عاملین شکار غیرمجاز قوچ وحشی پناهگاه حیات وحش عباس آباد دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): مورخ ۱۳۹۵/۸/۷ نیروهای یگان حفاظت شهرستان نایین مستقر در سرمحیط بانی چوپانان حین گشت و کنترل در محدوده پناهگاه حیات وحش عباس آباد متوجه شواهدی از ورود شکارچیان غیرمجاز به منطقه شدند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان نایین در این باره گفت: محیط بانان به گشت زنی در منطقه پرداخته و پس از ساعت ها جست و جو دو شکارچی متخلف را در ازتفاعات مشاهده نمودند.

حسین اکبری اظهار داشت: به دلیل فاصله بسیار زاد و صعب العبور بودن منطقه، محیط بانان در مسیر خروج متخلفین به کمین نشستند.

پس از نزدیک شکارچیان به کمین، مامورین جهت برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شده و هر دو نفر را بازداشت نمودند.

لاشه قوچ وحشی و یک اسلحه گلوله زنی ۲۷۰ کشف شده از شکارچیان متخلف در پناهگاه حیات وحش عباس آباد

بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک قوچ یا میش وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است که متهمین می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نمایند.

همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید اسلحه و مهمات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

مقام قضایی می تواند با استناد به ماده مذکور و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل سلاح کشف شده اقدام و دستور مصادره اسلحه های مربوطه به نفع دولت را صادر نماید.

—————————————————————————————————————————————————————————–

آخرین اخبار محیط زیست و حیات وحش کشور را بصورت لحظه ای و در کوتاه ترین زمان از طریق کانال تگرام دیده بان دریافت کنید.

+12
-43
  

14 دیدگاه

  1. خورشید می‌گوید:

    جریمه! مصادره ی اسلاحه!! ابطال مجوز حمل سلاح برای همیشه!! با اینا نمیشه مثل آدم رفتار کرد!!

    داغ Thumb up 30 Thumb down 35

    • بهزاد می‌گوید:

      این جریمه ده میلیون بایستی بصورت تصاعدی و سالانه افزایش پیدا کند.ازهر ده شکار شاید یکی شناسایی شود .علت کمبود نیروی محیط بان و تجهیزات روز میباشد.

      داغ Thumb up 5 Thumb down 8

  2. لاچین می‌گوید:

    واقعا این حیوان زیبا حیف شد افسوس!

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 5

  3. محمد می‌گوید:

    ضمن محکوم کردن شدید این عمل شکارچیان غیرمجاز باید بگم وقتی شکار قانونی تعطیل شود ، افراد به شکار غیرقانونی روی می آورند .

    آقا چه خوشمون بیاد و چه خوشمون نیاد شکار عملی است که مورد علاقه ی افراد بسیاری بوده ، هست و خواهد بود .
    در دین ما هم شکار با رعایت اصول شرعی حلال است.

    ضمن این که در همه جای دنیا می بینیم که شکار جریان دارد و حتی برخی از کشورها مثل همین همسایه ی خودمون ترکیه توریسم شکار دارند که عزیزان می تونند با یه جستجو تو اینترنت از ارزآوری و درآمدزایی عجیب این توریسم اطلاع پیدا کنند .

    به نظر بنده سازمان محیط زیست باید با ایجاد زیستگاه های مناسب و جلوگیری از تخریب زیستگاه های حیات وحش توسط زمین خواران و دانه درشت های اقتصادی ، شرایط لازم برای احیا و تجدید حیات وحش رو فراهم کند و پس از آن با دادن مجوز شکار در فصل شکار و با رعایت ضوابط فنی ، زمینه ی شکار قانونی و پایدار را به وجود آورد .

    حتی می توان با ایجاد شکارگاه های خصوصی و تکثیر گونه های جانوری در آن ها زمینه ی لازم برای ایجاد توریسم شکار را فراهم کرد و از طریق درآمد حیرت انگیز آن ، منابع مالی لازم برای احیا و ارتقاء دائمی حیات وحش کشور را تهیه کرد .

    الان در بعضی کشورها مثل اسپانیا و آرژانتین و حتی کشور های نردیک خودمان مثل ترکیه ، ترکمنستان و قزاقستان دولت برای دادن مجوز شکار یک قوچ ، ده هزار دلار یعنی سی و پنج میلیون تومان از توریست شکارچی می گیرد ، در حالی که بعید می دونم پرورش اون قوچ برای دولت بیشتر از نهایتا دو یا سه هزار دلار خرج برداشته باشد .
    این می شود احیای همیشگی حیات وحش و همچنین شکار قانونی و پایدار .
    اما پاک کردن صورت مساله و تلاش برای از بین بردن کامل شکار نه تنها ممکن نیست بلکه برخوردهای احساسی و گازانبری موجب افزایش جرم ، شکار غیرمجاز ، درگیری بین شکارچیان و محیطبانان و حوادث ناگوار ناشی از این درگیری ها و . . . می شود که قطعا نتیجه ای جز نابودی کامل حیات وحش ایران عزیز نخواهد داشت .

    پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 12

    • علی کشمیری می‌گوید:

      تفاوت میان شکار مجاز و غیر مجاز تفاوت میان قتل عمد و غیر عمد است
      بازی با الفاظ چیزی از زشتی کار نمیکاهد.

      داغ Thumb up 9 Thumb down 21

      • محمد می‌گوید:

        خیر
        قتل عمد و غیر عمد هیچ ربطی به شکار مجاز یا غیر مجاز ندارد .
        جزای قتل عمد یا قصاص است یا دیه ، البته در صورت رضایت اولیای دم ؛ اما در قتل غیر عمد قصاص نیست و فقط پرداخت دیه لازم است .

        حال برگردیم به شکار :
        در شکار غیر مجاز مجازات های قانونی تعیین می شود ؛ حال ممکن است بفرمایید برای شکار مجاز و قانونی چه مجازاتی تعیین می شود . . . ؟

        پس قتل در هر صورت مجازات دارد و این بر خلاف شکار است که تنها در صورت غیر مجاز بودن دارای مجازات است .

        لطفا عالمانه استدلال کنید و سخنان احساسی بر زبان نیاورید !

        پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 4

    • بهزاد می‌گوید:

      چرا بر توریسم شکار اصرار می ورزید؟نمی شود گردشگران را به تماشای حیوانات در دشتها ، کوهپایه ها و حتی جنگلها و کوهستان ها برد و از آن درآمد کسب کرد؟این کار هم اکنون در افریقا و هندوستان انجام می شود و درامدزا و اشتغال زا نیز هست.چه اصراری بر کشتن و حذف حیات وحش دارید!؟خود شما جماعت شکارچی که عاشق کشتن حیات وحش هستید منطقه لم یزرعی را تحویل بگیرید گونه ای از علفخواران را از افریقا وارد کنید و در شرایط کاملا ایزوله شروع به تکثیر نمایید و توریسم شکار راه بیندازید.کسی هم مخالفت نخواهد کردهمه درامدش هم مال خودتان . نه اینکه بخواهید از جمعیت شکننده علفخواران فعلی که بومی ایران هستند سو استفاده کنید.

      داغ Thumb up 2 Thumb down 10

      • محمد می‌گوید:

        خیر دوست عزیز
        ما نمی گوییم تمام استفاده های توریستی حیات وحش کشور را کنار بگذاریم و فقط توریسم شکار به راه بیندازیم ، بلکه سخن بنده این است که توریسم شکار در کنار دیگر اقسام توریسم طبیعت در کشورهای بسیاری در حال اجراست ، بدون این که به حیات وحش آن کشورها صدمه وارد شود یا باعث انقراض گونه های جانوری شود و در عین حال درآمد بسیاری را برای محیط زیست کشور فراهم کند و این درآمد صرف توسعه ی پایدار محیط زیست شود .
        در صورت علاقه به آدرس اینترنتی زیر که متعلق به یک آژانس برگزار کننده ی تورهای شکار در کشورهای خارجی است مراجعه کنید تا اطلاعات بیشتری را کسب نمایید .
        http://www.iranjasminsafarico.com

        پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  4. علی کشمیری می‌گوید:

    جریمه ده میلیون تومانی برای شکار قوچ و میش بازدارنده نیست.

    داغ Thumb up 12 Thumb down 28

    • رضا می‌گوید:

      از پش رایانه بلند شو بیا کوه پایه ی دوری بزن .ی حال هوا عوض میشه ی چند مطلب هم یاد میگیری جناب.ببخشیدا من احساس میکنم شما نه برخورد با محیطبان داشتید و نه شکارچی

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  5. kohgard می‌گوید:

    چه حیف !
    این قوچ حداقل تا ۴سال دیگه هم برگله میش ها حکومت می کرد و بهترین ژن ها را جهت تولید و تکثیر بره های قوی و عالی انتقال می داد .
    اونائی که با شکارها از نزدیک سر و کار دارند می دانند که برای رسیدن یک قوچ به این سن وسال و ابهت چه عواملی باید دست به دست هم بدهند تا چنین تروفه ای به ثمربرسه .(در شرایط کنونی نزدیک یک معجزه )
    حداقل سرش رو “تاکسیدرمی” بنمایند تا بچه های نسل آینده از نزدیک ببیند که توی کوه های کشورشون چه حیواناتی می زیسته!!

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 4

  6. saber می‌گوید:

    این قوچ سنش بالاس و مناسب برای شکار
    اگه شکارم نشه خودش میمیره
    ضعف محیط زیست در شناسایی قوچ و کل های سن بالا و صادر کردن مجوز شکارچیا رو به این روز انداخته
    بازم دستش درد نکنه میش نزده

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 11

  7. احسان می‌گوید:

    با سلام
    با تشکر از آقای اکبری و همکاران زحمت کش .
    این قوچ چند وقت دیگه باید جفت گیری می کرد و یکنسل قوی به جا می گذاشت در منطقه عباس آباد ، نه اینکه خدا روشکر کنیم که میش نزده صابر جان.

    داغ Thumb up 9 Thumb down 12

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>