اداره کل مازندارن به هیچ وجه با ساخت جاده در پارک ملی پابند موافقت نکند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست در مورد ساخت جاده در پارک ملی پابند استان مازندران گفت: به استان مازندارن اعلام کرده‌ایم که با ساخت جاده در پارک ملی موافقت نکنند.

حمید گشتاسب میگونی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه این موضوع مربوط به ۴٫۵ کیلومتر بهسازی و مرمت جاده داخل پارک ملی پابند است، گفت: بعد از شنیدن این خبر با معاون محیط زیست طبیعی استان مازندران تماس گرفته و تاکید کرده‌ایم که به هیچ وجه با ساخت جاده در پارک ملی موافقت نکنند.

وی با بیان اینکه باید ابتدا مراتب لازم به دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست گزارش شود تا مورد بررسی قرار گیرد، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست طبق قانون پارک‌های ملی، مخالف این موضوع است.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه منتظر هستیم که گزارش مربوطه به دفتر ما ارائه شود، افزود: اصول ما حرکت رو به جلو طبق ضوابط و مقررات است، تا زمانی که گزارش کامل از استان مازندران برای دفتر زیستگاه‌ها ارسال نشود اظهار نظر دقیق در مورد این مساله روی نخواهد داد.

گشتاسب میگونی همچنین در مورد نامه فرماندار نکا به مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندارن مبنی بر فرصت ۴۸ ساعته برای موافقت با ساخت جاده در پارک ملی پابند، گفت: اینها مکاتبات درون استانی است که معمولا رد و بدل می‌شود ولی موضع‌گیری ما بعد از دریافت گزارش و اطلاع‌رسانی از سوی اداره کل استان مازندران خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در هر حال بر اساس قوانین و ضوابط پارک‌های ملی با این موضوع برخورد خواهد کرد و ضوابط کاملا روشن است.

به گزارش دیده بان، پارک ملی دارای بیشترین اهمیت و بالاترین درجه حفاظتی در میان مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست می باشد. طبق ماده ۸ آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، هر گونه فعالیت عمرانی به غیر از اقدامات حفاظتی در پارک های ملی ممنوع بوده و صرفا در موارد خاص با تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست امکان پذیر است.

+26
0
  

11 دیدگاه

  1. رشید می‌گوید:

    ازمسءولین خواهشمندم مقابل تخریب محیط زیست ایستادگی کنند حتی بعنوان یک وظیفه….

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  2. رامین می‌گوید:

    اولا که کجا تو یک نامه اداری برای دستور از خواهشمند است استفاده میشه
    دوما کجا تو نامه صحبت از موافقت شده، صحبت از اعلام نظر کارشناسی هست، دقت کنید. (این تیتر رو جهت جلب مخاطب بر خلاف متن نامه تنظیم کردند)
    سوما زمان تعیین شده عطف به جلسه مشترک بوده و در نامه اشاره به زمان تعیین شده در جلسه مشترک اشاره می شود.
    چهارم اینکه جاده ای هم عرض این جاده در شهرستان هم جوار در حال ساخت است، چرا تاکید به روی این جاده شده؟ جای سوال است، بعدتر مشخص میشود که جریان سیاسی ذی نفع در این ماجرا که نامه ای اداری را مجرمانه منتشر نمود، چه منافعی از این ماجرا می برد.

    داغ Thumb up 7 Thumb down 8

    • kooshan می‌گوید:

      هموطن گرامی آقای رامین،
      چنانچه گفته شما مبنی بر اینکه «…. چهارم اینکه جاده ای هم عرض این جاده در شهرستان هم جوار در حال ساخت است، چرا تاکید به روی این جاده شده؟ جای سوال است،…….» صحت داشته و این جاده هم از میان «پارک ملی پابند» عبور می کند و در این رابطه مجوز لازم از «س. ح. م. ز» اخذ نشده باشد حق با شماست و بایستی « اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران» و نیز «سازمان حفاظت محیط زیست» پاسخ لازم را ارائه کنند زیرا همانگونه که در خبر «دیده بان» ذکر شده :
      « طبق ماده ۸ آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، هر گونه فعالیت عمرانی به غیر از اقدامات حفاظتی در پارک های ملی ممنوع بوده و صرفا در موارد خاص با تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست امکان پذیر است.»
      ضمن آنکه بنابر اظهارات مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست جناب آقای حمید گشتاسب میگونی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا ) در اینگونه موارد :
      «……. باید ابتدا مراتب لازم به دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست گزارش شود تا مورد بررسی قرار گیرد…..».
      بنابراین در رابطه با جاده مورد نظر شما و همچنین در ارتباط با جاده مذکور در خبر «دیده بان» لازم است مراحل قانونی کار رعایت شده و عدم توجه به این چهارچوب و ملاحظات مهم از سوی هر دستگاه و نهاد و مسئولی پذیرفتنی نیست و امید می رود با انتشار اخبار تکمیلی و اظهارات مطلعین نکات مبهم یا مجهول موضوع مورد بحث بطور شفاف اعلام و مشخص شود تا شرایط جهت بحث و گفتگوی مستدل و منطقی در باره موضوع و نیز تفاهم و توافق نسبی پیرامون راه حلهای نسبتأ رضایت بخش فراهم شده و همچنین امکان اظهار نظر منصفانه و منطقی و بیطرفانه مهیا گردد.

      داغ Thumb up 3 Thumb down 5

    • علی می‌گوید:

      جلسه مشترک برگزار شده رفته و نظر کارشناسی جهت شروع پروژه در نامه قید شده

      متن نامه کاملا مشخص هست که آقای فرماندار می گن زود باش موافقت کن تا پیمانکار محترم بسیج سازندگی شروع به کار کنه

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  3. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    استان مازندران طبیعت خدادادی نمره ۲۰ اما حفظ و نگهداری از طبیعت نمره یک صفر کله گندهَ!!

    دستگاههای ذیربط اعم از محیط زیست و استانداری و شهرداری ها در این زمینه بسیار ضعیف هستند و طبیعت این بهشت سرسبز را تبدیل به یک زباله دانی کرده اند.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  4. یاسر می‌گوید:

    از شما مسئولین محترم خواهش می کنیم با تمام قوا در مقابل این زورگویی بایستید.
    واقعا برای این دولت متاسفم.
    که جزء ادعا و حرف کاری نمی کند.
    و فقط از سیاستهای دولت قبلی توی محیط زیست انتقاد می کند.
    در حالی که در تصمیمات نابه جا در محیط زیست روی دولت قبلی رو هم سفید کرده

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  5. محمدی می‌گوید:

    مصاحبه منتشره امروز روزنامه اعتماد، با نایب رییس شورای پابند، دست های پشت پرده رو، رو کرد
    آتش تهیه شدید رسانه ها جهت فشار بر افکار عمومی و کارشناسان محیط زیست، جهت تغییر راه
    نکته جذاب انتخاب سر عنوان جعلی و دروغین: “فشار جهت گرفتن نظر موافق” هست که طی ۲۴ ساعت گذشته همه جا منتتشر کردند، و در هیچ کجای نامه منتشره وجود نداره، در نامه اومده: نظر کارشناسی خود را اعلام بفرمایید.
    پابند، روستایی است از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران ایران.
    تمام این درگیرها و بازی رسانه ای به این علته که اگه تسصیح این مسیر که از قبل وجود داشته صورت بگیره دیگه کسی از را در شرف ساخت شهرستان همجوار استفاده نمیکنه، جالب اینه که مسیر هم عرض تنها چند کیلومتر با این راه فاصله داره

    در ضمن اصلا بحث محیط زیست و حیات وحش همه اش یه بازی هست که میخوان سرمایه گذاری هایی که تو مسیر هم عرض انجام دادند به هدر نره
    شما هم ابزارخوبیرخوبی بودید چون احتمالا محیط زیست با این راه مخالفت میکنه و این بودجه خرج راه پابند به دامغان مراهییراهیی که وجود خارجی نداشت و باید با قطع درختان و … ایجاد بشه
    ابزار خوبی بودید جهت رسیدن به هدفشون، بالاخره نمیشه که این هنه زمین تو اون مسیر خریداریشده اسه ویلا سازی و… مگه الکیه بیان یه راه قدیمی رو احیا کنند کاسبی دوستان ازرونق بیافته

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 2

  6. علی می‌گوید:

    اداره کل مازندارن به هیچ وجه با ساخت جاده در پارک ملی پابند موافقت نکند
    خود سازمان موافقت میکند به اداره کل مازندران ربطی نداره بخواهد موافقت کند

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  7. محمد می‌گوید:

    آقا همین چهار تا جنگل رو هم آتش بزنید خیال خودتون و مردم و حیات وحش و همه رو یه جا راحت کنید بره. والا..

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  8. شاهین می‌گوید:

    اصلا به استانداری مازندران ربطی نداره خود سازمان محیط زیست با کمک قوه قضاییه بایستی جلو این قضیه بایستد

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>