچیان متخلف در پارک ملی گلستان

در بازرسى از متخلفین دستگیر شده اجزاى بدن چهار قوچ و میش وحشى به همراه یک اسلحه شکارى کالیبر ١٢ و سایر ادوات شکار کشف و ضبط گردید.

محیطبانان طى هماهنگى با مقام قضایى نسبت به تفتیش گوشى تلفن همراه متخلفین دستگیر شده اقدام نمودند.

در بازبینى از گوشى تلفن همراه شکارچیان متخلف تصاویرى از شکار غیرمجاز همان روز بدست آمد که علاوه بر لاشه کامل چهار قوچ و میش وحشى چهره سه متهم فرارى نیز بصورت واضح در تصاویر مشخص بود.

…………..یکی از تصاویر بدست آمده از گوشی تلفن همراه شکارچیان متخلف در پارک ملی گلستان

متهمین شب گذشته را در بازداشت بوده و صبح امروز ( سه شنبه) به همراه پرونده تشکیل شده، مدارک جرم و تصاویر بدست آمده به مراجع قضایى معرفى شدند

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک قوچ یا میش وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متهمین می بایست مبلغ چهارصد  میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست را به حساب دولت واریز نمایند.

…………..یکی از تصاویر بدست آمده از گوشی تلفن همراه شکارچیان متخلف در پارک ملی گلستان

همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی در محدوده پارک ملی محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۳ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و هشتصد هزار ریال تا ۲۰ میلیون ریال محکوم خواهند شد.

+122
-6
  

24 دیدگاه

  1. کاسپین می‌گوید:

    با تشکر فراوان از محیطبانهای پارک ملی گلستان به خاطر دستگیری شکارکشان
    شکارکش = در پارک ملی هم شکار می کند
    شکارچی = در پارک ملی شکار نمی کند

    پر طرفدار Thumb up 60 Thumb down 12

  2. علی کشمیری می‌گوید:

    هر چند زحمات محیط بانان جبران شدنی نیست اما چه خوب بود اگر جرائم دریافت شده به حساب سازمان محیط زیست واریز میشد یا بخشی از آن به عنوان پاداش برای محیط بانانی که شکارچی را دستگیر کرده اند لحاظ میشد ۰

    پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 9

    • kooshan می‌گوید:

      آقای کشمیری،
      در حال حاضر هم طبق «ماده ۳۰ قانون شکار وصید» به همین ترتیب عمل شده و ۷۰ درصد درآمد ناشی از بهای پروانه های شکار و صید و همچنین جریمه های اخذ شده بابت ضرر وزیان در اختیار «س. ح. م. ز.» قرار میگیرد تا طبق آئین نامه مربوط جهت پاداش مأمورین اختصاص یابد.

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

  3. مهراب از اراک می‌گوید:

    خداییش خیلی تعداد محیط بانان کمه.
    توی روز روشن میرن شکار اونم توی پارک ملی. یعنی اونقدر تعداد محیط بانان کمه که صدای چهار تیر رو نشنیدن.
    واقعا امنیت برای شکارچیان تضمینه توی ایران.
    این چیزا رو واقعا نمیشه به سیاست ربط نداد.
    کشورهای دیگه از کجا تامین منبع میکنن که اینقدر محیط زیستی پاک دارن؟ نفت و گاز و معدن هم ندارن.

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 6

    • kooshan می‌گوید:

      هموطن گرامی، مهراب از اراک،
      در مورد کمبود محیط بان و تجهیزات آنها حق با شماست، اما باید توجه داشت تصور ایرانیان راجع به وضعیت و اوضاع و احوال و شرایط کشورهای پیشرفته تر خیلی با واقعیات منطبق نیست البته در زمینه محیط زیست انسانی همانطور که بدرستی گفته اید وضع آنها بسیار بهتر است اما این نتایج مثبت در آن کشورها نیز براحتی بدست نیامده و نمی آید و عمده این موفقیتها در آن کشورها در ارتباط باسیاست و از طریق فعالیت پیوسته علاقمندان در صحنه های اجتماعی و سیاسی نظیر شرکت مؤثر در انتخابات حاصل شده است. در ارتباط با محیط زیست طبیعی بخصوص حیات وحش شرایط در آنجا چندان هم مطلوب نیست شاید در قیاس با کشور ما که شکار گوشتخواران و حرام گوشتان ممنوع است وضع ما بدتر نباشد، واقعیت این است که در بسیاری از این کشورها به شکار و تکثیر و پرورش حیات وحش بعنوان منبع درآمد نگاه می شود ضمن اینکه هنوز هم آزمایشات بیرحمانه و ظالمانه روی بسیاری حیوانات همچنان ادامه دارد حیوانات تکثیر و زیاد می شوند تا برای شکار شدن یا آزمایشات دارویی و بهداشتی فروخته شده یا برای پوست یا استفاده های دیگر سلاخی شوند ، متأسفانه ما ایرانیان در باره بسیاری مسائل بدون مطالعه و بررسی کافی و بطور مبالغه آمیز و یکجانبه و غیرمنصفانه بضرر خود و بنفع آنها داوری می کنیم می توان با جستجو در دنیای مجازی نیز متوجه بسیاری رفتارهای بیرحمانه و ظالمانه در حق حیات وحش شد که در این کشورها یا توسط شهروندان این کشورها در نقاط مختلف جهان صورت می گیرد البته نمی توان سطح بالای پیشرفت و توسعه در این کشورها را ندیده گرفت که باعث گسترش و رسوخ بیشتر ایده های مبتنی بر حفاظت از محیط زیست انسانی و بمقدار کمتری حفاظت از حیات وحش در این کشورها شده است و از طرفی حساسیت افکار عمومی و نیز علاقمندان وفعالین محیط زیست در این کشورها در سطح بالاتری قرار دارد و درصد بالایی از فعالیتهای حفاظت و حمایت از حیات وحش و بطور کلی حیوانات توسط داوطلبان و علاقمندان و با هزینه خود آنها انجام می شود و دولتها نیز تسهیلاتی در این مورد برای علاقمندان مهیا می کنند که می توان این نکات مثبت را مو د توجه قرار داد بهرجهت منصفانه این است که مسائل مطالعه و شناخت کافی و بطور همه جانبه بررسی شوند، متأسفانه در کشور ما طی سالیان دراز دیدگاهی درست در این موارد نه در میان دستگاهها و نهادهای قانونی و مسئول و نه در بین علاقمندان و فعالین عرصه محیط زیست و حیات وحش وجود نداشته و اقشار قابل توجهی از مردم و حتی برخی فعالین و علاقمندان این حوزه خود را در این زمینه مسئول و مؤظف نمی بینند و حتی نحوه طرح مطالبات هم کمتر به شیوه اصولی و روال منطقی و معقول و مدنی لازم صورت می گیرد که نیاز به اصلاح و تغییر این رویه احساس می شود.
      بهرحال امید است با بحث و گفتگوهای سازنده در میان علاقمندان حوزه محیط زیست و حیات وحش ضمن بهرگیری از تجارب مثبت جهانی بتوان به تفاهم و توافقاتی دست یافت که مبنای فعالیتها و اقدامات تأثیرگذار در این زمینه قرار گیرد، یکی از ابزارهای بسیار مهم و مؤثر در این رابطه ورود نسبتأ منسجم علاقمندان محیط زیست و حیات وحش کشور در صحنه های انتخاباتی است که بایستی حول اشتراک و وحدت نظر قابل قبول و تفاهم و توافق پیرامون اولویتهای زیست محیطی کشور صورت گیرد طبعأ کمیت و کیفیت این حضور مستقیمأ با تأثیرات آن و نتایج حاصله مرتبط است و هرچه اولی سطح اولی بهتر و بالاتر باشد نتایج بدست آمده رضایت بخش تر خواهد بود.

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 6

    • محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

      آقا مهراب ممنون از دیدگاهتون.
      باید مبلغی که از جرایم شکار و سایر موارد در حیات وحش بدست میاد صرف خود حیات وحش بشه کاش مسولین توجه کنند. صرف مسایلی مثل اضافه کردن محیط بانان…

      دیدگاه جناب کشمیری هم که در کامنتهای قبلی هست قابل توجه میباشد.

      پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 5

  4. محمد از اسمانکوه می‌گوید:

    به خدا که اینا خداگیر شدند

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 4

  5. بحری عصبانی می‌گوید:

    لطفا به این عوضیهای خبیث رحم نکنید خواهشا

    دست محیط بانان عزیز کشورمون و مقام محترم قضایی درد نکنه واقعا خسته نباشید

    اشد مجازات انشاالله براشون در نظر بگیرید.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 10

  6. رشید می‌گوید:

    دیدن این عکسها و این کشتارها واقعا دردناک است

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 4

  7. همایون می‌گوید:

    چهار تا قوچ!!!!
    اونم تو پارک ملی!!!
    گستاخی تا چه حد آخه ؟!
    منطقه سولگرد میشه گله های قوچ و میش رو به راحتی از تو ماشین دید،حتی پیاده روی هم لازم نداره

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 4

  8. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    حتما باید مابقی دزدان دستگیر و سلاحشان ضبط بشه .. منتظر یک حکم قاطع برای این دزدان از طرف قاضی محترم هستیم

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

  9. رشید می‌گوید:

    غیرقابل باوره که ۵قوچ و میش را با یک اسلحه کالیبر ۱۲ بزنند حتما اسلحه دیگری بوده گلوله زنی یا جنگی!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

    • شکارچی می‌گوید:

      خصوصا وقتی که میگویند دوربین روی اسلحه سوار بوده. وو از طریق انعکاس نور از عدسی دوربین شناسایی شدند. کسی رو کالیبر ۱۲ و ۱۶ دوربین نمیذاره آخه اینا شات گان هستند. احتمالا اشتباه تایپی بوده

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  10. بچه آرامگاه سعدی نزدیک کوه بمو شیراز می‌گوید:

    با سلام : جا دارد با اینهمه خطراتیکه محیط بانان عزیز با آن مواجه هستند ، از وجوع دریافتی مبلغی را بعنوان حق ماموریت به انان پرداخت کنند.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 4

  11. پارسا می‌گوید:

    دست محیط بانان درد نکنه

    اینا که تفنگ گلوله زنی دارن ظاهرا ۲۷۰ باید باشه

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  12. پلنگ تیز چنگال می‌گوید:

    چرا کاری نمیکنید که همچین غلطی براشون تبدیل به کابوس وحشتناک بشه که اسم کباب خوری تو طبیعت با گوشت مفت میاد شب از ترس………… .

    بسه مفت خوری و مفت بازی بسه مفتخور کارد سلاخ به شکم گنده ات

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  13. امین منصوری می‌گوید:

    دوباره کمبود محیطبان و بد شانسی شکارکش و حفاظت ضعیف از پارک ملی مشهود است

    داغ Thumb up 8 Thumb down 6

  14. ایمان می‌گوید:

    سپاس بی پایان از محیط بانان پرتلاش
    به امید روزی که شمار محیط بانان به قدری افزایش یابد که دیگر این افراد گستاخ در ذهن پلیدشان هم جرات نزدیک شدن به پارک های ملی را هم نداشته باشند.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  15. پارسه۱۲۱ می‌گوید:

    دوستان با توجه به اینکه نوری که محیط بانان را متوجه متخلفین و شکارکشا کرده به نقل از عبارت بالایه دیده بان از یک دوربین٬٬٬اسلحه گلوله زنی بوده و ربطی به تفنگ کالیبر۱۲کشف شده ندارد خواهشن تفنگ گلوله زنی فوق را که ظاهرأ تویه یکی از عکسا نخجیر ۳ یا گلوله زنی کالیبر۲۷۰ساخت کشور خودمون ایران ٬٬٬ (از مگسک و قنداقش با توجه به گلوله زنی هایه ساخت ایران زیادی که دیدم حدس بالایه۹۰درصد میزنم) میباشد و تفنگه بزن و تنظیمی هم هست که تونسته در یه سرتیر با دقت به هدف بزنه ..قبل از سرتیر و ریختن خون بعدی که میتونه فاجعه بدی هم باشه خواهشأ توقیف و تنبیه کنید……

    داغ Thumb up 5 Thumb down 4

  16. داریوش 2016 می‌گوید:

    ده میلیون خیلی خیلی کمه

    در امارات جریمه نگهداری پلنگ و شیر و ببر و جانورانی از این دست در خانه ۱۰۰ میلیون تومن ما میشه توجه کنید این جریمه تنها برای نگهداری در خانه هست اما جریمه کشتن پلنگ در ایران از جریمه نگهداری در خانه در امارات کمتره

    با توجه به این که بیشتر کشتارها از سمداران هست باید به اندازه ای جریمه ها بالا بره که هچ کشتارچی خونریزی جرات فکر کردن به شکار رو هم نکنه اصلا نباید کوتاه اومد سمداران ایران دارن بسرعت منقرض میشن تازه ۳۰ سال خشکسالی هم در پیش داریم

    داغ Thumb up 8 Thumb down 6

  17. داریوش 2016 می‌گوید:

    پارک ملی غیر ملی نداره همه خاک ایران ملی هست هیچ شکارچی حق دست درازی به سمداران ایران رو نداره بیخودی شکارچی شکارکش نکنید از این دست استدلالهای پوچ و نخ نما که بارها با دلیل منطقی رد شده از سوی متخصصین زیست بوم شناسی

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 7

  18. شاهین می‌گوید:

    افسوس چه اوریالهای زیبایی بودند!!!
    توقیف و مصادره اسلحه های متخلفین و لغو جواز حمل سلاحها بایستی مد نظر قاضی محترم پرونده باشد.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 3

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>