تاکنون ۱۸ راس گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر کرخه تلف شده اند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: منابع آگاه از افزایش آمار تلفات گوزن های زرد در سایت تکثیر کرخه به ۱۸ راس خبر داده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تخصیص اعتبار برای کنترل بیماری گوزن زرد ایرانی و جلوگیری از تلفات آن را خواستار شد و گفت: بیماری مگس “میاز”، نسل گوزن زرد ایرانی در منطقه حفاظت شده کرخه را تهدید می‌کند.

به گزارش ایسنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده در جلسه ستاد حوادث غیرمترقبه که روز گذشته ۲۶ خردادماه در محل استانداری برگزار شد، عنوان کرد: گوزن زرد ایرانی منطقه حفاظت شده کرخه دچار بیماری شده و اگر سریعتر اقدامی جهت کنترل یا از بین بردن بیماری نشود، تلفات زیادی به‌ بار می‌آید.

وی افزود: این بیماری با نشستن مگس میاز روی پوست گوزن عارض می‌شود و پس از گذشت ۳ روز این حیوان را از پا در می‌آورد.

مدیرکل محیط زیست خوزستان اظهار داشت: تاکنون این بیماری در مناطق حفاظت شده مشاهده نشده بود و منشاء آن از بارندگی‌های شدید اردیبهشت‌ماه است.

لاهیجان‌زاده بیان‌ کرد: جهت کنترل بیماری و تلفات این گونه نادر، اکیپ‌های کارشناس از تهران و یزد وارد منطقه شده و در حال شناسایی و زنده‌گیری گوزن ها هستند.

وی تصریح کرد: برای درمان گوزن زرد ایرانی تاکنون چندین میلیون تومان دارو خریداری شده اما مشکل فعلی این است که داروی کنترل این بیماری کمیاب است و از ترکیه وارد می‌شود.

مدیرکل محیط زیست خوزستان اظهار کرد: برای تامین دارو اعتبار ویژه‌ای مورد نیاز است و هرچه زمان بگذرد، تلفات بیشتر و جبران‌ناپذیر می‌شود، زیرا بیماری مگس میاز مسری است و ممکن است در کل جنگل شیوع یابد.

لاهیجان‌زاده یادآورشد: براساس بررسی‌های کارشناسان محیط زیست در چند روز اخیر این بیماری در خرگوش نیز مشاهده شده است.

مدیرکل محیط زیست خوزستان در گفتگو با باشکاه خبرنگاران جوان گفت: امروز یک گروه جدید در حال نصب تور هوایی هستند و در صورتی که کار زنده گیری در این هفته به پایان برسد شروع به سم پاشی و ضدعفونی جنگل خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: این مگس با تخم ریزی در جاهای نرم بدن گوزن، سر و گردن حیوان را هدف قرار داده و وارد بافت بدن می شود که نیاز به درمان مستقیم دارد.

لاهیجان زاده اذعان داشت: این مگس در طول روز می تواند ۱۰۰ هزار تخم بر روی بدن گوزن بریزد و بعد از این که این تخم ها به کرم تبدیل شدند چشم سر و نهایتا مغز گوزن را می خورند و در عرض ۳ روز حیوان تلف می شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر یک اکیپ ۶ نفره از دامپزشکان ماهر در حال مداوای گوزن ها هستند و امروز هم موفق به زنده گیری ۲ راس گوزن دیگر شدیم اما این کار نیازمند به گشت کامل جنگل وصرف زمان طولانی است.

مشاهده سرگذشت گوزن زرد ایرانی از انقراض کامل تا احیا معجزه آسا

0
0
  

1 دیدگاه

  1. باورتون میشه این مگس از سمی ترین مار دنیا خطرناکتره؟
    متاسفانه برای انسان هم خطرناکه
    همه تلاش ما اینه که سریع این منطقه پاک بشه از حیوانات تحت حفاظت و بعد با هواپیما به طور گسترده
    سمپاشی بشه

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>