آخرین وضعیت هیرکان، ماده پلنگ رهاسازی شده در پارک ملی گلستان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): «هیرکان»، توله پلنگ ماده ای که دو سال قبل به همراه برادرش در شهرستان کردکوی پیدا شده بود، سوم شهریورماه با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست پس از نصب گردنبند ردیاب ماهواری در پارک ملی گلستان رهاسازی شد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در مورد آخرین وضعیت پلنگ رهاسازی شده گفت: هیرکان در پارک ملی گلستان زندگی طبیعی خود را می گذراند.

به گزارش اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان، این پلنگ ماده پس از گذشت پنج ماه زندگی در طبیعت، بر اساس آخرین داده های ارسالی از فرستنده ماهواره ای، مساحتی بالغ بر ده هزار هکتار از زیستگاه های دشتی، تپه ماهوری، جنگلی و صخره ای پارک ملی گلستان را به عنوان مامن خود پذیرفته و با زیرکی توانسته تمامی سختی های طبیعت بکر این پارک را پشت سر بگذارد.

ماده پلنگ مجهز به گردنبند ردیاب ماهواره ای دقایقی پس از رهاسازی در پارک ملی گلستان (لینک گزارش تصویری مرتبط)

مجتبی حسینی معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان ضمن بیان مطلب فوق افزود : هیرکان برخلاف نظر برخی که معتقد بودند یک هفته هم نمی تواند در طبیعت زنده بماند توانست هوش و ذکاوت خود را به عنوان یک گربه سان به اثبات برساند.

ما هم می دانستیم عملیات رهاسازی یک ریسک بزرگ است اما در مقابل زندگی در اسارت، آزادی تنها گزینه ای بود که با حمایت سرکار خانم دکتر ابتکار انتخاب شد.

اکنون پس از ۵ ماه هر چیزی که سایر پلنگ های پارک ملی گلستان را تهدید می کند شامل این ماده پلنگ هم می شود و ما به همان اندازه که نگران سایر زیستمندان در محیط طبیعی شان هستیم برای هیرکان هم نگرانیم.

جدیدترین نقاط ارسالی از ردیاب ماهواره ای نصب شده بر روی ماده پلنگ رهاسازی شده و جابجایی های این پلنگ در پارک ملی گلستان

مهم ترین نگرانی ما با توجه به جمعیت مطلوب پلنگ در پارک ملی گلستان، رقابت بین گونه ایست که ممکن است به منازعه و درگیری منجر شود، اما امیدواریم همان طور که تاکنون این ماده پلنگ توانسته در آرامش به زندگی خود ادامه دهد و برای مدیریت حیات وحش کشور ما داده های خوبی را فراهم سازد، از این پس نیز به حیات خود ادامه دهد.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در پایان افزود: با شناسایی زیستگاه مناسب به رهاسازی ورکان (پلنگ نر و برادر هیرکان) نیز می اندیشیم تا بتوانیم این آزمون را تکمیل و در اولین فرصت، آزادی را که خداوند به همه موجودات هدیه کرده را به این پلنگ نر نیز بازگردانیم.

—————————————————————————————————————————————————————————–

آخرین اخبار محیط زیست و حیات وحش کشور را بصورت لحظه ای و در کوتاه ترین زمان از طریق کانال تگرام دیده بان دریافت کنید.

+272
-2
  

30 دیدگاه

  1. رشید می‌گوید:

    زندگی چند دقیقه ای در طبیعت می ارزد به سالها در اسارت و پشت میله های خشن و کوچک بودن .ای کاش روزی فرا رسد که در کشورمان هیچ جانوری در اسارت نباشد و همه در طبیعت و زیستگاه همنوعانشان آزاد شوند . یک پلنگ در اسارت هیچ ارزشی ندارد در عوض هرجا که آزادنه زندگی کند برای دوستداران حیات وحش یک غرور ملی است.

    پر طرفدار Thumb up 53 Thumb down 7

    • امیر می‌گوید:

      قبل از هر چیز فقط بگم این خبر رو به خاطر روئیت پلنگ با توله اش اینجا قرار دادم که جای خوشحالی داره نه به خاطر تهدید پلنگ البته دامدار جان سالم بدر برد

      حمله خونین پلنگ به دامدار ماسالی / “عظیم” جان سالم به در برد
      به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ماسال، یکی از دامداران روستای چسلی در روز دوشنبه (۲۷ دی) مورد حمله یک قلاده پلنگ واقع شد.
      نجفی درباره لحظات حمله این حیوان به خبرنگار ماسال نیوز گفت: ناگهان نعره ای بلند شنیدم. قدرت صدا به حدی بود که تمام تنم به لرزه افتاد. احساس کردم زمین می لرزد. پلنگ پس از نعره به سرعت خودش را به پشت سر من رساند و به محض اینکه من برگشتم، با پنجه هایش به سمتم حمله ور شد.

      این دامدار اهل روستای چسلی ادامه داد: پنجه اش به دست راستم برخورد سطحی ای کرد و به سینه ام شدیدا کوبیده شد. ضربه آن چنان شدید بود که من نقش بر زمین شدم. در این لحظه پلنگ مجددا به سمت من پرید و میخواست گردنم را به دندان بکشد.

      وی افزود: اما من به سرعت خود را کنار کشیدم و پلنگ بازوی دست چپم را با دندانهایش زخمی کرد. در این لحظات تنم توان حرکت نداشت. درگیری من و پلنگ چند لحظه ای ادامه داشت تا آنکه پس از وارد کردن جراحاتی به بدنم من را رها کرد و به سمت فرزندش رفت و محل را ترک کرد.

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

      • سلام دوستان
        آنطور که جناب امیر از قول چوپان نوشته، پلنگ به شدت غریده. اگر این سخن دقیق باشد، یعنی چوپان حمله ی پلنگ را با غریدن اشتباه نگرفته باشد – چون در حالت های وحشت تصوراتی از این دست می تواند پیش آید – در این صورت این پلنگِ بَرفی نیست. پلنگ بَرس یا برفی عمومن در بلندی ها و مناطق صخره ای می زید و تار های صوتی گلویش طوری است که توان غریدن ندارد.
        این توضیح را برای این نوشتم که من پیش از این فکر می کردم به احتمال قوی پلنگ ماسال بَرس یا پلنگ برفی است. البته می تواند پلنگ بَرس هم آنجا باشد، ولی این که غریده بَرس نیست. پلنگ برفی در مناطق کوهستانی و صخره ای پاکستان، افغانستان، قرقیزستان، سیبیر(سیبری) و … که دارای بز کوهی است می زید.

        پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  2. شوکا می‌گوید:

    نمونه موفق رهاسازی پلنگ حتى در دنیا

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 2

  3. مسعود شهرابی می‌گوید:

    خدا رو بی نهایت شاکرم که‌ هیرکان این پلنگ خبرساز تونست بر تمام سختیهای طبیعت وحشی چیره و زندگی طبیعی رو در پیش بگیره
    رهاسازی هیرکان متاسفانه با هجمه برخی افراد همراه بود خوشبختانه میبینیم که بعد از گذشت چندین ماه هیرکان در سلامت کامل بوده و زندگی طبیعی رو پیش گرفته، تطبیق هیرکان با طبیعت وحشی بهترین پاسخ به کسانی بود که‌ حتی در چنین مواقعی هم از حمله به سازمان ح م ز غافل نشده و همچنان منفی بافی میکنند
    اقدام به رهاسازی هیرکان حتی اگر با موفقیت هم روبرو نمیشد به عنوان یک تجربه، بسیار مفید و حایز اهمیت بود حالا بعد از گذشت چندین ماه و سلامت کامل هیرکان با اطمینان میشه گفت این طرح خوشبختانه با موفقیت کامل روبرو شده و این طرح نه تنها به عنوان یک تجربه موفق داخلی که‌ می‌تونه به عنوان یک طرح و تجربه موفق بین المللی مورد توجه همه دنیا قرار بگیره قطعا این طرح می‌تونه به عنوان الگویی موفق برای حفاظت از همه گونه های گربه سانان در سراسر جهان هم مفید باشه
    تشکر ویژه از همه زحمتکشان
    ممنون دیده بان از خبر خیلی خوب

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  4. MT می‌گوید:

    ورکان پلنگ نر نیز باید در پارک ملی گلستان رها سازی شود زیرا هیچ منطقه ای امنیت و جمعیت مطلوب طعمه
    پارک ملی گلستان را ندارد

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  5. کیوان می‌گوید:

    حیوانات غریزه خودشان رو دارند همانطور که هیچ وقت نمیتوان به راحتی پلنگ رو اهلی کرد و مثل سگ نگهداری کرد همانطور هم این حیوانات میتوانند حتی در اسارت بعد از رهاسازی مثل یک حیوان وحشی زندگی خودشونو ادامه بدن هیچ وقت از ریسک رهاسازی نترسین این حیوانات متعلق به طبیعت هستن و بهتر انکه تو طبیعت بمیرن تا اینکه یک عمر تو قفس بمونن و عذاب بکشن

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 1

  6. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    خیلی ممنون از انتشار این خبر.
    در حالت بدبینانه حتی به فرض اینکه این گزارش صحت نداشته باشد که امیدوارم اینطور نباشه. اگر این پلنگ در اسارت میماند فوق فوقش سرنوشتی مثل پلنگ موزه دارآباد پیدا میکرد که من چند بار به دیدنش رفتم و غم و غصه را در چهره اش میدیدم.
    آخرم سر از باغ وحش درآورد و نمیدونم هنوز هست یا خیر…
    در هرحال آرزو میکنم این پلنگ حداقل ده سال دیگر عمر کنه و نسل آینده را تربیت و به حیات وحش ایران تقدیم کند.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

  7. پارسى می‌گوید:

    خداروشکر
    من خیلى منتظر خبرى از هیرکان بودم که الان میبینم وضعیتش خوبه از صمیم قلب خوشحال شدم
    ولى خیلى دوس داشتم حداقلى عکسى از این گربه سان باشکوه در طبیعت رو هم ببینم.حتى بوسیله دوربین تله اى.
    خدا به شما توفیق بده که با این بودجه محدود و این امکاناتِ در حد صفر تمام تلاشتونو میکنین

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  8. DORNA می‌گوید:

    همون روز درج خبر رهاسازی هیرکان در این سایت گفتم تنها اقدام مثبت سازمان محیط زیست در این دو سال اخیر فقط همین اقدام بود… ورکان هم باید رها شود، امیدوارم قلاده بسته شده به گردن حیوان ماده باعث دردسر نشود و مانند ماده پلنگ تندروه در ارتباط با پلنگهای دیگر دچار آسیب و شکستگی نشود.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  9. رضا ایرانی می‌گوید:

    البته آقایان شکارچی رقابت بین گونه ای به دلیل تعداد زیاد پلنگ نیستا به خاطر کوچک بودن محیط زندگیشونه از فردا راه نیفتین پلنگ بزنید

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 9

  10. خوشحالم از اینکه «هیرکان» زنده مانده و دارد ادامه ی حیات می دهد. زیباست.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

  11. امیر می‌گوید:

    قبل از هرچیز خدا رو شکر میکنم بخاطر اینکه هیرکان با شرایط منطقه خو گرفته و از پس خودش برمیاد
    یه نکته ای این وسط هست. اونم اینه که اگه هیرکان به هر دلیلی تلف میشد، الان همه میگفتن سازمان محیط زیست نتونست از یه توله پلنگ حفاظت کنه!
    کلا تو انتقاد کردن همیشه تک بودیم و هستیم!
    اینو باید بپذیریم که سطح فرهنگ خیلی از مردم نسبت به حق زندگی کردن و آزاد بودن حیوانات، بسیار پائینه!
    هر مخلوق خدا، حق زندگی کردن داره. آرزو میکنم نسل شکارچی های بدذات منقرض بشه!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  12. a می‌گوید:

    برای رها سازی ورکان یه منطقه هست توی روستای درین کاشان به اسم دره گراز چون پر از گرازه
    اگر اداره محیط زیست بررسی کنه شاید شرایط مناسب زندگی اون باشه چون هم آب و هوای خنک و هم آب کافی و حیواناتی چون گراز و قوچ و میش داره

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

    • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

      رهاسازی یک پلنگ ماده جوون به تنهایی در منطقه ای که حتی وفور طعمه و امنیت برقرار باشه بی نتیجه و بی حاصل است چون نسلش قطع میشه. در پارک گلستان پلنگ های دیگری هم هستند.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

  13. ایرانی‌مسلمان می‌گوید:

    هم ما و هم پلنگ از امتحان سختی گذر کردیم. خدای را سپاس….

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  14. نادر شکوهی می‌گوید:

    با درود بیکران به شما دلسوزان این مرز و بوم . شما بزرگترین کار و با ارزشترین کار را از روز اول انجام دادید . خداوند همیشه پشت و پناه شما باشد .

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  15. امیر می‌گوید:

    خیلی عالی بود، با زنده موندن این پلنگ خستگی حتما از تن افرادی که بابت این پروژه زحمت کشیدن در میره.
    حتی اگر این پلنگ از بین هم میرفت ارزش ریسکش رو داشت…. به امید روزی که خبر های خوب از یوزپلنگ هم بشنویم.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  16. مهدی - بست پرو می‌گوید:

    این یک پاسخ محکم برای کسانی است که با نصب ردیاب ماهواره ای بر گردن ماده پلنگ تندوره مخالف بودن اما همانطور که دکتر معماریان تشریح کرده بودند این اتفاق در برخورد با پلنگ قوی هیکل تری افتاد که این نزاع بر سر قلمروطلبی در طبیعت عادی محسوب میشه … این ردیاب میتونه اطلاعات بسیار مفیدی از عادات غذایی گربه سانانی چون پلنگ ارائه بده. از این اطلاعات می تونیم در الگوریتم های تشخیص و بینایی ماشین استفاده کنیم و رفتار بعدی جانور را حدس بزنیم. این کار کمک می کنه تا عادات تولید مثل، شکار و تغذیه رو به خوبی درک کنیم و یک راه حل مناسب در زمان های بحرانی (خدایی نکرده انقراض) ارائه بدیم. البته دیتاست تهیه شده از رفتار جانور می بایستی دارای نمونه های بسیار بیشتری باشه که خود مستلزم اعتماد به چنین روش هایی بر روی دیگر پلنگ های مابقی نقاط می باشد چرا که تراکم اطلاعات همیشه درصد کارایی بیشتری را به همراه خواهد داشت.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  17. مهرداد می‌گوید:

    خبربسیار خوبی بود …از دو یوزپلنگی که درپارک پردیسان هستند خبری دارین ؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  18. جمشید از خوی می‌گوید:

    بعد از وقوع سونامی کشتار پلنگ طی یک دهه اخیر بتعداد ۱۵۳ قلاده بنابر آمار ارائه شده از سوی سازمان محیط زیست و کشته شدن حداقل ،۵ قلاده ثبتی، تا ماه دهم سالجاری ،به ضرس قاطع میتوان گفت که طی چهار دهه اخیر حیات وحش کشور به یغما رفته است،واین پروژه موفقیت آمیز، نوری در زمانه گرگ ومیش سحر است.
    امیدواریم رد یاب گردن هیرکان، مانعی برای جفت یابی او نبوده و برادرش ورکان،هم طعم شیرین آزادی از اسارت را تجربه کند.
    دست یکان یکان دست اندر کاران این پروژه را بگرمی میفشارم.
    از دلبر و کوشکی در پردیسان، خبری نیست.!

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  19. امیر عرفان می‌گوید:

    خیلى از این خوشحال شدم
    امیدوارم ورکان نیز زندکى اش رو زندکى کنه
    لطفا از یوزهاى کوشکى و دلبر خبر بدید که جفت شدن یا نه

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  20. امیر می‌گوید:

    با تشکر ، خبر بسیار خوبی از سلامتی این ماده پلنگ بود .

    انشاالله به زودی شاهد رها سازی برادرش در منطقه مناسبی از طبیعت باشیم .

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  21. هادی می‌گوید:

    از دیدن این خبر بسیار خوش حال شدم

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  22. امین می‌گوید:

    من خیلی دنبال خبری از این پلنگ بودم…ممنون که بالاخره خبرش رو منتشر کردید.

    امیدوارم خبر بعدی مربوط به زادآوری این پلنگ باشه.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  23. امیر عرفان می‌گوید:

    از کوشکى و دلبر خبر بدید
    از وضعیت یوز هاى ایران خبر بدید

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  24. نازنوش می‌گوید:

    افرین باید برای شیر ایرانی و یوز اسیایی هم همچین محیطی فراهم بشه.به تمامی عزیزان خسته نباشید و خداقوت میگیم.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  25. نادر شکوهی می‌گوید:

    با سلام واحترام . این کار ارزشمند یک تحقیق بسیار خوب می باشد که می تواند در دنیا مورد استفاده دانشمندان در این زمینه باشد . بهترین کار انتخاب زیستگاه می باشد زیستگاهی که در آن انواع موجوداتی که در هرم غذایی پلنگ می گنجد وجود داشته باشد . برای احیا یوز باید زیستگاه را احیا کنیم با احیا زیست گاه گونه های بسیاری که ما فکرش هم نمی کنیم احیا می شوند . باید دامداران و چوپانان را ممنوع الورود کنیم یعنی مناطق را قرق کرد .

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  26. پلنگ ابرانی می‌گوید:

    حالا که تو منطقه پلنگ زیاد شده بهتر نیست هیرکان رو به منطقه ای انتقال میدادن که کمبود پلنگ داشت

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>