فرصت تکرار نشدنی برای تکثیر یوزپلنگ آسیایی با بی تدبیری از دست می رود

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: آذرماه سال ۱۳۹۱ خبر راه اندازی قریب الوقوع مرکز تکثیر و حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از طریق این پایگاه خبری منتشر گردید.

مرکزی که قرار بود با حضور آقای “شان مک کوین” ایرلندی (یکی از سرشناس ترین متخصصین جهان در زمینه تکثیر یوزپلنگ در شرایط اسارت که پیش از این نیز چندین بار از جمله در کشور امارات موفق به انجام این امر شده است) بعنوان مشاور فعالیت خود را آغاز کند.

مرکزی که با اهداف مهمی همچون تکثیر و پرورش یوزپلنگ آسیایی در شرایط نیمه اسارت، انجام طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی پیرامون این گونه ارزشمند و در معرض انقراض، تیمار، درمان و رهاسازی یوزپلنگ هایی که به دلایل گوناگون از جمله برخورد با خودروهای عبوری در جاده ها، تقابل با جوامع انسانی، شکار و زنده گیری و غیره آسیب دیده اند از یک سو و نگهداری دائمی از یوزپلنگ هایی که امکان رهاسازی مجدد آنها در زیستگاه طبیعی وجود ندارد از سوی دیگر راه اندازی شود.

اکنون با گذشت حدود یک سال و نیم از اعلام این خبر هنوز هیچ اقدامی حتی در حد حرف در این زمینه صورت نگرفته و همچنان دلبر (یوزپلنگ ماده) و کوشکی (یوزپلنگ نر) بصورت جداگانه و بدون هیچ برنامه ای در توران و میاندشت زندگی می کنند تا فرصتی استثنائی جهت تکثیر این گونه در معرض انقراض و حفظ ذخیره ژنتیکی یوزپلنگ آسیایی به آسانی از بین برود و هیچ کس برای اتلاف این سرمایه بزرگ و ارزشمند پاسخگو نباشد.

در حال حاضر  کوشکی حدود ۷ سال (از سال ۱۳۸۶)  و دلبر حدود ۳ سال (از سال ۱۳۹۰) است که بصورت جداگانه و در اسارت نگهداری می شوند.

مسلما برای حفظ نسل یک گونه در معرض انقراض، حفظ زیستگاه های طبیعی و حفاظت از باقیمانده جمعیت آن گونه در طبیعت از اولویت و اهمیت بالاتری نسبت به تکثیر گونه در اسارت برخوردار است اما حفظ تعدادی یوزپلنگ آسیایی در اسارت نه تنها منافات و تداخلی با اجرای برنامه های حفاظتی یوز در عرصه های طبیعی ندارد، با وجود روند فزاینده تخریب زیستگاه های طبیعی، شکار طعمه ها، افزایش مرگ و میر، کاهش زاد و ولد و روند کاهش جمعیت یوزپلنگ در کشور و مهمتر از همه با توجه به وجود یک جفت یوزپلنگ نر و ماده که امکان رها سازی آنها در طبیعت وجود ندارد، هم اکنون تکثیر در اسارت این گونه ارزشمند امری بسیار ضروری و فرصتی استثنائی به شمار می رود.

فرصتی تکرار نشدنی که معلوم نیست به دلیل کمبود بودجه و یا مقاومت مقامات استانی سمنان و خراسان شمالی برای انتقال یوز به دیگر استان ها و یا بی تدبیری مسئولان سازمان محیط زیست از بین می رود!

پیش از این مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در این باره گفته بود: مسئولیت تکثیر در اسارت به عهده پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی نیست، چراکه برنامه ریزی ها و بودجه ای که با کمک برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) به این پروژه در ایران اختصاص یافته صرفا جهت حفاظت از نسل یوزپلنگ در زیستگاه های طبیعی است و ما در مورد تکثیر در اسارت یوز صرفا نقش مشورتی به عهده خواهیم داشت.

به گفته هومن جوکار برنامه ریزی جامعی در زمینه تکثیر در اسارت یوز انجام شده و شان مک کوین ایرلندی هم طرح خود را در این زمینه ارائه کرده و باید دید سازمان محیط زیست چه زمانی در این زمینه اقدام خواهد کرد.

بنابراین با توجه به اظهارات مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، مسئولیت مستقیم دو یوزپلنگ نر و ماده ای که مدتهاست بصورت جداگانه نگهداری می شوند متوجه سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت محیط طبیعی این سازمان است.

مطمئنا چنانچه مدتی دیگر به همین شکل ادامه یابد دلبر و کوشکی با افزایش سن، توان زادآوری خود را از دست داده ، همچنین در مقابل انواع بیماری ها آسیب پذیر خواهند شد و احتمال مرگ یکی یا هردوی آنها دور از ذهن نیست.

قطعا با از بین رفتن هر یک از آنها یوز دیگر نیز تا پایان عمر در تنهایی به سر خواهد برد، مانند مارتیا یوزپلنگ ماده ای که از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۲ به تنهایی در پارک پردیسان تهران زندگی کرد و نهایتا به دلیل عدم وجود یوز نر، بدون زاد و ولد پس از ۹ سال از بین رفت.

بطور حتم با برنامه ریزی صحیح و انجام مطالعات دقیق، معرفی مجدد نسل های بعدی یوزپلنگ های پرورش یافته در اسارت به طبیعت نیز امکان پذیر خواهد بود و این روش می تواند به جلوگیری از نابودی کامل این گربه سان زیبا بیانجامد.

به راستی اگر دلبر یا کوشکی پیش از اجرای طرح تکثیر در اسارت به هر دلیلی از بین بروند، چه کسی پاسخگوی چنین خسارت بزرگی به این سرمایه ارزشمند ملی خواهد بود؟

آیا مدیران سازمان حفاظت محیط زیست لحظه ای به موضوع فکر کرده اند که اگر یوزپلنگ آسیایی در طبیعت ایران منقرض شود، مردم کشور و نسل های آینده به دلیل انقراض نسل یوزپلنگ در طبیعت ایران و هم به دلیل از دست دادن فرصت حفظ این ذخیره ژنتیکی ارزشمند (حداقل در شرایط نیمه اسارت) آنها را نخواهند بخشید.

+12
-1018
  

76 دیدگاه

  1. دوست می‌گوید:

    من حاضرم کمک کنم به عنوان نیروی انسانی

    پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 2

    • فاطمه می‌گوید:

      من همین الان رفتم پورتال محیط زیست و هم در قسمت انتقادات و پیشنهادات هم در قسمت ارتباط با سازمان این موضوع رو مطرح کردم.. بیاین همه همینکار بکنیم شاید به نتیجه ای برسیم!! یه گوشه بشینیم که فایده نداره! البته مطمئن نیستم نامه نوشتنم فایده داشته باشه ولی باز بهتر از هیچیه!

      پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 0

  2. امید می‌گوید:

    این آقای جوکار ۳ ساله که میگه طرح خوبی داریم و به زودی اقدام میکنیم. خوب زور که نیست توانایی رسوندن ۲ تا یوزپلنگ رو به هم ندارن.
    این موضوع برای خانم ابتکار اهمیتی نداره وگرنه تاحالا پیگیری کرده بود.
    واقعا این کار خیلی سخته که انجام نمیشه!

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 6

    • مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

      خدا میدونه این دوتا نازنین و پروژه مربوطشون تو کارتابل کدوم مدیر بی لیاقتی گیرکرده که دغدغش بیشتر مسائل شخصیه خودشه تا حفظ و تکثیر یه گونه با ارزش
      اینارو همون اول باید میفرستادن به کشوری که قدرشونو بدونه و اونجا مطمئنا تا حالا به هم رسونده بودنشون

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  3. مهدی حدادی می‌گوید:

    دیگه مطمئن شدم که کسی دلش برای این حیات وحش نمیسوزه
    این داستان شکار کل و بز غیر مجاز نیست که بخوان سر سری بگیرین

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 2

  4. محمد می‌گوید:

    بهترین راه برای تکثیر و احیای این گونه ارزشمند ، واگذاری کوشکی و دلبر به روسیه است.
    چون اون باصطلاح اجنبی ها قدر این موجودات عزیز رو بهتر از ما میدونن.

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 16

    • اهورا می‌گوید:

      روسیه بی جا کرده… روسیه چکارست؟؟؟؟
      مگه خودمان نمی تونیم در کشور خودمان این کارو بکنیم؟؟؟ تنها همت می خواد
      فعلآ که روسیه برای پلنگ های ایرانی دندان تیز کرده!!!
      تو خواب ببینند روسها که یوزپلنگ ها به آنجا بروند.

      داغ Thumb up 23 Thumb down 24

      • حمید می‌گوید:

        نمیتونیم دیگه داداش!! چرا قاطی میکنی؟؟ اگه میتونستیم که این دو تا الان چند تا توله داشتن!! فقط حرف میزنیم!!! فقط!!

        پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 5

      • شیر علی می‌گوید:

        درود به شرفت اهورا

        داغ Thumb up 10 Thumb down 14

      • محمد می‌گوید:

        حالا بی جا کرده یا بجا ، به هر حال ما نمیتونیم این کار رو بکنیم. اگه میتونستیم تا حالا کرده بودیم.
        اون از سرنوشت اون ببرهای بخت برگشته که از روسیه وارد کردیم ، اون هم از سرنوشت اون یوزهای خوشبخت که به روسیه دادیم.

        پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

      • امید می‌گوید:

        نه خیر خودمون نمیتونیم.اگر به خارج برن خیلی بهتر هست.در ضمن به نظر من هند بهتر از روسیه هست.روسیه برای پلنگ خوبه اما در مورد یوز هند بهتر هست.اگر میتونستن تا حالا انجام داده بودن چند سال گذشته همینجوری سنشون زیاد میشه و توی اسارت تلف میشن.توی ایران نمیشه کاری کرد

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

        • پارسا می‌گوید:

          خواستن توانستن اسـتــــــــــــــــــــــت.
          مگه ما ببخشید کجامون فلج یا میلنگه که نمی تونیم از پس دو تا یوزپلنگ بربیایم!
          بعدشم این روسا هنوز تازه دوتا پلنگ ازما گرفتن می خوان اسم پلنگ ایرانی رو به پلنگ قفقازی تغییر بدن.
          بعد اگه این شکلیه گنجیشکامونم بدیم اونا نگه دارن !!!!!!!!!
          گه این شکلی فکر کنیم به هیچ جا نمیرسیم

          موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  5. شکارچی از خطه کویر می‌گوید:

    سلام
    از دیده بان عزیز میخوام در باره این خبر هم پیگیری و در صورت امکان از وضعیت رقت انگیز این حیوانات گزارشی تهیه نمایند
    khabarfarsi.com/ext/9121485

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

    • زهره می‌گوید:

      ای کاش این شیرهای در اسارت که از بدو تولد هیچ خیر و خوشی از زندگی شان ندیدند به پارک های ملی آفریقا فروخته شوند تا هم مسوولین و کارشناسان آنجا بتوانند بتدریج آنها را با زندگی در آنجا آشنا کنند و هم از محل پولهای بدست آمده محیط زیست به وضعیت حیات وحش سر و سامانی بدهد. تمام باغ وحش های ایران باید تعطیل شود. چون حیوانات نه از تغذیه خوبی برخوردارند، نه شرایط بهداشتی مطلوبی دارند و نه از امکانات و تجهیزات درمانی پیشرفته ای برخوردارند و نه مکان نگهداری بزرگ و مناسبی برایشان فراهم شده است. سازمان محیط زیست اگر چه سرش خیلی شلوغ است ولی بایستی هر چه سریعتر مجوز تداوم فعالیت این باغ وحش ها را باطل کند.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

      • شیر علی می‌گوید:

        ای کاش تمام باغ وحش های دنیا تعطیل بشن.دیدن حیوانات پشت قفس خیلی درد آوره.باغ وحش ها و سیرکها حق آزادی و زیستن حیوانات در زیستگاهشان را از آنان سلب نموده اند و باعث شکل گرفتن باندهای زنده گیری و قاچاق حیوانات شده اند.سازمان جهانی حمایت از حیوانات باید تمام باغ وحش ها را تعطیل کند.آخه درآمد زایی به چه قیمتی؟

        پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  6. مسعود شکیبایی می‌گوید:

    به هر حال تکثیر در اسارت یوز لااقل میتونه در حفظ این گونه در شرایط نیمه اسارت مفید باشه
    انجام چنین کاری باعث رفت و آمد کارشناسان بین الملی خواهد شد که میتونن در حفظ زیستگاه های یوز موثر باشن
    البته زمانی خواهد رسید که حتی گونه های تکثیر شده در اسارت هم قابلیت رهاسازی در طبیعت رو داشته باشن تکثیر گونه ها در اسارت جهت رهاسازی در طبیعت نیاز به سرمایه خیلی زیادی داره اما میشه با همفکری با دنیا و تجربی سازی در ابعاد کوچک به اینکار جامه عمل پوشاند
    مسئولین به بهانه اهمیت حفاظت از زیستگاه های یوز به برنامه تکثیر اهمیتی نمیدن البته قطعا حفاظت از زیستگاه ها مهمتر از تکثیر هست اما تکثیر در اسارت مفید و آینده غیر قابل پیش بینی هست باید از مسئولین پرسید در حفاظت از زیستگاه های یوز چه فعالیت شاخص و مهمی انجام شده؟
    بهتره دلبر و کوشکی قبل از مرگ فرزندانی داشته باشن و حداقل قبل از مرگ بفهمن که تنها نیستن و همنوعی مثل خود دارند
    سالها قبل هندیها از رئیس جمهور وقت (خاتمی) قول دو قلاده یوز گرفتن که خوشبختانه یا متاسفانه اینکار انجام نشد البته من هم مخالف خروج یوز از کشور هستم اما شاید الان چند یوز در هند داشتیم هندیها به دنبال لقاح مصنوعی بودن و حتی یک یوز ماده هم براشون ارزشمند بود اما ما برای دلبر و کوشکی ارزشی قائل نیستیم
    و البته ارتباط داشتن با کشوری مثل هند که در حفظ شیر ببر و کرگدن خیلی خوب عمل کرده میتونست برای ایران مفید باشه باید خودخواهی رو کنار گذاشت

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  7. گنجشک ! می‌گوید:

    تکثیر یوزپلنگ کاری نشدنی است ! یکی از دلایل انقراض این گونه از حیات وحش هند هم همین نکته بوده است . چون قرن ها توله یوز ها رو از طبیعت گرفته و برای شکار پرورش می دادند . این زنده گیری توله ها باعث شد در هند فقط نسل یوز منقرض بشه !
    برخلاف بقیه گربه سانان ، در یوز پلنگ این ماده است که جفت را ” انتخاب ” می کند و با رها سازی دو یوز کنار یکدیگر نمی توان شاهد ازدیاد نسل بود . چون ممکنه ماده نر را نپسندد !
    بهتر است یک طرفه قضاوت نکنیم !!!

    داغ Thumb up 18 Thumb down 18

    • مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

      شما مطلبو کامل خوندین؟؟؟؟

      موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

    • دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

      این دو یوز هنوز در کنار یکدیگر قرار داده نشده اند که ببینند بقول شما ماده از نر خوشش میاید یا باید منتظر گزینه دیگری باشد شاید با نبودن گزینه دیگر به همین کوشکی رضایت داده بله را بگوید .

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

    • بهنام می‌گوید:

      داداش از قدیم گفتن علف باید به دهن بزی شیرین بیاد
      حالا این دو را کنار هم بزارن خوشش اومد که فبها نیومد هم که مهریه و شیر بها که نمیخواد از طریق لقاح مصنوعی صاحب اولاد میشن ما هم توله ها رو میبینیم و لذت میبریم
      اختلافی هم بین مسولین عزیز پیش نمیاد که کدوم یوزش رو بده
      از شما که ادعای کارشناسی دارید بعیده داداش

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  8. بهنام می‌گوید:

    سلام
    من دلیل اینکه این دو حیوان جدا نگهداری شدن را درک نمیکنم نیاز به متخصص و کارشناس و ده ها عنوان برای تکثیر نمیخواد
    در مملکتی که هر هفته پلنگ یا یوز داره زیر ماشین میره یا توسط محلی ها کشته میشن چرا این جفت دور از همن؟
    من متخصص نیستم اما طبیعت خودش راه تکثیر رو به هر دو داده درسته باید تحت نظر باشن ولی واقعا چند هکتار زمین محصور و فراهم نمودن وضعیت مشابه محیط زیست اما کوچکتر باعث نمیشد تا الان چندین توله خوشگل با چشمای ملوس به ما نگاه کنن حداقل ضریب اینکه یکی از این ها بمیرن و نشه کاری کرد که از اون حالت بدتره
    آخرش هم به همین نتیجه میرسن ولی خوب دیگه باید از این راه کلی هزینه برای خودشون بگیرن و چندین دکتر و متخصص و…هم برن ماموریت که احتمالا بین روسای این دو محل توافق نشده
    خداوند غریزه زادوولد را در هر موجودی قرار داده حتی در اسارت

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  9. یک زمین برای همه می‌گوید:

    اندک زمانی است که خوشحالیم مسئله محیط زیست بر سر زبان ها افتاده و به ظاهر از دغدغه های اصلی مسئولان به شمار می رود. اما متاسفانه به زعم مسئولان ما، مسئله محیط زیست تنها در مسائل مشهود مرتبط با انسان همچون؛ آلودگی هوای کلان شهرها ، مسئله ریزگردها ، خشکسالی و سایر مواردی که با زندگی روزمره انسان ها گره خورده است خلاصه می شود و به احتمال زیاد اکنون پرداختن به مسائلی همچون حفاظت از تنوع زیستی این سرزمین همچنان موضوعی لوکس و تجملاتی به نظر می رسد!!!!!!
    نمی دانم روزی می رسد که افراد جامعه ما و در صدر آنها مسئولان نسبت به اهمیت کالاها و خدمات بوم شناختی به درک و شناخت صحیح نائل شوند و برای حفاظت از آنها برنامه ریزی و اقدام نمایند؟؟؟
    به امید آن روز درآینده ای نزدیک

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  10. مهسا می‌گوید:

    دیده بان لطفا باز هم پیگیری کنید

    باید صندوقی ایجاد شود که کمک های داوطلبانه مردمی جمع آوری شود و به ترتیب الویت به این گونه امور رسیدگی شود

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  11. امیرعلی ( اون یکی ) می‌گوید:

    میان ماه من تا ماه گردان ، تفاوت از زمین تا آسمان است
    حرف کجا ؟ عمل کجا ؟؟؟!!!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  12. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    آنچه از شواهد برمیاید لجبازی روسای سازمان محیط زیست دو منطقه مانع از اجرای این طرح میشود زیرا هریک توقع دارد آن دیگری یوز خود را برایش بفرستد
    جای ناراحتی دارد آخر حداقل میتوانند این دو را در کنار هم قرار دهند حالا یا توله میاورند یا نه اما حداقل تنها نیستند
    در شگفتم برخی اتفاقات را نمیتوان هضم کرد چطور تصمیمی ساده اینهمه سال بتعویق میافتد و هیچ مقامی نیز پاسخگو نیست !!
    هر کسی در پی کار خودش است و این سرمایه های ارزشمند را کسی ارزش قایل نیست اگر غیر از این بود اینهمه افراد ناباب با تفنگ تعطیلات را در طبیعت نمیگذراندند و تیر شلیک نمیکردند
    امیدوار بودیم در فصل بهار با زایش حیوانات جبران کشته های حیوانات در سال گذشته شود و مرهمی بر تعداد از دست رفته آنها شود اما میبینیم که حالا مادرانشان را میکشند و بچه هایشان را بخانه میبرند تا با آنها بازی کنند!
    چرا مسئولین در قبال چنین جنایاتی سکوت میکنند ؟
    خانم ابتکار هم بعنوان نماینده دولت بنماد سرکار گذاری دوستداران حیوانات تبدیل شده و تاکنون هیچ تصمیم قاطعی از ایشان ندیده ایم
    باید فاتحه برای حیوانات این کشور خواند چون تصمیم بر نابودی اآنها از قبل گرفته شده

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

    • bavand می‌گوید:

      نمیدونم این گفته شما موثق است یا نه ولی بسیار با شرایط موجود همخوانی دارد و احتمالا درست است.
      اصولا ما خیلی دنبال این هستیم که از هر نمد کلاهی برا خودمون بسازیم. دیگی که برای من نمیجوشه…….

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  13. کارمند محیط زیست می‌گوید:

    برای این سازمان نیروهایش هم ارزش ندارد تا چه برسد به یوز
    و به عنوان یک کارمند سازمان اعلام کنم تبلیغات گروه جدید سازمان هم یک شوی است و بس و قرارادهای میلیارد ریالی در سازمان برای بازنشته ها و دوروبری ها را خدا میداند و….سایر مطالب

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  14. سولماز می‌گوید:

    بابا دو تا حیوونو کنار هم گذاشتن کاری داره ؟
    این از تنبلی و بی اهمیت بودن موضوع برای مسئولین است
    حالا اگه روسیه هند یا هر جای دیگه بود ۲۰ تا بچه داشتن

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  15. محمد ابراهیمی می‌گوید:

    ناراحت کننده و تامل برانگیزه!
    شاید رسانه ای شدن موضوع بتونه کمکی به موضوع بکنه
    تان تا جایی که میتونید این مطلب رو منتشر کنید

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  16. reza می‌گوید:

    اگر صنعت توریسم حیات وحش قوی داشتیم و مردم منطفه ارزش اونارو می دونست خودشون به سازمان های زیربط فشار می آوردن تا این دوتا بهم برسن و حتی نسل بقیه رو حفظ می کردن

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  17. مجید ایزدی می‌گوید:

    انسانهای دارای خرد همیشه میتوانند تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند این موضوع به سادگی قابل حل میباشد کافیست طرح مورد نظر را در جوامع زیست محیطی خارجی مطرح کنید از یکی از کمپانیهای مستند سازی همچون نشنالجوگرافی یا انیمال پلنت و… بخواهید از روند کار طی چند سال گزارش تهیه کند این کار علاوه بر آنکه ایران را به عنوان یک کشورمترقی به جهان معرفی میکند نتنها هزینه های طرح را پوشش میدهد با فروش فیلمها به کانالهای تلوزیونی سود هم میتوان برد تا طرحهای اینچنینی را دنبال کرد.منتها چیزی که در ایران کم پیدا میشود مدیران دلسوز و با جربزه است که این موارد را پیگیری نمایند.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  18. جمشید آقا نوه سی از خوی_آذر بایجانغر بی می‌گوید:

    من روزی نیست که پایگاه دیده بان حیات وحش را رصد نکنم. از ابتدای امسال این نخستین خبر در مورد یوز است.
    البته اگر برنامه های هدفمند بدور از جنجالهای رسانه ای و تبلیغات از نوع جهان سومی در جریان نباشد میتوان به اقدامات سازمان محیط زیست که در کشور دوست و همسایه ترکیه یا در آلمان و ایالات متحده در اندازه وزارت تعریف شده ولی در ایران امروز جدال اصلی بر سر ادغام یا استقلال آن آنهم در قرن ۲۱ مطرح هست صحبت از ارزیابی های محیط زیستی ، تنوع زیستی ، احیای شیر دزفولی ، ببر هیرکانی ، خرس سیاه تنبل ، پلنگ قفقاز ، یوز ایرانی بحث محافل روشنفکریست ولاغیر.!!
    ایکاش بجای تهیه فیلمهای نازل در مورد حیات وحش ایران نظیر آنچه که در شبکه های ۲و۴ تلویزیون در ایام تعطیلات عید پخش شد و مایه شرم و خجالت مخاطبان را فراهم ساخت، فقط و فقط به تهیه تیزر (نمیدانم معادل فارسی آن چیست!) های آموزشی در خصوص سنجه های گسترده در عرصه محیط زیست کشور، همت گمارده میشد و بس. که در جبین این پایوران نور رستگاری نمیبینم!
    اگر این یوز ماده و نر در اختیار کشوری در اندازه های رومانی یا کشور اخیرا دوست پرتغال بود ، حتما برنامه تکثیر با موفقیت انجام میشد ، چه برسد به روسیه یا ایالات متحده یا کشوری در اندازه یک قاره با حیات وحش فوق العاده غنی و احترام برانگیز مثل هندوستان.
    من برای آنانکه بجای استفاده از فرصتها و تنها جهت ادای دین فقط و فقط بخاطر آنکه زمانی ولو اندک جهت دیدن زیبائیهای بیشمار زمین به آنها داده ولی بخاطر خودخواهی ونه دگرخواهی از کف میرود اشک حسرت میریزم
    دور نیست که در سایه بی تدبیری و بی کفایتی سه گانه شیر دشت ارژن و ببرمیانکاله با یوز میاندشت تکمیل شود و در آستانه فستیوال کن فرانسه، فیلم فرصت سوزی از نوع دیدگاه جهان سومی ایرانی ، جایزه نخل طلا را به ویترین افتخارات سینمای ایران اضافه کند.
    آفرین بردست اندرکاران سازمان تابعه محیط زیست در سمنان و خراسان چند سال قبل خودمان . آفرین به آقایان جورابچیان، کهرم، جوکار، ضیائی و خانم دکتر آسیب شناس!!
    پیشنهاد تاسیس یک صندوق کمکهای مردمی دارم تا مگر مثل همیشه مردم راستین این دیار آستین همت بالا بزنند.
    من آماده ام ،شما چطور ؟!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  19. شاهباز می‌گوید:

    دوستان اگه یک سری به سازمان بزنید خواهید دید که اکثر کارمنداش صبح تا ظهر فقط مشغول خوندن روزنامه یا اینترنت هستن ، یا چای و صبحانه می خورن و تنها کاری که خوب بلد هستن انجام بدن؛ کلاس گذاشتن واسه غیر سازمانیها و از بالا به اونها نگاه کردن هست.
    هر دوتا حیوان در شرایط نیمه اسارت زندگی میکنن حالا چه فرقی میکنه که کدوم بره پیش یکی دیگه؟
    آخه یکی نیس بگه مگه یک دستور دادن واسه انتقال چقدر کار داره؟
    بابا بی خیالی تنبلی و بی تعصبی تو شغل هم اندازه ای داره

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  20. siavash می‌گوید:

    دوستان محترم در پشت میز همه کاری میکنند و همه حرفی برای نشان دادن حس مسئولیت خود میزنند اما………..
    اما در عمل ………هیچ حرفی و حرکتی از این مسئولان محترم دیده نمی شود
    واقعا” کسی هست که فکر کند از کنار این موضوع مهم میشود با بی توجهی رد شد؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  21. barbod می‌گوید:

    لطفا این خبر را تا رسیدن به نتیجه رها نکنید! و هر هفته یک تیتر برید!
    تو ایران فقط از ترس کاری صورت میگیره! شاید بخاطر حفظ میزشون کاری کنن
    از این همه سستی بی تفاوتی بی لیاقتی … خسته شدیم….

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  22. کوشان مهران می‌گوید:

    از سال ۱۹۹۶ برنامه ای شروع شد تا در سال گذشته ۴ قلاده یوزپلنگ(دو قلاده نر و دو قلاده ماده) زنده گیری شده از طبیعت به پارک ملی زبرای کوهی در آفریقای جنوبی معرفی شوند.

    به دلیل فشار شکار حرفه ای و توسعه کشاورزی و دامداری بسیاری از گونه های سرزمینی که اکنون آفریقای جنوبی می خوانیم تا اوایل قرن بیستم از میان رفته و به همین دلیل با شروع قرن بیستم زیستگاه هایی برای حفاظت گونه های در شرف نابودی همچون زبرای کوهی ایجاد شدند ولی با وجود پاسداشت زیستگاه و نسل زبرای کوهی گونه هایی چون شیر، بوفالوی کیپ، کرگدن سیاه و یوزپلنگ از میان رفته بودند که اکنون پس از سال ها پژوهش در حال معری این گونه ها مانند یوزپلنگ می باشند:

    sanparks.org/parks/mountain_zebra/news.php

    برای مثال در ایالت آزاد(Free State) آفریقای جنوبی پس از غیبتی صد ساله مجدد یوزپلنگانی از طبیعت وحش دیگر ایالت ها زنده گیری و به زیستگاه Amakhala انتقال یافتند.

    در پارک ملی نایروبی نیز که در حاشیه شهر نایروبی قرار دارد به دلیل کنترل آتش سوزی و ممانعت از چرای بی رویه دام و ایجاد امنیت و افزایش طعمه، بدون دخالت انسان نه تنها یوزپلنگ بازگشت بلکه موفق به زادآوری گردید.

    فرصتی برای تعارف برجای نمانده است. تجربه نگهداری چند ساله ماریتا در پردیسان در حالی که زیرساخت پرورش یوزپلنگ در اسارت واقع در بمو بلاتکلیف مانده بود عدم وجود اراده برای اینگونه برنامه ها را نشان داد.

    پس از پایان جنگ جهانی اول و نابودی بیزون اروپایی در طبیعت در نیمه دوم دهه ۱۹۲۰ و هنگامی که هنوز زخم های جنگ التیام نیافته بودآلمان، بریتانیا ، سوئد و لهستان توافق نمودند که ۵۰ سر بیزون موجود در باغ وحش های خود را برای پرورش در یک سایت بزرگ به لهستان برخواسته از خاکستر جنگ اول انتقال دهند.

    بجای موج سواری بر احساسات و علاقه مندی بی شائبه افراد را نردبان ترقی قرار دادن بهترین گزینه در شرایط کنونی انتقال این یوزپلنگ ها به هند می باشد. در غرب هند (بویژه راجستان و بیابان تار در حدود هشتاد هزار چینکارا و بی شمار بلک باک وجود داشته که از دیرباز شکار مطلوب یوزپلنگان هندی بوده و در راجستان به دلیل باورهای مذهبی مردم دامدار و کشاورز نسبت به دیگر نواحی هند تقابل چندانی میان انسان و حیات وحش وجود ندارد.

    آیا اشخاصی که در این یک دهه به مدد پروژه های نقدی یوزپلنگ به پست و جاه و مقام و منابع مادی دست یافته اند در صورت نابودی این جانور پاسخگو خواهند بود؟
    آیا مرجع قانونی برای پاسخگویی به چگونگی هزینه کرد بودجه ها و عدم موفقیت در پاسداشت این گونه در طبیعت وجود دارد؟

    اگر شرایط خوبی داشتیم شاید معرفی مجدد یوزپلنگ به زیستگاهی آهو خیز همچون موته با جمعیت نسبتا مناسب قوچ و میش ایده آل باشد ولی با در نظر گرفتن آمار محیط بانان، تعارض معدنکاوی با حفاظت پایدار و وجود گوشت فروشان حرفه ای محلی با حاشیه ای امن سوگمندانه این امر شدنی نمی باشد.

    جزیره سیربانی یاس امارات محصور در خلیج فارس و آکنده از شکارهایی همچون آهوی گواتر دار شنی می باشد ولی در ایران همچون زیستگاه جزیره ای مطلوبی برای معرفی یوزپلنگ جهت تکثیر وجود ندارد.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 13

    • امیر امینی می‌گوید:

      شما هندی هستید؟

      داغ Thumb up 13 Thumb down 14

      • کوشان مهران می‌گوید:

        اقوام ساکن شمال هند و ایرانیان ریشه آریایی دارند و در جنوب هند و سریلانکا اقوام دراویدی ساکن می باشند. البته نژاد و رنگ پوست ملاک سلامت عقل و سلاست بیان نمی باشد.

        روزی شخصی به خواجه نصیر الدین طوسی جسورانه گفت: ای کلب بن کلب. ( ای سگ پسر سگ )!

        خواجه نصیرالدین در پاسخ گفت:

        “سخن تو درست نیست؛ زیرا سگ روی چهار دست و پا راه می رود و واق واق می کند و ناخن های دراز دارد؛ ولی من راست قامت هستم و ناخن هایم عریض و مسطح است و حرف می زنم و خنده می کنم و این ویژگی ها غیر از آن خصوصیاتی است که در سگ هست.

        او هر چه گفت، خواجه نصیر الدین این گونه با کمال متانت پاسخ داد و در میان گفتارش، یک کلمه سخن زشت نگفت.

        پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 13

        • امیر امینی می‌گوید:

          ما را زغیب دادی خبر ای باخبر.هندی ها هم ریشه آریایی دارند!؟!!!!عجب !!!!
          این که گفتی اظهر من الشمسه که.اینجا مگر سخن از عقل و رنگ پوست بود؟!تمرین کپی ،پیست میکنید؟!! لااقل حکایتی را که می آورید خود بخوانید و از آن بیاموزید که به مطلب بپردازید و به حاشیه نروید.
          خدایش بیامرزد خواجه را که پاسخ مرتبط داد.
          پرسشی کردم از شما ،پاسخی داشت اقل از پرسش بلی یا خیر .هشت سطر نوشتید همه چیز گفتید ،الا جواب سووال .
          یوز را به هندی ها واگذار کنیم؟!!!!!جنگل های شمال هم وضع وخیمی دارند ،در این باب چه تجویزی دارید؟بدهیم به روسیه خیر است؟ما را فرجی می شود؟ دریاچه ارومیه را هم حافظ نبودیم ،بدهیم به ترک ها چطور است؟چند سالیست که در موضوع استخراج نفت و گاز عقب مانده ایم خاصه از قطر .لایق نمی بینید ما را ، واگذار کنیم به شیخ دوحه.
          عجب گرفتاری شده این ملت و این مملکت از دست بعض ما.
          شما لابد هندی هستید که کار سهل (ابرام واصرار بر سر موضوع تکثیر یوز در داخل کشور توسط سازمان محیط زیست) را فروگذارده و خواستار هبه یوز (نماد حیات وحش ایران) به کشور مطبوعتان هندوستان هستید. هرگز این آرزویتان را محقق نخواهید دید.

          داغ Thumb up 11 Thumb down 9

          • کوشان مهران می‌گوید:

            kooshan می‌گوید:

            عده ای هستند که از تنش و تقابل در مناسبات بین کشورمان و جامعه جهانی سودهای سرشاری می برند و از هر موضوعی که باعث گسترش روابط با دیگر کشورها و به تبع آن رفت و آمدهای بین المللی بین ما و ممالک دیگر شود هراس دارند چون از طرفی نگران آشکار شدن این امتیازات خاص شان و از دست دادن این موقعیت و از سوی دیگر رو شدن چهره واقعی خود در میان مردم و بازخواست احتمالی اعمال سودجویانه شان هستند چون همیشه صورت واقعی خود را پشت سخنان ظاهر الصلاح مخفی کرده اند و حالا نگران افتادن بپرده ها هستند …

            جناب امیر امینی

            جناب Kooshan پاسخی درخور پرسش شما داده اند.

            داغ Thumb up 6 Thumb down 7

          • رضا شکاری می‌گوید:

            جناب امینی بگمانم از دانش خوبی برخوردار باشید. ماتشنه راهکار احتمالی و حسن نظر شما هستیم.بجای به حاشیه پرداختن.
            علم را محور قرار داده و از تجربیات گذشته بهره ببریم.

            پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 4

          • ربابی می‌گوید:

            آقای امینی بدخواهان این خاک پاک آریایی را به خودشان واگذارید تا با هم بجنگند
            شما همین که یکی مثل من را از چاه عمیق شکار در آوردید ممنونم قبلها از شما تشکر کرده بودم بعد از خواندن حرف هاتان دیگر شکار بز و خرس نرفتم و الان خیلی خوشحالم انشاالا یوز ها را در همین ایران خودمان زیاد میکنیم تا به عربها و هندی ها و وکیلهاشان ثابت کنیم ما هم لیاقت داریم.

            پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 6

        • امیر امینی می‌گوید:

          @مهران کوشان:نظرات ایشان متین هستند و مورد تایید اینجانب ،ودر باب موضوع دیگری آورده اند و با بحث ما مرتبط نیست.
          شما بیانات ایشان را مصادره به مطلوب خویش نفرمایید.

          داغ Thumb up 4 Thumb down 5

          • رضا شکاری می‌گوید:

            جناب امینی آن کس که شکارکش است قطعا سرش بکار خودش گرم است و در جهالت خود غوطه ور است. کاری به مطالعه و اینترنت و اینجا و این سایت ندارد
            بنده ای هم که در خدمت شما هستم خوب وضعیت بحرانی حیات وحش را درک نموده ام.و با تمام وجود نگهبان این عرصه ها هستم.
            پس بی جهت حاشیه نسازید و بحث علمی و منطقی را ادامه دهید.این حنا ها رنگی ندارد.نازنین.
            از جناب ربابی هم بجای بنده تشکر کنید! خدا را شکر که شکارچی خرس !!! توبه نمود!

            موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 3

          • امیر امینی می‌گوید:

            @رضا شکاری:شما را به سطح بالاتری از ادراک راهنمون خواهیم بود دوست من.مباحث را خرد خرد مطرح می کنم که سخن بیش از این به اطناب نرود و از حوصله خارج نشود .مطالب مطروحه در آتی را بخوانید و فرو نگذارید.
            ما را نور خرد ارزانی کند ،دادار ایران .

            موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  23. سولماز می‌گوید:

    دیده بان عزیز تورو خدا یه فکری برای شیر باغ وحش زابل بکنید حیوون خیلی درد می کشه گناه داره
    chn.ir/NSite/FullStory/?Id=110126

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • زهره می‌گوید:

      عفونت چشم در انسان با یک قطره ساده براحتی درمان می شود. حتی من شنیدم که همین قطره به عفونت چشم گربه ها هم جواب می دهد. سازمان محیط زیست یک استان چرا تا وقتی مطمئن از تامین امکانات اولیه و اساسی در امر درمان این حیوانات نگون بخت نشده برای تاسیس آنها مجوز صادر می کند؟ آخر خدا را خوش می آید؟ حداقل محیط زیست استانهای دیگر به صورت امانت این تفنگ را در اختیار دامپزشکان باغ وحش قرار دهند تا خدای نکرده این حیوان کور نشود چون عفونت چشم سریع به چشم دیگر هم سرایت می کند. وجدان کجاست؟!

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  24. امیر 3 می‌گوید:

    اصلا احتیاجی نیست که دلبر و کوشکی همدیگر رو ببینند به راحتی میتوان بصورت مصنوعی عمل لقاح را انجام داد، در حال حاضر در بیشتر گاوداری ها به همین صورت عمل لقاح صورت میگیره….پس هیچگونه دردسر از لحاظ انتقال و انتخاب جفت هم وجود نداره، یک دامپزشک میتواند این کار را انجام دهد

    داغ Thumb up 6 Thumb down 4

  25. RAPSON می‌گوید:

    سلام امیر ۳ جان اون گاوه اینها یوز شما گاو رو با یوز اشتباه گرفتی چنین چیزی در مورد حیوانات وحشی نمیشه چون اجازه این کار رو نمیدند و در بیهوشی هم نمیشود گلم

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  26. kooshan می‌گوید:

    عده ای هستند که از تنش و تقابل در مناسبات بین کشورمان و جامعه جهانی سودهای سرشاری می برند و از هر موضوعی که باعث گسترش روابط با دیگر کشورها و به تبع آن رفت و آمدهای بین المللی بین ما و ممالک دیگر شود هراس دارند چون از طرفی نگران آشکار شدن این امتیازات خاص شان و از دست دادن این موقعیت و از سوی دیگر رو شدن چهره واقعی خود در میان مردم و بازخواست احتمالی اعمال سودجویانه شان هستند چون همیشه صورت واقعی خود را پشت سخنان ظاهر الصلاح مخفی کرده اند و حالا نگران افتادن بپرده ها هستند ردپای اینها هر جا که امکان سوداگری موجود باشد دیده میشود از دلالی معاملات نفتی تا واسطه کری در صنعت و تجارت گرفته تا قاچاق کالا و ارز و دارو و چوب و حیوانات کمیاب و پرندگان شکاری و غیره برای اینان نه جان انسانها و نه سلامتی کودکان بیمار نیازمند دارو و نه محیط زیست و نه هر چیزی که یک انسان عادی و با وجدان خواهان آن است اهمیتی ندارد برایشان فقط ارقام حسابهای بانکی مهم است بنظرم این افراد عامل بسیاری از نابسامانیهای فعلی در کشور از جمله در زمینه طبیعت و حیات وحش هستند و با نفوذ خود باعث اقدامات دلخواه شان شده و جلوی انجام اموری که در آن نفعی ندارند و یا بضررشان است را می گیرند بر مسئولین محترم کشور است که آنها را رسوا و دستهای آلوده و سوداگرشان را از سر مردم و کشورمان کوتاه کنند

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

    • کوشان مهران می‌گوید:

      جانا سخن از نهان ما می گویی

      جناب کوشان

      نبردهای استالینگرادی … خان و مهندس … و یوزبازان که گهگاه همچون توپ کروپ نهیبش تن دوستداران یوزپلنگ را می لرزاند، در واقع گونه ای جنگ زرگری است وگرنه بر سر تقسیم غنایم مونوپول وار و برادرانه، در حین خنده و گشاده رویی، با یکدگر برخورد می نمایند.

      به دلیل این نازک بینی و تیز هوشی شما که دست کمی از همای پر فر و جاه ندارد این نوشتار را که شرحی است بر گوشتخواران سوریه پیشکش شما و دیگر افرادی می نمایم که فریفته نقش بر کشیده بر دیوار نمی شوند:

      google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=35&cad=rja&uact=8&ved=0CEIQFjAEOB4&url=http%3A%2F%2Fwww.pensoft.net%2Finc%2Fjournals%2Fdownload.php%3FfileTable%3DJ_GALLEYS%26fileId%3D106&ei=qOxoU9-FFoSDO5LEgNAL&usg=AFQjCNFsHOqteuZ5mybJoBNDdyaeVhNB7w&bvm=bv.66111022,d.ZWU

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  27. hamid می‌گوید:

    من یه کارمندم حاضرم یکماه حقوقم را به نوبه خودم اهدا کنم برای زاداوری این دو یوز زیبا
    اهورا دوست عزیز راست میگه روس ها بس نیست که تمام دریای خزر رو باهمین موش مرده بازی هاشون ازمون ربودن دیگه بسه
    مسولین ما کی میخوان از این خواب غفلت بیدار شن ….

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  28. حنیف رضا گلزار می‌گوید:

    جمعیت دیدبان طبیعت شاهرود بارها در این مورد مطالبی رو منتشر کرده ولی هیچ نتیجه ای حاصل نشد. عنوان زیر رو گوگل کنید بد نیست ” دیدار با دلبر حیات وحش ایران”

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  29. شاه فرج می‌گوید:

    بنده خدا خانم ابتکار چه کار به این موضاعات کوچک . سخنرانی و زدن حرفهای سیاسی بیشتر برای ایشان خوشاینده. این سازمان را باید به یک شیرمرد سپرد

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  30. زهره می‌گوید:

    مدتهاست که نظرات مختلفی از جانب کاربران محترم سایت دیده بان در مورد فرستادن پلنگ یا یوزپلنگ به منظور تکثیر نسل آنها مطرح می شود که همه آنها قابل تامل است. نظراتی که مخالف ارسال این حیوانات به روسیه می باشند از دو جنبه محق می باشند یکی این که ما باید متکی به خود باشیم و تا حد امکان خودمان توان علمی و عملی مان را محک بگذاریم و در واقع به دانش و توانایی های خودمان در این زمینه ایمان دارند. جنبه دوم قضیه هم برمی گردد به سوابق سوء تاریخی این کشور در مورد کشور و ملت مان که هرگز از حافظه قوی مان پاک نمی شود. حتی خود بنده معتقدم سیاست های روسیه در قبال رخدادهای جهان امروز نیز قابل قبول نیست و وقایع اوکراین خود شاهد این مدعاست چرا که روسیه می تواند به گونه ای عمل کند که جهان غرب را در رویکرد به یک جنگ خدای ناکرده تمام عیار تحریک نکند. اما از این حرفها که بگذریم مساله ای که اینجا مطرح است حفظ این گونه های با ارزش است. دوستان گرامی همه ما از تماشای مستندهای حیات وحش لذت می بریم و به عنوان مثال زندگی اجتماعی شیرهای آفریقایی برایمان بسیار جذاب است. و از دیدن ببرهای بنگال لذت می بریم بخصوص که خودمان هم زمانی صاحب این دو حیوان پرجاذبه و شکوهمند بوده ایم. به همین دلیل تصور انقراض خدای ناکرده پلنگ و یوزپلنگ برایمان کابوسی وحشتناک است. از طرفی با توجه به کشته شدن تعداد زیادی از این حیوانات طی چند سال اخیر در حوادث مختلف و بدون شک اطمینان از مرگ تعداد زیادی از آنان توسط همین حوادث ( کشته شدن توسط مردم از طریق اسلحه بخاطر تجارت پوست و یا مسموم شدن توسط عشایر و روستائیان به دلیل حمله به دامهایشان و … – سوانح رانندگی – و حوادث طبیعی و کمبود طعمه و …) و همین طور خبر همین صفحه دیده بان در مورد یوزپلنگ ناخودآگاه ذهن بسیاری از ما را به سمت و سوی کشوری سوق می دهد که بدون شک از پیشتازان عرصه احیای نسل گونه های در حال انقراض اند و روسیه فعلی براستی چنین شرایطی را دارد. چرا؟! چون ولادیمیرپوتین عاشق حیوانات است و از بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی نگهداری می کند و اصولا در عرصه احیای نسل گونه های مختلف حیوانی بسیار فعال و علاقه مند است. ایشان بارها در حال مداوای و بازی با حیوانات دیده شده اند. .
    magiran.com/npview.asp?ID=2578792‏
    vazeh.com/n-4945516_پوتین-با-لک-لک‌ها-پرواز-کرد-تصاویر‏

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

    • کوشان مهران می‌گوید:

      سرکار بانو زهره

      سپاس از واقع گرایی شما

      البته هند نامزد اصلی برنامه معرفی مجدد یوزپلنگ آسیایی، بویژه در راجستان، می باشد. در روسیه کهن کنیازها(شاهزادگان) و بویارین ها(نجیب زادگان) روسی با یوزپلنگ های آموخته به شکار آنتیلوپ سایگا در استپ های جنوبی روسیه رفته و شاهزادگان و اشراف ارمنی و گرجی قرون وسطی همچون شروانشاهان و امرا و خوانین ایران زمین با یوزپلنگ به نخجیر آهوان تیزپا می پرداختند. کشور ترکمنستان در میان جمهوری های سابق شوروی خواستار اجرای برنامه معرفی مجدد یوزپلنگ آسیایی شده و به دلیل دشواری های موجود گزینه آفریقایی را نیز بررسی نموده بودند.

      البته گه گداری گزارش های مشکوکی از مشاهده یوزپلنگ در جنوب ترکمنستان همچون بادخیز، زیستگاه گورخر کولان، آهوی ایرانی، قوچ اوریال ماورای خزر و جنوب قزاقستان ( زیستگاه آنتیلوپ سایگا، آهوی گواتر دار و به تزگی جمعیتی از گورخران کولان معرفی مجدد شده) بگوش می رسد که تنها باید با مشاهده مستقیم و تصویر برداری به بقای نسل یوزپلنگ در آسیای مرکزی اطمینان حاصل نمود.

      در بلوچستان پاکستان و شاید غرب افغانستان هم احتمال، هرچند ضعیف، وجود یوزپلنگ وجود دارد.

      درحال حاضر تنها در کالمیکیای روسیه، استپی وسیع در شمال قفقاز و شمال غربی دریای خزر سایگا وجود دارد و شواهد تاریخی و دیرین شناسی وجود یوزپلنگ در آن یافت نشده است.

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

      • زهره می‌گوید:

        ممنون از اطلاعات ارسالی تان. متاسفانه اطلاعات بنده از کم و کیف این مسائل بسیار ناچیز است ولی به قول ویلیام جیمز حقیقت چیزی است که در عمل مفید افتد و ما باید بپذیریم که تا رسیدن به آمال آرزوهایمان کیلومترها فاصله داریم.
        کشوری که تا همین یکسال پیش رکورد شکن کشتار سگهای بی گناه بوده و آن هم وضعیت باغ وحش هایش هست که می بینیم و کشوری که از شمال و جنوب و از شرق و غرب، حیات وحشش در تاخت و تاز موجودات انسان نماست و قانون هم انقدر ضعیف در برابر آنها عمل می کند خود آینه تمام عیار است که قادر به احیای این گونه ارزشمند آنگونه که باید و شاید نیست
        احداث جاده در جنگل گلستان بزرگترین سند بی مهری ما ایرانیان نسبت به حیات وحش با ارزش این مرز و بوم است

        پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • کوشان مهران می‌گوید:

      سرکار بانو زهره

      دو نوشتار نخست در ارتباط با وضعیت یوزپلنگ در آسیای مرکزی(و بویژه ترکمنستان) بوده و نوشتار سوم در ارتباط با بررسی های صورت گرفته درباره معرفی مجدد یوزپلنگ(آسیایی و یا آفریقایی) به هند می باشد:

      google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCoQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.catsg.org%2Fcheetah%2F05_library%2F5_3_publications%2FB%2FBreitenmoser_2002_Feasibility_Study_on_Cheetah_Re-Introduction_in_Turkmenistan_CatNews_36.pdf&ei=axBpU8mLGubZ0QXx4oHADQ&usg=AFQjCNHh_4h3wbVzjiOMHdOU55_umy8Fww&bvm=bv.66111022,d.d2k

      و
      google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CC8QFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.catsg.org%2Fcheetah%2F05_library%2F5_3_publications%2FM%2FMallon_2007_History_of_cheetahs_in_Central_Asia.pdf&ei=axBpU8mLGubZ0QXx4oHADQ&usg=AFQjCNEW5N2gN1lg9CvKc6J0QTK4R2SwPQ&bvm=bv.66111022,d.d2k

      و
      google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0CEQQFjAE&url=http%3A%2F%2Fmoef.nic.in%2Fdownloads%2Fpublic-information%2FReintroducing%2520the%2520Cheetah%2520in%2520India.pdf&ei=axBpU8mLGubZ0QXx4oHADQ&usg=AFQjCNEpSB1yo749BVlS7_6QlUckm60pmA&bvm=bv.66111022,d.d2k

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • رضا شکاری می‌گوید:

      سرکار بانو زهره
      من نمیدانم چرا ما ایرانی ها عاشق تفسیرهای دور و دراز تاریخی هستیم.چرا مسئله ای مثل احیای یوز را سیاسی می کنیم.انتقال چند قلاده به کشوردیگر چه اشکالی دارد؟ ما تلاش خود را بر روی الباقی مانده ها ادامه می دهیم.واگر توانستیم که فبها و اگر نشد که پشتوانه ای داریم.
      فراموش نکنیم طحههایی مثل احیای گوزن زرد دشت ناز ساری اگر نبودند ما اکنون این گونه را هم از دست داده بودیم.
      بنظر من هیچ اشکالی ندارد برای انتقال و احیای گونه ای در کشورهای مجاور سرمایه گذاری کنیم.
      و هیچ کسر شانی برایمان ندارد.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

      • زهره می‌گوید:

        جناب شکاری جی پی واسوانی عارف هندی می گوید: اگر در فردی ۹ بدی دیدید و ۱ خوبی فقط بدیهایش را نبینید و آن خوبی را هم ببینید. آیا شما قبول دارید که ما ایرانیان اگر فردی متصف به ۹ صفت خوب باشد و یک صفت بد تمام خوبیهایش را فراموش نموده و فقط بدیش را رصد و یادآوری می کنیم؟
        اینجا هم روسیه حداقل یک خوبی داشته و دارد و آن اهمیت و ارزش قائل شدن حیوانات و بقای نسل آنهاست که می توانیم از آنان در این عرصه کمک بگیریم.

        پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  31. بابک می‌گوید:

    شاید خبر نداشته باشیدکه سازمان جهانی محیط زیست برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی۱۲۰هزاردلار بودجه به دولت ایران داده.واقعا با این پول نمیشه یوزپلنگ هامونو نجات بدیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  32. رضا می‌گوید:

    وقتی ماریتا تو اسارت مرد…خانوم ابتکار فرمودن: اتفاقی نیوفتاده…فقط یه یوز مرده!!!!!
    اینا با این مدیریتشون و دلسوزیشون برای وطن و هر آنچه در اوست و….. دست به چیزی نزنن بهتر حفظ میشه تا اینکه مثلا حفاظت کنن

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  33. رضا شکاری می‌گوید:

    تشکر از جناب کوشان مهران که خالصانه و بادید نقادانه و واقع بینانه به قضیه می نگرند. همه امیدواریم به بقای یوز.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  34. وحید.ب می‌گوید:

    از ده نفر از مسوولین رده بالا و مدیر کل ادارات در سازمان محیط زیست بخواهید یک انشا بنویسند با این موضوع:
    شما با دو قلاده یوز -یک نر ویک ماده- چه میکنید؟

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  35. نرگس روحانی می‌گوید:

    چرا دفتر یوز از تجربیات دکتر تقی پور که دامپزشک حیات وحشه استفاده نمی کنه؟ چرا وقتی از جفت گیری یوز ها چیزی نمی داند از دامپزشکان خارجی کمک نمی گیرد خود جوکار بسیار علاقمند یوز است پس چرا؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  36. رامین نوری، برنامه چراغ، رادیو تهران می‌گوید:

    چندی پیش گروهی دوچرخه سوار از پیش کوشکی پیام خواستگاری آوردن برا دلبر.
    کوشکی در محوطه چند هکتاری زندگی میکنه و دلبر در یک فتس کوچک، کوشکی فضای زندگیش رو پشت قباله دلبر انداخته، این مهم در تکثیر یوز مفید است اما فراموش نکنیم که فرزندان کوشکی و دلبر قادر به زندگی در محیط طبیعی نخواهند بود، چون توله این دو باید فنون شکار و بقا را تا ۱۸ ماهگی از مادر بیاموزد و چون دلبر در سن چندماهگی از مادر جدا شده این فنون را بلد نیست و نمیتواند به توله اش بیاموزد.
    به هر حال این جفت گیری و تولید مثل از لحاظ ژنتیکی و وجود گونه زنده و موجود قابل اهمیت است نه از منظر تولید نسل و زندگی طبیعی.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  37. شاهین می‌گوید:

    من ماجرای کوشکی رو میدونستم ولی از دلبر چیزی نشنیده بودم. حالا که فهمیدم ی ماده یوز هم در توران هست شگفت زده ام که چرا تا حالا این کار انجام نشده. این که دیگه پول زیادی نمی خواد چیزی هم قرار نیست از جایی وارد بشه…؟!

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>