عاملین شکار یک جبیر در سیرجان به تحمل سه سال حبس، جزای نقدی و مصادره اسلحه شکاری مجاز به نفع دولت محکوم شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): پاییز سال جاری به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر حضور گروهی از شکارچیان غیرمجاز در عرصه های طبیعی سیرجان، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان عازم منطقه مورد نظر شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیرجان در این باره گفت: نیروهای محیط زیست متوجه شدند متخلفین بوسیله یک خودروی تویوتا وارد مناطق آزاد شده و در حال بازگشت از منطقه هستند.

محمود علیرضایی اظهار داشت: بنابراین طی هماهنگی با مامورین پاسگاه انتظامی مسیر متخلفین مسدود و خودروی آنان متوقف گردید.

در بازرسی از این خودرو لاشه یک جبیر و یک اسلحه شکاری دارای جواز حمل که جواز آن متعلق به فرد دیگری بود (متعلق به پدر یکی از متهمان) کشف و ضبط و چهار متهم در این رابطه دستگیر شدند.

متهمین پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی شدند.

شکارچیان متخلف در جریان بازجویی ها سعی کردند اتهامات وارده را انکار کرده و اظهارات ضد و نقیض و خلاف واقعی مطرح کردن مبنی بر این که مثلا لاشه جبیر را خریداری کرده و اینکه دو نفر از متهمان مسافر هستند و آنها را نمی شناسند.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری سیرجان، دادگاه با توجه به گزارش اداره محیط زیست، اعترافات بلاوجه متخلفین و سایر محتویات پرونده، بزهکاری متهمین را محرز و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه هر یک از متهمان را به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی به تحمل سه سال حبس محکوم نمود.

متهمان ردیف سوم و چهارم به جرم حمل سلاح غیرمجاز (متعلق به غیر) به پرداخت بیست میلیون ریال جزای نقدی محکوم نمود.

همچنین با رای دادگاه مجوز حمل سلاح کشف شده ابطال و اسلحه مربوطه به نفع دولت (سازمان محیط زیست) مصادره گردید.

بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک جبیر معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است که متهمین می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نمایند.

+2
-3
  

8 دیدگاه

  1. امیر امینی می‌گوید:

    رای قاطعی بود. درود بر این قاضی.
    قبلا می پنداشتم زندان های طویل المدت برای افراد فاقد سوء پیشینه لازم نیست ، اما با توجه به اطلاع رسانی گسترده در مورد قباحت عمل شنیع شکار و نیز ضرورت حفاظت مجدانه از حیات وحش و طبیعت رو به احتضار کشور می پندارم قاطعیت دستگاه قضایی حقیقتا لازم است .
    متاسفانه کسانی که همچنان دست به شکار می زنند با زبان نرم ، استدلال و منطق دست از عمل قبیح خود نمی کشند و می بایست آنها را به محبس انداخت تا دست ناپاکشان از طبیعت کوتاه شود.
    این رای می تواند مایه عبرت بعض کسان باشد که هنوز دست در کار نابودی طبیعت دارند.

    داغ Thumb up 27 Thumb down 46

  2. محسن رزاقی می‌گوید:

    به این میگن حکم محکم، از قاضی محترم متشکرم.

    بارها عرض کردم مواظب مناطق آزاد با ارزشی که هنوز تحت هیچ درجه حفاظتی قرار ندارند باشیم و از این گنجینه ها غافل نباشیم.

    آیا ما می‌توانیم به آهو بگویم در فلان منطقه امن بمان گدار نکن، مهاجرت برای تو ممنوع است؟
    پس ماییم که باید مراقب این موهبت های الهی باشیم.

    داغ Thumb up 17 Thumb down 42

  3. میر شکار می‌گوید:

    شنیع ،قبیح، استدلالتون جالبه دوست عزیز .متأسفانه شکار برای هموطن شنیع و قبیحه،اخه ، جیزه ولی برای خارجیا که میان ایران و برای درآمدزایی سازمان محیط زیست براشون مجوز شکار حیوانات حمایت شده صادر میشه.گرفتن ژست طبیعت دوستی برای ما.و درست کردن جو و درگیری محیط بان و شکارچی برای عوام فریبی و گرفتن بودجه از مجلس و دادن مجوز به خارجیا بیسروصدا و درامدزایی از خارج به نحوی دیگر. بلانسبت هم از توبره خوردن و هم از آخور.واقعاً خوب تونستن موفق هم بشن چون دیدگاه های دوستان گویای این قضیه هست.

    پر طرفدار Thumb up 46 Thumb down 16

    • عقاب می‌گوید:

      خب اخه شکارچیا تو ایران فرهنگ شکار ندارن و همین که اومدن تو میدون فک میکنن هرچی دیدن رو باید شکار کنن و تار و مار کنن، نه دوست عزیز اینجوریام نیس که شما فک میکنی

      داغ Thumb up 11 Thumb down 32

    • عقاب شکاری می‌گوید:

      احسنت

      پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 14

    • باد سرخ می‌گوید:

      دوست عزیز شما همش میخوای کار خودتو صحیح نشون بدی میگید
      برای خارجیا مجوز شکار صادر میکنن باشه قبول شما شکار نکن ما اگه شکار نکنیم نصف مشکل حل میشه اگه ناراحتی چرابه اونا مجوز میدن و به ما نه این بحث جدست

      داغ Thumb up 8 Thumb down 11

  4. میر شکار می‌گوید:

    راجب فرهنگ شکارچیان ایرانیان در جواب جناب عقاب ۳ بار مطلب نوشتم که حذف شده.نه توش فحشی بوده نه سازمان و مسئول و گروهی توش زیرسوأل رفته بود فقط مقایسه ای از آمار تعداد شکار خارجیا نسبت به ما بود ولی دلیل حذفش رو نفهمیدم .من صرفاً برای ازبین رفتن برخی از سوء تفاهم ها و عدم آگاهی ها اینجا مطلب مینویسم .ظاهرآ این سایت فقط برای بیشتر کردن جو دشمنی بین شکارچیان و محیط بانان و افکار عمومی نسبت به شکارچیان فعالیت داره.واقعاً برای گردانندگان این سایت متآسفم.روز قیامت باید جواب بدید.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>