عاملین شکار کل وحشی در چهارباغ چالوس به همراه یک اسلحه قاچاق دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز سه شنبه ۹۵/۶/۲به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر حضور شکارچیان غیرمجاز در منطقه حفاظت شده ده درصد جنگلی چهارباغ چالوس، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان عازم ارتفاعات مورد نظر شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چالوس در این باره گفت: محیط بانان پس از چندین ساعت رد زنی و کمین نهایتا در ساعت ۲۲/۴۵ شب موفق سه شکارچی متخلف را حین خروج از منطقه بازداشت نمودند.

ابوالقاسم محمدپور اظهار داشت: در بازرسی از متخلفین لاشه یک کل وحشی به همراه یک قبضه اسلحه شکاری دولول غیرمجاز (قاچاق)، یک فشنگ چهارپاره، پنج فشنگ ساچمه زنی و سایر ادوات شکار کشف و ضبط گردید.

متخلفین پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی شدند.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک کل یا بز  وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است که متهم می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نماید.

همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی در منطقه حفاظت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

بر اساس بند الف ماده ۶ قانون «مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» مصوب ۱۳۹۰/۶/۷ هر کس بطور غیرمجاز سلاح شکاری و یا مهمات آن را خریداری، نگهداری و یا حمل نماید به حبس از ۹۱ روز تا شش ماه و یا جزای نقدی تا سقف بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد.

ضمن اینکه بر اساس ماده ۱۸ قانون فوق الذکر، کلیه سلاح، مهمات، اقلام و مواد کشف شده موضوع این قانون به موجب حکم دادگاه به نفع دولت (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) ضبط میشود.

+71
-6
  

9 دیدگاه

  1. خورشید می‌گوید:

    بشکنه دست های کثیف و خونریزتون، دزد های جنایتکار……

    تمام زیبایی های طبیعت کشور رو بخاطر کمبودهای شخصیتی و خوی وحش گریتون به خاک و خون کشیدین….

    داغ Thumb up 28 Thumb down 26

  2. داریوش می‌گوید:

    نمیدونم چرا مجلس محترم برای افزایش تعداد محیط بانا اقدامی نمیکنه ؟!
    اگه تعداد حافظان بیشتر باشه بسیاری از مشکلات که باهاشون درگیر هستیم از بین میره

    داغ Thumb up 22 Thumb down 24

    • رضا۱۳۹۴ می‌گوید:

      وظیفه و مسولیت دولت اجرای قانون می باشد که حفظ محیط زیست و جنگلها هم شامل آن می باشد و بسیاری از مناطق حفاظت شده مانند این منطقه نگهبان و پاسگاه مستقل نداشته و یا در دیگر مناطق به ویژه جنگلها تعداد آنها بسیار اندک می باشد برای مثال برای هر پنج هزار هکتار بایستی یک جنگلبان داشته باشیم در صورتی که در لرستان برای هر هفتاد هزار هکتار (محدودهی به مساحت شهر تهران) یک جنگلبان وجود دارد و عملا امکان حفاظت و اعمال قانون وجود ندارد که منجر به زوال جنگلهای بلوط شده است. خواهشمند است دولت و مجلس محترم فکری برای این امر بکنند . بحث این نیست که حالا یک بز کوهی هم کشته بشود، صحبت تبدیل تدریجی مناطق به بیابان است که در بسیاری از مناطق کشور و جهان رخ داده است و نعمت طبیعت سالم و زیبا را از دست بدهیم.

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  3. رشید می‌گوید:

    ای کاش یک عملکرد اساسی در برابر این همه اسلحه قاچاق در کشور به انجام رسد

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

  4. ایرانى امارات می‌گوید:

    اخه با مجازات یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال أیا میشه شکارچیهاى بى مروت رو از شکار بازداشت؟
    مطمئنا توى دادگاه با گریه و التماس سعى میکنن کمترین مبلغ رو پرداخت کنن مثلا ٢٠٠ هزار تومان،خنده دار نیست؟

    داغ Thumb up 12 Thumb down 17

  5. سلام دوستان و خسته مباشید
    پیش از این نیز یکبار نوشتم، باز تکرار می کنم: اسلحه جمع سلاح است. پس شما برای یک دانه تفنگ نمی توانید اسلحه(تفنگ ها) را بکار ببرید. زیرا معنی فارسی این جمله ی شما عزیزان: «… به همراه یک اسلحه قاچاق دستگیر شدند»، این است: به همراه یک تفنگ های قاچاق دستگیر شدند. پس درست چنین است: به همراه یک سلاح قاچاق دستگیر شدند؛ یا به همراه یک تفنگ قاچاق دستگیر شدند. ما نمی توانیم برای یک دانه تفنگ، تفنگ ها را بکار ببریم.
    پس چرا بکار می بریم؟!
    برای اینکه سلاح که جمع آن اسلحه باشد، عربی است و برای ما ایرانیان جمع و مفرد آن لغت عربی چندان فرقی در اَشکال ندارد. یعنی ما مفهوم واژه را حس نمی کنیم که مفرد است و یا جمع.
    پس اول بار کسی آن غلط(جمع بجای مفرد) را بکار برده و بعد جا افتاده بیجا؛ مثل کلاشینکف(غلط – چنین واژه ای هرگز وجود نداشته) که به جای درست آن یعنی کلاشنیکف(فامیلی طراح سلاح)، جا افتاده چنان، که حالا اصل واژه بکلی به حاشیه برده شده.

    سلاح – اسم، عربی، آلت جنگ. هر آلتی که در جنگ بکار برود. اسلحه جمع.
    عمید صفحه ۷۴۷

    اسلحه – عربی، آلات جنگ. جمع سلاح.
    عمید ص ۱۴۴

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 9

    • با سلام مجدد خدمت همه ی دوستان
      یک دفعه است که کسی نظر خود را در بابِ موضوعی می نویسد و خواننده می تواند با آن نظر موافق و یا مخالف باشد؛ یعنی نظری که مطلق نیست و می توان در برابرش نظرات دیگری را مطرح نمود. و یا می توان آن را پذیرفت و با توضیحاتی کامل ساخت.
      ولی آنچه من نوشته ام، نظرم در باب فلان موضوع نیست؛ بلکه توضیح علمی است. توضیح علمی مطلق است. یعنی آمده ام معنی واژه های عربی «اسلحه» و «سلاح» را نوشته ام؛ و هم از واژه نامه ی دانشمند بزرگ ایرانی(حسن عمید) برای سخن خود گواه آورده ام. و هم غلط «کلاشینکف» را اصلاح نموده ام و درست اش را نوشته ام.

      سوال اینک این است: کسانی که ۶ تا نظر مخالف داده اند، چه منطقی دارند؟!

      البته من و شما و همه می دانند که بخشی از این نظردادن ها روی هیچ منطق، دانش و انصافی استوار نیست و دلایل دیگری دارد و هیچ ارزشِ سنجشی و علمی و منطقی و اصلاحی در آن ها نیست.*
      دوست داشتم اگر حتی یک نفر از آن شش، برای نظر مخالف خود منطقی دارد(یعنی خرابکار و یا قربانی نیست) اینجا بنویسد تا من از آن عزیز بیاموزم و بر دیده نهم.

      * نوشتم: «و هیچ ارزشِ سنجشی و علمی و منطقی و اصلاحی در آن ها نیست.*»
      حال این پرسش پیش می آید که: آنگونه به اصطلاح نظرات، هیچ تأثیری در جامعه ندارند؟ خیر ندارد، زیرا خواننده به مرور پی به الکی بودنشان برده. ولی می توانند با آنگونه رای دادن، نتیجه ی رای گیری های اینترنتی را بیالایند و مشکوک و بی اعتبار سازند. زیرا وقتی عده ای حتی بر علیه سخن علمی، مطلقن علمی، نظر مخالف می دهند، چگونه می توان به رای گیری ها اعتماد کرد، بخصوص وقتی که رای دهنده نیز مخفی است؟
      باری، این جماعت می توانند اعتماد مردم به هم را لطمه پذیر سازند.
      آیا این “کار” عمدی صورت می پذیرد؟
      هم عمدی است و هم از روی ندانمکاری و به دام نشینی.
      ندانمکار و دام نشین، قربانی عمدیکار می گردد؛ و خرابکار(عمدیکار) به همین خاطر همیشه از قربانی خوشش می آید؛ بسیار دوستش می دارد.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  6. مسعود می‌گوید:

    بهتره جریمه های شکار غیر مجاز در شش ماه اول سال بیشتر باشه… البته اگه ده برابر هم بشه باز کمه.

    داغ Thumb up 7 Thumb down 17

  7. جمشید از خوی می‌گوید:

    م .تلنگر:
    کاربر گرامی”
    تلنگر بموقع شما مارا نواخت.!
    در مواردی مشابه ،البته هر از گاهی، بنده هم گوشزد هائی داشته ام.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>