یک میمون رزوس در جنگل های اطراف ساری مشاهده و زنده گیری شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): یک میمون رزوس، در جنگل های اطراف روستای کلاج خسه استان مازندران مشاهده شد و پس از پرتاب دارت داروی بیهوشی، زنده گیری شده و به ساری انتقال یافت.

به گزارش تابناک، دامپزشک معتمد اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران در این باره گفت: به دنبال دریافت گزارشی از منطقه کیاسر مبنی بر وجود یک میمون رزوس در بخش چهاردانگه به منظور زنده گیری عازم منطقه شدیم.

تصاویز این گزارش مربوط به میمون رزوسی است که چند روز قبل در مناطق جنگلی چهاردانگه ساری مشاهده و زنده گیری شده است

دکتر بهرنگ اکرامی با اشاره به تلاش ناموفق یکی از اهالی برای گرفتن میمون که به زخمی شدن وی انجامید افزود: خوشبختانه توانستیم حیوان را با استفاده از داروی بیهوشی زنده گیری نموده و به ساری منتقل کنیم.

وی در خصوص علت وجود این گونه غیربومی در جنگلهای مازندران گفت: این میمون یا به دلیل شرایط سخت نگهداری، توسط صاحبش در این منطقه رهاسازی شده و یا از محل نگهداری فرار کرده است.

گونه های مهاجم تهدید جدی برای تنوع زیستی کشور

به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: علاقه به نگهداری گونه های جانوری وحشی و یا گونه های غیربومی طی سال های اخیر به شدت در بین اقشار مختلف مردم رواج یافته است.

نگهداری از گونه های جانوری وحشی بومی و غیربومی از جمله ایگوانا، سنجاب، مار، لاک پشت، سمندر، میمون و غیره به عنوان حیوان خانگی و نگهداری آنها در منزل علاوه بر امکان ابتلا به برخی بیماری های مشترک مابین انسان و حیوان منجر به صید هرچه بیشتر این گونه ها از طبیعت توسط افراد سودجو و تهدید نسل آنها در زیستگاه های طبیعی خواهد شد، بطوریکه نسل برخی از این گونه ها در طبیعت حال انقراض می باشد.

همچنین در بسیاری از موارد افراد پس از مدتی از نگهداری این حیوانات خسته شده و آنها را در عرصه های طبیعی رها می کنند و یا فرار برخی از این حیوانات از دست صاحبانشان و پناه بردن آنها به طبیعت این حیوانات را به گونه های مهاجم تبدیل می کند.

گونه های مهاجم تهدیدی جدی برای اکوسیستم های طبیعی و تنوع زیستی کشور به شمار می روند. این گونه ها علاوه بر رقابت بر سر منابع غذایی با گونه های بومی، با انتقال بیماری ها و تداخل ژنتیکی می توانند موجبات انقراض گونه های بومی را فراهم سازد.

یکی از حیواناتی که موارد متعددی از نگهداری آن به عنوان حیوان خانگی به چشم می خورد میمون رزوس می باشد. همچنین تاکنون چندین میمون رزوس بصورت آزاد در پارک های جنگلی و یا عرصه های طبیعی مشاهده شده است که احتمالا از دست صاحبشان گریخته و یا رها شده اند.

در همین راستا دکتر محمود مرعشی کارشناس بیماری های حیات وحش در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گونه های حیات وحش همان طور که اسم حیات وحش را یدک میکشند تنها می بایست در محیط طبیعی خود زندگی کنند ولی متاسفانه خودخواهی عده ای از ما انسان ها باعث میگردد آنها را از محیط زندگی طبیعی دور و در محیط پر استرس نزدیک به انسان نگهداری کنیم که با توجه به روند تکامل این جانوران که اساس آن دوری از انسان و گزندهای آن تعریف شده است، با این کار عملا استرس مضاعفی را برای حیوان در تمام طول زندگی اش ایجاد میکنیم که این امر منجر به بروز انواع بیماری های ناشی از افزایش استرس میگردد و چه بسا یکسری از این بیماری ها نیز مابین حیات وحش و انسان مشترک بوده و می تواند سلامت فرد را نیز به مخاطره بیاندازد.

ارجاع موارد بسیار زیاد از پرندگان وحشی نگهداری شده در منازل مسکونی که دچار انواع بیماری های قارچی و میکروبی شده اند و متاسفانه یکسری از این ضایعات نیز غیرقابل برگشت بوده و اغلب منجر به تحمیل درد و رنج فراوان و در نهایت تلف شدن پرنده میگردد، گویای همین واقعیت تلخ است.

میمون رزوس یا (Macaca mulatta) نیز یکی از جانوران وحشی مناطق جنوب شرقی آسیاست که متاسفانه در سال های اخیر به صورت قاچاق و از راه های غیر قانونی وارد کشور ما شده و برخی از مردم از روی دانش پایین و اطلاعات ناکافی در این زمینه، مبادرت به نگهداری از این حیوان در منازل مسکونی می نمایند.

در این میان سعی می شود تا با روشن کردن ابعاد موضوع و همچنین ذکر معایب نگهداری از این گونه به عنوان حیوان خانگی، خطرات ناشی از این اقدام را به افرادی که سعی در انتخاب یک حیوان خانگی دارند یادآور شود:

الف) بیماری های مشترک:

با توجه به نزدیکی ساختار آناتومیکی و فیزیولوژی پریمات ها با انسان، بیشترین بیماری های مشترک انسان و حیوانات متعلق به این جانوران است که در این میان گروهی از بیماری ها بسیار مهلک و کشنده بوده و متاسفانه هیچ راه پیشگیری ندارند که از این بین میتوان به ایدز، کزاز، تب زرد، هپاتیت، مننژیت، بیماری های ناشی از هرپس ویروس ها و انواع بیماری های انگلی داخلی و همچنین قارچ های پوستی و.. اشاره کرد.

لازم به ذکر است بیماری های مذکور ممکن است به صورت مخفی در بدن میمون ها وجود داشته باشد ولیکن هیچ علایم بالینی را نشان ندهد و میمون به عنوان یک مخزن عمل نماید و با ورود عامل بیماری به بدن انسان، علایم بروز نماید.

ب) آسیب های زیست محیطی:

گونه مهاجم نام واژه ای است که برای گونه های غیربومی هر منطقه که خطر پخش شدن در طبیعت را دارند به کار می رود.

متاسفانه کشور ما در خصوص آسیب های وارده از گونه های مهاجم خصوصا در سال های اخیر بی نصیب نبوده که از مهمترین موارد آن می توان به شانه دار دریای خزر اشاره کرد که منجر به پایین آمدن شدید صید و صیادی و از بین رفتن بسیاری از گونه های بومی دریای خزر شد و یا معرفی ماهی فیتوفاگ به دریاچه هامون که منجر به  از بین بردن نی ها و در نتیجه خشکی تالاب و به دنبال آن نابودی دامپروری و زندگی در حاشیه تالاب شد.

مثال بارزتر در خصوص پستانداران نیز، ورود گونه مهاجم راکون به جنگل های شمال کشور خصوصا جنگل های استان گیلان در منطقه تالش اشاره نمود که منجر به کاهش جمعیت پرندگان منطقه و همچنین ده ها اثر شناخته شده و یا ناشناخته در تخریب محیط زیست شده است.

گونه میمون رزوس نیز یک گونه مهاجم بوده که در برخی از کشورهای جهان از جمله عربستان صعودی، ایالات متحده و … با فرار از قفس و پناه بردن به طبیعت به عنوان آسیب جدی اکوسیستم های طبیعی مطرح شده و خطر آن برای معرفی به عنوان یک گونه مهاجم به طبیعت کشور ما نه تنها دور از ذهن نیست بلکه با ادامه روند موجود بسیار محتمل می باشد.

+201
-2
  

23 دیدگاه

  1. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    ممنون که این مهمان ناخوانده رو دستگیر کردید!
    حیات وحش ما به اندازه کافی و وافی مشکلات ریز و درشت داره حالا با وارد شدن بحران های اینچنینی معضلات را افزایش ندهیم
    باری ،متاسفانه بعد از پرطرفدار شدن فیلم و کارتون هایی مثل لاکپشت نینجا ، مردم اقدام به خرید لاکپشت کرده و بعد از مدتی خسته شده و آن را در رودخانه ، نهرها و غیره رها کرده و آسیب های جبران ناپذیری مثل خورده شدن تخم ماهی ها و غیره می گردد
    یکی دیگر از خطرناکترین گونه ها ماهی قرمز عید است که متاسفانه جزء فرهنگ های شرقی است که وارد شده در فرهنگ ماست ، بسیار آسیب زننده به ماهی های بومی و تخمگذاری آنها هستن، که امیدوارم با فرهنگ سازی دیگه وارد سفره های عید ما نشود ،بدرود

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 9

    • مجید می‌گوید:

      ضمن تشکر از توضیحات بجای شما در مورد ماهی قرمز که متاسفانه هر ساله تعداد زیادی از آنها در ابگیرها و سد های کشور رهاسازی میشوند
      می توان به احداث استخرهای پرورش ماهی در مناطقی مثل رودخانه هراز اشاره کرد که بجز ایجاد آلودگی های شدید با راه یابی قزل آلای رنگین کمان پرورشی به رودخانه خطرات زیادی برای گونه ارزشمند قزل آلای خال قرمز بومی منطقه ایجاد نموده است و اخیرا نیز با اپیدمی بیماریهای میکروبی و قارچی در بین ماهی های پرورشی این منطقه و ریختن پیکرهای نیمه جان آنها به داخل رودخانه وضعیت اسفناکی را ایجاد نموده است .
      همچنین اخباری در خصوص راهیابی گونه مهاجم تیلاپیا به رودخانه های جنوبی کشور از سمت مرز مشترک آبی با عراق شنیده میشود…
      بلایی که بر سر ماهی خال قرمز لار با راهیابی گونه های مهاجم زردپر و کپور آمده را هیچ ارگان و سازمانی نمی تواند چاره کند ، چه بسا که سالها قبل تعدادی از این ماهی های غیر بومی از روی ناآگاهی یا به عمد توسط عده ای بطور دستی به منطقه لار منتقل و داخل آب رهاسازی شده و بعد از گذشت مدتی اثرات مخرب آن نماین گشته است ، هم اکنون می توان دسته های ماهی زردپر و کپور بزرگ را در رودخانه های لار بوضوح مشاهده کرد و این یعنی نابودی ماهی خال قرمز لار .

      پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 2

    • محمد می‌گوید:

      دوست گرامی سنت گذاشتن ماهی قرمز بر سر سفره عید، برخلاف شایعاتی که چند سالیه به گوش میرسه، کاملا ایرانیه. ما حداقل یک مدرک مربوط به۱۳۰ سال قبل داریم که نشان میده این رسم در اون زمان که ما مراوده ای با خاور دور نداشتیم هم ساری و جاری بوده:
      روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه . ۱۴ جمادی الثانی ۱۳۰۳ که مصادف اول نوروز بوده. در مراسم سلام تحویل :
      “…حاجی میرزا حسین خان گرانمایه که شاهی گرفت عقب عقب رفت به بساط هفت سین خورد ظرف ماهی را شکست. ماهیها قرمز زنده که در میان آن ظرف بود بروی زمین افتاد… ”
      درست یا غلط کاری نداریم، ولی این رسم خود ما بوده، به شایعات اینترنتی اعتنا نکنید

      پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 20

      • مجید می‌گوید:

        قدمت جاده ابریشم و مراودات با خاور دور خیلی بیشتر از ۱۳۰ سال هست:
        جادهٔ ابریشم یا راه ابریشم شبکهٔ راه‌های به‌هم‌پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد؛ مسیری که تا سدهٔ پانزدهم میلادی به‌مدت ۱۷۰۰ سال، بزرگ‌ترین شبکهٔ بازرگانی دنیا بود.
        این راه از شهرستان توان هوانگ در چین به ولایت کانسو می‌آمد و از آنجا داخل ترکستان شرقی امروزی می‌شد و از درون آسیای مرکزی می‌گذشت و از راه بیش‌بالیغ و آلمالیغ و اترار به سمرقند و بخارا می‌رسید. در بخارا قسمت اصلی آن از راه مرو، سرخس، نیشابور، گرگان ، بام و صفی‌آباد به ری می‌آمد و از ری به قزوین و زنجان و اردبیل[۲] و تبریز و ایروان می‌رفت و از ایروان به ترابوزان یا بیکی از بندرهای شام پایان می‌گرفت.منبع ویکی پدیا

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

    • نانا می‌گوید:

      من با صحبت محمد کاملا موافقم ماهی قرمز سفره عید اصلا ربطی به هفت سین وغیره نداره ،هم وارداتی است از فرهنگ چین وحیوان أزاری بوده و برای حیات وحش به شدت مضر است

      پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 8

    • kooshan می‌گوید:

      آقای محمد عاشق حیات وحش و دیگر دوستان همفکر شما ،
      هنوز پیشینه و مبنای رسم گذاشتن ماهی قرمز بر سر سفره هفت سین دقیقأ مشخص نیست یا بخوبی اعلام نشده است همچنین ممکن است همانطور که آقای محمد، هموطن گرامی دیگر ما، اظهار داشته مدارکی در انتساب و ارتباط این رسم به ایرانیان موجود باشد که باید بررسی شوند بهرحال تا بطور معتبر و مستدل نحوه شکل گیری این آئین معلوم نشده بهتر است بر وارداتی یا داخلی بودن آن اصرار نکنیم و مهم این است که بیشتر در باره مفید یا درست بودن این رسم و جوانب آن در حال حاضر صحبت شود، با توجه باینکه بیشتر خریداران این ماهی اصول نگهداری آن را ندانسته و رعایت هم نمی کنند و معمولأ اندک زمانی بعد از تحویل سال بیشتر این جانداران از بین می روند.

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 7

  2. اهورا می‌گوید:

    چه بامزه است
    حالا تکلیف این بنده خدا چی می شود؟؟؟
    شوربختانه این قاچاق حیوانات گریبان همه جا را گرفته!!!!

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 4

    • مهسا می‌گوید:

      برای من هم این سوال پیش آمده است که تکلیف این میمون با نمک چیست ؟ امیدوارم درجای مناسبی نگهداری شود..

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  3. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    این هم یک نمونه دیگه از بی فرهنگی ما

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 6

  4. نیروانا می‌گوید:

    در میان گونه های حیات وحش در افغانستان و پاکستان نوعی میمون زیست میکند شاید هم از طریق مناطق شرقی ایران خودرا به این جنگلها رسانده است در ضمن در حیات وحش شبه جزیره عربستان هم از گونه های رزوس یافت میشود

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

  5. جمشید از خوی می‌گوید:

    مبداء زنده گیری و قاچاق حیوانات پرطرفدار برای نگهداری و گیاهان و گلهای نایاب را باید در کشورهای با ساختار هاری نظارتی ضعیف یا دارای فقر مزمن،یا دانش کم مردمان بومی آن کشور ها جستجو کرد.
    از معروفترین و با سابقه ترین این کشور ها ،در جنوب شرق آسیا، میتوان اندونزی،برونئی،فیلیپین،کامبوج،برمه،مناطق جنوبی چین،تایلندو ویتنام را ردیف کرد.
    فکر میکنم این گونه میمون بومی ژاپن است و از طریق مرز افغانستان وارد کشور شده است.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 5

  6. علی کشمیری می‌گوید:

    باید فکری برای ممنوعیت فروش این حیوانات کرد که رسما و بطور علنی در فروشگاهها بعنوان پت فروخته نشوند ۰

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  7. کاسپین می‌گوید:

    خدارو صد هزار بار شکر که به دست شکارکشهای سنجابخور و تشی خور و گراز خور کشته و خورده نشد

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 9

  8. DORNA می‌گوید:

    امیدوارم این حیوون به باغ وحش مناسبی منتقل بشه و شرایط زندگی براش فراهم بشه

    امیدوارم به اسم تحقیقات مورد آزار و اذیت واقع نشه

    ممنون می شوم دیده بان اگر بزرگواری بفرمایید سرنوشت این حیوون رو پیگیری بفرمایید.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  9. kooshan می‌گوید:

    بیماری «کزاز» مسری و واگیردار است؟
    بعلت ممنوعیتهای موجود، قاچاقی بودن اینگونه حیوانات
    و نیز شناخت کم مردم از حیات وحش و اصول نگهداری از آنها، اطلاعات عمومی و ضروری از حیات وحش اندک و بیشتر از طریق فیلمها و مستندهاست و مشکلات و جوانب مختلف نگهداری و تیمار آنها روشن نیست و صاحبان زود از آنها خسته شده و در صدد خلاصی خود برمی آیند البته همانطور که در خبر قبلی مشابه در دیده بان آمده بود ممکن است بعضی از این جانداران ناقل برخی بیماریهای مشترک _ که باحتمال زیاد ناقل اولیه آدم پرخطری بوده که ما هم کم نداریم _ باشند اما مشخص نیست آسیب های زیست محیطی میمون برای حیات وحش موجود و طبیعت کشور ما چه می تواند باشد؟ آیا ممکن است باعث سرایت بیماریهای مذکور به گوشتخواران یا خرسها و یا علفخواران شود؟ آیا خطرشان از متخلفین پرشمار کشور بیشتر است؟ یا……….. ؟

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  10. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    نگهداری میمون حتی گونه های کوچک بعنوان پت کار خطرناکیه. غیر قابل پیش بینی هستند و میتوانند صدمات سختی به ناحیه صورت انسان وارد کنند

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  11. mandak می‌گوید:

    با سلام!مدتی است در چندی از پیج های اینستاگرام که مربوط به شکارچیان روسی میباشد میبینم که این شکارچیان بدون ترس از انقرآض جاندارن یا ارگانی که رسیدگی کند همه نوع جانوری را با بیرحمی شکار میکنند خصوصا گرگ و خرس ها را!میخواستم بپرسم آیا مربوط به پوشش انبوه جانوری در روسیه اس؟یا اینکه شکار تا این حد آزاد هستش؟چون گوزن هارو هم خیلی میزنن

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  12. ایمان می‌گوید:

    جایگاه راستین حیوانات در حیات وحش است و نه در خانه ها؛ اصولا طرفداران واقعی حقوق حیوانات، نگهداری حیوانات خانگی مانند سگ، گربه، سنجاب و …. را ستم بر حیوانات می دانند، زیرا که دارندگان حیوانات خانگی برای جلوگیری از بارداری و نیز رام و آرام تر شدن آنها، می آیند حیوانات زبان بسته را عقیم می کنند که سبب ایجاد عوارض برای حیوان می شود. اگر هم حیوان خانگی عقیم نشود به سبب جنب و جوشی که جزء طبیعت حیوان است، گاهی مورد تنبیه صاحبش قرار می گیرد. بنده خود شاهد بودم برخی از صاحبان پرندگان؛ آنها را بیشتر روز در اتاقی که هیچ ارتباطی با بیرون ندارد می گذارند. و آن پرنده دچار افسردگی شده بود.
    پرستار بیمارستانی برای بنده نقل می کرد که طوطی فردی به چشم صاحبش نوک زده بود و سبب کوری او شد. حالا خدا می داند چه بلایی بر سر آن پرنده آمده و مواردی از این دست فراوانند. پس ای کاش ما شاهد روزی باشیم که همه جایگاه های فروش حیوانات خانگی ( البته به جز سگ گله و مواردی از این دست) تعطیل شوند و تغییر کاربری دهند.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  13. داریوش 2016 می‌گوید:

    در ایران سابقه زیستن نخستینیان هم داشتیم ولو در گذشته های دور ؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  14. داریوش 2016 می‌گوید:

    به نظر من علاقه انسان به نگهداری حیوانات ریشه ژنتیکی داره و باید دلیلش رو در ژنهای انسان جست و جو کرد

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

  15. لی لی می‌گوید:

    جایی خوندم نقل قول بود از جانب دامپزشک مرکز بازپروری پردیسان که گونه های به تعبیر انها بی ارزشی مثل میمون رزوس رو به مرکز رویان میدن و اگر لازم نشد!!!!باز به گفته ایشون سرنوشتش مرگ ارامه این زبان بسته از همه جا بی خبر هم یکی از این دو در انتظارش در همچین کشوری زندگی میکنیم هیچ راه حل دیگه هم مثلن وجود نداره برای انتقال این حیوانات به کشورهایی مثل هند یا غیره چون اصولا به تعبیر دامپزشک!!!!بی ارزشند مثل سگ و گربه ها

    داغ Thumb up 2 Thumb down 5

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>