عاملین شکار یک میش وحشی بوسیله سگ های تازی در سقز دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نیروهای یگان محیط زیست شهرستان سقز حین گشت و کنترل در منطقه آزاد تانی جاشنی متوجه حضور دو شکارچی متخلف به همراه سگ های تازی شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سقز در این باره گفت: مامورین جهت برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شدند اما شکارچیان با مشاهده محیط بانان بوسیله موتورسیکلت متواری شدند.

بهزاد شریفی اظهار داشت: محیط بانان به تعقیب متخلفین پرداخته و هر دو نفر را دستگیر نمودند.

متخلفین حین فرار یک کیسه آبی رنگ را از روی موتور به زمین انداخته بودند که محیط بانان پس از دستگیری متخلفین به سراغ کیسه مذکور رفتند.

از درون این کیسه لاشه کامل یک میش وحشی کشف و ضبط گردید.

همچنین شکارچیان متخلف سه قلاده سگ تازی نیز همراه خود داشتند که سگ ها نیز توسط محیط بانان جمع آوری شدند.

محیط بانان متخلفین را به همراه موتورسیکلت، سگ های تازی و لاشه میش وحشی به اداره محیط زیست منتقل نمودند.

شکارچیان دستگیر شده مسلح نبوده و بوسیله سگ های تازی اقدام به شکار غیرمجاز می کردند.

سگ های تازی که از تولگی برای شکار جانوران وحشی آموزش دیده اند، با کمک قوه بویایی قوی جانوران وحشی را پیدا کرده و با سرعت بسیار زیاد خود آنها تعقیب و شکار می کنند.

متهمین پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی شدند.

بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک میش یا قوچ وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است که متهمین می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نمایند.

…………………………….تصویر: سگ های تازی کشف شده از شکارچیان متخلف در سقز

همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

—————————————————————————————————————————————————————————–

آخرین اخبار محیط زیست و حیات وحش کشور را بصورت لحظه ای و در کوتاه ترین زمان از طریق کانال تگرام دیده بان دریافت کنید.

+1
-16
  

9 دیدگاه

  1. kohgard می‌گوید:

    این جوانان اگر کار مناسبی داشته باشند اینگونه برای خود شغل گوشت فروشی ایجاد نمی کنند.
    شکار قوچ و میش با تازی والا نوبره دیگه …
    خدا کنه باب نشه
    خدا میدونه چه استرسی به سایر وحوش وارد کردند و منطقه رو برای حضور و زندگی وحوش ناامن کردن .
    وای از جهل و فقر و بی تدبیری!!!!
    آفرین به محیط بانان زحمت کش

    پر طرفدار Thumb up 76 Thumb down 6

  2. وحید.مرتضوی می‌گوید:

    نیروی یگان محیط زیست باید از این سگها بخاطر شامه قویی که دارن برای تفتیش منطقه و وسایل عبوری استفاده کنن.

    پر طرفدار Thumb up 70 Thumb down 7

  3. اریا می‌گوید:

    قوچ و میش های این منطقه مهاجر هستند و الان این قوچ و میش ها جهت زمستانگذرانی در حال حرکت به سمت منطقه بیان شاهین دژ هستند. مهاجر بودن قوچ و میش و سایر وحوش نظیر گرگ و گراز بر غنای زیستی مناطق وسیعی واقع در شهرستان های شاهین دژ،تکاب،سقز و بیجار می شود به گونه ای که سه استان تحت تاثیر این مهاجرت هستند. در روزگار کنونی محیط زیست کشور که اکثر زیست بوم های کشور به شکل جزیره ای در آمده اند حفاظت از چنین زیستگاه های وسیع و یکپارچه ضروری است. جزیره ای شدن زیستگاه باعث از بین رفتن تنوع ژنی وحوش شده و به خاطر ثابت ماندن وحوش، سازمان مجبور به تهیه علوفه و توزیع ان خواهد بود. با توجه به مهاجر بودن قوچ و میش های ارمنی این منطقه حفاظت از تمامی زیستگاه های آن در تمام شهرستان هایی که به آن مهاجرت میکند امری ضروری است به همین خاطر محیط بانان شهرستان سقز بعد از اینکه قوچ و میش ها از منطقه حفاظت شده عبدالرزاق خارج شدند محیط بان ها در زیستگاه های آزاد از آن ها حفاظت می کنند تا اینکه قوچ و میش ها به سلامت به منطقه شکار ممنوع بیان برسند. بنابراین اگر فقط یک شهرستان وظایف خودش را انجام ندهد تمام تلاش های محیط بانان در سایر مناطق بیهوده خواهد بود به همین دلیل باید منطقه شکار ممنوع بیان به منطقه حفاظت شده ارتقا یابد تا نسل وحوشی نظیر: خرس قهوه ای، قوچ و میش ارمنی، گربه وحشی، گرگ و گراز حفظ شود چون تمامی زیستگاه ها در جنوب آذربایجان غربی، شمال غرب کردستان و غرب زنجان با هم در ارتباط هستند که با ارتقا حفاظتی این منطقه بر تنوع زیستی این مناطق افزوده می شود. کوهنوردانی که پارسال اواخر زمستان به منطقه بیان رفته بودند کمتر از بیست راس قوچ و میش را شمارش کرده بودند. به همین خاطر هر گونه شکار و فشار آوردن به چنین جمعیت کوچک و شکننده ای که کل جمعیت قوچ و میش ارمنی در شهرستان های شاهین دژ،تکاب ،سقز و بیجار را شامل می شود باعث انقراض کامل این حیوان در این مناطق خواهد شد.

    پر طرفدار Thumb up 73 Thumb down 18

    • مهدی - بست پرو می‌گوید:

      ممنونم بابت اطلاعاتی که فرمودید خیلی جامع و البته آموزنده بود پیش از این اطلاعی از این موضوع نداشتم

      پر طرفدار Thumb up 64 Thumb down 13

  4. مهدی - بست پرو می‌گوید:

    این سگ های تازی یک خطر جدی برای یوزهای هر منطقه ای به حساب میان البته فکر نمی کنم توی اون مناطق یوز داشته باشیم اما توی سمنان شنیدم که یک عده قبلا برای فروش یوز به اماراتی ها از این روش استفاده کرده بودن. الان توی شبکه های اجتماعی اعراب یوز آسیایی دارن!! از کجا اومده؟؟؟ توی خیلی از کشورها نگهداری برخی از نژادهای سگ مثل پیت بول و همین تازی ها غیرقانونیه چون یک قدرت مضاعف برای هر شکارچی به حساب میاد البته اگر مجوز شکار و از اون مهمتر جمعیت مناسب از طعمه داشتیم استفاده از این سگ ها یک غنیمت به حساب میومد اما الان شرایط کاملا متفاوته و برعکسه

    پر طرفدار Thumb up 62 Thumb down 6

  5. خورشید می‌گوید:

    این سگ ها از نژاد سالوکی و در واقع از اصیل ترین و قدیمی ترین نژاد سگ های ایرانی هستن که از زمان های بسیار دور در کشور ما و مناطق اطراف برای شکار و شرط بندی در مسابقات سگ های تازی مورد استفاده قرار می گرفتن. امروز هم کشورهای اروپایی و آمریکایی با حفظ اصالت این نژاد و ارتقا ویژگی های غریزی از اونها در مسابقات دوی سگ ها استفاده می کنن و طرفداران بسیار زیادی هم دارن.

    این نژاد ذاتا سگی آرام و مهربان و بسیار تربیت پذیره و بین علاقمندان به سگ ها محبوبیت فراوانی داره! هرچند که در کشور خودمون چندان شناخته شده نیست و در مورد اصلاح نژاد و حفظ خلوص خونی اونها هیچ اقدامی صورت نمی گیره. در حالیکه میشه با تربیت سگ های خالص و اصیل این نژاد اونها رو با قیمت های بسیار گزافی لااقل به کشورهای دیگه صادر کرد!

    مایه ی تاسفه که امروزه از اونها در شرایطی بسیار بد و رقت انگیز یا به عنوان سگ گله و یا به عنوان سگ های شکاری وحشی و به عنوان قاتلان حیات وحش استفاده میشه…. خداوند به ما لیاقت گنجینه های خدادادیمون رو عنایت کنه….

    پر طرفدار Thumb up 52 Thumb down 11

  6. جمشید می‌گوید:

    خورشید و آریا:
    کاربران گرامی: اطلاعات ذیربط قید شده بسیار عالی بودند.

    پر طرفدار Thumb up 50 Thumb down 6

  7. زهرا میراخوری می‌گوید:

    نمیدونم واقعا چی بگم اخه لعنت به شما که دلتون مثل سنگ میمونه اخه بی رحمی تا چه ح چطور دلتون میاد حیوان به این زیبایی و مظلومی را شکار کنید

    پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 11

  8. دیدبان می‌گوید:

    با تشکر از همه محیط بان های زحمت کش و اقایان شریفی و یزدانی از محیطبانان زحمت کش اداره محیط زیست سقز

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>