روز جهانی زمین گرامی باد / از گونه هایمان حفاظت کنیم

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست ایران (iew): روز جهانی زمین پاک هر ساله در ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت در تمام دنیا برگزار میشود و به همه مردم یادآوری میکند که نباید سیاره خود «زمین» را فراموش کنند.

تاریخچه این مناسبت به سال ۱۹۶۹ و زمانی باز می گردد که «جان مک مونل» ایده برگزاری یک روز جهانی به نام روز زمین پاک را در همایش یونسکو درباره محیط زیست مطرح نمود.

یوتانت دبیر کل وقت سازمان ملل (۱۹۶۲- ۱۹۷۱) از ایده مک کونل استقبال کرد و این روز به یک روز جهانی در تقویم‌های سراسر دنیا تبدیل شد.

روز جهانی زمین در سال ۲۰۱۹ اختصاص داده شده به حمایت از گونه های گیاهی و جانوری

شعار امسال روز جهانی زمین Protect Our Species انتخاب شده است. یعنی : از گونه هایمان حفاظت کنیم


هدایای طبیعت به سیاره ما میلیون ها گونه است که ما می شناسیم و دوست داریم و بسیاری دیگر که هنوز کشف نشده اند. متأسفانه انسانها به طور غیرقابل برگشتی تعادل طبیعت را بر هم زده و در نتیجه جهان با بیشترین میزان انقراض مواجه است. ما دایناسورها را بیش از ۶۰ میلیون سال پیش از دست دادیم اما بر خلاف سرنوشت دایناسورها، انقراض سریع گونه ها در جهان امروز نتیجه فعالیت های انسانی است.

تخریب بی سابقه جهانی و کاهش سریع جمعیت گیاهان و حیوانات به طور مستقیم با علل ناشی از فعالیت های انسان مرتبط است. تغییرات آب و هوایی، جنگل زدایی، تخریب زیستگاه، قاچاق و شکار، کشاورزی ناپایدار، آلودگی و آفت کش ها تأثیرات بسیار زیادی در کاهش جمعیت گونه ها دارند.

اگر ما در حال حاضر اقدامی نکنیم، انقراض ممکن است میراث ماندگار بشریت باشد.

همه موجودات زنده ارزش ذاتی دارند و هر کدام نقش منحصر به فرد در چرخه پیچیده اکوسیستم دارند. ما باید برای حفاظت از گونه های در خطر انقراض مانند زنبورها، صخره های مرجانی، فیل ها، زرافه ها، حشرات، نهنگ ها و غیره همکاری کنیم.

نکته امیدوار کننده این است که روند انقراض هنوز هم می تواند کند شود و شرایط بسیاری از گونه هایی که جمعیتشان کاهش یافته، هنوز هم می توانند بهبود پیدا کنند. اگر هم اکنون یک جنبش متحد جهانی از ملت ها و رهبران کشورها ایجاد کنیم.

بر اساس آخرین گزارش اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) بیش از ۲۶/۵۰۰ گونه جانوری و گیاهی جهان در معرض خطر انقراض هستند که این تعداد بیش از ۲۷ درصد کل گونه های ارزیابی شده را شامل می شود.
۴۰‎٪  دوزیستان
‎٪۲۵  پستانداران
۳۴‎٪ مخروطیان
۱۴‎٪ پرندگان
۳۱‎٪ کوسه ماهیان
۳۳‎٪ مرجان ها
۲۷‎٪ سخت پوستان
در خطر انقراض قرار دارند.
تاکنون وضعیت بیش از ۹۶/۵۰۰ گونه توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت ارزیابی شده است.
همچنین بر اساس جدیدترین گزارش صندوق جهانی طبیعت(WWF) از سال ۱۹۷۰ تاکنون بطور متوسط %۶۰ از جمعیت پستانداران، پرندگان، ماهیان، خزندگان و دوزیستان از بین رفته است.۲۰% از جنگل های آمازون طی ۵۰ سال اخیر ناپدید شده و ۵۰% از ذخایر مرجان ها در ۳۰ سال گذشته نابود شده است.

+66
0
  

4 دیدگاه

  1. جنگل بلوط می‌گوید:

    با سعی و تلاش و به کارگیری دانش و فن آوری و افراد توانا و علاقه مند و همچنین قرق و حفاظت نواحی و ایجاد ذخیره گاه ها و بانکهای ژن طبیعی، بشر تا کنون بسیاری از حیوانات و گیاهان را از انقراض نجات داده و الان هم به شدت از آنها مراقبت می کنند تا تعدادشان بیشترشود و ما هم می توانیم یوز و دیگر وحوش کشور را نجات دهیم. برخی وحوش از انقراض نجات یافته را در زیر گذاشته ام.
    گاومیش اروپایی ،پاندای غول پیکر، اسب وحشی مغولستان، شیر آسیایی، ببر سیبری، پلنگ برفی، گرگ سرخ، گرگ مکزیکی، پرندگانی مثل کرکس کالیفرنیا و درنای جارچی

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  2. رضا۱۳۹۴ می‌گوید:

    در گذشته که شرایط بهتر و تعداد وحوش بیشتر بود، زاد ولد وحوش هم بیشتر بود. مثلا پنج شش توله یوز و یا چند توله خرس در یک ناحیه دیده می شد ولی الان تعداد توله ها هم کمتر شده، مثلا شانس بی آوریم یکی ببینم و دیگر خبری از آنها نیست و در نتیجه علاوه بر یوز، فک خزری، حشره خوار شوش و امثالهم، به علت عدم بررسی ، تعداد کم، تخریب جنگلها، جزیره ای شدن زیستگاهها، شکار و مسموم کردن، همخونی و مشکلات دیگر، پلنگ، خرس سیاه و قهوه ای، گرگ، گور، شوکا و حتی گوسفند وحشی و بسیاری دیگر هم در معرض انقراض یا لااقل انقراض محلی هستند و با توجه به نقش مهم مناطق حفاظت شده (که اگر نبودند الان همین وحوش را هم نداشتیم) یکی از کمکهایی که می توان کرد بزرگ کردن زیستگاه و افزایش تعداد جاندران مرتبط با هم است و با حفاظت مناطق مناسب مجاور یا نزدیک هم و متصل کردن آنها با معبر و گدار می توان این کار را کرد. برای مثال با ارتباط دادن منطقه ورجین به جاجرود یا لار و یا البرز مرکزی می توان آن را از حالت جزیره ای در آورد و یا با حفاظت باقیمانده جنگلهای استان گلستان که به علت تخریب و بریدن درختان باعث سیلهای بسیاری هم شده و در نظر گرفتن آن مثل استان های غیر شمال (کهکیلویه، خراسان شمالی و … ) که برداشت تجاری چوب ندارند، در کنار پارک ملی گلستان بهترین منطقه حیات وحش کشور را حفظ و احیا کرد.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  3. این خبر را از سایت «تالش فردا» برگرفته ام که اینجا نیز می گذارم.

    «به گزارش تالش فردا روز گذشته ۶ راس مارال در پارک جنگلی سیاهداران تالش پیدا شد.

    رئیس اداره حفاظت محیط زیست تالش در این رابطه گفت: ۶ راس مارال در پارک جنگلی سیاهداران تالش تلف شدند.
    وی افزود: ماموران حفاظت محیط زیست و کارشناسان اداره دامپزشکی لاشه مارال نر را در ورودی جنگل سیاهداران و لاشه ۵ مارال ماده را در سمت دیگری از این جنگل پیدا کردند.
    وی با بیان اینکه علت مرگ مارال ها هنوز معلوم نیست اضافه کرد : از لاشه این حیوانات نمونه برداری و برای تشخیص علت مرگ به آزمایشگاه فرستاده شدند.»

    در ضمن عکسی که آن سایت از گوزن ها زده، تهیگاهِ فرو رفته و دنده های بر آمده نشان دهنده ی گرسنگی شدید آن حیوانان است.
    البته آن عکس می تواند قدیمی باشد؛ ولی به هر حال عکس همان گوزن هاست که نشان می دهد از کمبود تغذیه رنج می برند.

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 1

  4. منصور دهقانی می‌گوید:

    سلام . با احترام به محیط بانان دلسوز محیط زیست کشور. با احترام به ان افرادی که با مشقت وسختی های فراوان سینه ستبر خود را برای دفاع از محیط زیست سپر میکنند ورنجهای فراوانی دراین راه میبینند مهمترین چیز برای نجات محیط زیست کشور اگاهی مردم است دومین مهم از دید بنده ندادن پروانه چرا وجلوگیری از امدن حیوانات اهلی به محیط زیست است دولت باید برای دامداریها فکری بکند طبیعت ومحیط زیست متعلق به همه مردم است وباید برای چرای بی رویه ونابودی ان از همه مردم اجازه گرفت درعصر حاضر باید دامداری را به دامپروری تبدیل نمود هرفردی که بخواهد دامدار باشد باید درملک خود به چرا بپردازد دولت ما ومسولان ما هیچ ارزش واحترامی به محیط زیست نمیگذارند زیر نظر گرفتن دامداریها وجلوگیری از چرای بی رویه یکی از مهمترین وظایف محیط زیست ماست

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>