با کشف ۲۵ لاشه جدید، تلفات طاعون در پارک ملی خجیر به ۸۵ کل وقوچ افزایش یافت

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): در جریان آخرین پایش های صورت گرفته در پارک ملی خجیر تهران طی روزهای اخیر مجموعا ۲۵ لاشه کل و بز جدید توسط اکیپ های پایش، شناسایی و معدوم شده است.

رییس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان این مطلب گفت: با کشف این ۲۵ لاشه تعداد تلفات حیات وحش بر اثر بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr) در این منطقه به ۸۵ کل و بز و قوچ و میش (۸۱ کل و بز و ۴ قوچ و میش وحشی) افزایش یافت.

البته این تعداد لاشه هایی است که کشف شده و توسط محیط بانان معدوم شده است. بطور حتم تعدادی از حیوانات مبتلا به ویروس، در نقاط صعب العبور منطقه تلف شده و لاشه آنها توسط اکیپ های پایش مشاهده نشده است.

محمد کرمی اظهار داشت: جلسات متعددی با سایر دستگاه های اجرایی استان ازجمله اداره امور عشایر، منابع طبیعی و دامپزشکی برگزار شده است تا نسبت به واکسیناسیون دام های اهلی اقدام و در مورد کنترل ورود و خروج دام به حاشیه مناطق محدودیت هایی اعمال شود.

حداقل ۷۵ درصد از جمعیت کل و بز وحشی در پارک ملی خجیر از بین رفت

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، در جریان آخرین سرشماری صورت گرفته در پارک ملی خجیر در زمستان سال جاری (پیش از شیوع بیماری ppr) تعداد ۱۰۸ کل و بز وحشی در این پارک شمارش شده اند.

با توجه به مشاهده لاشه حداقل ۸۱ کل و بز وحشی در پارک ملی خجیر طی هفته های اخیر بنابراین تا این لحظه حداقل ۷۵ درصد جمعیت کل و بز در این منطقه بر اثر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) از بین رفته است.

+1
-42
  

24 دیدگاه

  1. شکارچی سینه سوخته می‌گوید:

    چرا هیچ کی اینجا زیر این پست فحش و لعنت نمیفرسته و عاملین این نسل کشی رو که با سهل انگاری یه عده آدم بی مسئولیت اتفاق افتاده رو محکوم به اعدام نمیکنه کجائین آقایونی که……

    پر طرفدار Thumb up 51 Thumb down 6

    • منصور می‌گوید:

      برادر شکارچی تو برای تفریح و از عمد حیات وحش نابود میکنی ولی دامدار برای امرار معاش داره کار میکند و عمدی نیست

      داغ Thumb up 7 Thumb down 31

    • kooshan می‌گوید:

      فحش و دشنام دادن و ناسزاگویی یا تقاضای مجازات اشخاص خارج از چهارچوبهای قانونی  کار درستی نیست و بارها تذکر داده شده ولی اینکه این ملاحظات رعایت شود بسته به خود شخص است اما :
      «…… تا اوایل دهه ۱۳۶۰ دسته‌های بزرگی از این حیوان در اکثر مناطق کوهستانی ایران مشاهده می‌شد ولی به علت شکار با استفاده از سلاح‌های ساچمه‌زنی و جنگی، تله‌گذاری در اطراف چشمه‌ها و گرفتن آنها توسط سگ، در سال‌های اخیر جمعیت آن در اکثر زیستگاه‌های کشور به شدت روبه کاهش گذاشته و در بسیاری از مناطق مانند جنوب فارس، بوشهر و غرب کشور که در هر منطقه هزاران رأس کل‌وبز مشاهده می‌شد نسل آن منقرض شده و یا در شرف انقراض قرار گرفته است. در منطقه حفاظت‌شده بیستون کرمانشاه بیش از ده هزار رأس کل‌وبز وجود داشت که اکنون تعداد آنها به صفر رسیده است. در بسیاری از دیگر مناطق تحت حفاظت کشور نظیر پارک ملی بختگان و پارک ملی بمو نیز از دهها هزار راس کل و بز فقط تعداد اندکی باقی مانده است……..»
      آیا اطلاعات فوق درست یا غلط است و در صورت صحیح بودن از نظر شما «نسل کشی» تلقی شده و مسئولیت آن بعهده کیست؟

      داغ Thumb up 15 Thumb down 18

  2. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    سازمان باید جواب پس بده

    یعنی نمیتونند طرح واکسیناسیون اجرا کنند ؟!

    مطمعن باشید با این روال بازهم طاعون در مناطق دیگه داریم

    خدا بداد برسه

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 2

  3. مهراب از اراک می‌گوید:

    ۷۵درصد یعنی فاجعه

    متاسفیم برای خومان

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 1

  4. مهسا می‌گوید:

    فاجعه

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 2

  5. حسین می‌گوید:

    می خوام نخورم این گوشت را که با دامداری سنتی هر روز باعث نابودی طبیعت می شود.

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 5

  6. DORNA می‌گوید:

    سازمان محیط زیست همواره با فرافکنی شانه از بار مسوولیت خالی کرده است
    مسوولان سازمان هرگز قاطعیت و شهامت پذیرفتن کوتاهی و کم کاری هایشان را نداشته اند و هر مشکلی را به حوزه ای خارج از مسوولیت خود نسبت داده اند
    همیشه یا سازمان دامپزشکی مقصر بوده یا سازمان جنگل ها، یا سازمان آب یا وزارت جهاد یا شهرداری یا سازمان صدا و سیما یا کشورهای همسایه…
    متاسفم برای حیات وحش و طبیعت بی پناه وطن که به چنین افرادی سپرده شده، پرونده ای سیاه به نام خود باقی گذاشته اند.

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 0

  7. خورشید می‌گوید:

    ای خدا……
    یکی دیگر از محاسن گله داری سنتی و تردد دام های اهلی در قلمرو حیات وحش….

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 4

  8. حسین می‌گوید:

    بنا به اظهار مسولین این پارک طاعون برای کل و بز ( بر خلاف قوچ ومیش)یک بیماری کشنده می باشد. در گذشته کل وبز در اکثر مناطق به صورت گله های چند هزار تایی دیده می شد که الان به صفر رسیده ( مانند منطقه حفاظت شده بیستون)و یا تعداد اندکی باقی مانده است( مانند پارک ملی بختگان و بمو). زیستگاه این جاندار کوهها و قله های مرتفع و صعب العبور می باشد. همچنین کل و بز خوراک اصلی پلنگ می باشد فلذا برای نجات پلنگ و کل و بز بایستی از این زیستگاههای اندک حفاظت بیشتری کرد. در همین منطقه جاجرود کوههای خواسه بال، شش سفید، باجی گره، داردار و سولک زیستگاه کل وبز بوده و کوه داردار زیستگاه پلنگ نیز می باشد و این کوهها محل عبور و چرای دامدار محلی و عشایر هم می باشد که اگر فکری نشود چیزی از انها هم باقی نخواهد ماند.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  9. منصور می‌گوید:

    سازمان محیط زیست هروقت تونست جلوه تفریح شکار رو بگیرم جلوه امرارمعاش دامدار رو هم میگیرند

    داغ Thumb up 10 Thumb down 16

  10. kooshan می‌گوید:

    در مورد این خبر که البته ناراحت کننده و تأسف بار است طبعأ نگاه نظردهندگان در درجه اول متوجه «س. ح. م. ز.» ، «سازمان مراتع،… » ، « سازمان دامپزشکی»، دامداران و…. سایر ذیربطان است و بنظر میرسد در شرایط فعلی از جنبه مسئولیتها و وظایف دولت و «س. ح. م. ز.» و مراجع دولتی مربوطه دیگر و با دقت در متغیرهای اقتصادی و اجتماعی و با توجه به موضوع افزایش جمعیت و بالا رفتن تدریجی تقاضای عمومی جهت گوشت دامها و نیز حضور قابل توجه دامداران و دامداریها و عشایر در مجاورت بیشتر زیستگاههای کل و بز و تردد و چرای دامها در این زیستگاهها که محدود کردن آنها بسادگی ممکن نیست نمی توان به حل قطعی مشکل و ریشه کنی بیماری در آینده نزدیک امیدوار بود و گرچه معترضین حسن نیت دارند اما بهرحال واقعیات همین است مگر اینکه کوتاهی و قصور دستگاهها و نهادهای دولتی ذیربط در استفاده از همین امکانات در دسترس مسجل باشد در غیر این صورت هر اعتراضی گرچه از روی دلسوزی هم باشد در صورتی که ضمن لحاظ شرایط و امکانات موجود راه حل واقعی و ممکن ارائه نکند نتیجه بخش نخواهد بود.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 3

  11. محمد می‌گوید:

    وقتی نتیجه و خروجی جلسه مشترک بین اصلی ترین مسئولین حفاظت از حیات وحش کشور یعنی رئیس سازمان ح.م.ز و رئیس قوه قضائیه فقط این چند جمله ی زیر میشه دیگه هیچ توقعی نیست

    ۱ – شکار به نظر من حرام است.(شما تصور می کنید کسی که به شکار میره حرام یا حلال سرش میشه؟پس این سخن هیچ تاثیری بر جلوگیری از شکار ندارد)
    ۲ – باید به محیطبان ها Hموزش داد که موجب دردسر برای ما نشوند!!!! جالبه که آخرسر هم محیطبان بی نوا مقصر شناخته شد!!!

    نتیجه: وقتی هییییچ دغدغه و تصمیم اساسی و محکمی برای پیشگیری از شکار در بین مسئولین اصلی حفاظت کشور وجود ندارد مطمئن باشیم که در همین سال های نه چندان دور اثری از حیات وحش کشور دیده نخواهد شد

    داغ Thumb up 1 Thumb down 13

  12. داریوش2016 می‌گوید:

    باز هم خدمتی دیگر از عشایر غیور

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

  13. شکارچی سینه سوخته می‌گوید:

    جناب کوشان تو رو شما دیگه چرا این حرفو میزنید !!! طی سالهای ۶۰ تا الان که شما فرمایش میکنید چند تا پروانه صادر شده تو مناطقی که نام بردید . تمام حرف و مسئله ما هم همینه اگر همون امار ۲۰۰۰۰ تایی که فرمودید درست و صحیح مدیریت میشد شکارچی هم به شکارش میرسید و جمعیت کم که نمیشد هیچ افزایش هم پیدا میکرد . مگر زمان جناب فیروز اینگونه نبود . در طی این سالها هزار از این طاعون ها تو این مملکت اتفاق افتاده و منو شما بی اطلاع بودیم .تازگی ها به یمن وجود دیده بان و سایر شبکه های اجتماعی اخبار منتشر میشه. تمام حرف و سخن اینه که اگر گونه های مورد توجه شکارچیان در قرق های محافظت شده سازمان با مدیریت صحیح تکثیر و پرورش یابند و پروانه های تخصصی با قیمت بالا برای شکار صادر شود هم شکار چی به تفریحش میرسه (چون چه بخواهید چه نخواهید شکار حقیقتی انکار ناپذیره و جمعیت شکارچیان هم روز به روز رو به افزایشه و در بین جوانان هم طرفداران زیادی داره ) وهم لطمه ای به جمعیت حیات وحش وارد نمیشه چون شکارچی در واقع یک حیوان پرورش یافته رو شکار میکنه. راهکاری که در تمام دنیا مرسوم است .کانادا امریکا فرانسه حتی ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج هم همه به این نتیجه رسیدند و اینکار رو میکنند واما ما هنوز به دنبال جریمه گرفتن بعد شکار برای پیش کش کردن گوشت به مقامات !!!!وفحش دادن به شکارچی و پاک کردن صورت مسئله هستیم. و وقتی بحرانی مثل طاعون که با یه واکسیناسیون ساده قابل پیشگیری بوده و حیات وحش رو به این راحتی نابود کرده اونوقت از نظر شما و دوستان خیلی مهم به نظر نمیاد و لج هیچ کی در نمیاد !!!و فحش ها و حکم شلاق و اعدام فقط مال شکارچی هاست…

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 0

    • kooshan می‌گوید:

      حرف و سخن اصلی، توجه دادن به بخشی از واقعیات اتفاق افتاده در گذشته و خسارتهای ناشی از آن و نیز یادآوری بخشی دیگر که آن هم بنوبه خود زیان بار است ، بوده که شما نیز اشاره کرده اید یعنی ممکن است :
      «……. در طی این سالها هزار از این طاعون ها تو این مملکت اتفاق افتاده و منو شما بی اطلاع بودیم .تازگی ها به یمن وجود دیده بان و سایر شبکه های اجتماعی اخبار منتشر میشه……».
      بنابراین اگرچه اطلاعات دقیق و معتبری از چگونگی ورود و شیوع این بیماری طی چند دهه گذشته در دسترس نبوده و منتشر نشده است اما این هم درست نیست که با هر خبر از این بیماری که انتشار پیدا می کند «س. ح. م. ز.» و دیگر نهادهای ذیربط دولتی را که بگفته خود امکانات کافی جهت پیگیری واکسیناسیون و نیز ریشه کنی بیماری در اختیار ندارند مقصر شناخت مگر اینکه بطور مستدل و معتبر قصور آنها ثابت شود.
      در مورد دیگر گفته های شما قابل اشاره است که در کشور ما و کشورهای مورد نظر که نام برده اید و نیز سایر نقاط نظر واحدی در باره مقوله «شکار» وجود ندارد و مخالفان شکار «تروفه و تفریحی» بدلایلی که مطلعید آن را درست نمی دانند و طبعأ در این زمینه نظر موافق ندارند.
      ضمنأ با استناد به اخبار تخلفات کشف شده در همین پایگاه خبری «دیده بان» می توان پی برد که شکار غیرمجاز در کشور با انگیزه های سودجویانه و منفعت طلبی شخصی گره خورده و اکثر متخلفان کاری به گفته ها و مباحث طرح شده نداشته و آنها را دنبال نکرده و نمی خوانند بلکه بکار ناصواب خود مشغول بوده و پیگیر منافع سودجویانه خود هستند و دیگر اینکه که طبق آمارهای اخیرا منتشر شده «س. ح. م. ز.» با اعمال ممنوعیت شکار گونه هایی نظیر «قوچ، میش و کل و بز» تعداد کلی تخلفات شکار در طی دوره زمانی یکسان قبل و بعد از ممنوعیت، تقریبأ ثابت بوده ولی کشتار غیرقانونی وحوش علفخوار مذکور حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده که این نشان دهنده تأثیر مثبت افزایش میزان جریمه های «زیان شکار و صید» در این مورد است.

      داغ Thumb up 1 Thumb down 8

  14. مجتبی می‌گوید:

    لطفا محیط زیست فکری به حال پلنگ ویوزپلنگ ها کنند که منبع غذایشون از بین رفته همان طور که محیطبان های غیور زمستان برای کل وبزاوجبیرها علوفه میبرن باتشکرازمحیط زیست

    داغ Thumb up 3 Thumb down 6

  15. شکارچی سینه سوخته می‌گوید:

    جناب کوشان درسته که می فرمائید مخالفین شکار همه جا هستن هر پدیده اجتماعی مخالفین و موافقین خودش رو در دنیا داره و مهم اینه که چقدر تاثیر گذلر باشند و امیدوارم این امار ۳۰ در صدی که ذکر کردید از منبع موثقی باشه چون جریمه اگر استباه نکنم اندکی کمتر از یکساله که تا این میزان فعلی افزایش پیدا کرده و در این مدت نهایتا وحوش یکبار زاد اوری کرده باشند و این در بهترین حالت هم نمیتونه ۳۰ افزایش جمعیت رو به دنبال داشته باشه!!!!! وضمنا مخلص کلام در کامنت بالایی این بود که جوی که بر علیه شکارچی ها درست شده مثل یک حبابی که در پس اون هر اتفاقی به پای شکارچی ها تمام میشه و هدف اینه که این حباب دروغین ترکونده بشه و حقایق محیط زیست کشور بازگو بشه ..

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  16. پرنده مهاجر می‌گوید:

    ای بابا اخرش یه روزی نسل همه چی میفته و دیگه چیزی نیست که برای نابودیش غصه بخوریم

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>