ابتکار بابت دستور توقف بهره برداری از جنگلهای شمال از محمود حجتی تقدیر کرد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): اول بان ماه سال جاری وزیر جهاد کشاورزی در اقدامی تحسین برانگیز که نشان از نگاه ملی و کارشناسانه وی و مشاورانش به سرمایه های طبیعی دارد، در نامه ای به معاون خود (رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری) خواستار توقف هرچه سریعتر بهره برداری از جنگل های طبیعی شمال کشور کشور شد. (مشاهده نامه وزیر جهاد کشاورزی)

در پی این اقدام، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای به محمود حجتی از دستور وی برای توقف بهره برداری تجاری و صنعتی از جنگل های شمال کشور تقدیر و تشکر کرد.

متن نامه رییس سازمان حفاظت محیط زیست به این شرح است:

جناب آقای مهندس حجتی

وزیر محترم جهاد کشاورزی

باسلام و احترام، نظر به نامه شماره ۲۰۹۱۷/۲۰ مورخ ۹۵/۸/۱ تحت عنوان رئیس محترم سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص توقف بهره برداری تجاری و صنعتی از جنگل های هیرکانی شمال کشور، بدینوسیله از زحمات و دور اندیشی جنابعالی در صدور نامه مذکور تقدیر و سپاسگزاری می گردد.

بدیهی است انجام این مهم گام بسیار بزرگی در اجرای منویات مقام معظم رهبری و سیاست های کلی نظام در حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست بوده که اجرای دقیق مفاد آن منجر به اقدامات پیشگیرانه سترگی در کنترل سیلاب و فرسایش که همه ساله موجب خسارا های فراوان بر پیکره طبیعت و زیستمندان آن، به ویژه مردم گذاشته و از سوئی سبب کنترل سیر قهقهرائی و فروپاشی اکوسیستم های جنگلی در آینده خواهد شد و نتایج گران بهای حاصل از اجرائی شدن آن نه تنها باعث بهبود کیفیت جنگل، بلکه بهره مندی کشور از سرمایه ملی را برای آیندگان به عنوان میراث طبیعی ملی و جهانی فراهم خواهد ساخت.

علیهذا این سازمان آمادگی مجدد خود را برای همکاری در حفاظت و مراقبت از جنگل ها و انجام فعالیت های مشترک را اعلام می دارد.

+502
0
  

3 دیدگاه

  1. رضا1394 می‌گوید:

    با تشکر
    اگر زیانهای زیست محیطی ناشی از بریدن درختهای طبیعی و قطور (که در بهترین حالت با یک نهال صنعتی کاج جایگزین می شدند) مانند تفاوت ژنتیکی درختان طبیعی و زندگی و تنیدگی و ارتباط هزاران جاندار به این درختان و فرسایش و لغزش و رانش سنگین خاک و از بین رفتن زیبایی منظر و پتانسیل گردشگری و تلطیف هوا و ذخیره باران را هم در نظر نگیریم، و تنها خسارت مالی و جانی ناشی از آبگرفتگی و سیل سالیانه در شمال کشور را حساب کنیم می بینیم این حنگلهای شیبدار ارزش بهره برداری اقتصادی را ندارند و حفظ این اندک جنگلهای باستانی به عنوان پشتیبان استانهای شمالی و گردشگری برای هشتاد میلیون سکنه این کشور بیابانی ضروری می باشد، زیرا کشور ما مثل روسیه و کانادا و برزیل صدها میلیون هکتار جنگل ندارد.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  2. رضا1394 می‌گوید:

    اگر از گردنه حیران عبور کنید می بینید جنگلهای ایران در بسیاری از نقاط کلا از بین رفته و در جاهای دیگر بسیار کم پشت شده در صورتی که جنگلهای آن طرف مرز با همی آب و هوا طوریانبوه بوده که زمین معلوم نیست. جاهای دیگر شمال که بارش کمتری از حیران دارند هم وضعیتشان بهتر از حیران نیست و این حفاظت بسیار لازم می باشد.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  3. سهند می‌گوید:

    متاسفم برا کسانی که فرق تخریب جنگل رو با بهره برداری اصولی نمیدانند!.

    داغ Thumb up 1 Thumb down 8

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>