دادگاه عمومی بخش زرقان توبه شکارچی خوک وحشی و کفتار را پذیرفت

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): اوایل بهمن ماه سال جاری دو عکس در رابطه با بروز تخلف شکار در اختیار نیروهای محیط زیست پارک ملی بمو قرار گرفت. این تصاویر، شکارچی متخلفی را نشان می داد که یک خوک وحشی و یک کفتار راه راه را شکار کرده و با افتخار با لاشه شکارهاى خود عکس یادگارى گرفته بود.

رییس اداره پارک ملی بمو در این باره گفت: با مشاهده این دو تصویر، نیروهای یگان محیط زیست متوجه شدند که فرد متخلف داخل تصاویر را چندی قبل به جرم شروع به شکار جانوران وحشی در حاشیه پارک ملی بمو دستگیر و به دادگاه معرفی کرده اند، بنابراین بلافاصله وی را شناسایی نمودند.

علی آرندی اظهار داشت: پس از شناسایی هویت شکارچی متخلف، با شکایت اداره محیط زیست، پرونده اى در این رابطه در مراجع قضایی تشکیل و متهم به دادسرا معرفى گردید.

شکارچی متخلف پس از حضور در دادسرا و مشاهده تصاویر، به جرم خود مبنی بر شکار کفتار و خوک وحشی اعتراف کرده و ابراز پشیمانی نمود.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر کفتار معادل چهل میلیون ریال و هر خوک وحشی معادل هشت میلیون ریال تعیین شده است.

بنابراین شکارچی متخلف  روز ۱۳۹۴/۱۱/۲۵ مبلغ ۴۸ میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز یک کفتار و یک خوک وحشی را به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارائه نمود.

این متخلف شهریورماه سال جاری هنگام شروع به شکار توسط محیطبانان پارک ملی بمو دستگیر و در دادگاه نیز به همین جرم به سه سال حبس تعلیقی و انجام تحقیق در مورد ضرورت حفاظت از حیات وحش محکوم شده بود.

متهم در آن زمان نتایج تحقیقات خود را به اداره محیط زیست و دادگاه ارائه نموده و ضمن ابراز پشیمانی از انجام شکار غیرمجاز از ارتکاب مجدد تخلف شکار توبه کرده بود.

نیروهای محیط زیست تشخیص دادند اسلحه داخل تصاویر که در شکار خوک وحشی و کفتار بکار رفته است از زمان دستگیری متخلف در شهریورماه همچنان توقیف بوده و در اختیار اداره محیط زیست می باشد. بنابراین مامورین متوجه شدند که تخلف مربوط به شکار گراز و کفتار پیش از دستگیری متهم در شهریورماه به جرم شروع به شکار اتفاق افتاده است.

همچنین متهم در دادگاهی که به جرم شکار خوک وحشی و گراز تشکیل شده بود ضمن ابراز ندامت اعلام نمود که همچنان بر توبه قبلی خود مبنی بر عدم انجام تخلف شکار پایبند است و تصاویر نیز مربوط به زمانی قبل از توبه وی می باشد.

بنابراین دادگاه با توجه به ادعای متهم مبنی بر آمادگی جهت همکاری با اداره محیط زیست، واریز ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز کفتار و خوک وحشی و استنباط از اوضاع احوال معلوم که دلالت بر ندامت نامبرده داشت، ادعای متهم مبنی بر توبه را مقرون به واقع تشخیص داد و وی را از مجازات تبرئه نمود.

اما دادگاه در حکم صادره اعلام کرده است در صورت تکرار تخلف و اثبات اینکه توبه متهم دروغ بوده است، تبرئه شدن وی ملغی و متهم به حداکثر مجازات تعزیری پیش بینی شده در قانون (سه سال حبس) محکوم خواهد شد.

صدور دو رای هوشمندانه در مورد این شکارچی متخلف در مراجع قضایی استان فارس مبنی بر ۱) تحقیق در مورد حفاظت از حیات وحش، ۲) سه سال حبس تعلیقی، ۳) پذیرفت توبه وی از سوی دادگاه و ۴) مشمولیت حداکثر مجازات تعزیری پیش بینی شده در قانون (سه سال حبس) در صورت اثبات دروغ بودن توبه، باعث آشنایی هرچه بیشتر متهم با محیط زیست و واهمه وی از انجام مجدد تخلف خواهد شد. چراکه در صورت شکستن توبه و انجام مجدد تخلف شکار و دستگیری توسط محیط بانان، روانه سه سال زندان خواهد شد.

توضیح: فردی که داوطلبانه توبه کرده و ضرر و زیان وارده به محیط زیست را نیز فورا واریز نموده است متخلف داخل تصاویر نیست و به همین منظور دادگاه توبه وی را پذیرفته است.

+529
-53
  

31 دیدگاه

  1. سوادکوهی می‌گوید:

    درود بر این قاضی که هوشمندانه و با تدبیر رفتار کرده

    پر طرفدار Thumb up 51 Thumb down 17

  2. مجید می‌گوید:

    توبه گرگ مرگ است

    چرا قاضی توبه این جنایتکار رو قبول کرد ؟

    این شکارکش با مجرمان شکار دیگر هیچ فرقی نداشته، این قاضی این مجرم را چرا اینگونه رای صادر کرد ؟

    توبه نزد خدا نه بنده خدا

    پر طرفدار Thumb up 77 Thumb down 60

    • kooshan می‌گوید:

      آقای مجید،
      ابتدا باید گفت از علاقمندان و دوستداران محیط زیست و حیات وحش کشور که حتمأ حسن نیت دارند انتظار نیست که تحت تأثیر سخنان بی پایه و منسوخ شده در باره گوشتخوارانی چون گرگ قرار گیرند و توقع این است که ذهنیت اصلاح شده و درست در باره حیات وحش را اتخاذ کنند و آنها را نه بمانند رقیبی انسانی بلکه همچنانکه در واقع امر هست یعنی بعنوان جاندارانی با خصوصیات ویژه طبیعی خود در نظر بگیرید و از سوی دیگر باید توجه داشت که یک علاقمند حیات وحش بدلیل احترام ویژه ای که برای حیات و هستی قائل است بر خلاف کشتارگران افراطی و خشونت ورز و بی منطق و بی احساس و متمایل به نیستی و مرگ همواره بر زندگی و حیات و ارزش ویژه آن تأکید دارد و بنابراین برخی واژگان استفاده شده از سوی کسانی که خود را دوستدار طبیعت و حیات وحش می دانند درست نقطه مقابل این نظرگاه انسانی و اخلاقی است که براساس ارزشمند بودن حیات و زتدگی قرار دارد و این نکته مهمی است که اقدامات بیرحمانه و ستمگرانه این سنخ خشونت ورزان افراط گرا و داعش گونه همیشه متوجه علاقمندان حیات و زندگی و طبیعت و حیات وحش بوده است که نمونه های اطلاع رسانی شده آن در سطح جهانی نظیر جنایت و قتل و ترور بیرحمانه دکتر دایان فوسی در سالهای گذشته و دو فعال محیط زیست در زیمبابوه و هندوراس طی سال جاری بوده است و در کشور خود ما ایران نیز نمونه هایی متعدد از ترور و برگبار بستن و سربریدن جنایتکارانه و سنگدلانه محیط بانان و جنگل بانانی بوده است که گناهی جز انجام وظیفه مورد علاقه خود که همان حفاظت و حمایت از طبیعت این مرز و بوم بوده، نداشته اند.
      بنابراین علاقمندان و دوستداران محیط زیست و حیات وحش ضروری است در همه وقت و همه جا، این حقایق را درنظر داشته و دقیقأ همانگونه که انتظار میرود لازم است خط فاصل روشن و واضحی از نظر تفکر و گفتار و منش بین خود و کشتارگران بیرحم و سنگدل و سودجوی حیات وحش، اعدام کنندگان بی اخلاق و بی عاطفه و جاهل و نادان روباه و شغال و شکنجه گران کم بهره از انسانیت کفتار و خرس و گرگ و… ترسیم کرده و فرهنگ والای انسانی و اخلاقی خود را در واقعیت نشان در معرض دید و داوری افکار عمومی و وجدانهای بیدار و مسئول قرار دهند.

      داغ Thumb up 10 Thumb down 9

      • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

        جناب کوشان مجید درست میگه توبه یک مسئله الهی است.دادگاه که جای توبه نیست جای اجرای قانون‌ است.من برم خلاف کنم بگم توبه کردم آیا این درسته؟

        پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 13

        • kooshan می‌گوید:

          آنچه که خدمت علاقمندان عرض شد غیر از جنبه حقوقی و قانونی ماجرا بود که از این جنبه هم می توان گفت «توبه» در قوانین قضایی ما وجود داشته و دارد بنابراین بهتر است علاقمندان گرامی قبل از اظهار نظر قطعی جستجو یا پرسش کنند جهت خلاصه کلام یادآور می شود در روزنامه های دیماه خبر زیر منتشر شده است :
          «توقف اعدام سارق مسلح بدلیل توبه».

          داغ Thumb up 4 Thumb down 12

    • محمد می‌گوید:

      کدام گرگ؟این هم یک انسان است مثل شما و شاید بهتر از شما.
      شما فکر می کنید چون تا به حال تفنگ دست نگرفته اید از این بنده خدا بهترید؟
      پس مگر شما نمی خواستید شکار کنار گذاشته شود؟
      حالا یک نفر هم که توبه می کند می گویید گرگ است؟!!
      بنده واقعا متحیرم که شما و هم فکران شما به دنبال چه چیزی هستید؟

      داغ Thumb up 4 Thumb down 10

  3. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    توبه گرگ مرگه

    این جنایتکاران را باید در میادین شهرها به دار مجازات آویخت

    پر طرفدار Thumb up 70 Thumb down 61

    • kooshan می‌گوید:

      اینگونه نظرات نمی تواند مورد تأئید حامیان حیات وحش باشد!

      پر طرفدار Thumb up 64 Thumb down 34

    • محمد می‌گوید:

      سلام
      قبل از اینکه نظر خودتان را منتشر بفرماید، اندکی تامل کنید،اگر لازم دیدید یک لیوان آب خنک میل بفرمایید…
      زشت است که در مورد گرفتن جان هم نوع اینقدر حق به جانب صحبت کنید.

      داغ Thumb up 8 Thumb down 8

    • علی اکبر کیخا می‌گوید:

      از لحن صحبت شما معلوم است که نه تنها حامی حیات وحش نیستید بلکه موافق نابودی هستید
      چرا گرگ را مستحق مرگ میدانید ؟
      افرادی که با این تفکر قضاوت میکنند دستشان نمیرسد وگرنه از این آقا هم برای نابودی محیط زیست بدترن یا شاید کارهای بدتری کرده اند ولی خوب ما نمیدانیم شما اصلا متوجه نشدید که کوشان چی گفت باز هم این ضربل المثل قدیمی و ضد محیط زیستی را تکرار کردین

      داغ Thumb up 4 Thumb down 12

      • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

        این یک ضرب المثل است مثل ترحم بر پلنگ…. اگرچه جمله اشتباه است اما مفهوم چیز دیگریست بهرحال مثل خیلی دیگر ازضرب المثل ها نباید تکرار شود نباید رواج داده شود . آنهایی که یه کار بردند اشتباه کردند شما هم سعی نکنید بل بگیرید.

        پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

    • لی لی می‌گوید:

      به گرگ بدبخت چیکار داری اول در الفاظ عامیانه به کار بردن اسامی حیوانات بی گناه و نسبت دادنشون به اعمال انسانی دست برداریم بعد دم از حیوان دوستی بزنیم

      موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  4. مهرداد حسینی می‌گوید:

    نمی دونم چرا موقع حمایت از محیط زیست ، کار قانون به من بمیرم و جون تو و این حرفا میرسه !

    داغ Thumb up 12 Thumb down 11

  5. persian می‌گوید:

    بعد از توبه صدای شلیک خنده تو قلب این شکارچی پیچید

    (از فردا جماعت سو استفاده چی اول شکار می کنند بعد توبه می کنند)

    پروردگارا
    شکارچی و شکارکش و قاچاقچی حیات و حش و حیوان آزار که هیچ، ولی جماعت ساده لوح رو هدایت بفرما… آمین

    داغ Thumb up 17 Thumb down 19

    • kooshan می‌گوید:

      در خبر دیده بان آمده :
      ۱ -  این فرد در شهریور ماه امسال به اتهام تخلف شروع به شکار دستگیر و بدنبال توبه توسط دادگاه محکوم به سه سال حبس تعلیقی شده است.
      ۲ -  اخیرأ و از روی تصاویر انتشار یافته معلوم شده وی قبل از شهریور ماه هم  یک گراز و یک کفتار را غیرمجاز کشتار کرده است و بنابراین مجددأ و با شکایت اداره محیط زیست مربوطه به دادسرا احضار شده و نامبرده ضمن پذیرش تخلف شکار غیرمجاز و پرداخت جریمه و چون مربوط به قبل از دستگیری بوده اظهار داشته بر توبه خود همچنان باقی است.
      حالا دادگاه توبه او را جدی دانسته و با توجه به اینکه تاریخ کشتارهای غیرقانونی کشف شده  قبل از  توبه بوده است فرصتی به متخلف داده تا به گفته خود یعنی انجام ندادن دوباره تخلف شکار عمل کند و لذا این حکم غیرمنطقی بنظر نمیرسد و باید توجه کرد که بیشتر متخلفین که بعد از کشتار غیرمجاز دستگیر می شوند و برخی هم سابقه دارند در مرحله نهایی به حداکثر مجازات یعنی سه سال حبس محکوم نشده و بعضأ احکام حبس چند ماهه می گیرند پس در نتیجه رأی صادره غیرمعمول نبوده و خیلی هم بنفع متخلف نبوده است و ضمنأ باید توجه داشت که حبس سه سال هم بنابر ملاحظات منطقه ای،  قومی و طایفه ای و فرهنگی رایج بویژه  در جوامع محلی و در مورد برخی متخلفان مثل این مورد احتمال دارد  از جنبه حفاظت از حیات وحش مطلوبیت رضایت بخشی نداشته باشد.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

  6. امین منصوری می‌گوید:

    درود به قاضی فهیم

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 16

  7. رضا می‌گوید:

    با این رای قاضی مخالفم و باید مجازات سنگینی به این شخص داده می شد

    داغ Thumb up 17 Thumb down 20

  8. Ali timsar می‌گوید:

    آفرین بر این قاضی شیر پاک خورده.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 12

  9. آلیانان می‌گوید:

    درود بر قاضی محترم

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 12

  10. حسن می‌گوید:

    فرق شکارچی با شکار کش اینه که شکار کش شکار میکشه ولی شکارچی شکار ناز میکنه

    داغ Thumb up 10 Thumb down 12

  11. خورشید می‌گوید:

    می خوام بدونم اگه این بی مصرف اون سه سال حبس رو نمی گرفت باز هم توبه می کرد؟؟

    سوگند به جهان که این حرکت مزورانه و متظاهرانه دروغی بیش نیست!! و این جانی از مجازات حداقلی و تقاصی که باید پس میداد گریخت….

    به همین سادگی….

    داغ Thumb up 9 Thumb down 13

  12. persian می‌گوید:

    شاکی حیات وحش بی زبان

    مقتول حیوانات بی زبان

    وکیل مدافع هم ندارند و وضع زندگیشان هم اصلا خوب نیست.

    یا شکار می شوند یا دزدیده می شوند یا اذیت و ازار می شوند.

    ایا توبه شکارچی ان حیوانات سلاخی شده رو زنده خواهد کرد؟

    (شکارچی قبل از شلیک باید توبه می کرد که نکرد و نخواهد کرد)

    داغ Thumb up 6 Thumb down 10

  13. پرنده مهاجر می‌گوید:

    باز خوبه این ضربالمثل توبه گرگ مرگه وجود داره اونوقت بعضیا نمیدونستن چی بگن. حالا یه بار یه کار فرهنگی انجام شده یه تعامل و دوستی بین شکارچی و شکاربان انجام شده همه اعتراض دارن؟ واقعا که!!!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 6

  14. فریبا می‌گوید:

    توبه گرگ مرگه.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 7

  15. شکارچی کویر می‌گوید:

    رای بسیار هوشمندانه است

    اگر به عمق ماجرا با درایت نگریسته شود و خدا تبارک و تعالی توبه پذیراست آیا ما بنده ذات حق نیستیم؟

    تاسف از روحیه خشونت پرور بعضی از دوستان

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  16. Benyamin می‌گوید:

    اینطوری که از رای فهمیده میشه شکارچی ای که توبه کرده داوطلبانه اومده دادگاهو خودش رو معرفی کرده پس اصلا نیازی به شناسایی نداشته! و این یعنی کسی که با شکار عکس گر ته شکارچی نبوده!
    اگه دقت کرده باشید این رای دو تا متهم داشته که متهم اول خودش رو معرفی کرده و شکار رو قبول کرده و توبه کرده و متهم دوم هم که با شکار عکس گرفته و شناسایی شده اصلا شکارچی نبوده!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>