دفاع رئیس کمیسیون کشاورزی از اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از طرح مباحث غیرکارشناسی درباره طرح اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، گفت: طرح مذکور مانع از تغییر غیرقانونی کاربری اراضی زراعی و باغی می‌شود.

عباس رجائی در گفت وگو با خانه‌ملت انتقادات وارد شده به طرح اصلاح قانون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها را غیرکارشناسی خواند و گفت:‌ این طرح که به صورت اصل ۸۵ در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در حال بررسی است موضوع حفاظت از اراضی زراعی و باغ ها را در دستور کار دارد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، درباره انتقادات مطرح شده از سوی سازمان جنگل ها به این طرح، تصریح کرد: طرح مذکور تنها به اراضی کشاورزی و باغ ها مربوط است و اراضی جنگلی و مراتع را شامل نمی‌شود. لذا طرح اصلاح قانون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها در حوزه اختیارات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیست.

رجائی با بیان اینکه طرح مذکور مانع تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی می‌شود، گفت: حساسیت بیش از حد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به طرح اصلاح قانون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها نادرست و نابه جاست و این طرح ارتباطی با سازمان جنگل ها ندارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، درباره موضوعات مطرح شده مبنی بر موافقت وزارت جهاد کشاورزی با این طرح و مخالفت سازمان جنگل ها، افزود: اگر مشکل یا اختلافی بین سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و وزارت جهاد کشاورزی است، مشکل از طرف وزراتخانه باید پیگیری و مرتفع شود.

اختلاف نظر وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها

خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ضمن اشاره به اعتراضات گسترده جامعه دانشگاهی و نخبگان منابع طبیعی به طرح اصلاح قانون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی، گفت: وزارت جهاد کشاورزی که باید مدافع و حامی مصالح جنگل‌ها باشد اکنون مواضعی خلاف سازمان جنگلها داشته و از طرح مذکور حمایت کرده است. در واقع این طرح ساختار تشکیلات کل منابع طبیعی را متزلزل و زمینه برای تصرف و تجاوز به اراضی ملی و طبیعی را باز می‌کند.

طرح اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی چیست؟

به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مورخ ۱۳۹۴/۹/۲۳ تقاضای اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی را بررسی نموده و با اصلاح این قانون با ۱۰۹ رای موافق ، ۳۷ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در صحن موافقت نمودند.

از آنجاییکه فرصت کوتاهی تا پایان این دوره از مجلس باقی مانده است این طرح با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی بررسی شده و پس از تنظیم متن نهایی مستقیما از کمیسیون مربوطه جهت تایید به شورای نگهبان ارجاع خواهد شد.

متاسفانه اصلاحات مد نظر در قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی اشکالات متعدد و بزرگی دارد که در صورت تصویب، تخریب و تصرفات گسترده ای را در اراضی ملی را به همراه دارد و در واقع تیشه به ریشه منابع طبیعی کشور خواهد زد. (جزئیات بیشتر در مورد طرح)

+1
-42
  

18 دیدگاه

  1. محمدحسن کلیدری می‌گوید:

    باسلام خدمت دوست عزیز جناب آقای هوشمند و همه فعالین زیست محیطی ومنابع طبیعی کشور
    ما باید به همه توان جلوگیری کنیم از تصویب قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی و از به فنا رفتن و نابودی اندک اراضی جنگلی و مرتعی کشور جلوگیری کنیم.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  2. DORNA می‌گوید:

    وقتی ثبت نام برای انتخابات مجلس آغاز شده بود برای تعدادی از سمن ها کامنت گذاشتم و درخواست کردم افرادی را از بین خودشان برای کاندیداتوری انتخاب و به مردم معرفی کنند… متاسفانه کم کاری از خود ماست چرا هیچیک از فعالان محیط زیست برای نمایندگی مجلس پیشقدم نشده و ثبت نام نکرد حتی وجود یک نفر می تواند نمایندگان ناآگاه را آگاه و عده بیشتری را با منافع محیط زیستی همراه کند. کم نیستند اساتید و نخبگان صاحب نظر دانشگاهی در حوزه محیط زیست چرا خود سازمان اقدام به تشویق این شخصیت ها برای ورود به مجلس نکرد، خب مسلما نتیجه این می شود که طرحهایی علیه میراث طبیعی تصویب می شود و ما هم فقط شیون و واویلا سر می دهیم!

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  3. حسن می‌گوید:

    این طرح فقط واسه انتخابات تنظیم شده و ارزش دیگری ندارد،حالا چه عجله ای بود

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  4. آ.ک می‌گوید:

    گفته شده:
    طرح مذکور مانع از تغییر غیرقانونی کاربری اراضی زراعی و باغی می‌شود.

    دقیقا همین طوره که میفرمایند !!!!!!
    با تصویب این قانون تمامی فعالیت هایی که غیر مجاز به شمار میرفتند مجاز تلقی میشوند و این جمله من ترجمه سخنان ایشان است
    کلا هر نظری که با شما مخالف باشد را غیر کارشناسی تلقی میکنید
    بله بله کاملا درست است اصلا هیچ تداخلی با قسمت های جنگلی و مراتع وجود خارجی ندارد!!!!!
    وقتی در دل منطقه حفاظت شده دنا باغ سیب می کارند مسلما هیچ گونه تداخلی بین مراتع و باغ ها وجود ندارد!
    کلا به دشت ها که نگاه کنید همه اش زمین کشاورزی یا باغ شده از تپه های باستانی تا زیر جنگل ها همه گندم و جو کاشته شده حالا دیگر با خیال راحت درخت های مزاحم هزار ساله را قطع تا خدای نا کرده شاخ و برگ ها شما را اذیت نکنند چون طبق قانون چاردیواری کشاورزی در اختیار کشاورزن زحمت کش . . . .!!!…. . . .
    وقتی در دل جنگل ها ویلا سازی می کنند کلا همه چیز عالی است ما که همه نابینا هستیم شما به کارتان برسید به امید روزی بیشتر از خدای متعال….
    و شما بینندگان محترم مثل من بنشینید که به قسمت های پرهیجان سریال نابودی طبیعت و آثار باستانی ایران رسیده ایم و لام تا کام حرفی نزنید که کارگردان از انتقادخیلی خوشش نمی آید…………….
    والسلام

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

    • حسین می‌گوید:

      سوال من از نمایندگان محترم این است که چرا زمینی که برای همه مردم کشور است و عده ای به زور گرفته اند باید به انها داده شود که دیگران را حتی به ان راه هم نخواهند داد؟
      با تشکر

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  5. توفیقی می‌گوید:

    اظهار نظر جناب اقای رجایی کمی تامل برانگیز است
    این قانون در موارد متعدد در حوزه جنگل و مرتع ورود کرده است
    یعنی احتمال دارد رئیس کمیسیون از محتوا و متن قانون اطلاع کافی نداشته باشد

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  6. کوشا کثیریان می‌گوید:

    تا زمانی که تمام منابع طبیعی شامل جنگل و مرتع و دریا و تالاب زیر نظر یک سازمان واحد که سازمان حفاظت از محیط زیست هست در نیاد و تحت مدیریت سازمان های بهره بردار بمونه این مشکلات و این طرح های مخرب محیط زیست مطرح میشه. تنها راهکار تجمیع همه این سازمانها در سازمان حفاظت از محیط زیسته

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  7. مسعود شهرابی می‌گوید:

    حفظ کاربری اراضی باغی و زراعی به شرطی میتونه سودمند باشه که اراضی مورد کشت و بهره‌برداری از اراضی سابقا ملی نبوده و توسط کسی اشغال نشده باشه،
    اگه یه کشاورز صاحب واقعی زمین خود بوده و به زور یا نفوذ زمین رو تصاحب نکرده جلوگیری از تغییر کاربری زمین وی میتونه مفید باشه
    ظاهرا این قانون از بازپسگیری زمینهای متعلق به منابع طبیعی توسط سازمان منابع طبیعی جلوگیری میکنه و در واقع بر تخلف دامن میزنه که این دقیقا برخلاف قانون هست و البته باید توجه کرد که اعلام تکلیف نسبت به چنین زمینهایی تنها بر عهده مدیریت منابع طبیعی کشور هست
    البته وقتی مدیریت منابع طبیعی کشور به صورت یک معاونت و زیر مجموعه زیر نظر مستقیم وزارت جهاد کشاورزی هست نباید توقع داشته باشیم که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون کشاورزی مجلس حتی ذره ای به ارزشهای منابع طبیعی کشور حتی فکر کنند، عمل که پیشکش
    امیدوارم مدیریت منابع طبیعی کشور همچنان محکم با این اقدام مجلس مخالفت کنند

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  8. حبیب می‌گوید:

    شک نکنید کسانی که با این طرح موافقت کردند خودشان جزئ زمین خواران هستند و در واقع دارند مشکلات خودشان را حل میکنند

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  9. بولوت می‌گوید:

    اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی برا قانونی کردن زمین خواریهایی است که در سالهای گذشته انجام شده و لاغیر(نمونه اش گردنه حیران) ایشان فکر میکنند تو این مملکت کارشناس وجود نداره!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  10. محسن رزاقی می‌گوید:

    من همش دارم دنبال نماینده ای برای رأی دادن میگردم که به محیط زیست و رعایت حریم جانداران ارزش بیشتری بده!!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  11. جمشید از خوی می‌گوید:

    در ذیل گزارش تکمیلی آقای مهندس عباس رجائی ،نماینده محترم استان مرکزی (اراک)،یکی از صنعتی ترین و آلوده ترین مناطق زیست در کشورو رئیس محترم کمیسیون کشاورزی خانه ملت،باید خاطر نشان کرد که از ۵۶ کشور دارای پوشش جنگلی در جهان طبق آمار های بین المللی، رتبه ایران ۴۵ و میزان مساحت جنگلهای کشور طی فقط ۳ دهه از ۱۸میلیون هکتار به حدود ۱۲میلیون هکتار کاهش یافته است.
    حال اگر ایشان با باز بینی یا تغییر این طرح موافقت کنند،جای مداقه و تامل و درنگ دارد.!!!

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  12. شاهین می‌گوید:

    معلوم هست که خود این نماینده از اجرای طرح منتفع میشه!

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  13. محسن رزاقی می‌گوید:

    یک مو از سر این طبیعت رنجور نباید کم شود…..

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  14. آریا می‌گوید:

    یه کشاورز یا باغدار حداقل به سی یا چهل متر بنا در زمین یا باغ خودش به عنوان انباری یا اتاق نگهبانی لازم داره.ولیکن قانون حفظ اراضی کشاورزی وتعمیر کاربری چنین اجازه ای را نمیده و دادگاه حکم تخریب صادر میکنه.اصلاح این مورد به نظر من لازم و ضروری است.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

    • لطفی می‌گوید:

      در صورت ضرورت و بسته به مساحت زمین مجوز داده می شود ولی برای اراضی کوچک و مواردی که هدف ویلا سازی است ولی در قالب اتاق کارگری، مجوز نباید داده شود. ضمنا اول مجوز بعد ساخت. در ضمن برای اراضی مشاع با توجه به مفهوم بهره برداری مشاعی اجازه یک مورد اتاق کارگری داده می شود نه برای تک تک سهامداران به صورت مجزا که این درست است.

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  15. لطفی می‌گوید:

    دوستداران طبیعت و محیط زیست، حساسیت شما نسبت به موضوع محیط زیست و طبیعت قابل تقدیر است ولی باید خدمت شما عرض کنم که همانطور که آقای رجایی گفتند این قانون هیچ ارتباطی به اراضی ملی، جنگلی و مرتعی ندارد و فقط در حیطه اراضی کشاورزی بحث می کند و مباحث پیش آمده فقط یک سوء تفاهم است.
    اینکه اراضی ملی تصرفی زیادی در کشور داریم که بیشتر به زمین کشاورزی تبدیل شده واقعیت تلخی است که عوامل مختلفی در شکل گیری آن نقش داشته است ولی تبدیل اراضی کشاورزی به کاربری های غیر کشاورزی از جمله ویلاسازی غده سرطانی دیگری است که در حال گسترش است.
    با توجه به سنواتی شدن برخی تخلفات تغییر کاربری و اینکه جرم تغییر کاربری را جرم غیر مستمر دانسته و شمول مرور زمان را بر آن جاری می دانند در قانون جدید بحثی بوده که موارد مربوط به قبل از سال احتمالا ۸۵ را با اخذ بهای زمین مجاز اعلام کنند و در عوض جرایم مربوط به بعدی ها را چند برابر افزایش دهند و این ارتباطی به تصرفات اراضی ملی قبل از سال ۸۵ ارتباطی ندارد.
    ضمنا سازمان امور اراضی که پیگیر این قانون است از سازمان های حاکمیتی است که قانون اصلاحات ارضی را که قبل از قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع مصوب شده را به اجرا گذاشته و هم اینک در اجرای قانون حاکمیتی حفظ کاربری در کنار سازمانهای جنگل ها، محیط زیست و غیره ایفای نقش می کند و پرخاشگری و نسبت دادن لفظ خدماتی برای تضعیف این سازمان ضزبه زدن به دولت و ملت است و بهتر است دوستان خونسردی خود را حفظ کنند.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>