کاهش وسعت و قطع ارتباط زیستگاه ها امید به آینده یوزپلنگ در ایران را کاهش میدهد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: نتایج بررسی های اخیر نشان دهنده آنست که عمر یوزپلنگ ها در مناطقی که وسعت بیشتری دارند، طولانی تر است. در جریان این بررسی روند زندگی حدود ۱۰۰ یوزپلنگ مختلف که طی دهه گذشته در مناطق مختلف ایران شناسایی شده بودند، مورد بررسی قرار گرفته است.

در این میان حضور یوزپلنگ ها در مناطق وسیع تر مانند پارک ملی کویر، ذخیره گاه زیستکره توران و پناهگاه حیات وحش نایبندان در سال های بیشتری ثبت گردیده ولی درمورد یوزپلنگ هایی که در مناطق کوچکتر زندگی می کردند، به ندرت اطلاعاتی بیش از سه سال در دست است.

به عبارت دیگر، یوزپلنگ ها به دلیل نیاز به جابجایی زیاد، در عرصه های وسیع این شانس را دارند که در امنیت و آرامش بدون برخورد با سکونتگاه انسانی در بخش های مختلف زیستگاه خود گشت بزنند، حال آنکه در مناطق کوچکتر کمتر این شانس را داشته و درصورت جابجایی، احتمال برخورد با عوامل انسانی مانند روستاها، سگ های گله، جاده ها و غیره زیاد است. از همین رو، علی رغم حضور یوزپلنگ های متعدد در مناطق کوچکتر، زمانیکه یوزپلنگی از منطقه خارج شده، به ندرت موفق به بازگشت شده است.

نتایج این پژوهش که توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی با همکاری پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی صورت گرفته است، به خوبی نشان می دهد که یوزپلنگ های ایران برای بقای خود یا به عرصه های گسترده و یا شبکه ای ارتباطی مابین عرصه های کوچکتر که امکان جابجایی میان این مناطق برقرار باشد، نیازمندند و فقدان چنین مناطقی امید به آینده یوزپلنگ در ایران را کاهش می دهد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، در مورد تداوم زندگی یوزپلنگ در عرصه های وسیع می توان به جنگال اشاره کرد. جنگال نام یوزپلنگی است که با حدود ۱۲ سال سن، بعنوان پیرترین یوزپلنگ جهان شناخته شده و در پناهگاه حیات وحش نایبندان زندگی میکرده است.

لاشه جنگال در سال ۱۳۹۰ در نزدیکی پاسگاه علی آباد کشف شد که به دلیل سن زیاد و احتمالا ناتوانی در شکار تلف شده بود.

……………………………….اولین و آخرین تصاویر ثبت شده از جنگال در کنار یکدیگر

همچنین در مورد تاثیراهمیت امکان جابجایی یوزپلنگ مابین عرصه های کوچکتر می توان به دو یوزپلنگ نری اشاره کرد که در سال ۱۳۸۹ در پارک ملی سیاه کوه متولد و از آنها تصویر برداری شده بود.

…………..تصویر: یوزپلنگ های جوان به همراه مادرشان در پارک ملی سیاه کوه، سال ۱۳۸۹

این دو یوزپلنگ جوان در تابستان سال ۱۳۹۰ همراه با مادر خود با طی مسافت ۱۵۰ کیلومتر از سیاه کوه به پناهگاه حیات وحش دره انجیر مهاجرت نمودند و در اواخر زمستان همان سال تصاوی ثبت شده توسط دوربین های تله ای نشان از حضور آنها در منطقه شکار ممنوع آریز بافق داشت.

…………………………..تصویر: یوزپلنگ های جوان در منطقه آریز بافق، تابستان ۱۳۹۱

مادر این دو یوزپلنگ پس از ترک توله های جوان خود مجددا بیش از ۱۵۰ کیلومتر را طی نموده و به پارک ملی سیاه کوه بازگشت.

+5
0
  

1 دیدگاه

  1. مجتبی می‌گوید:

    باید یکی به این مسئولین … بگه بیاین همرو یکسره نابود کنید تا دیگه اینقدر طرف داران حیات وحش رو هر روز غمگین نکنید

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>