بر اثر حمله پلنگ در شهرستان بویراحمد دو گاو اهلی کشته شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): چند روز قبل در ایام تعطیلات نوروز یک پلنگ در حوالی روستای دلی خمسیر دشت روم در شهرستان بویراحمد دو راس گاو اهلی را از پای درآورده است.

این حادثه حدود ۱۵۰ میلیون ریال به یک خانواده روستایی خسارت وارد آورده است.

………………………یکی از گاوهای تلف شده بر اثر حمله پلنگ در حاشیه روستای دلی خمسیر

یکی از افراد این روستا در گفتگو با خبرنگار بویر نیوز، ابراز امیدواری کرد برای صیانت از این گونه جانوری خسارت این خانواده روستایی توسط اداره محیط زیست پرداخت شود.

روستای دلی خمیسر از توابع بخش کبگیان در ۳۰ کیلومتر شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

………………………یکی از گاوهای تلف شده بر اثر حمله پلنگ در حاشیه روستای دلی خمسیر

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بویراحمد در این باره گفت: تا این لحظه (صبح روز سه شنبه ۹۵/۱/۱۷) گزارشی در مورد حمله پلنگ به دام های اهلی در روستای دلی خمسیر به این اداره ارائه نشده است.

کامبیز حسین پور اظهار داشت: در صورت ارائه گزارش، کارشناسان اداره کل جهت بازدید و بررسی میدانی به محل مورد نظر اعزام و پس از بررسی در صورت تایید حمله پلنگ، صورتجلسه مربوطه به سازمان ارسال مرکزی خواهد شد.

………………………یکی از گاوهای تلف شده بر اثر حمله پلنگ در حاشیه روستای دلی خمسیر

سازمان حفاظت محیط زیست در تاریخ ۲۶ اسفند ماه ۱۳۹۴ از صدور بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی توسط «شرکت بیمه ما»  وابسته به بانک ملت خبر داد.

بر اساس جزئیات اعلام شده از این بیمه نامه، در صورتیکه حمله پلنگ به دو گاو اهلی در روستای دلی خمسیر شهرستان بویراحمد توسط کارشناسان محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد تایید شود، خسارات وارده به دامدار زیان دیده بر اساس ضوابط مندرج در بیمه نامه قابل پرداخت می باشد.

+132
-2
  

30 دیدگاه

  1. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    این کارشناسان بیمه برای پرداخت نکردن خسارت به راحتی دلیل خواهند آورد.اینجا نیز بهانه شون جوره زیرا پلنگ به جای اینکه از جای نرم وارد بشه از تخت کمر گاو شروع کرده و ادعا میکنند کار کرکس یا لاشه خواران است.

    پر طرفدار Thumb up 46 Thumb down 6

  2. محمد می‌گوید:

    مال باخته اگه پشت گوش خودش را دید خسارت وارده را هم از محیط زیست میگیره

    نمیریم و ببینیم مسئول محترم سایت پی گیری فرمایید اگه مال باخته پولی گرفت روی سایت بگذارید

    پر طرفدار Thumb up 53 Thumb down 3

  3. همایون می‌گوید:

    بیمه ما که خسارت دامدار رو میده، این دو تا گاو هم نوش جونش

    داغ Thumb up 19 Thumb down 22

  4. مهرداد می‌گوید:

    برای رفع این تردید ها پیشنهاد می کنم شماره حسابی معرفی شود تا دوستداران طبیعت برای جبران خسارات اقدام کنند

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 6

  5. همیار می‌گوید:

    همیشه و همه جا صحبت از ضرر و زیان دامدار ها مطرح میشود اما هیچ وقت در مورد ضرر و زیانی که هزاران برابر این ۲عدد گاو و امثال اینها، توسط دامداران به محیط زیست وارد مینمایند گزارشی مطرح نمیشود.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 15

  6. داریوش می‌گوید:

    شکارچیا مقصرن چونکه دیگه طعمه ای برای گوشتخواران نذاشتن و همه رو شکار کردن خدا وقتی پلنگ وگرگ و بقیه ی گوشتخوارارو آفرید یعنی بهشون حق حیات داده اونا هم گرسنه میشن و تشنه جایی هم ندارن برن شکایت کنن این میشه که به روستا ها نزدیک میشن

    داغ Thumb up 25 Thumb down 33

    • Fine Persian leopard می‌گوید:

      طاعون هایی هم که بین وحوش افتاده و نسل چهارپا ها رو که طعمه ی اصلی گربه سانان و سگ سانان هستند رو از بین میبره هم تقصیر شکارچیاست نه؟؟؟ جان من تقصیر شکارچیه نه؟؟؟؟

      پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 3

    • شاهین بحری می‌گوید:

      واقعا که شکارچیان عزیز چه همتی گماردن در انهدام کامنتهای مخالف نظر خودشون و البته انهدام طبیعت ایضاً

      داغ Thumb up 3 Thumb down 13

  7. بنده خدا می‌گوید:

    محیط زیست همونطور که از شکارچیان غیر مجاز بابت شکارشون خییییلیییی راحت جریمه دریافت میکنه در همچین مواقعی هم باید در مقابل شکار حیوانات درنده خییییلییییی راحت خسارت بده.

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 2

  8. بنده خدا می‌گوید:

    حیوانات درنده عزیز لطف کنید قبل از شکار با مامور بیمه و کارشناس محیط زیست هماهنگ کنید.

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 2

  9. بنده خدا می‌گوید:

    حق با آقای داریوش است. از دست این شکارچیان بد.
    پدره پدر بزرگ بنده هم در دویست سال پیش وقتی گرگ به کله حمله میکرد شکارچیان رو مقصر میدونست.
    البته پدره پدر بزرگ بنده مثل آقا داریوش کارشناس محیط زیست نبود

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 7

  10. kooshan می‌گوید:

    طبعأ دامدار خسارت دیده باید گزارش کند و  «س. ح. م. ز.» هم مؤظف به بررسی است و نهایتأ هم که بنابر مفاد «بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی» خسارت زیان دیده حتمأ و باید پرداخت شود، اما نکته قابل تأسف و تأمل لحن نامناسب و غیرمنطقی و غیرمدنی برخی نظرات است که بجای بحث و گفتگوی منطقی یا نقد مستدل و جدی در باره موضوع و یا در صورت نیاز توصیه به عمل مستقل _ همچنان که در نظراتی پیشنهاد شده _ باز هم بنابر عادت، به مخالفت و نیش و کنایه و تمسخر پرداخته شده است.

    داغ Thumb up 6 Thumb down 20

  11. مجید شهریار می‌گوید:

    آقا پدر این مملکت رو این گاو و گوسفند و شترهای رها شده در طبیعت درآروده است.
    ایام عید چند هزار کیلومتری در مناطق کویری سفر کردم هر ۵۰۰ متر یک تابلو زده بودن خطر برخورد با شتر ۵۰۰ متر بعد خطر برخورد با گاو ۵۰۰ متر جلوتر خطر برخورد با گوسفند و چند متر جلوتر خطر برخورد با حیوانات وحشی
    کنار جاده طبس به دیهوک چندین لاشه شتر برخورد کرده با خودرو مشاهده میشد.
    مگر اینها صاحب ندارند ؟

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

  12. بنده خدا می‌گوید:

    دوست عزیز گوش تمام ما از این حرف های قشنگ و دلنشین پر شده که هیچ بلکه سر ریز شده.
    آهااااای اوناییی که قشنگ حرف میزنید تورو خدا فقط یه ذره عمل کنید.
    همه فقط بلدن خوب زبان بچرخانند.
    من یه بنده خدا هستم که دوساله تمام اسلحه و مهمات خودم رو فروختم و بجاش یه دوربین عکاسی خریدم به عشق وطنم و حیات وحش کشورم.
    صحبت های بنده از دل خونمه دوست من که عاشقان طبیعت و حیات وحش خوب درک میکنن.
    من نگران اون پلنگ مادر مرده هستم و فکر دامدار که میخواد تلافی کنه و انتقام بگیره

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  13. بنده خدا می‌گوید:

    دامداره روستایی عزیز که مالش رو از دست داده و زخم خورده با مفاد و بند و تبصره آروم نمیشه دوستان گلم.
    با حرفای قشنگ و لحن زیبا و مدنی هم به آرامش نمیرسه.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 2

    • kooshan می‌گوید:

      هموطن گرامی،
      با توجه به چند نظر داده شده در وهله نخست باید خدمت شما عرض شود که اخذ جریمه بدون تعقیب و دستگیری متخلف ممکن نبوده و این مراحل قابل تفکیک نیستند و مگر در همین جریان ساده پیگرد و بازداشت متخلفین و محکومیت آنها به جریمه و حبس مختصری نبوده که محیط بانانی جان خود را بر سر انجام وظیفه قانونی گذاشته اند؟ پس جدا کردن آنها درست نیست، نکته بعد این است که آیا بطور معمول و جهت رسانیدن منظور بجز حرف زدن یا نوشتن که همان سخن مکتوب باشد، راه دیگری وجود دارد ؟ و آنچه شما انجام داده اید چه نامیده می شود ؟ معلوم است که ما فقط می توانیم در مورد این اتفاق حرف بزنیم یا نظر دهیم چون بررسی موضوع و پرداخت خسارت متولی خاص خود را دارد،  ضمنأ «سمن»  هم نیستیم تا مداخله کنیم.
      اما اینکه گفته اید :  «…… گوش تمام ما از این حرف های قشنگ و دلنشین پر شده که هیچ بلکه سر ریز شده…..» و سخنان مشابه دیگر بخودتان مربوط است و اگر روال مقرر این است پس دامدار محترم باید گزارش کند،  «س. ح. م. ز.» بررسی و تأئید کرده  و سپس شرکت بیمه مؤظف به پرداخت است و چنانچه دامدار محترم در حد انجام این پروسه تحمل و صبر کند وظیفه خود را بخوبی انجام داده و باعث امتنان است و انتظاری بیشتر از این هموطن گرامی نبوده و این توقعی بیجا و غیرمنطقی هم نیست.
      دیگر اینکه طرحی که هنوز یکماه بیشتر نیست اعلام شده، شما از کجا متوجه شده اید که فقط حرف است و به آن عمل نمی شود؟ اجازه دهیم دامدار محترم اقدام کند و خود در مورد  نتیجه به قضاوت بنشیند آنگاه ما نیز می توانیم بطور منطقی و مستدل نظر دهیم، بعلاوه توصیه شما در مورد بی اعتنایی به روال اداری انجام امور و مقررات مربوط به آن نه تنها صحیح نبوده و بدآموزی محسوب می شود بلکه امری محال است و بد نیست بگوئید خود شما جهت انجام امور مشابه چطور اقدام میکنید مثلأ اگر قصد دریافت خسارت تصادف خودرو را از بیمه داشته باشید بدون توجه به «…… مفاد و بند و تبصره…..» جلوی کارشناس بیمه را در خیابان گرفته و همانجا فی الفور خسارت را می گیرید؟ هزینه آب و برق و گاز و تلفن و…. را چگونه می پردازید؟ و…… اینها ملاحظاتی است که با زندگی و تمدن امروزه عجین شده و بدون آنها کاری انجام نخواهد شد حالا شاید در آینده ای نامعلوم سازوکار و تدابیر بهتری اندیشیده و بعمل درآید که مورد بحث ما نیست و هموطنان ما نیز لازم است مقررات لازم را مراعات کرده و به این موضوع عادت کنند البته ممکن است اشکالات و نقائصی در روال اداری امور وجود داشته باشد که بایستی در مباحثات تخصصی کارشناسان به آنها پرداخته شود و بدون داشتن صلاحیت و دانش و اطلاعات ضروری نمی توان وارد این مقوله شد.
      و نکته قابل ذکر دیگر اینکه کنار گذاشتن شکار و احساس مسئولیت شما در قبال آینده حیات وحش  درخور ستایش و تحسین است اما همه باید دقت کنیم و اجازه دهیم همگان و از جمله این دامدار محترم خود در مورد مسائل خود و همچنین سخنان دیگران  نظر دهند و لزومی ندارد به ایفای نقشی بپردازیم که به ما واگذار نشده ، و نهایتأ اینکه هنوز تبعات منفی و زیانباری برای گفتار و نوشتار منطقی و مستدل و مدنی و زیبا شناخته و اعلام نشده است.

      داغ Thumb up 1 Thumb down 6

      • بنده خدا می‌گوید:

        دوست عزیز معلومه دل پری داری و حرف برای گفتن بسیار.
        ما سی ساله فقط داریم گوش میکنیم. فقط داریم حرف میزنیم. پس کی وقته عمل کردنه؟ شما دوست عزیز پیگیری کن هر زمان خسارت این دامدار خسارت دیده رو پرداخت کردن به ما هم اعلام بفرما

        موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

        • kooshan می‌گوید:

          نظر و سلیقه شما محترم و دقت و حوصله و توجه تان قابل ستایش بوده و اختیار تعبیر و تفسیر و برداشت شخصی با شماست اما با توجه به اطلاعات در دسترس و موجود توضیحات لازم و کافی در مورد روال صحیح دریافت خسارت عرض شده است و در صورت اهمال مراجع ذیربط و مسئول نظیر «س. ح. م. ز.» و شرکت بیمه گزار و اطلاع رسانی این دامدار محترم جای اظهار نظر و انتقاد و نیز راهنمایی این هموطن محترم برای احقاق حق قانونی باقی بوده و این بعهده همه علاقمندان است ولی احتمال دارد وضعیت آنچنان که شما تصور می کنید بد نباشد و اقدام مقتضی هر چند با تأخیراتی ناگزیر صورت گیرد.

          موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 5

  14. شفایی می‌گوید:

    من اونجا رفته ام. توی اون منطقه خیلی خیلی گراز زیاده. احتمالا پلنگ پیر بوده یا مشکلی داشته که نتونسته شکار کنه.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  15. خورشید می‌گوید:

    این ماجرای صدور بیمه نامه برای حیات وحش در معرض خطر یکی از جدی ترین و مفیدترین راه کارها برای کاهش آسیب بومیان و دامداران به حیوانات شکارچیه!
    به نظرم حالا که داره قدم هایی هرچند کوچیک در مسیر برنامه ریزی اصولی در این مورد برداشته میشه باید با دید مثبت و امیدوارانه بهش نگاه و از این برنامه حمایت کرد! بالاخره ما هنوز اول راهیم و تازه داریم مشق می کنیم!
    با تیکه پرونی و مسخره کردن و به همه چیز بدبین و منتقد بودن که کاری از پیش نمیره ….

    داغ Thumb up 7 Thumb down 13

  16. محمد جواد نظری می‌گوید:

    بر اساس چه شواهد،علائم و نشانه هایی این حمله کار پلنگ بوده؟ به هیچ یک اشاره ای نشده است

    داغ Thumb up 1 Thumb down 8

  17. محسن رزاقی می‌گوید:

    سازمان محیط زیست هر چه زودتر خسارت این بنده خدا رو بده.
    در این موارد کوتاهی نکن.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  18. شاهین بحری می‌گوید:

    بنظر پلنگ میاد چون فقط گربه سانان هستن که موقع حمله و شکار به گلوی حیوان حمله میکنند و اول خرخره را پاره میکنند یا حیوان خفه میکنند بعد شروع به خوردن میکنند.اما سگ سانان و لاشه خواران از هرجایی که بتونن فقط گاز میگیرن و میدرن حتی موقع حمله و شکار

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

  19. شاهین بحری می‌گوید:

    آقا راستی خواهش میکنیم پول این روستایی زیانخوره را سریع تر تامین فرمایید تا پلنگ بیچاره دستمایه انتقام زهرآلود نشود.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  20. فاتح می‌گوید:

    ۱ پلنگ دیگه از بین رفت

    داغ Thumb up 4 Thumb down 3

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>