عاملین صید غیرمجاز پنج سهره طلایی در رابر به تحمل ۹۱ روز حبس محکوم شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): اوایل مردادماه سال جاری نیروهای یگان محیط زیست رابر کرمان حین گشت و کنترل در عرصه های طبیعی این شهرستان سه صیاد متخلف را حین زنده گیری پرندگان وحشی مشاهده نمودند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان رابر در این باره گفت: محیط بانان جهت برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شده و یکی از آنان را دستگیر نمودند اما دو متخلف دیگر از محل متواری شدند.

اسحاق منظری توکلی اظهار داشت: از متخلف بازداشت شده پنج عدد سهره طلایی وحشی، سه تله زنده گیری و سایر ادوات صید کشف و ضبط گردید.

صیاد متخلف پس از تشکیل پرونده جهت تکمیل تحقیقات و رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید.

متهم در مراحل بازپرسی هویت دو همدست فراری خود را نیز فاش نموده و متهمین متواری نیز به دادسرا احضار شدند.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه عمومی رابر، دادگاه با استناد به صورتجلسه تنظیم شده توسط نیروهای محیط زیست و گزارش مرجع انتظامی، اظهارات ضد و نقیض متهمین در مراحل بازجویی و سایر محتویات پرونده بزهکاری متهمین را محرز و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه با استناد به ماده ۱۱ قانون شکار و صید هر یک از متهمین را به تحمل ۹۱ روز حبس محکوم نمود.

همچنین با رای دادگاه و با استناد به ماده ۱۴ قانون شکار و صید کلیه ادوات کشف شده از متهمین به نفع محیط زیست ضبط و مصادره گردید.

همچنین بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر سهره طلایی معادل دو میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متخلفین می بایست مبلغ ده میلیون ریال به حساب دولت واریز نمایند.

+94
-269
  

13 دیدگاه

  1. همیار می‌گوید:

    درود بر شما قضات و محیطبانان عزیز که در اجرای قانون و عدالت محکم و استوار عمل میکنید

    قطعا برخورد جدی و محکم با متخلفان در کاهش دست درازی به طبیعت موثر خواهد بود

    داغ Thumb up 26 Thumb down 27

    • مهدی می‌گوید:

      با سلام خدمت دیدبان عزیز
      همیار عزیز شما از اصل مثل اینکه با حیات وحش سر کاری نداری و فقط پست میگذاری برای وقت گذراندن اخه این سه بجه که از روی نادانی یا هر چیز دیگری این کار کردن حق انهد زندان سابقه زندگی انها کلا مسیرش عوض میشه بقران این سه تا بچه من میشناسم میرفتن میگرفتن هر پرنده ده هزار تومان میفروختن خرج تحصیلشان جور میکردن الان داخل پرنده فروشی ها صد ها از این پرنده خرید فروش میشه این منطقه کل بز منقرض میشه محیط بانان چسبیدن به این سه بجه

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 6

  2. ابی می‌گوید:

    واقعا یک سهره ارزش این دارد که چند نفر بچه (۱۳۷۳)روانه زندان بشن و سابقه دار

    پر طرفدار Thumb up 47 Thumb down 18

    • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

      با هر کس باید مطابق خطایی که کرده برخورد بشه منتها با اینها مثل آل کاپون برخورد میشه با اصل کاریها مماشات میشه حتی جلسه به صرف میوه و شیرینی هم برگزار میشه!

      پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 7

    • arash.g می‌گوید:

      ما نباید احساسی با همچین مسائلی برخورد کنیم، باید واقع بین باشیم، به نظرمن بیشتر این نخلفها به خاطر نیاز است وگرنه هیچ آدم مرفهی نمیاد خودشو آواره کوه و بیابون کنه برا ی پرنده یا …، البته کسایی هم هستن که از رفاه بیش از حد همچین کاری میکنن که اونا مسئلشون فرق میکنه

      پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 3

  3. کیوان می‌گوید:

    اگه سابقه قبلی نداشته باشه حکم زیادی داده
    به جای این حکم جریمه میکردین

    پر طرفدار Thumb up 48 Thumb down 6

  4. آرش می‌گوید:

    این پرنده زیبا آگه در طبیعت نمونه کجا بخونن ؟
    حالیه بدونین این پرنده ها چون وحش صید میشن نه تو قفس میخونن تازه ممکنه بعد چند ماه بمیرن

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 9

  5. کریمی افشار می‌گوید:

    با سلام خیلی براشون سخت گرفتند تا درسی بشه برا دیگرون دیگه دنبال شکار نمی رن

    داغ Thumb up 6 Thumb down 18

  6. هادی می‌گوید:

    چرا سهره ها رو دارن تو مغازه ها میفروشن؟!! اگه شکارشون جرمه، چرا فروش ازاده؟! این تناقض چیه جوابش؟

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 0

  7. مهدی می‌گوید:

    وای وای بخاطر بی عقلی این سه بچه سه ماه زندانی
    من این سه بچه میشناسم اینها از بیکاری بخیال خودشان تفریح هر بیعقلی این کار انجام میدادن اخه انصافتان کجا رفته سه ماه زندان دیگه زندگی این سه بچه دگرگون میکنه کنار خلافکار های داخل زندان

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 4

  8. محسن رزاقی می‌گوید:

    من نیز به نوبه خود از برخورد قاطع محیطبانان و قاضی گرامی تشکر میکنم.
    و اما با سرد شدن هوا و مهاجرت پرندگان از قسمتهای شمالی کره زمین به سمت جنوب انشاالله امسال علیرغم سالهای گذشته میزبان بدی برای این میهمانان نباشیم. و سیاه چاله پرندگان مهاجر در ایران را به بهشت آنها تبدیل کنیم.
    دیده بان گرامی منتظر اخبار شما از فریدون کنار و خوزستان هستیم. انشاالله پوشش خبری مناسبی را داشته باشیم.
    ممنون

    ب

    داغ Thumb up 9 Thumb down 24

  9. سلام دوستان
    نکاتی چند:
    ۱ – برای حفظ حیاط وحش و پرندگان، حفاظت از جنگل بی نهایت مهم است. گاه پست هایی در ارتباط با جنگل نیز بگذارید. سودجویان دارند جنگل ها را به بهانه های مختلف ویران می کنند. “قانونی” و غیر قانونی دارند ویران و غارت می کنند. در این باب ده ها بار نوشته ام؛ دیروز نیز پستی در یکی از وبلاگ های «جنبش پاکیزه خوی تالش» نهادم که شما عزیزان را به خواندن آن دعوت می کنم.* بیایید این اخبار تکان دهنده را جدی بگیریم وگرنه دو ده سال دیگر می تواند خیلی خیلی دیر شده باشد.
    * برای خواندن مطلب لطفن روی نام من کلیک کنید.

    ۲ – برای محسن رزاقی عزیز دوازه «مخالفم» زده شده. به نظر من این حق نیست. گرچه خیلی مواقع این نظرات بُنی منطقی و منصفانه ندارد(برای روشنگری و افشاگری در این باب، در آینده در وبگاه «دریای تالش» مفصل خواهم نوشت)؛ ولی در مواردی نظر واقعی افراد دلسوز و شریف است. با دیگران مرا کاری نیست؛ اما برای دلسوزان گرامی باید عرض کنم که سخن محسن رزاقی درست و دلسوزانه است. چگونه؟ بدین صورت که بعد از اجازه ی شکار دریایی عده ی زیادی از آن سو استفاده می کنند و شکار به قتل عام بدل می شود. این به ضرر شکارچی ها نیز هست. چگونه؟ آن هایی که اندکی آشنا به پرنده شناسی می باشند، نیک می دانند که پرندگان بعد از نا امن شدن مکان زندگی، جای دیگری را بر می گزینند.* بخش بزرگی از آن ها تغیر مسیر می دهند. من مخالف مطلق شکار دریایی نیستم. یعنی در بابِ آن با احتیاط برخورد می کنم؛ دلایل خود را دارم که اگر لازم شد ارائه می دهم. ولی با قتل عام پرندگان بشدت مخالم. این دو را باید از هم جدا کرد.

    * یک گواهِ باور نکردنی: مرغابی(اردگ وحشی) در ایران بسیار وحشی است و به ندرت می توان به آن نزدیک شد. یعنی همین که انسان این دوپای خطرناک را دیدند، از رود و یا آبگیر کوچک بر می خیزند و به نقطه ای دوردست می پرند. همین مرغابی ها در پارک های اروپا بخصوص در زمستان دور آدم ها جمع می شوند و از آن ها غذا می ستانند. گاه برایشان دانه می برم؛ یکبار انبوهی از مرغابی ها، تعدادی مرغ مرداب و یک غاز وحشی دورم را گرفته بودند و من که تقریبن در وسط آن ها قرار داشتم، دانه ها را به یک سمت پرت می کردم و غرق تماشا و لذت شده بودم؛ ناگهان دیدم یکی از مرغابی ها که در پشت سرم قرارداشت با نوک خود پاچه ی شلوارم را می کشید که: «آقا اینجا را نیز ببین».
    این سخن شاید برای بسیاری عین افسانه باشد؛ در حالی که این شیرین افسانه حقیقت دارد.
    من انسانی بسیار خوش بینم و تا تدقیق موضوعی عمومن سخن انسان ها را باور می کنم؛ ولی با این حال اگر خود با چشمان تعجب زده ام نمی دیدم؛ باورش برایم بسیار دشوار بود. زیرا از خود می پرسیدم: مگر می شود مرغابی وحشی دور آدم جمع شود و تو براش دانه بریزی!
    بیایید به طبیعت و موجودات آن احترام بیشتری بگذاریم تا سود آن به خود ما نیز برسد.
    حتی اگر تاجرانه می اندیشیم؛ باز به سود ماست که طبیعت و موجودات آن حفظ شوند.

    ۳ – با زندانی کردن خلافکاران موافق نیستم مگر در موارد خاص و خطرناک. مجازات زندان را باید تبدیل کرد. می دانم که عمومن گوش شنوا نیست؛ ولی وظیفه ی من گفتن است. به جزییات کار اینجا نمی پردازم؛ بگذار متخصصین امور بنشینند و خردمندانه و با همه جانبه نگری تصمیمات عادلانه بگیرند.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  10. کیوان می‌گوید:

    سلام دیده بان عزیز
    موندم حیف این سایت نیست که تنها سایت برای فهمیدن بعضی از اتفاقهای محیط زیست کشورمون هست خواهش میکنم خیلی از نظرات رو حذف نکنین ولو اینکه فحش یا حرف رکیک توش باشه و یکم تغییرات هم بدین فقط خبرهای بعضی استانها هست خیلی از جاها اصلا اگاهی نمیدن ممنون میشم

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>