اطلاعیه شماره سه سازمان دامپزشکی درخصوص بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال مشاهده ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور، سازمان دامپزشکی کشور با صدور سومین اطلاعیه و به دلیل احتمال بالای آلودگی پرندگان وحشی و مهاجر به این ویروس، از مردم خواست تا اطلاع ثانوی از خرید این پرندگان اعم از زنده یا ذبح شده جداٌ پرهیز گردد.

اطلاعیه شماره سه سازمان دامپزشکی که بر روی سایت رسمی این سازمان منتشر شده است بشرح زیر می باشد:

پیرو اطلاعیه شماره ۲ بدینوسیله به اطلاع میرساند بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تاکنون در استان های تهران، البرز، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، قم، مرکزی و مازندران در زیستگاه پرندگان وحشی، روستا یا واحدهای صنعتی مورد شناسایی و تأیید آزمایشگاهی قرار گرفته است.

به دنبال آن عملیات معدوم سازی، پاکسازی و ضدعفونی اماکن آلوده و اعمال ضوابط قرنطینه ای در حداقل زمان ممکن انجام گرفته است.

از آنجایی که همزمان با شروع فصل سرما حجم آلودگی قابل توجهی توسط پرندگان مهاجر وارد منطقه خاورمیانه و اروپا گردیده است، کماکان احتمال بروز بیماری در مزارع پرورش طیور اعم از صنعتی، روستایی و پرندگان وحشی مهاجر در تمامی استان های کشور وجود دارد.

لذا همچنان لازم است مدیریت واحدهای پرورش طیور با تشدید ضوابط امنیت زیستی اقدامات لازم را در خصوص جلوگیری از ورود آلودگی به مزرعه معمول دارند.

با توجه به وقوع موارد بیماری و تلفات در پرندگان وحشی مهاجر در اثر آلودگی با ویروس جدید، صید، شکار و عرضه این دسته از پرندگان ممنوع اعلام گردیده است.

همچنین به دلیل احتمال بالای آلودگی پرندگان وحشی و مهاجر به این ویروس، تا اطلاع ثانوی از خرید این پرندگان اعم از زنده یا ذبح شده جداٌ پرهیز گردد.

نظر به اهمیت سرعت شناسایی کانون های بیماری و اقدام به موقع در معدوم سازی طیور آلوده در کنترل بیماری، از کلیه مردم شریف تقاضا دارد ضمن گزارش هرگونه تلفات غیرعادی، کماکان از خرید طیور روستایی قبل از حصول اطمینان از سلامتی انهاخودداری نمایند.

در همین ارتباط سازمان دامپزشکی کشور همچون گذشته و به صورت شبانه روزی حتی در ایام تعطیل نظارت کامل خود را بر روند تولید گوشت مرغ و تخم مرغ اعمال نموده و شهروندان می توانند با تهیه این اقلام از مراکز معتبر تحت نظارت این سازمان از سلامت آن اطمینان خاطر داشته باشند. بدیهی است اطلاعات تکمیلی لازم در اطلاعیه های بعدی ارائه خواهد شد.

+106
0
  

7 دیدگاه

  1. مسعود شهرابی می‌گوید:

    امیدوارم با اقدامات درست و به موقع از انتقال بیش از بیش این بیماری به طیور صنعتی و روستایی جلوگیری بشه چون چنین انتقالی برای کشور و این صنعت اختلال بسیار زیادی به همراه داشته و در نهایت مردم متضرر میشن
    مدتی قبل با همکاری خوب جهاد کشاورزی و بسیج، طیور محلی چندین استان در مقابل بیماری نیوکاسل واکسینه شدند این همکاری در سطحی وسیع اتفاق افتاده و قرار بر واکسینه سازی در تمام کشور شد در حال حاضر هم برای مقابله با این بیماری علاوه بر دانش و تجربه نیاز به همکاری و همراهی در سطحی وسیع هستیم تا در بلند مدت کشور متضرر نشه حتی در مورد مقابله با بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک چنین سطحی از همکاری با پیگیری ریاست سازمان ح م ز میتونه بسیار گره گشا باشه
    امیدوارم مردم پیش از هر چیزی به فکر سلامتی خود و دیگر هموطنان باشند و دست به اشتباه نزنند
    اگر این بیماری علائم خاصی داره که قابل تشخیص هست بهتره اطلاع رسانی بشه

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

  2. Ali می‌گوید:

    حالا شکار در کدوم کشورها ممنوع گردیده ؟!!!صداقت در نیات وگفتار را براى همه،از خداوند خواستارم.

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 10

  3. شاهین می‌گوید:

    متاسفانه شکارچیها توجه نمی کنن و من شاهدم همچنان شکار پرنده بصورت غیرمجاز ادامه داره

    داغ Thumb up 18 Thumb down 32

  4. ایرانی‌مسلمان می‌گوید:

    ممنون بابت اطلاع‌رسانی.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 7

  5. پرنده مهاجر می‌گوید:

    این دامپزشکی هم هر روز یه چی میگه. با استان تماس میگیریم میگن آنفولانزامنتفیه و بیماری مشاهده شده پاستورلوز یا وبای طیوره. . اینجا یه چیز دیگه. ما که نمیدونیم چه کنیم. کلی هم طیور محلی داریم و منطقه ما کریدور مهاجرتی. ولی طیور ما روز به روز سرحالتر میشن. واقعا حقیقت چیه

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 4

  6. احمد رضا می‌گوید:

    از بالا تا پایین همه دارن دروغ میگن

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 3

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>