عاملین شکار دو آهوی جوان در شهرستان خاتم بازداشت شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز نوزدهم فروردین ماه سال جاری نیروهای یگان محیط زیست شهرستان خاتم در استان یزد از طریق همیاران محلی در جریان تخلف شکار از سوی دو متخلف قرار گرفتند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خاتم در این باره گفت: محیط بانان پس از اطمینان از بروز تخلف ضمن هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی بصورت غافلگیرانه وارد دو منزل مسکونی در این شهرستان شدند.

رضا علیان اظهار داشت: در جریان بازرسی از این دو منزل لاشه دو آهوی نر جوان (۲ و ۴ ساله) کشف و ضبط و دو متهم در این رابطه بازداشت شدند.

متهمین در جریان بازجویی ها اعتراف نمودند که آهوها را یک روز قبل از دستگیری، در منطقه قره تپه شهرستان خاتم با موتورسیکلت تعقیب و سپس شکار نموده اند.

در منطقه قره تپه جمعیت بسیار کوچکی از آهو باقیمانده است که تعداد آنها به بیست عدد هم نمی رسد، با این حال شکارچیان متخلف همچنان به دنبال شکار این گونه ارزشمند در این منطقه هستند.

متهمین پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شده و با دستور بازپرس پرونده تا اطلاع ثانوی روانه زندان شدند.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک آهو معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متهمین می بایست مبلغ دویست میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست را به حساب دولت واریز نمایند.

همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

+1
-112
  

19 دیدگاه

  1. رشید می‌گوید:

    این نوع کشتار و نسل کشی بمانند دهها غارتگری خاموش دیگر از حیات وحش میباشد

    به نظر بنده تنها راه مقابله با نسل کشی چند برابر کردن محیط بان و ابزار مورد نیاز جهت بهتر نمودن حفاظت است

    کشتار غیرمجاز حیات وحش با فرهنگ سازی متوقف نخواهد شد

    کسانی که در این راه هستند چشمانشان پول و گوشت میبینند و هیچگاه نمیتوان آنهارا از این راه منصرف کرد چون عقلشان چشمهایشان است !!!! انسان نماهای بی عقل و شعور

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 11

    • ایمان می‌گوید:

      با نظر شما کاملا موافقم. درود بر شما

      پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 22

    • حبیب غلامی می‌گوید:

      دیگر چه ماموری محیط زیست از بس حقوق همین مامور هاهم برنمیاد من رفتم ماموران شهرستان خاتم رو دیدم بدون هبچ امکاناتی بهترین حفاظت روانجام میدن خیلی کم میشه متخلف بیاد

      با همین حال کمبود غذا و شکار بیرویه حدود ۵ – ۶ هزارتا قوچ میش بازن و بز و خیلی گونه هاب دیگرو حفاظت کردن من از زحماتشون قدرد دانی میکنم

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  2. شاهین بحری می‌گوید:

    آقایون ۲۰ ملیون تومن کمه برای دوتا آهوی نر جوون کوفتشون بشه انشاا….

    داغ Thumb up 17 Thumb down 20

  3. گوزن زرد می‌گوید:

    من اینجا بس دلم تنگ است و هر سازی که میبینم بدآهنگ است

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 11

  4. JOKER می‌گوید:

    این دفعه تجهزاتشان و وسیله جرمشان ۲ تا کیسه زباله و لابد۱ متورسیکلت پکیده و از اون خلافکارای شکار دزد عتیقه لباس پک و پاره که ارزش عکس صورت سیاه شده هم نداشتن و یا برعکس آن فعلان که باید آبروی این دزدان وغارتگران طبیعت بی آبرو را حفاظت کرد و دیگر چیزی برای حفاظت نداریم

    داغ Thumb up 11 Thumb down 12

  5. kooshan می‌گوید:

    واقعأ جای تأسف و تعجب دارد که در استانهایی نظیر یزد که از مراکز تمدنی و فرهنگی و مذهبی کشور هستند چنین وقایع سخیف و ناپسندی رخ دهد

    طبیعی است وقتی نهادها و سازمانهای متولی فرهنگ عمومی کشور بیش از پیش از وظایف و مسئولیتهای خود فاصله گرفته و به امور جناحی خاص می پردازند وقوع چنین حوادثی دور از انتظار نیست

    واقعأ دولت اگر هم بخواهد می تواند که به همه مشکلات سرو سامان بدهد.

    داغ Thumb up 8 Thumb down 9

  6. مسلم می‌گوید:

    از نظر من .سلاحی که دادن دست مردم با جواز .باید پروانه شکار هم بدن .
    اما وقتی که پروانه شکار به خارجی ها میدن به به بومی یا ایرانی نمیدن به همین علت تخلف بین شکارچی های ایرانی زیاد شده …….؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 4

    • حبیب غلامی می‌گوید:

      باید پول بدن بعد هم اسلحه گوله زنی باشه بعدشم اینا فرهنگشو ندارن پول هم نمیدن ما خدمون مامور اونجا هستیم حاالا که پروانه نمیدن میزنن وای بحال که پروانه بدن نمیشه دیگه جلوشونو بگیری

      داغ Thumb up 2 Thumb down 4

  7. خورشید می‌گوید:

    این تن های دریده و سرهای بریده یک روز از این قاتلان کثیف و خانواده هاشون انتقام خواهند گرفت…. این رسم تاریخه…
    واقعا طرفداران عمل زشت و سخیف شکار با دیدن این صحنه ها و خوندن این خبرها چه احساسی بهشون دست میده….

    داغ Thumb up 6 Thumb down 19

    • حق گو می‌گوید:

      همه طرفدادن شکار قانونی با این عمل زشت مخالفند.فاصله گرفتن س م ز از اعمال وظایفش در سالهای اخیر باعث شده بسیاری از کشتارهای غیرمجاز در کشور رونق پیدا کند و این به ضرر تمامی مردم و علاقمندان حیات وحش و جانوران میباشد. ولی بحث شکار .شماکه شکار را عمل زشتی میدانید بیزحمت ی سری به کشتار گاهها بزنید ببینید چطور حیوانات را برای ما انسانها میکشند اعم از چهار پایان و پرندگان و ماهیها ….همین گوشتهای قرمز وسفیدی که خوردنشان برای همه لذت بخش است در بسیاری از مکانها بدون رعایت موازین شرعی بعمل می ایند و کشتار میشوند وبدست مصرف کننده میرسند .شما کشتار هر روزه مرغ در اعداد چند صد هزارتایی را با شکار چند عدد کبک یا پرنده گان دیگر در فصل مجاز شکار بطور حلال و قانونی هم برابر نمیدانید .چقدر خودخواه هستیم ؟؟؟؟؟؟

      پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 3

      • kooshan می‌گوید:

        ظاهرأقصد شما این است که حتی بیرحمی و قساوت و سودجویی چنین کشتارگران سنگدلی را مخفی کرده و آنها را بی تقصیر جلوه داده و همه مسئولیت را  بعهده  «س. ح. م. ز.»  بگذارید چرا که اگر شما براستی طرفدار حقیقت هستید چرا تقصیر و سهم هر یک را بتفکیک مشخص نمی کنید؟ گفته های شما به این معنی است که تعقیب یک آهو با جثه ای چنین ظریف با موتور و از نفس انداختن و سر بریدن آن در نفسهای آخر هیچ اشکالی ندارد و تنها باید طبق اظهارات غیرمنطقی شما «س م ز» از « اعمال وظایفش » که ممکن است از نظر شما فقط «صدور مجوز شکار» و « فراهم کردن شکار مناسب» باشد فاصله نگیرد تا شکارچیانی متخلف و سودجو و بیرحم بمانند این دو نفر مجبور نباشند جهت«انجام وظایف» خود به تعقیب آهو با موتورسیکلت بپردازند، معلوم است بسیاری از اینگونه کشتارچی ها که اخبار بازداشت آنها در دیده بان مکرر منتشر شده و به احتمال قوی تعداد کثیری از آنها هم سواد زیادی نداشته و فقط پول مفت و گوشت مجانی را می شناسند نه ذهنیت مشخصی پیرامون مقوله «شکار» دارند و نه برایشان تفاوتی می کند که به شما مجوز بدهند یا ندهند اما ظاهرأ شما مجبورید برای نشان دادن کثرت تعداد متقاضیان و علاقمندان شکار بهرحال هوای آنها را داشته و آنها را هم در جمع علاقمندان و حامیان شکار وارد کرده و ادعا کنید ارتکاب این اعمال ناموجه و نادرست از سوی آنان عمدی نبوده و مقصر اصلی در این زمینه «س. ح. م. ز.» است که آنها را ناخواسته به این وادی کشانیده و این تفکری است که از همان لحظه که سلاح را جهت امر نادرست «شکار تفریحی و تروفی» بدست می گیرید در ذهن شما شکل گرفته و در تمام زندگی جز با کنار گذاشتن اسلحه از دست آن رهایی پیدا نمی کنید.
        اما این حرف شما درست است و کشتار، کشتار است و همه در آن مسئولیت دارند و اگر قصد متوقف کردن همه کشتارها باشد باید تولید مواد غذایی مشابه گوشت و با همان خصوصیات از طریق صنایع و فناوریها مدنظر قرار گیرد ولی در حال حاضر مسئولیت شکارچیانی که «شکار تفریحی و تروفه» می کنند از دیگران بیشتر است چون بیشتر کشتار می کنند و بخشی از آن نیز غیر ضروری و بی جهت است.

        داغ Thumb up 0 Thumb down 27

        • حق گو می‌گوید:

          این را بدانید ما شکارچیان قانونمند با دیدن این وقایع تلخ و کشتار ناجوانمردانه کمتر از شما ناراحت نمیشویم ولی شماها نمیخواهیدباور کنید

          پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  8. مجید می‌گوید:

    ایام تعطیلات عید به یکی از بنادر جنوبی کشور رفته بودیم در یکی از مراکز خرید روی صندلی نشسته بودم که سر صحبت با جوانی که از یک استان دیگر امده بود باز شد ، در مورد طبیعت و جاهایی که در تعطیلات رفته ایم و حیوانات و غیره گفتگو کردیم … متاسفانه او با افتخار صحبت از خاطرات تعقیب آهو با موتورسیکلت و شکار آنها میکرد . خیلی دلم گرفت و ناراحت شدم ، واقعا مانده بودم چه بگویم…..

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

    • kooshan می‌گوید:

      هموطن محترم آقای مجید،
      البته تمام دستگاههای حاکمیتی و دولتی لازم است به وظایف خود در این زمینه عمل کنند اما در این مواقع نباید ساکت ماند لزومی به پرخاشگری نیست اما بر اساس آنچه که مردم خود را بدان معتقد میدانند یعنی آموزه های دینی و اخلاقی و انسانی اینگونه اعمال بیرحمانه غیرقابل توجیه و نادرست است و همین مطالب را در قالب و محتوای مناسب می توان یادآوری کرد در غیر این صورت حتی شخص روایت کننده که احتمال دارد جاهل به موضوع باشد ممکن است سکوت مخاطب را دلیل بدون اشکال بودن کار خود تلقی کند.

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  9. شاهین می‌گوید:

    امیدوارم در دادگاه به اشد مجازات محکوم شوند

    داغ Thumb up 6 Thumb down 7

  10. پرنده مهاجر می‌گوید:

    آخه آهو شکار کردن داره این همه چیز برای تیراندازی هست مثل سیبل اهداف پروازی هدفهای ابتکاری…

    داغ Thumb up 2 Thumb down 9

  11. محمد می‌گوید:

    این شکارجیان خدانشناس کسانی بودند که با حقوق همین محیط زیست قدعلم کردن وبزرک شدن .انسانی که ازخدانترسدبه دست خود هلاک میشود .

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  12. حسین می‌گوید:

    خدالعنتشون کنه

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>