عامل شکار غیرمجاز یک میش وحشی در منطقه حفاظت شده ورجین دستگیر شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر شکار غیرمجاز یک میش وحشی در منطقه حفاظت شده ورجین، نیروهای یگان محیط زیست شهرستان لواسانات در استان تهران به منطقه مورد نظر اعزام شدند.

مسئول منطقه حفاظت شده ورجین در این باره گفت: محیط بانان پس از مدتی جست وجو لاشه یک میش وحشی را مشاهده نمودند که لحظاتی قبل بر اثر شلیک گلوله اسلحه شکاری از پای درآمده بود.

مصطفی سیری اظهار داشت: مامورین در بررسی های خود متوجه شده اند که شکارچی متخلف پس از شلیک به میش وحشی منطقه را ترک کرده است تا اسلحه خود را از منطقه خارج نموده و پس از تاریک شدن هوا جهت انتقال لاشه اقدام کنند.

مسئول منطقه حفاظت شده ورجین گفت: محیط بانان لاشه میش وحشی را جابجا نکرده و بصورت نامحسوس لاشه را زیر نظر گرفتند.

مامورین پس از غروب آفتاب و تاریک شدن هوا متوجه فردی شدند که به سمت لاشه حرکت کرده و لاشه را روی دوش خود می گذارد.

هنگامیکه شکارچی مشغول حمل لاشه شده بود محیط بانان جهت برخورد قانونی با متخلف  وارد عمل شده و وی را بازداشت نمودند.

شکارچی متخلف در بازجویی ها اعتراف نمود که ظهر همان روز از داخل خودروو از کنار جاده به سمت میش وحشی شلیک و سپس منطقه را ترک کرده است تا ضمن انتقال اسلحه به مکانی امن،  پس از تاریک شدن هوا لاشه را از منطقه خارج نماید.

متهم پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر قوچ وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است که متهم می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نماید.

همچنین متهم در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

+16
-3
  

14 دیدگاه

  1. kooshan می‌گوید:

    ابتدا بایستی بررسی شود آیا این شخص مجوز حمل و نگهداری سلاح دارد؟
    اما همانطور که از ظاهر این متخلف و نحوه کشتار پیداست به احتمال زیاد وی فردی نیازمند نیست و علت کشتار انجام شده یکی ممکن است ناشی از روحیه سودجویی گسترش یافته در برخی اقشار مردم یا برای تأمین مخارج به نسبت سرسام آور معضلی اجتماعی و با میزان شیوع نسبتأ بالا در کشور باشد که چنین شیوه مذموم و بظاهر مفت و رایگان را مطلوب و مورد پسند از نقطه نظر اینگونه متخلفان کرده است . آقای رهبر، هموطن گرامی،
    چون میل و تمنای کشتن یا همان شکار بعنوان سرگرمی ، خواسته ای سازنده و مثبت نبوده و بعکس در جسم و جان فاعل یعنی کشتارگر اثرات منفی داشته و منافعی از هیچ نظر برای مردم و جامعه و همچنین حیات وحش ندارد بنابراین بخصوص در شرایط حاضر که کشور با کمبود منابع جهت اقدامات ضروری و مورد نیاز اکثریت هموطنان مواجه است صحیح نیست سرمایه ها و منابع کشور را به این گونه هدر داد اما لازم است نهادهای فرهنگ عمومی کشور با تبیین و تشریح تأثیر زیان بار «شکار تفریحی» برای تغییر دیدگاه کسانی که بعضأ ناخواسته و ناآگاهانه هوس و میل کشتن جانداران بی پناه را دارند موجبات آرامش خاطر و آسایش روان آنها را فراهم کنند و بعلاوه تفریحات و سرگرمیهای سالم و غیرمخرب را نیز در معرض توجه آنها قرار دهند و دولت نیز شایسته است در حد مقدور منابعی برای احداث و ایجاد مکانهای تفریحی مناسب و جایگزین این عمل غیر موجه نظیر باشگاههای تیراندازی در شاخه های متنوع آن و سایر تفریحات سالم در بودجه سالیانه پیش بینی کند و مجلس محترم نیز مساعدتهای لازم در تصویب بودجه مورد نیاز را بعمل آورد.
    قابل ذکر بوده که گسترش دامنه نفوذ اینگونه دیدگاههای منفعت طلبانه شخصی عوامل متعدد دارد که عامل اصلی را می توان در پیش گرفتن الگوهای ناصواب و غیر سودمند توسعه در کشور طی دهه های گذشته و نیز ناکارآمدی عملکرد دستگاهها و نهادها ی متولی فرهنگ عمومی کشور دانست که منطقأ موجب افزایش دامنه رسوخ این نگاه سوداگرانه و مذموم در اقشار قابل توجهی از مردم شده است که لازم است تدابیر و سیاست گزاریها و برنامه ریزیها و اقدامات بنیادی جهت تغییر این نگاه و رویه منفی و ناصواب که از هر نظر بحال مردم و کشور زیان بار و مضر است از سوی همه مدیریتهای مسئول و قانونی کشور مد نظر قرار گیرد و عموم هموطنان نیز لازم است دیدگاههای مناسب جهت حل این مشکل مهم را در گزینشهای خود در انتخابات پیش رو و سایر انتخابات در آینده مورد توجه قرار داده و مسئولینی را انتخاب کنند که در برنامه های اعلام شده انتخاباتی خود اهمیت شایسته جهت دستیابی کشور به سطوح بالاتر پیشرفت و توسعه پایدار که طبعأ بطور خودکار توجه به دغدغه های زیست محیطی در آنها دیده شده است را مدنظر قرار داده باشند .
    بدیهی است علاقمندان حفاظت از محیط زیست و حیات وحش که عمومأ واجد دانش و بینش و اطلاعات درخور و قابل توجه از مشکلات و مسائل عمومی مردم و کشور و نیز محدودیتها و تنگناها و نقائص و کاستیهای موجود در حوزه محیط زیست می باشند در این ارتباط نقشی ممتاز و سازنده و مثبت دارند که بایستی به این وظیفه ملی و مدنی خود بنحو احسن بپردازند.

    داغ Thumb up 8 Thumb down 8

  2. چغوک می‌گوید:

    این جریان شکار و شکارگری در ایران دارد به چه سمتی می رود ؟!

    خیلی خیلی خر تو خر شده !

    هر کسی به راحتی یک تفنگ در ماشینش می گذارد و بدون توجه به هیچ اخطاری از داخل ماشین به حیوانات یک منطقه ی حفاظت شده شلیک می کند ؛ این شخص اصلا شکارچی نیست چون حتی این سطح از شعور را نداشته که منطقه ی ورجین تا چه اندازه محافظت می شود .

    واا… من که هر جا شکارچی دیده ام ، در کنار فنون مربوط به کمین و باد انداختن و تعقیب حیوانات و خوابیدن در کوه و صحرا و نگهداری اسلحه ، کلی فنون تعقیب و گریز از دست محیط بانان را هم بلد بوده است .

    راهکار این تازه به دوران رسیده ها اما ساده است : ” بزن و در رو ” ، فرقی هم ندارد که چی بزنند ، کلاغی باشد یا پلنگی ، همین قدر که احساس شکارچی بودن داشته باشند کافی است !

    پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 18

    • طــــرلان خان می‌گوید:

      عالی گفتی خیلی خر تو خره هر عمله ای یه تفنگ دستشه اسم خودشو گذاشته شکارچی و بعد در ادامه هم توضیح میده ما بچه کوهیم و ما بچه صحرائیم و …
      خر تو گاویه واسه خودش. بعد هم یه پدر بزرگ قلابی در میاد که میرشکار فلان آبادی در پیت بوده که تو موجودیت خود آبادی باید شک کرد. افسوس به اینهمه فرهنگ نداشته

      پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 13

      • kooshan می‌گوید:

        طرلان خان، هموطن محترم،
        در ادامه پاسخ قبل و بجهت ممانعت از سوء تفاهم بهتر است به این توضیحات تکمیلی اشاره کنم که منظور ایرادگیری و مناقشه که کاری بی نتیجه و غیرسودمند است نبوده ، و ضمنأ و به احتمال زیاد این شیوه انتخاب عبارات و واژ ه ها و تمثیلات از سوی شما سهوی بوده است ولی بهرحال باید توجه کرد که بسیاری از خصوصیات علفخواران وحشی که ما خود را حامی آنها میدانیم مشابهت های فراوان با ویژگیهای خر و گاو، این دو حیوان اهلی دارند و اینگونه لحن و صحبت در مورد جانداران و این نحوه کاربرد نام آنها برای تشبیه وضعیتی خاص ، نه سزاوار این حیوانات و نه شایسته علاقمندان و حامیان حفاظت از محیط زیست و حیات وحش است ، ضمن اینکه «عمله » در واقعیت مضمون و معنای منفی نداشته بلکه بیشتر برای اشاره به «کارگر ساده» بکار میرود.

        داغ Thumb up 10 Thumb down 8

  3. دوست می‌گوید:

    وقتی همینجوری بدون آموزش فقط با یه میدون تیر رفتن مجوز حمل اسلحه میدن و سازمان محیط زیست هم پروانه بدون آموزش صادر میکند بدون اینکه نقشه محدودیت ها و قوانین و اطلاعات مربوط به کاهش بزه در اختیار شکارگر ها بگذارد همین آش است و همین کاسه.

    یاد شلیک به گوزن پردیسان افتادم که همینجوری یک نفهم اقدام به تیر اندازی کرده بود

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 9

  4. kooshan می‌گوید:

    ابتدا بایستی بررسی شود آیا این شخص مجوز حمل و نگهداری سلاح دارد؟
    اما همانطور که از ظاهر این متخلف و نحوه کشتار پیداست به احتمال زیاد وی فردی نیازمند نیست و علت کشتار انجام شده یکی ممکن است ناشی از روحیه سودجویی گسترش یافته در برخی اقشار مردم یا برای  تأمین مخارج به نسبت سرسام آور  معضلی اجتماعی و با میزان شیوع نسبتأ  بالا در کشور باشد که چنین شیوه مذموم و بظاهر مفت و رایگان را  مطلوب و مورد پسند از نقطه نظر اینگونه متخلفان کرده است .

    قابل ذکر بوده که گسترش دامنه نفوذ اینگونه دیدگاههای منفعت طلبانه شخصی عوامل متعدد دارد که عامل اصلی را می توان در پیش گرفتن الگوهای ناصواب و غیر سودمند توسعه در کشور طی دهه های گذشته و نیز ناکارآمدی عملکرد دستگاهها و نهادها ی متولی فرهنگ عمومی کشور دانست که منطقأ موجب افزایش دامنه رسوخ این نگاه سوداگرانه و مذموم در اقشار قابل توجهی از مردم شده است که لازم است تدابیر و سیاست گزاریها و برنامه ریزیها و اقدامات بنیادی جهت تغییر این نگاه و رویه منفی و ناصواب که از هر نظر بحال مردم و کشور زیان بار و مضر است  از سوی همه مدیریتهای مسئول و قانونی  کشور مد نظر قرار گیرد و عموم هموطنان نیز لازم است دیدگاههای مناسب جهت حل این مشکل مهم را در گزینشهای خود در انتخابات پیش رو و سایر انتخابات در آینده مورد توجه قرار داده و مسئولینی  را انتخاب کنند که در برنامه های اعلام شده انتخاباتی خود اهمیت شایسته جهت دستیابی کشور به سطوح بالاتر پیشرفت و توسعه پایدار که طبعأ بطور خودکار توجه به دغدغه های زیست محیطی در آنها دیده شده است را مدنظر قرار داده باشند .

    بدیهی است علاقمندان حفاظت از محیط زیست و حیات وحش که عمومأ واجد دانش و بینش و اطلاعات درخور و قابل توجه از مشکلات و مسائل عمومی مردم و کشور و نیز محدودیتها و تنگناها و نقائص و کاستیهای موجود در حوزه محیط زیست می باشند در این ارتباط نقشی ممتاز و سازنده و مثبت دارند که بایستی به این وظیفه ملی و مدنی خود بنحو احسن بپردازند.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 11

  5. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    من با چغوک موافقم
    اینا ادای شکارچیای قدیم را میخوان دربیارند ، یک چیزی شنیدن اما هنوز ندیدن !
    فقط کشتن را دریافت کردند ! نه تفکری نه شعوری در واقع این فرد یک کاریکاتور از شکارچیان بامرام قدیمی است که الان دیگر وجود ندارن و زیر آوارها خاک مدفون هستن

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 12

  6. منصور می‌گوید:

    کشتن یک راس میش که میتوانست سال بعد، یک الی دو بره به آمار میش و قوچهای آن منطقه بیافزاید، مایه تاسف است!
    شکار ماده (مولد) اشتباهی بزرگ است. اگر بایک حساب سرانگشتی تعداد تصاعدی زاد و ولد میش و بز را محاسبه کنیم، میتوانیم کشته شدن خارج از چرخه طبیعی میش و بز را (به دست انسان) فاجعه نامید!

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 8

  7. امین منصوری می‌گوید:

    این که چیزی نیست، بعضی از لواسان نشینان از داخل ویلاهایشان ، قوچ و میش های ورجین در جاده کند علیا ( گلندوک ) را هدف قرار می دهند.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 11

  8. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    دوستان خوب توجه دارید به تیتر های خبرهای هر روز از اون اول تا اون آخر
    شکار قوچ و میش، کل و بز، قوچ ومیش، کل و بز و باز هم قوچ و میش، کل و بز و……………!!!
    یک روز نیست که از کشتار این گونه ها خبری نباشد.
    دیگه خودتون قضاوت کنید….

    داغ Thumb up 13 Thumb down 11

  9. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    به این میگن زندگی انگلی

    من خواهان ممنوعیت کامل شکار هستم

    داغ Thumb up 12 Thumb down 12

  10. یونس می‌گوید:

    الان که میشها در فصل بارداری هستند کشتن آنها بیرحمانه است و کشتن یک میش باعث از دست دادن دو گونه میشود و باید جریمه آن دو برابر شود.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

  11. کاسپین می‌گوید:

    من با دیدگاه جناب کوشان و جناب چغک موافقم
    واقعا به مطالب جالب و خوبی اشاره کردید

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 6

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>