عاملین شکار غیرمجاز یک میش وحشی در منطقه حفاظت شده کهیاز دستگیر و پس از واریز جریمه به دادگاه معرفی شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): دو روز قبل نیروهای یگان محیط زیست شهرستان اردستان حین گشت زنی در منطقه حفاظت شده کهیاز حوالی ساعت ۱۵ متوجه صدای شلیک گلوله شدند.

رییس اداره محیط زیست اردستان در این باره گفت: محیط بانان به جست و جو و دوربین کشی مشغول شدند اما تا تاریک شدن هوا موفق به یافتن ردی از متخلفین نشدند. بنابراین مامورین در مسیرهای خروجی منطقه به کمین نشستند.

حسین شواخی اظهار داشت: ساعت ۱۸/۴۵ سه شکارچی به کمین محیط بانان نزدیک و توسط مامورین غافلگیر و دستگیر شدند.

از متخلفین لاشه یک میش وحشی، یک قبضه سلاح گلوله زنی ۲۷۰، کوله پشتی، چاقو و سایر ادوات شکار کشف و ضبط شد.

متهمین دستگیر شده پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی شدند.

بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک قوچ یا میش وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است.

متخلفین روز شنبه مورخ ۹۶/۹/۱۸ مبلغ پنجاه میلیون ریال بابت نیمی از ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز یک میش وحشی را به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارائه نمودند.

متهمین علاوه بر پرداخت ضرر و زیان محیط زیست، از جنبه عمومی جرم نیز محاکمه و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی محاکمه و به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید، اسلحه و ادوات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

مقام قضایی می تواند با استناد به ماده مذکور و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل سلاح کشف شده اقدام و دستور مصادره اسلحه مربوطه به نفع دولت را صادر نماید.

0
-18
  

5 دیدگاه

  1. جواد اکبرنژاد می‌گوید:

    عزیزان توجه کنند کل شکار با مجوز چهاپا در سال شاید به ۵۰ راس هم نرسه کل شکار غیر مجاز هم شاید به۳۰۰ راس نرسه اما طاعون باعث شده بیش از ۲۰۰۰ راس لاشه پیدا بشه حالا انچه لاشه ها در مناطق صعب العبور بودند پیدا نشدند پس ببینید زنجیره ای از مشکلات وجود داره

    پر طرفدار Thumb up 59 Thumb down 9

  2. ولاش گرین می‌گوید:

    به نظر من یکی از دلایل اینکه طاعون هربار یه عالمه شکار رو از بین میبره اینه که شکارچی توی کوه نیست که شلیک کنه و شکارها به مناطق بالا دست برن به همین دلیل بیشتر توی قسمتهای پایین دست زندگی میکنن.وهمونطور که میدونید طاعون از دام اهلی به کل وبز منتقل میشه .وقتی کل و بز با خیال راحت میان پایین و از آبشخورهای معمول استفاده میکنن طاعون میگیرند.حالا اگر شکارچی توی کوه باشه شاید یکی بزنه شاید هم نزنه ولی در عوض انقدر طاعون تلفات نمیده

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 10

  3. ایمان می‌گوید:

    سپاس فراوان از محیط بانان اردستان
    همانگونه که در خبرها آمده، دولت نرخ سفرهای خارجی را بیشتر نموده است و بخشی از درآمد حاصل از آن را به سازمان میراث فرهنگی برای افزایش گردشگری داخلی اختصاص داده حال بهترین موقعیت است که سازمان محیط زیست بکوشد سازمان میراث فرهنگی را مجاب نماید تا اولویت برای طرح های گردشگری مانند روستاگردی و یا طبیعت گردی را به روستاهای پیرامون مناطق حفاظت شده اختصاص دهد تا با افزایش رونق اقتصادی در آن مناطق ما شاهد کاهش بزه هایی مانند شکار غیر مجاز باشیم.البته به علت حساس بودن آن مناطق( نزدیکی به حیات وحش) باید طبیعت گردی اصولی و علمی و با نظارت بالای سازمان محیط زیست انجام شود.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 18

  4. محسن رزاقی می‌گوید:

    گفتن بعضی مطالب نیاز به تکرار دارد:
    با توجه به آمار بالای شکار این دو گونه، ۱- گوسفند وحشی ۲ – بز وحشی مبلغ جریمه باید در این دو مورد بشدت افزایش یابد.

    داغ Thumb up 8 Thumb down 17

  5. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    من نمیدونم چرا هر اتفاقی میفته شکارچی جماعت ربطش میده به مجوز شکار
    عزیز من شکار تو ایران جواب نمیده هیچ جای ایران ظرفیت شکار رو نداره (بجز چند جای محدود)
    چرا انقدر دنبال مجوز شکار هستید

    داغ Thumb up 9 Thumb down 19

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>