اکیپی بهمراه دامپزشک و اسلحه بیهوشی جهت زنده گیری توله یوزپلنگ وارد توران شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): محیط بانان پارک ملی توران شب گذشته نیز مطابق شب های قبل در حاشیه جاده سمنان – مشهد حضور داشته و با روشن کردن آتش مانع نزدیک شدن توله یوز به جاده شدند.

رییس ذخیره گاه زیستکره توران در مورد آخرین وضعیت توله یوزپلنگی که مادر خود را در تصادف جاده ای از دست داده است گفت: شب قبل حوالی ساعت ۱۱ توله یوز به فاصله حدود یکصد متری محل حادثه نزدیک شد اما با مشاهده محیط بانان و آتش به پشت تپه ای پناه برد.

علی اکبر قربانلو اظهار داشت: محیط بانان صبح امروز پس از روشن شدن هوا مجددا به جست و جوی منطقه مشغول شدند اما موفق به مشاهده توله یوزپلنگ نشدند.

در حال حاضر اکیپی از طرف پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به همراه یک دامپزشک و اسلحه بیهوشی وارد منطقه شده و تصمیم دارند در صورت وجود شرایط مناسب توله یوزپلنگ را زنده گیری نمایند.

این توله یوزپلنگ که حدودا دوازده ماه سن دارد تقریبا هیچ شانسی برای بقا در طبیعت ندارد و بدون حمایت مادر خود قادر به شکار و دفاع از خود نیست.

بهترین گزینه ممکن، زنده گیری و مراقبت موقت از این توله یوز تا رسیدن به شرایط جسمانی و رشد مطلوب و رهاسازی آن در نقطه ای امن و غنی تر به لحاظ آب و غذا می باشد اما زنده گیری این توله یوز نیز اقدام راحتی نیست چراکه تعقیب آن برای بیهوش سازی و یا زنده گیری خطرات زیادی را بر اثر دوندگی و استرس زیاد متوجه توله یوز می کند.

+45
-1
  

29 دیدگاه

  1. اهورا می‌گوید:

    دروووود به این انسان های با شرف
    اگر توله یوز را زنده گیری کنند بسیار عالی می شود

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 10

  2. DORNA می‌گوید:

    در پنج سال گذشته شش یوز ماده در این جاده در محدوده عباس آباد در اثر تصادف از بین رفتند چقدر همه فعالان محیط زیست التماس و خواهش کردند اعتبارات و بودجه باقیمانده صرف ساخت گذرگاه ایمن و فنس کشی محدوده پر خطر پنج کیلومتری شود، سازمان محیط زیست هم یوزپلنگ ها را به بازی گرفت و هم فعالان و دلسوزان این حوزه را…

    همیشه نوشداروی بعد از مرگ سهراب.. همیشه دقیقه نود و همیشه چاره جویی های غلطی که سرانجام به مرگ ختم می شود… با تغییر مجلس هم دیگر نمی توان به پاسخگویی سازمان محیط زیست امید داشت…

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 5

    • علی می‌گوید:

      یعنی پنج کیلومتر فنس کشی ساده و ایجاد چند گذرگاه امن چقدر هزینه داره؟ به خدا اگر ۵۰ کیلومتر ام بود ارزش داره

      بازم کم کاری دوستان سازمان محیط زیست بودجه رو نمیان بدن به سازمان باید رفت دنبالش این ور اونور زد تا گرفت

      پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 3

    • رشید می‌گوید:

      فاجعه ای بدون برگشت برای یوز پلنگ ..متاسفانه س م ز برای سفرهای خارجی هفتگی با همراهی چند نفره که هیچ سودی برای محیط زیست و حیات وحش ندارد بودجه به اندازه کافی دارد ولی برای احداث چند زیر گذر و چندمتر فنس برای محافظت از یوز و جانوران دیگر بودجه ندارد!!!!!

      پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

    • رضا1394 می‌گوید:

      متاسفانه با عدم توجه و دقت به هشدارها, کارهای زیست محیطی لازم را به کارهای بحرانی و بعضا غیر قابل جبران تبدیل می کنیم.

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

    • PERSPOLIS می‌گوید:

      دوست عزیز من با گزار گاه امن موافقم…اما فنس کشی …..!!!!!
      از فردا یه سری میریزن اونجا فنسارو بدزدن… :-)
      اینا همش کارهای موقتی هستش ….و به جای اون باید با انجام مطالعات دقیق(مثل پروژه قلاده گذاری) راه چاره پیدا بشه..

      داغ Thumb up 3 Thumb down 10

      • DORNA می‌گوید:

        عاقبت قلاده گذاری را هم دیده ایم فقط این توله یوزپلنگ رو باید به خدا بسپریم و آرزو کنیم از چشم اکیپ سازمان محیط زیست پنهان بماند، و شانس زندگی طبیعی در زیستگاه اصلی و وطنش را از دست ندهد این حیوان قطعا به طور غریزی قادر به شکار پرندگان و جوندگان کوچک خواهد بود… فقط اهمال کاری سازمان محیط زیست در عدم ایمن سازی جاده تنها تهدید جان این بازمانده است…

        پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

    • حامی حیوانات در حال انقراض می‌گوید:

      البته مشکل اصلی جاده است و رانندگان آن و باید جاده ی جایگزینی بیرون از این منطقه ساخته شود زیرا همانطور که میدانید اگر جاده فنس کشی شود عملا ارتباط زیست محیطی دو طرف جاده قطع می شود و منطقه به دو منطقه ی کاملا جداگانه تبدیل شده و همچنین زیست گاه حیوانات هر دو طرف نیز نصف می شود الان مشکل اصلی از بی خردی سازندگان جاده و وجود خود جاده است

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

    • حامی حیوانات در حال انقراض می‌گوید:

      ازبین بردن این جاده و ساختن جاده ای خارج از منطقه بهترین را است زیرا همانطور که گفتم با فنس کشی ارتباط دو طرف جاده با هم قطع شده و به دو زیستگاه کوچک و بی فایده برای این حیوانات در حال انقراض تبدیل می شود

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

      • رشید می‌گوید:

        منظور از فنس کشی .قطع کردن کل راهها نیست بلکه ساخت زیرگذر های امن برای حیات وحش و در اطراف زیرگذر به فاصله چند صد متر کشیدن فنس بر اطراف جاده بطوری که جانوران عادت کنند در محلهای رفت و آمدشان از زیرگذر استفاده نمایندتا شاید بتوان از این همه تلفات بی مورد جلوگیری کرد متاسفانه در این چند سال اخیر کشته شدن ۶یوز ماده در اینجا فاجعه بزرگی برای انقراض یوز میباشد در صورتیکه در یزد تنها یک یوز نر در ۳سال گذشته دیده شده و هیچ گونه زاد آوری نبوده است به امید پایداری یوز با مدیدیت و وظیفه شناسی روسای سازمان ح م ز

        پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

      • علی می‌گوید:

        بله صد در صد اگر جاده ای از مناطق حفاظت شده و حتی نزدیکی های انهم رد نشود که خیلی بهتر است ولی اگر مشکل اصلی همین ۵ کیلومتر باشه تا جابجایی جاده که بعید می دونم به این راحتی ها باشد می بایست کاری کرد.
        در کشور هلند ۶۰۰ گذرگاه امن برای عبور حیات وحش وجود دارد کشوری که به اندازه استان گیلان ما وسعت داره !

        پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  3. محسن 187 می‌گوید:

    مگه کوشکی. دلبر یا ماریتا رو تونستین رها سازی کنین که الان حرف از رها سازی این توله میزنین. این بیچاره هم سرنوشتی مشابه بقیه داره. چرا هیچ گزارشی از کوشکی و دلبر نمیدین بالاخره دلبر حامله هست یا این پروژه هم شکست خورد

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 5

    • مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

      من یه خبر ازش خوندم که باردار شده ولی به خاطر عفونت کلیه سقط کردن جنینو

      داغ Thumb up 7 Thumb down 7

    • رضا1394 می‌گوید:

      شیوه نگه داری یک بحث دیگر است. الان حفظ این توله اولویت اصلی است

      می دانید هزاران کیلومتر مربع وسعت بیابان یعنی چه؟ آن هم با انواع مخاطرات جاده ها و سگهای گله و گرگها و نبود آب و غذا و مخاطرات مشخص و نامشخص دیگر

      داغ Thumb up 5 Thumb down 5

    • DORNA می‌گوید:

      فکر می کنم مهمترین مطالبه همه ما و فعالان و دلسوزان حیات وحش و طبیعت باید پاسخگویی سازمان محیط زیست باشه که ظرف همین دو سال گذشته چه اقدام مهمی برای کاهش تلفات یوز در اثر تصادف انجام شده ؟
      وقتی ما بیشترین تلفات رو در تصادفات داشته ایم چه کار موثری انجام شد؟!
      اگر حداقل این محدوده پرخطر پنج کیلومتری فنس کشی شده بود الان این داستان را نداشتیم
      این حداقل کاری بود که سازمان می توانست انجام دهد…

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

      • رشید می‌گوید:

        متاسفانه سازمان ح م ز وقت برای حفاظت حیات وحش و محیط زیست ندارد همه تلاشها برای کارهای دیگر شده که اصلا ربطی به محیط زیست ندارد !!!تمامی فاجعه های محیط زیستی هر ساعت به گوش مسءلین میرسد ولی برای هیچ کدام از آنها توجهی نشده ..

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

    • سعید می‌گوید:

      حامله شد به علت مشکل کلیوی دلبر سقط جنین شد

      داغ Thumb up 5 Thumb down 5

  4. کاسپین می‌گوید:

    با تشکر از محیطبانها و پرسنل دلسوز سازمان محیط زیست
    امیدوارم تا پیش از اینکه این یوزپلنگ در اثر گرسنگی و تشنگی از بین برود بتوانند آنرا زنده گیری کنند .

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 5

  5. جمشید از خوی می‌گوید:

    قاعدتا این انتخاب، از میان چندین راه زنده گیری، منطقی ترین روش بوده تا درصد موفقیت را بالا ببرد.
    مطمئنا این تیم توله یوز را سالم تحویل مدیران ذیربط حفاظت خواهند داد.
    بر طبق آخرین رصد از سال ۱۳۹۳، اکنون تنها سه توله یوز بهمراه مادرشان در این پارک موجود است.!

    داغ Thumb up 2 Thumb down 7

  6. arash می‌گوید:

    محلهای تصادفات قشنگ مشخص شده و یکسال و نیم هست که در اختیار سازمان قرار گرفته چرا هیچکاری نکردن؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  7. kooshan می‌گوید:

    اینجا با دو موضوع روبرو هستیم یکی سرنوشت این توله  «تنها و در معرض خطر»  است که بهرحال یا باید به مدیران و کارشناسان  «س. ح. م. ز.» و «پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی» و نیز  «دیده بان» که قاعدتأ کارشناسانه است ، اعتماد کرد و یا بطور مستقل راه حل مورد توافق و قابل قبول دیگری  که متکی بر دلایل قانع کننده باشد ارائه شود که با مرور نظرات داده شده چنین گزینه ای قابل تصور نیست و نظرات متفاوت تر از این است که بتوان به نتیجه ای رسید در غیر این صورت اصولأ گفتگو و بحث پیرامون موضوع بی فایده و  بی معنا خواهد بود.
    موضوع دوم صحبت در باره تلفات غیر قابل قبول از یوزها در سوانح جاده ای است که طبق گزارش مورخ ۲۶ دی ۱۳۹۱ «دیده بان» و «…….. به گزارش انجمن یوزپلنگ ایرانی، طی یک دهه اخیر ( ۹۱ – ۸۱ ) در ایران ۲۷ یوزپلنگ به صورت مستند توسط عوامل انسانی مختلف از پای در آمده اند که حداقل ۱۱ مورد آن بر اثر برخورد با خودروهای عبوری بوده………. » * که محورهای «شاهرود -  مشهد» و  «یزد -  بندرعباس» بالاترین تلفات را داشته اند و آمار یوزهای کشته شده در حوادث جاده ای چند سال بعد از دوره مذکور تابحال نیز این امر را بیشتر تأئید می کند و بنابراین لزوم انجام کارهای جدی بشدت احساس شده و جای تعلل نیست.
    روشن است که حفاظت از یوزپلنگهایی که در محدوده کشور ما زندگی کرده و تنها بازماندگان آسیایی این گونه ارزشمند هستند بایستی اولویت اول حیات وحش ایران باشد و بنابراین اهمیت تردد ایمن این یوزها به همین ترتیب باید مدنظر باشد و این هم واقعیتی است که طی چند دهه اخیر اقدام مثبتی در این مورد صورت نگرفته است و لازم می آید در حال حاضر دولت و  «س. ح. م. ز.»  و مدیران  «پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی» به هر ترتیب و با هرآنچه از امکانات و منابع داخلی و بین المللی فراهم است اقدامات ضروری و سریع جهت ممانعت از بروز خسارات بیشتر انجام دهند و هیچ عذری در این مورد پذیرفته نیست چرا که با روند فعلی و با توجه به آنکه آمار معتبر و رضایت بخشی از جمعیت یوزپلنگهای ایران نیز در دست نیست چه بسا نسل این حیوان در غبار حوادث یا دل مشغولیهای روزمره در سراشیب انقراض قرار گیرد .
    روشن است که علاوه بر دستگاهها و نهادهایی که مستقیمأ و بلاواسطه و بر اساس قوانین و شرح وظایف خود در این رابطه مسئول بوده و باید پاسخگو باشند ضروری است میزان آگاهی و درجه پایبندی به این وظیفه و اولویت اصلی همواره و در هر حال مدنظر رسانه ها و پایگاههای خبری، سازمانهای مردم نهاد، فعالین و عموم دوستداران حیات وحش که در این ارتباط تعهدی بدوش خود می بینند قرار داشته باشد و نپرداختن به سلایق و دغدغه های شخصی و عدم توجه به روزمرگیهای غیر مهم و فراموش نکردن راه و مسیر اصلی باید بطور مداوم مورد توجه قرار بگیرد و بایستی اذعان کرد در این زمینه هم کاستیهای قابل توجهی وجود داشته که بعینه قابل مشاهده است.
    * http://www.iew.ir/1391/10/26/6096

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  8. میثم می‌گوید:

    دیده بان لطفا در مورد اخرین وضعیت کوشکی و دلبر اطلاع رسانی کنید. ایا شایعه مریضی دلبر صحت دارد؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  9. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    متاسفانه مثل اینکه سایت محترم دیده بان دنبال تعریف و به به خوانندگانش است نظر بنده را خط کشید عیب نداره میتونه نظر دوم بنده را هم خط بزنه!!. کی گفته و کجا ثابت شده یوزپلنگ یکساله نمیتونه به زندگی خود ادامه بده؟؟ به امید حق این اکیپ اگر پشت گوشش را دید توله یوزپلنگ را هم پیدا و اسیر میکنه. باید دید همکاری محیطبانان به چه صورت است واز این اقدامات راضی هستند یا خبر؟

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

    • kooshan می‌گوید:

      در صورتی که نظرات ارسالی در چهارچوب قوانین اعلام شده از طرف مراجع ذیصلاح قانونی باشد عدم انتشار آنها بهر علت و انگیزه نه تنها غیر قابل قبول است بلکه بویژه در ارتباط با مباحث محیط زیست و حیات وحش واقعأجای تعجب دارد مگر آنکه محدودیتهای فنی یا غیر فنی دیگری مورد نظر باشد که آن هم بایستی از قبل اعلام شود.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  10. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    این شد یه کار درست وحسابی
    دمتون گرم

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 4

  11. شفایی می‌گوید:

    یکی هم بیاد پلنگ نر یاسوج رو که ماده اش با ۴ توله از بین رفت، زنده گیری کنه و ببره دنا رهاسازی کنه تا مردم نکشتنش.
    چقد زود فراموش شد داستان مرگ ۶ پلنگ در یک ماه در یاسوج

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  12. کلارى می‌گوید:

    امیدوارم این بهترین تصمیم براى حفظ جان این توله یوز زیبا باشد .

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  13. شبگرد می‌گوید:

    آقا چی شد بچه؟؟؟ نکنه تیره بیهوشی نبوده….. صداشو در نمیارن

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  14. شاهین می‌گوید:

    به هر حال هر چه هست امیدواریم این یوز ارزشمند زنده باقی بمونه و بیشتر از این به نسل این گربه زیبا در کشور آسیب وارد نشه

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>