بر اثر چندین شب حملات پلنگ به روستای دردوی خواف ۲۴ راس دام اهلی تلف شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: بر اثر حملات متعدد یک پلنگ به دام های اهلی در روستای دردوی از توابع شهرستان خواف که طی چندین شب بصورت متوالی رخ داده است تاکنون ۲۴ راس دام اهلی تلف شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خواف در این باره گفت: در آخرین مورد از حملات پلنگ دو شب قبل بر اثر ورود پلنگ به یک محل نگهداری دام اهلی در روستای دردوی، تمامی گوسفندان موجود در محل تلف شده اند.

عباس طاهریان افزود: پس از دریافت گزارش حملات پلنگ، اکیپی از کارشناسان و محیط بانان این اداره به روستای مذکور اعزام شده و در جریان بررسی های صورت گرفته ردپا و نمایه های پلنگ را مشاهده نمودند.

…………………تصویر: تلف شدن تمامی گوسفندان یکی از اهالی روستای دردوی بر اثر حمله پلنگ

عباس طاهریان گفت: بر اساس شواهد و اظهارات بومیان این پلنگ دارای یک توله نیز هست و توله پلنگ توسط افراد محلی در حوالی روستا مشاهده شده است اما بومیان از آسیب رساندن به توله خودداری نموده اند.

هم اکنون گروهی از محیط بانان به منظور پیشگیری از تقابل پلنگ با روستائیان و جلوگیری از وارد آمدن خسارت مجدد به مردم و بروز آسیب احتمالی به پلنگ، بصورت شبانه روزی در محل مستقر شده اند.

….تصویر: استقرار نیروهای محیط زیست در منطقه و پایش حاشیه روستا با کمک بومیان برای دور کردن پلنگ

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خواف گفت: روز گذشته محیط بانان مستقر در منطقه در آستانه تاریک شدن هوا با راهنمایی یکی از بومیان پلنگ را مشاهده نموده اند.

این چندمین بار طی سال های اخیر است که پلنگ با حمله به دام های اهلی موجب وارد آمدن خسارات به اهالی این روستا می گردد.

عباس طاهریان اظهار داشت: علت این موضوع خشکسالی های مکرر یک دهه اخیر، گسترش فعالیت های صنعتی و معدنی در منطقه، تخریب زیستگاه های طبیعی و کاهش چشمگیر منابع غذایی گوشتخواران است.

با توجه به اینکه تنها راه معشیت و منبع درآمد مردم محلی در این منطقه دامداری است و خسارات سنگینی که در جریان حمله اخیر پلنگ به دام های اهلی وارد شده است، چاره اندیشی درخصوص جبران خسارت دامداران بسیار حائز اهمیت است تا از واکنش احتمالی بومیان برای ازبین بردن پلنگ جلوگیری شود.

…..تصویر: پایش عرصه های طبیعی نزدیک به روستا به منظور دور کردن و هدایت پلنگ به سمت ارتفاعات

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خواف گفت: این اداره نیز حسب وظیفه سازمانی، تمامی مستندات مرتبط با اعلام خسارت افراد زیاندیده ازجمله گزارش کارشناسی، محل دقیق و موقعیت جغرافیایی بروز حادثه، ردپای پلنگ، تصاویر تلفات صورت گرفته و تصاویری از توپوگرافی منطقه را به منظور پیگیری حقوقی موضوع به اداره کل متبوع ارسال کرده است و امید است انشااله پس از بررسی مستندات نسبت به جبران خسارت دامداران اقدام شود.

…………………………تصویر: گسترش معادن و فعالیت های صنعتی وابسته در منطقه تُنگل

روستای دوی در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان خواف و در قلب ارتفاعاتی موسوم به معدن (شامل تُنگل، بوته گل، برققز و کوه طالب) واقع شده است.

این ارتفاعات در گذشته یکی از زیستگاه های مهم قوچ و میش وحشی به شمار می رفته است که متأسفانه بدلایل مطرح شده جمعیت این گونه در منطقه به شدت کاهش یافته است.

+289
-24
  

68 دیدگاه

  1. مسعود شکیبایی می‌گوید:

    اول سازمان خسارت این دام داران رو هر چه زودتر بده و باید پلنگ رو به هر روشی ترسوند تا از نزدیکی به روستا اجتناب کنه
    چرا با وجود فعالیتهای صنعتی و معدنی فراوان تو منطقه، شغل اصلی مردم دامپروریه؟ متاسفانه در کشور ما مردم هدف توسعه نیستند!
    امیدوارم اتفاقی برای این ماده پلنگ و توله اش نیافته
    اما تا زمانی که سازمان اعلام نظر و پرداخت خسارت کنه احتمالا یک سال طول میکشه! میشه برای پیشگیری از اتفاقات تلخ به جای قصه تعریف کردن! دور هم جمع بشیم خسارت این دامدارها تعیین بشه و پرداخت کنیم بعدها که سازمان لطف کرد و خسارت رو داد اون خسارت به ما تعلق بگیره واقعا ساده و کاربردیه به اندازه توان خودم هم یه مبلغ در نظر گرفتم بسم ا…
    دیده بان میشه این مورد رو پیگیری کنی

    پر طرفدار Thumb up 58 Thumb down 2

    • سعید هاشمی می‌گوید:

      تنها راه موجود برداشتن ترقه و سلاح و شلیک رگبار گسترده توسط اهالی و محیطبانان ( تیر هوایی)
      توی منطقه هست که موجب فرار پلنگ بخاطر داشتن توله میشود .
      همچنین روشن کردن آتش دور روستا و استفاده از بوهای بد مانند بوی گوگرد باعث فرار پلنگ میشه
      همچنین میشه با کمین زدن و زنده گیری پلنگ رو به یک محدوده امن منتقل کرد .

      داغ Thumb up 6 Thumb down 7

  2. برازجان می‌گوید:

    همه این کارها و اتفاقات از جانب خودمان است شاید درسی برای آیندگان باشد

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 3

  3. سولماز می‌گوید:

    تورو خدا از این محل دورش کنید . بعید نیست چند روز دیگه با چوب و چماق بیفتن به جونش

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 2

    • مهدی پلنگ می‌گوید:

      اینطور که مشخصه اهالی منطقه فهیم و بسیار شکیب هستند وگرنه که تا حالا باید تیتر مرگ ماده پلنگ و توله رو می خوندیم.
      البته حل عمده این مسئله در این ساعت فقط به دست اداره محیط زیست منطقه و مسئولین سازمان بستگی داره..!!

      پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 0

    • یک زمین برای همه می‌گوید:

      اگه سازمان فکری نکند حتما این اتفاق می افتد نمی توان از فرد خسارت دیده خواست که به خاطر حفظ این گونه از سرمایه ات چشم پوشی کن باید سریع خسارت این دامدار پرداخت بشه

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

    • یک زمین برای همه می‌گوید:

      دارم به این فکر می کنم که یه ترتیبی داده بشه و به شیوه ای صدای اعتراضمون رو به مسئولان سازمان محیط زیست برسونیم نه فقط در مورد موضوع اخیر بلکه پیرامون تمام موضوعاتی که در این چند ماههی که اخبار این پایگاه رو دنبال می کنم با اون مواجهیم …

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  4. محمدعاشق حیات وحش می‌گوید:

    عجب پلنگ شیطونی بوده !! …شاید می خواسته انتقام دوستاشو از آدما بگیره

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 8

  5. جمشید ازخوی می‌گوید:

    صد البته، متوالی نه متواری.! پلنگ مغرورترین گربه سان است، احتمالابر هم خوردن آرامش حیوان در محدوده اش بجهت ورود عامل انسانی یا کمبود شکار در محدوده یا آسیب رساندن به توله دوم باعث این واکنش شده است. دستان محیط بانان پرتوان باد و از روستائیان زحمتکش کمال قدردانی را داریم.
    امیدوارم توله اش به سلامتی و در آرامش زندگی کند.
    امیدوار میمانیم.!

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  6. علی مهرانی کیا می‌گوید:

    متاسفانه هر روز خبر بد و یا ترس از اینکه قراره اتفاق بدی بیوفته
    امیدوارم خیلی زود خسارت این دامداران داده بشه تا خدایی ناکرده تصمیم اشتباهی نگیرند و یه حادثه تلخ دیگرو شاهد باشیم

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  7. زهره می‌گوید:

    با توجه به مشخص بودن دلایل حملات پلنگ که در متن آمده واضح و مبرهن است که سازمان محیط زیست بعد از انقلاب اقدامات ناسنجیده زیادی را مرتکب شده است. اگر واقعا اراده سازمان نجات محیط زیست و حیات وحش است، دست شکارچیان غیر مجاز را به هر طریق ممکن از تعرض به حیات وحش قطع کند. فکری به حال جمع آوری سلاحهای غیر مجاز شود. افزایش تعداد محیطبانان و افزایش اختیارات آنها و افزایش چند برابری حقوق ماهیانه آنها- اگر شکارچیان غیر مجاز بیکار هستند و با گوشت شکار ارتزاق می کنند وظیفه دولت است که اشتغال زایی کند مثلا اعطای وامهای مناسب با سود پایین- ولی مجازاتهای شکار غیر مجاز هم باید شدیدا افزایش یابد چون تا وقتی جان حیوانات حرمت نداشته باشد شاهد جنایات امثال قاتلان لارستان که به نظرم داعش حیات وحش ایران هستند خواهیم بود. تحت هیچ عنوان مجوزهای جدید برای معدن کاری و جاده سازی برای هیچ منطقه ای صادر نشود. جاده هایی مثل گلستان هم بسته شوند و تدابیر دیگری اندیشیده شود. در گزینش ها دقت عمل لازم بعمل آید و قانون در مورد همه یکسان اجرا شود مثلا آن پدر و پسر که خود باید متعهد و پایبند به قانون باشند خود شکار غیر مجاز می کردند. اینها نشان دهنده عدم قاطعیت و سرسری گرفتن نفس قانون در مملکت است. دیگر خیلی خیلی دیر شده ولی برای حفظ این تعداد اندک از حیوانات بودجه سازمان محیط زیست باید حداقل ۱۰ برابر میزان فعلی اش شود و نمایندگان مجلس که تعیین کننده سرنوشت نهایی محیط زیست هستند در ارائه طرح ها و تصویب کردن آنها حفظ محیط زیست و حیات وحش را در راس تصمیمات خود قرار دهند وگرنه وجدانشان تا ابد باید پاسخگوی ملت حال و آینده باشد. در ضمن در مورد چنین اتفاقاتی خسارت ضرر و زیان این دامداران بایستی سریعا و تمام و کمال پرداخت شود. باید قدردان عمل زیبای این هموطنان محترم و بافرهنگ و با شعور باشیم چون براحتی می توانستند دو عضو گربه سان مهم کشور را از بین ببرند. سازمان که می داند ریشه تمام مشکلات کجاست پس باید در تمام زمینه ها کار کند.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  8. مهدی پلنگ می‌گوید:

    تشکر و قدردانی از زحمات محیطبانان منطقه در این گرمای طاقت فرسا…
    دست حق یار و نگهدارتان باد.
    با توجه به اهمیت موضوع خطر از بین بردن احتمالی پلنگ و توله اش توسط بومیان فهیم منطقه که تا کنون نیز از هرگونه اقدامی بدون اطلاع مامورین محیطبانی خودداری نموده اند.. لازم است اقدام عاجل جهت جبران خسارت وارده از اداره محیط زیست منطقه با هماهنگی سازمان انجام شود.. اما نکته قابل بحث اینکه معمولا” اینگونه حملات توسط گرگها انجام میشود..
    دلیل حمله این پلنگ بدلیل اینکه هیچ لاشه ای نیز حمل یا خورده نشده جای سئوال دارد!!

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

    • یوسف می‌گوید:

      در طبیعت حتما همینطور است که شما میفرمایید ولی وقتی پلنگ وارد طویله که فضای محدود و متراکمی دارد به یک شکار قانع نمیشود و مثل گرگ طمع ورزی میکند ولی در فضای آزاد که گوسفندان جایی برای فرار داشته باشند همچین اتفاق نمیافتد. در ضمن دو تا پلنگ بودند

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

      • کاکتوس می‌گوید:

        جناب یوسف حق با شماست پلنگ در حملات در محیط های باز به هنگام شکار اصولا معلوم نمی شود کی می آید و کی میرود!!! حتی همان گرگ که در طمع به هنگام شکار معروف است اگر چوپان و سگ در بالای سر گله باشند آن هم تنها یک شکار انجام می دهد اما در خبرهای اخیر از حمله پلنگ که من هر بار در این سایت خواندم پلنگ در محیط باز و بسته به یک شکل شکار کرده!
        نمونه از شکار در محیط باز:
        http://www.iew.ir/1392/08/17/17046
        نمونه از شکار در محیط های بسته:
        http://www.iew.ir/1392/11/29/22159
        http://www.iew.ir/1392/11/07/21329

        حال به قول کاربر مهدی جای سوال دارد که حتی لاشه ای هم با خودش حمل نکرده!!!؟ (یا اگر هم حمل کرده و در خبر ذکر نشده که دیده بان باید جزیات را از این پس بیشتر بهش توجه کند)
        در گذشته پدر من هنگامی که با گله گوسفند در کوهی خوابیده بود شبانه گله رم میکند و سگ ها شروع به پارس اما بعد مدتی همه آرام میگیرند. صبح به هنگام سرشماری گله یک میش کم بوده و در اطراف به جست جو می پردازند اما چیزی پیدا نمی شود تا موقع برگشت از ارتفاعات که لاشه میش را در بالای درخت ارسی می یابند.
        اما سوال مهم تر این است که آیا امکان دارد به دلیل کمبود طعمه های پلنگ در زیستگاه هایش الگوی رفتاری شکارش تغییر کند!!!؟؟؟
        اگر کاربران از شکار کردن این شکارچی ورزشکار در دنیای حیوانات برخوردی داشته اند لطف کنند به اشتراک بگذارند.

        پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

        • پارسا حق نظری می‌گوید:

          با سلام
          به نظر به دلیل بسته بودن فضای نگهداری گوسپندان پلنگ دست به همچین کاری زده وگرنه گربه سانان عادات رفتای شکار کردن زیاد بیش از حد ندارند. در مورد بالا هم که ذکر کردید سگ های گله در آن اطراف بودند و گربه سانان عادتی به خطر کردند ندارند و بسیار سریع شکار می کنند تا از خطر تا حد امکان دوری کنند و اینکه شاید دلیل شکار شدن بیشتر گوسپندان کار توله پلنگ بود که برای تمرین هم اگر طعمه در اختیار باشد بیش از حد شکار می کنند . این رفتار در توله ببر های ۱ ساله دیده شده که در محیط بسته چیزی بیش از حد نیاز شکار می کنند

          پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  9. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    دم اهالی اونجا گرم که اینقدر مسئولانه با این قضیه برخورد کردن
    امیدوارم محیط زیست هم در اسرع وقت خسارت رو جبران کنه

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  10. مهدی گلی می‌گوید:

    درود
    امکانش نیست که محل سکونت پلنگ به صورت طبیعی شناسایی بشه و هر چند روز یک دام اهلی در اون حوالی رها بشه تا این فرصت رو به محیط بانا بده که تدابیر بهتری رو بیندیشند

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  11. kohgard می‌گوید:

    سلام
    من دیده بودم که گرگ چندتا گوسفند رو دریده ،مگه پلنگ هم مثل گرگ اینکار رو انجام میده یا فقط یه دونه رو میکشه؟
    اون قوچ و میشها هم توسط اهالی همون منطقه تی تپرشدند و حالا ثمره شکار بی رویه خودشونو به چشم مشاهده می کنند!
    “از ماست که برماست “

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

    • فرزند ایران می‌گوید:

      سلام
      یه سوال: جنازه این حیوونای طلف شده چکار میکنن؟
      به نظرم باید توی جاهایی از کوه بندازنش که حداقل چند روزی غذای پلنگ و تولش تامین بشه

      پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 0

      • زهره می‌گوید:

        پیشنهاد بسیار خردمندانه ای است. چون از نظر شرعی قابل مصرف نیستند ضمن آنکه دفن آنها زیر خاک در حالی که گوشتخواران حیات وحش با کمبود شدید غذا مواجه هستند اسراف و گناه است.

        پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

      • گرگعلی می‌گوید:

        آفرین واقعا گل گفتی فرزند ایران

        پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

      • مهدی پلنگ می‌گوید:

        برادر عزیز،
        پیشنهاد شما خوبه ولی..
        با توجه به شدت گرمای هوا در اون منطقه اون لاشه ها بزودی فاسد شده و قابل مصرف حیواناتی مثل کفتار، شغال، … و یا پرندگان شکاری باشند.. پلنگ طبیعتا” حیوان لاشه خواری نیست ..
        احتمالا” خود سازمان یا اداره محیط زیست راهکاری دارند.. که خوبه جهت آگاهی ما نیز اطلاع رسانی داده بشه.

        پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

        • مجید NGO می‌گوید:

          مهدی پلنگ درست میگه
          اصن پلنگ لاشه خوار نیست مگر در مواقع ضروری اونم لاشه های تازه
          من همیشه جای سوال بوده واسم. حتی این گوشت شکار یا ماهی هایی که از شکارچی ها میگیرن اینا چی میشن؟؟؟
          خیلی خوب میشه اگه محیط زیست یه اطلاع رسانی در این مورد بکنه

          پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  12. جرجانی می‌گوید:

    امیدوارم سازمان هر چه زودتر نسبت به جبران خسارت اهالی اقدام و برای پلنگ هم چاره ای عملی و مفید بیندیشد.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  13. Soheil می‌گوید:

    عجیبه من قبلا حمله گرگ رو دیده بودم که اینطوری همه ی دام ها رو میکشه م میره ولی نمیدونستم پلنگ هم چنین غریزه ای داره

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  14. کوشان مهران می‌گوید:

    آیا این دامداران دارای سگان گله بودند؟

    سگ گله در شرایط کنونی ایران همچون شمشیر دو لبه است!
    از سویی به دلیل ورود بی ظابطه دام به زیستگاه های حفاظت شده و حتی مناطق امن و چرا ممنوع در کنار رقابت بر سر منابع با حیات وحش، وجود سگان گله باعث فراری شدن حیات وحش و تلف شدن بره ها و کشته شدن نمونه هایی چون سیاهگوش و کاراکال شده و از سویی دیگر سگ گله باعث دور نمودن گوشتخوارانی همچون گرگ شده و باعث کاهش تلفات دام می گردد.

    در نواحی آلپی شمال ایتالیا و شرق فرانسه که به دلیل تغییر دیدگاه کارشناسان محیط زیست و دوستداران طبیعت و پاره ای مدیران دولتی گرگ و سیاهگوش و خرس در حال بازگشت به زیستگاه های طبیعی می باشند برای کاهش میزان خسارات وارد شده به دامداران در کنار ایجاد حصار و فنس گله داران به نگهداری سگان گله برای ممانعت از نزدیکی گوشتخواران ترغیب گردیده اند.

    در ایران جز سگان تازی سالوکی نژاد های بومی سگان گله همچون سگان گله تالشی و سگ سراب وجود دارد که به دلیل دو رگه شدن با ژرمن شپرد به شدت در حال نابودی می باشند و این در حالی است که ترکیه برای معرفی و به رسمیت شناختن نژاد سگ های گله خود کارهای جالبی انجام داده است.

    ایکاش در این گزارش نمایه های ورود پلنگ همچون تنصویر رد پای او نیز منتشر می گردید!

    مخلص کلام!!!!

    زیان وارده شده بر هم میهنان دامدار به هر نحو و به سرعت باید پرداخت گردد. ایول و ماشالله و فداتون بشم و لفظ کذایی”دستان و پای شما را می بوسم” علاج کار نیست.

    شاید همسر هیچ کدام از دامداران مایل به بوسیده شدن همسرانشان توسط دوستداران محیط زیست نباشند.

    فکری اساسی بکنید؛
    لطفا!

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

    • AHOO می‌گوید:

      جناب کوشان
      در این موارد بیشتر سگها جان خود را برداشته و به گوشه ای میخزند و هرگز ابراز وجود هم نمیکنند

      پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

    • Azimi می‌گوید:

      درود
      متأسفانه سگ های گله نیز کارآمد نیستند و شاید هم از نژادهای مناسبی برای آن کار بهره نمی بریم.
      بارها شاهد این مسئله بوده ایم که خود سگ های گله شبانه به گوسفندان حمله کرده اند و نمونه بارز آن آقا دایی بنده است که بارها چوب این سگ های ناخلف را خورده و سگ های او به همکاری سگ های دیگر شبانه به طویله گوسفندان حمله کرده اند.
      همچنین بعضی از این سگ ها که شبانه به صورت آزاد هستند، مشاهده شده که گله و طویله را رها کرده و کیلوترها آنطرف تر دیده می شوند.
      من فکر می کنم نژاد شتلاند که در کشورهای اروپایی و ایالات متحده رایج است، می تواند گزینه ی خوبی برای سگ گله باشد و نژاد ژرمن شپرد (چوپان آلمانی) نیز امتحان خود را پس داده است.
      dl.parsbook.org/server3/uploads/negahdari-heyvanate-ahli.zip
      ضمن اینکه اگر محل نگهداری گوسفندان، به طور اصولی ساخته شده باشد، مطمئناً پلنگ نخواهد توانست به درون آن نفوذ کند…

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

      • کاکتوس می‌گوید:

        کوشان مهران به حق که گل گفتین ما ایرانی ها وقتی که آثارمان به نام دیگر کشور ها ثبت می شود آن وقت در هر بوقی می دمیم که مالمان را دزد برد!!! ولی خود ما مثلی داریم که میگوییم مالت را نگه دار و دیگران را دزد نکن و همین سگی که امروز پست تر از پشه نجس تر از خوک است، می بینم روزگاری که ترکیه بعد از خالص کردن نژادش به نام خود برد و یا حتی در AKC ثبت شد ما تازه به خود می آییم.
        و کاربر عظیمی عزیز سگ های گله در کل دنیا در گروهی خاص قرار میگیرند با همین نام نژاد هایی مثل جرمن شپرد،کنعان داگ، کالی، استرالین شپرد و… این سگ ها از کودکی با حیواناتی مثل گوسفند بزرگ میشوند و آموزش می بینند اما متاسفانه در ایران با در هم آمیزی بعضی از نژاد هایی از نژاد های شکاری یا نژاد های مخصوص نگهبانی خلق و خوی این سگ ها عوض شده و نه تنها ابرو را درست نمیکنند بلکه چشم را هم کور میکنند!!!
        آهو از شما سوالی داشتم آیا شما هم محیط بان پارک کویر و گرمسارید!!؟

        پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

        • AHOO می‌گوید:

          جناب کاکتوس عزیز
          بنده محیطبان گرمسار،سابق و البته اکنون آرادان هستم،منطقه شکار ممنوع خنار و منطقه آزاد چارطاق

          پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

      • AHOO می‌گوید:

        جناب عظیمی
        سگ های موسوم به سگ های افغانی سگ های جسور و پر قدرت هستند و آرزوی هر چوپانی داشتن یکی از آنها است

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  15. گنجشک ! می‌گوید:

    اگر جبران خسارت روستاییان و دامداران ( و نه بومیان ! ، اصطلاح بومیان به نظرم باری منفی دارد و خواننده به یاد مردمان دور از فرهنگ و تمدن مناطق بکر و دست نخورده قلب آفریقا در مواجهه با کاشفان اروپایی قرن نوزدهم می افتد ! .) به عهده سازمان حفاظت از محیط زیست باشد که این مردم باید حداقل یک سالی دنبال خسارتشان بدوند .
    سازمان پول چندانی برای این خسارت ها ندارد . این موضوع باعث کشش و اصطکاک بین دامداران و حیات وحش از یک سو و دامداران و اداره محیط زیست منطقه از سوی دیگر خواهد شد . شاید الان متانت به خرج داده و اقدامی نکرده اند اما این موضوع احتمالا همیشگی نخواهد بود .
    خوبه در این مناطق که تقابل حیوانات وحشی با دام های مردم وجود دارد ، مکانیزم بیمه ای ایجاد شود که در صورت بروز خسارت نسبت به پرداخت آن با سرعت مطلوب اقدام شود . مثل سایر بیمه های بخش کشاورزی … .
    باغداری که درختان باغش را در برابر سرمازدگی بیمه می کند ، برایش سرمای ناگهانی نوروز ، دیگر یک بلای آسمانی محسوب نمی شود . کارشناس بیمه پس از برآورد خسارت ، نسبت به پرداخت آن اقدام خواهد کرد .
    در این مورد هم اگر گوسفندان در برای چنین حوادثی بیمه باشند ، پس از کارشناسی بیمه ، دامداران می توانند خسارت خود را دریافت کنند و برایشان هیچ فرقی نخواهد کرد که علت مرگ دام هایشان چه حیوانی بوده است . تقابلی هم احتمالا بین دامدار و حیوان وحشی و همین طور دامدار و اداره محیط زیست منطقه بوجود نخواهد آمد ؛ چه بسا همان دامداران به جرگه همیاران فعال محیط زیست همان منطقه بپیوندند .

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

    • کوشان مهران می‌گوید:

      جناب چغوک!

      در کنار تایید دیدگاه شما به نکته بسیار جالبی درباره واژه “بومی” اشاره نمودید.

      البته خلاف باور عمومی بسیاری از مردم بومی که بیشتر شکارگر-گردآور می باشند تا کشاورز از وضعیت تغذیه خوبی برخوردار می باشند.
      هنگامی که در دهه ۱۷۸۰ نیروی دریایی بریتانیای کبیر به تازگی شروع به کاوش در سرزمین استرالیا نموده بود در نگاه نخست مردمان بومی و سیه چرده که کشاورز و دامدار نبودند بسیار بدوی بنظر می رسیدند ولی پس از مدتی پزشکان گروه به نکته بسیار حیرات آوری برخورد نمودند.

      بومیانی که به دلیل خوردن شفیره های حشرات مورد تمسخر قرار می گرفتند به دلیل بهره مندی از مواد پروتئینی و انواع ویتامین های موجود در شفیره های درشت و خوردن ماهی تازه و لاک پشت و پرندگان از لحاظ ساختاری و سلامت بسیار تندرست تر از ملوانان بریتانیایی بودند که در بیشتر موارد بیسکوییت دو آتشه و سفت کشتی که تنها با آب جو قابل جویدن می گردید و گوشت نمک سود گوساله و خوک تنها مواد خوراکی در اختیار آنان بود.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

      • گنجشک ! می‌گوید:

        جناب مهران
        با توجه به تسلط کامل شما بر منابع اینترنتی در باب محیط زیست ؛ مقاله یا تحقیق جامعی در مورد ماهیان قنات های ایران و انواع آنها در اختیار دارید ؟
        تنوع ماهیان قنات در ایران و اینکه بعضی زنده زا و بعضی تخم گذار اند همیشه برای من محل سوال بوده .
        از دوران کودکی به عنوان بچه کویر ( دریا ندیده ! ) ماهی های قنات برایم بسیار جذاب بوده اند . در جنوب خراسان اکثر این ماهی ها زنده زا هستند اما از عمومیت این موضوع اطلاع کاملی ندارم . همین طور از میزان رشد این جانداران و حد نهایی آن . گاهی مردم روستایی ، شب هنگام و در موقع خروج این ماهی ها موفق به صید گونه های بزرگی می شوند . به نظر شما این ابعاد طبیعی است یا صرفا تصادفی ؟

        پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  16. ایرانی می‌گوید:

    با توجه به اثبات حمله پلنگ سازمان محیط زیست باید هرچه سریعتر خسارت روستائیان آسیب دیده رو جبران کنه چون مردم این روستا با صبری که تا همین الان از خودشان نشان دادند بزرگترین همکاری را با محیط زیست کردند پس حالا نوبت سازمان محیط زیست است که برای حفظ حیات وحش کشورمان و اعتمادسازی بیشتر اقدامات لازم را سریعا و بدون اتلاف وفت انجام دهد.
    خوشبختانه محیطبانان زحمتکش مانند همیشه مشغول انجام وظایفشان هستند و در این شرایط هرگونه مشکل یا آسیبی که بر اثر عدم پرداخت خسارت متوجه پلنگ یا توله اش شود مستقیما برعهده مسئولین سازمان محیط زیست خواهد بود.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  17. اهورا می‌گوید:

    هیچی بهتر از آموزش و فرهنگ سازی به مردم و بویژه چوپانان نیست
    هنگامی که آموزش داده بشه و مردم با پلنگ آشنایی پیدا کنند خود به خود از کشتنش جلوگیری می کنند.
    پلنگ در چند مورد به انسان یورش ور میشه زمانی که توله ای داشته باشه در تنگنا جای بگیره یا اینکه زخمی بشود و مهم تر از همه هنگامی به دامی یورش ور شد این نشون میده که پلنگ گرسنه هست و دنبال غذا میگرده پس ناچاره به سمت پایین دستا بیاد چون اگه غذای کافی بشه هرگز به دام خسارت نمیزنه و اگر هم به دامی خسارت وارد کرد باید حتما خسارتش پرداخت بشه.
    خواهشمندم هرچه زودتر خسارتش رو پرداخت کنید تا به جون پلنگ و تولش آسیبی نرسه

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  18. مظاهر میرزایی می‌گوید:

    اولا باید از این مردم با درک تشکر کرد که موضوع را با اداره محیط زیست مطرح کردن و خودسرانه برای گرفتن انتقام از پلنگ و کشتنش اقدام نکردن.
    در مرحله بعد مسولین باید جبران خسارت کنن و سازمان بودجه خاصی رو برای این حوادث در نظر بگیره که فرد آسیب دیده متضرر نشه.
    در نهایت این مشکلات رو باید ریشه یابی کرد که چرا پلنگ به دام اهلی روستا حمله میکنه.
    در جواب باید گفت کمبود منابع غذایی در طبیعته که اگه ادامه بدیم میبینیم مشکلات از ما انسانهاست که با تخریب زیستگاه و شکار غیر مجاز جمعیت طعمه پلنگ را کاهش دادیم ……………..

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  19. علیرضا می‌گوید:

    روستاهای اطراف خواف اکثرا گرفتار خشکسالی هستند و عده زیادی از مردم روستا از این نظر در تنگنا به سر میبرند .
    اینکه عده ای عاشق محیط زیست اینجا جمع شدند ( در جایی که کاری از دستشون ساخته نیست ) دلشون به حال پلنگ سوخته که مبادا تلف بشه برای من جای تاسف داره .
    ما روستاییها عموما به دام اهلی اصطلاحا مال میگیم و این از اونجا ناشی میشه که دارایی یک یا چند نفر ممکنه همین چند تا گوسفند باشه به نظر من با اینکه تلف کردن حیوان وحشی در این شرایط از نظر احساسی درست نیست ولی اگر این کار صورت بگیره هم خرده بر آن نیست.
    امیدوارم سازمان محیط زیست همانطور که چند جوان را با یک تفنگ بادی چینی و یک یاکریم روانه دادگاه میکنه ( بگذریم از ۴۰ درصد حق کشفی که به مامور میدن و باعث شده شدیدا انگیزه ایجاد بشه ) در این مورد هم سریعا اقدام کرده و خسارت اهالی روستا پرداخت شود . گو اینکه احتمالا به زودیها اقدامی نخواهد شد …

    داغ Thumb up 4 Thumb down 10

    • کوشان مهران می‌گوید:

      جناب علیرضا

      کاملا حق با شماست.

      یا باید دولت بودجه ای ویژه برای پرداخت و جبران خسارت جهت پیشگیری از کشتن این قبیل گوشتخواران اختصاص دهد و یا دوستداران واقعی محیط زیست با گردآوری کمک های مالی( و نه کلامی و اشک و آه و بوسه و دعا) صندوقی را برای جبران خسارت و دلجویی از دامداران برقرار نمایند که متاسفانه با وجود بالا بودن پتانسیل گردآوری کمک های مالی به دلیل وجود عده ای موج سوار که هر فرصتی را به عنوان نردبان ترقی و اسباب هوچی گری و مطرح شدن می نگرند این کار اگر نگوییم غیر ممکن بلکه بسیار دشوار است.

      کار را که کرد، آنکس که تمام کرد:
      amirsar.blogfa.com/post-354.aspx

      داغ Thumb up 2 Thumb down 4

    • میثم می‌گوید:

      دورود بر شما علیرضا جان.

      داغ Thumb up 0 Thumb down 6

    • محیط بان ایران می‌گوید:

      برادر عزیز خسته نباشی
      سه مطلب از طرف شما در متن بالا ارائه شده
      ۱- بحث حمله ی پلنگ به دامها
      ۲- بحث انجام وظیفه ی مامورین در دستگیری یک اسلحه ی بادی و لاشه ی یاکریم
      ۳- بحث انگیزه ی مامورین ناشی از پرداخت ۴۰ درصد حق الکشف

      جهت روشن شدن حضرتعالی بعنوان یک محیط بان مطالبی را بایستی متذکر شوم
      شکی نیست اگر آسیبی به احشام ، باغات ، مزارع و افراد از ناحیه ی حیات وحش مظلوم ایران وارد بشود جای تاسف و نگرانی است و سازمان حفاظت محیط زیست برای جبران خسارت براساس ماده ی ۹ قانون شکار و صید جمهوری اسلامی ایران (البته به جز احشام که باید از طریق صندوق بیمه کشاورزی جبران گردد) اقدام نماید تا مرهمی بر زخم خسارت دیدگان بشود اما آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا دامنه ی حملات جانوران وحشی به احشام بیش از حد استاندارد شده است ؟
      تنها خشکسالی صرف نمی تواند پاسخ سئوال باشد بلکه:
      ۱- شکار غیرمجاز توسط انسان
      ۲- تخریب زیستگاهها توسط انسان
      ۳- فعالیتهای اقتصادی مغایر با ملاحظات محیط زیستی توسط انسان
      ۴- جزیره ای نمودن جانوران وحشی ناشی از فشار به آنها توسط انسان
      ۵- انجام طرحهای عمرانی غیراصولی (که در بسیاری از موارد باعث خشکیدن منابع آبی شده است مثل سد سازی) توسط انسان و . . .
      در کنار خشم طبیعت باعث اخلال در نظم اکوسیستم و کاهش منابع غذایی برای جانوران درنده گردیده و این مهم باعث حملات متعدد و بیش از حد استاندارد آن به احشام شده است
      پس می بینیم که انسان بعنوان اشرف مخلوقات حرف اول و نقش اول را در هدایت جانوران درنده به احشام دامداران بینوا دارند .
      اما پاسخ موضوع دوم شما:
      من ایرادی در دستگیری یک فرد خاطی که با اسلحه ی بادی به جان یک جاندارد افتاده و آنرا از پای درآورده نمی بینم و ماموری که چنین عملی انجام داده صرفا انجام وظیفه نموده و بایستی مورد تشویق قرار بگیرد که چنین ریزبینانه تخلفات حوزه ی خود را رصد نموده و براساس قانون رفتار نموده است.
      در جواب موضوع سوم شما من خواهش می کنم اگر ماده ای تبصره ای ، دستور العملی و یا پرداختی بر مبنای ۴۰ درصد برای مامورین در اختیار دارید به ماهم بفرمایید تا حق خودمان را که در این چند سال زحمت کشیده ایم (و البته انجام وظیفه و برای رضای خدا بوده) بگیریم.
      فقط می توانم اذعان نمایم که طی ۴ سال گذشته مامورین سازمان بغیر از حقوق ناچیزی که دریافت نموده اند هنوز هیچ دریافتی دیگری نداشته اند و اگر هم داشتند که ما بیخبریم بعنوان یک محیط بان

      پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 0

  20. امیر می‌گوید:

    عجب پلنگه بی ادبی! خب چرا اسراف می کنه؟ یکی رو بکشه نه هر چی دم دستش اومد!

    داغ Thumb up 6 Thumb down 7

  21. محمد می‌گوید:

    ده گله گوسفند فدای یک پلنگ.
    من به سهم خود حاضرم در جبران خسارت گوسفندان سهیم باشم اما یک موی این پلنگ کم نشود.
    اگر دوستداران محیط زیست در جبران این گونه خسارت ها همکاری کنند هم باری از دوش محیط زیست برداشته میشه و هم حس همکاری و همدلی گسترش پیدا میکنه

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  22. البرز پلنگ تنکابن می‌گوید:

    پلنگ رو زنده گیری کنید و به منطقه ی دیگه ی بفرستید.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 6

  23. شکارچی می‌گوید:

    ۱- باید خسارت دامدار پرداخت شود و از آنها تشکر شود. این یعنی فرهنگ سازی

    ۲- گرگ در شکار طماع هست اما پلنگ نجیبه. قطعا جانور از چیزی خشمگین هست که دست به این کشتار جمعی زده.

    ۳- برای اینکه مجددا حمله نکند حتما باید او را ترساند.

    ۴- پلنگ لاشه خوار هم هست. گذاشتن این لاشه ها برای استفاده جانور و توله اش کار خوبی است. البته با رضایت دامداران و شدیدا مراقب باشند که کسی به لاشه ها سم نزند اما برایی دور کردنش حتما باید او را ترساند وگرنه با این لاشه خواری ها خشم حیوان کنترل نخواهد شد.

    ۵- با وجود توله، جانور خطرناک است دوستان احتیاط کنند.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  24. رامین می‌گوید:

    متاسفانه اون پلنگ بیچاره اهلی خور شده و دندانش مزه گوسفندهای بیچاره و چشیده لذا چون امکانات زنده گیری در این مناطق توسط سازمان میسر نیست فقط باید پلنگ و توله هایش را ترساند و از منطقه دور کرد و خسارت زیان دیده ها رو هم تمام و کمال داد.
    البته شکارچی های منطقه هم در خلاف این پلنگ بی تقصیر نیستند !

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  25. کوشان مهران می‌گوید:

    مردم و جاگوار و پوما، راهنمایی برای همزیستی:
    amazonarium.com.br/docs/peopleandjaguarcomplete.pdf

    هرچند الگوی زیستی این کتابچه راهنما در ارتباط با برزیل می باشد ولی می توان نکات جالبی از آن را برای همزیستی دامداران و کشاورزان ایرانی با پلنگ بکار بست.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  26. افشین می‌گوید:

    قکر کنم اگه پلنگ رو زنده گیری کنند و به منطقه دیگری انتقال بدن احتمالا در عادت غذاییش تاثیر بگذاره و الا حیوونی که به ساده خوری عادت کنه خیلی سخت میشه از حمله به دام های اهلی منصرفش کرد.
    تو یه مستندی در هندوستان نشون میداد که پلنگ هایی که به حمله به دامهای اهلی عادت کرده بودند رو ازبین میبردند و بعنوان یه آفت بحساب میاوردند ولی چون تو ایران جمعیت پلنگ و یوز بسیار شکننده است باید سازمان فکر اساسی از قبیل تغییر محل زندگی پلنگی که به دام اهلی حمله میکنه یا جلوگیری از ورود عشایر به مناطق زندگی گربه سانان و گوشت خواران، آموزش عشایر محترم و چوپانان و اینکه شبها دامهاشون رو در آغل هایی مناسب که ورود گوشتخوار بداخلش امکان نداشته باشه نگهداری کنندکه در تصاویر محل نگهداری دامها با فنس احاطه شده که ارتفاع کمی داره و فقط جلوی خروج دام رو میگیره و به هیچ عنوان مقابل گوشت خواران مانعی ایجاد نمیکنه و از همه مهمتر جلوگیری از شکارهای بی رویه که باعث از بین رفتن غذای گوشت خواران و تقابل بین انسان و گوشتخواران میشود.
    البته بسیاری از کسانی که گرگ و سگ جفت میندازن و گرگاسگ پرورش میدن بعلت عدم توانایی در کنترل و تربیت این حیوونا بعد یه مدت آزادشون میکنن که اینها خودشون تهدید بالقوه ای برای دام های اهلی بحساب میاد.
    در نهایت عرض کنم دوستان همینطور که همه هم میدونند علت تمام این حملات گوشتخواران به دام های اهلی که گاهاً عنوان میشه ، فقط و فقط خود ما انسانها هستیم و بس و فراموش میکنیم که زمین فقط از آن انسانها نیست و همه موجودات حق حیات دارند.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  27. شادی مدرس می‌گوید:

    این کار گرگه نه پلنگ. دیگه همه میدونیم که پلنگ هر بار فقط یک راس دام رو شکار میکنه و با خودش میبره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  28. ما باید به جایی برسیم که دیگه روستا نباشه هر چی هست بیان توی شهر.
    زندگی روستایی باید منقرض بشه. اینطوری بسیاری از مسائل زیست محیطی هم حل میشه.
    هیچ لزومی نداره که همه جا پره انسان باشه.
    انسان باید توی شهر باشه.
    بقیه جاها هم مال جانداران دیگه.
    روستاها ضد تمدن هستند در مقیاس جهانی دیگه.
    باید بروز شد و برای آینده فکر کرد.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 8

  29. علیرضا می‌گوید:

    کاربر محترم رد پا
    به نظر میرسه شما از یک کشور دیگه اظهار نظر میفرمایید ظاهرا در جریان زندگی در ایران عزیزمون نیستین.
    دوست محیطبان محترم چندی قبل (فکر کنم در اینجا هم خبر درج شد) در خراسان شمالی گربه وحشی باعث تلف شدن تعدادی از طیور یکی از هموطنان ما شد آیا خسارت پرداخت شد؟
    منظور من از مثال تفنگ بادی شدت عمل و سرعت عمل شما در برخورد با فرد خاطی و جبران خسارت مادی وارد شده به محیط زیست بود
    دست مریزاد خیلی هم خوب ولی آیا در موارد خسارت به اموال و داراییهای افراد هم این سرعت عمل و پیگیری دیده میشه؟
    در مورد اون قسمت آخر خوشحالم که تکذیب کردید ولی من چیز دیگه ای دیدم.
    در هر صورت رضایت خدا به عنوان نیت انجام کار باعث میشه حقوق ناچیز به چشم نیاد.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

    • AHOO می‌گوید:

      همکار عزیز
      قانون حق الکشف وجود داره و ما هم داریم دریافت میکنیم و اتفاقا خیلی هم قانون خوب و بجایی هست
      جناب علی رضا شما ایرادی در این قانون میبینید؟؟؟؟؟؟؟؟
      اما تا حالا دقت نکرده بودم من به خاطر ۳۰درصد حق الکشف هست که خودم رو در معرض هدف گلوله قرار میدم؟؟؟؟؟؟
      شما فکر نمیکنی اگر هدف پول باشه راه های ساده تر و پردرآمدتری واسه محیطبان وجود داره؟؟
      به نظر شما یه متخلف دستگیر شده متمول دست و دلبازتر هست یا ۳۰درصد حق الکشف؟؟؟؟؟؟

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  30. مسعود افضل- آوای وحش می‌گوید:

    با عرض سلام و ادب و احترام. به استحضار عزیزان می رسانم که با توجه به احترامی که برای تمامی محیط بانان کشور و کارشناسان محترم اداره محیط زیست خواف قاءل هستم ، بنده با توجه به مطالعاتی و تجربیاتی که روی زندگی پلنگ داشته و خود از محیط بانان قدیمی منطقه حفاظت شده تنگ صیاد هستم ، این حمله را کار پلنگ نمی دانم و این بیشتر به حملات گرگ ها شبیه است . پلنگ اصولا حیوان قانعی است و به شکار فقط یک طعمه اکتفا می کند و آن طعمه هم اگرگوسفند و یا بز کوهی باشد برای حداقل بیست روز تغذیه او کافیست . ولی این گرگ ها هستند که حریص بوده و ممکن است در طی یک حمله یک گله صدتایی گوسفند را نیز ازبین ببرند ! پس نتیجه می گیریم ممکن است حمله کار گرگها باشد و لی همزمانی رویت پلنگ سبب گردیده اینکار به پای پلنگ بیچاره نوشته شود.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  31. مهدی پلنگ می‌گوید:

    با چه مدرک و شواهدی میگن کار پلانگ بوده؟؟ چطور ممکنه !!
    آیا شواهدی .. ردپائی وجود داشته؟
    این موضوع کمی شبه برانگیز میباشد!!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  32. آیدا اژدری می‌گوید:

    دوستان با توجه به مطالعاتی که تا کنون روی اکولوژی و رفتار شناسی پلنگ در ایران و دیگر نقاط جهان انجام شده ، این سبک شکار از پلنگ بسیار بعید است…به گفته مpیط بانان قدیمی پلنگ وقتی وارد گله میشود تنها یک گوسفند میبرد و به قدری این کار را استادانه انجام میدهد که حتی گوسفند های اطراف متوجه حضور او نمیشوند (به نقل از آقای علی خواجه محیط بان ۳۰ سال خدمت منطقه کوه بافق). درندگی و دریدن دام بدون خوردن آنها عادت سگسانان خصوصا گرگ است

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

    • مجید می‌گوید:

      ببخشید خانم اژدری
      میشه لطفا بفرمایید این مطالعات اکولوژی و رفتارشناسی کجا و توسط کدوم موسسه تحقیقاتی انجام شده؟؟؟
      من که فکر می کنم شما از خوتون درآوردین و اصلا همچین مطالعه ای در ایران صورت نگرفته

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

      • افشین می‌گوید:

        اگر هم از خودشون در آورده باشند نباید اینچنین رک و بی پروا جواب میدادین.
        نظر هر کس محترمه و باید یاد بگیریم که به هم احترام بگذاریم نه سعی در کوبیدن هم داشته باشیم.
        منم با این خانوم موافقم تا اونجا که شنیدیم پلنگ به گله زیاد آسیب نمیزنه و فقط یه شکار میگیره و میبره ولی از طرفی پلنگی که در استان لرستان به گله بزها حمله کرده بود اشتباه نکنم حدودا ۲۰ بز رو دریده و کشته بود.
        خدا میدونه واقعا پلنگ بوده یا گرگ .

        موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  33. عرب کوهسار می‌گوید:

    این اتفاقات باعث تاسف و نگران کننده است.چرا؟
    خوب دلیل حملات متوالی این پلنگ فقط و فقط نبودن منابع غذایی می تونه باشه. تا اونجایی که من با خصوصیات رفتاریی حیون آشنام، بسیار ترسو و از انسان فراری… خوب وقتی ما حیات وحش رو تسخیر کردیم و عرصه رو واسه مانور این حیون تنگ کردیم خوب منطقیه که این حیون هم به دام و طیور ما حمله ور شه…
    می خوام بگم که ما خودمون مسئول این اتفاقات هستیم…وقتی خونش رو خراب کنیم اونم خونه ما رو خراب میکنههههههههههههه

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  34. sahra می‌گوید:

    وقتی طفلی غذا برای توله ش نداره چیکار کنه !!! اگه میخوان حمله نکنه باید براش غذا بذارن

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  35. عمو علی می‌گوید:

    یا باید از اونجا منتقل بشه به جای امن یا هم اهالی کمی گوشت سمی میدن و چند روز بعد هم لاشه اش میشه تیتر خبر
    سرعت عمل مهمه
    شاید دفعه بعد یه بچه رو کشت!!!
    پس باید فکری به حالش بشه

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  36. kooshan می‌گوید:

    دوستان گرامی
    اگر امکان استفاده از متخصصین مجربی وجود داشته باشد که از روی جراحات دامهای از بین رفته درنده مهاجم را مشخص کنند اینگونه ابهامات روشن می شود
    چندی قبل هم حمله گرگ به پلنگ نسبت داده شده بود تکلیف بزمجه نگون بخت هم که برای یک تفریح و تقلید نابخردانه جانش گرفته شد روشن شده و معلوم شد
    جانور برخلاف برخی ادعاهای شتابزده نه در قامت یک دایناسور خیالی بلکه مثل برخی همنوعانش در منطقه حدود ١٣٠ سانتیمتر قد و ۵ کیلوکرم وزن داشته است فعلا همه احتمالات مطرح است ضمن اینکه در صورت حمله پلنگ علل حادثه را که هم دیده بان و هم دوستان به آنها اشاره کرده اند حتما و باید در نظر گرفت
    خدمت هموطن عزیز علیرضا عرض می کنم که همه هموطنان در شهر و روستا و عشایر و کوچنشین و غیره همه ایرانی هستیم و از نظر حقوق و وظایف و مسئولیت در قبال سرنوشت کشور برابر و هم ترازیم باید قبول کنیم همه در وضعیت موجود به سهم خود دخیل هستیم شکی نیست که آن روستاییان و یا عشایر عزیز صرفا قصد تلاش جهت رفاه خود و خانواده محترمشان را داشته و دارند ولی جوانب کار سنجیده نشده است
    هموطن گرامی حادثه اخیر بکنار آیا گرد و غباری که استانهای غرب کشور را فرا می گیرد کار حیوانات درنده است ؟
    کم آبی و خشک شدن جاهها و رودها و تالابها و دریاجه ها کار کیست؟
    آلودکی آبها و خاکهای کشورمان به سموم و آلودگیهای مختلف چطور؟
    اگر فقط این امور را که بیشتر در جهت رفاه و زندگی خود ما و نسلهای آینده است سر و سامان داده و بقول شما احساسات را هم کنار گذاشته و کاری برای حیات وحش که فقط برای بقا تلاش می کنند هم انجام ندهیم این جانداران خود در پناه طبیعت بدون مداخله انسان روش زندگی کردن را بلدند و نیازی به کمک ما ندارند
    اصولا اگر در توجه و مراقبت انسانها از طبیعت نفعی متصور باشد رشد خصوصیات و خصائل انسانی در وجود خود ما است

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  37. شاهین می‌گوید:

    کمبود طعمه و از بین رفتن جمعیت علفخوار در این منطقه باعث شده که پلنگ دست به چنین کاری بزنه ، به ویژه که توله هم داره ، به نظر میرسه در کوتاه مدت کشیک و دور نگه داشتن پلنگ با همکاری محیط زیست میتونه موثر باشه. بهتره لاشه گوسفندها به سردخانه منتقل بشه و هر دو یا سه روز یک لاشه در اختیار پلنگ در مسیر ترددش قرار بگیره ، فکر می کنم حداقل تا یک ماه و یا بیشتر طعمه برای این پلنگ و تولش از محل لاشه همین گوسفندان تامین بشه بعد هم کم کم فصل خشک و تابستان رو به اتمام میره توله پلنگ هم بزرگتر میشه شاید دیگه سراغ آغول گوسفنها نیاد.
    محیط زیست بایستی سریعاً خسارت دامدارها رو هم تامین و پرداخت کنه اما در درازمدت بایستی محیط زیست به این منطقه توجه ویژه داشته باشه
    من نمیدونم منطقه حفاظت شده هست یا نه؟! به هر حال بایستی از این زیستگاه مراقبت بشه تا جمعیت علفخوار که گویا قوچ و میش هست افزایش پیدا بکنه که در نهایت مشکل طعمه برای پلنگ هم بر طرف میشه

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  38. احمد قاسمی می‌گوید:

    سلام دیده بان عزیز!
    لطف کنید و نظر خودتان را درباره حمله پلنگ به گله بیان بفرمایید. آیا فقط مثلا به یک گوسفند حمله می کند یا چند گوسفند را در یک مرحله خفه می کند.؟ این سوال برایم مهم است.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

    • دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

      در این زمینه تاکنون مطالعه جامعی صورت نگرفته است و قانع بودن پلنگ در صورت حمله به دام های اهلی و شکار تنها یک حیوان تصوری اثبات نشده است.
      اما بررسی موارد رخ داده از این دست طی سال های اخیر نشان می دهد پلنگ ها در اکثر موارد پس از حمله به دامهای اهلی بیش از یک دام را تلف کرده اند.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  39. parparvaz می‌گوید:

    اگه شکارچیان و تخریب زیستگاه باعث کمبود غذا پلنگ نمیشدند ، حیوان به گله حمله نمیکرد
    جلوی تخریب عرصه های طبیعی رو که نمیشه گرفت ، فعلا نه محیط زیست توان جلوگیری دارد نه مردم فرهنگ فقط فکر پول هستند
    حداقل شما آدمیان دست از شکار بردارید

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  40. امینی می‌گوید:

    گرچه حفاظت از پلنگ مهم است ولی از جان و مال مردم مهمتر نیست باید اهالی محل با شلیک گلوله های مشقی یا ترقه و یا تفنگهای ساچمه ای به پلنگ مانع از حمله پلنگ به دام اهلی شوند این دامها هم ارزش زیادی دارند علاوه بر این جهت تغذیه پلنگ محیط زیست میتواند از خوک و الاغ استفاده کند

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  41. کیان می‌گوید:

    اگر مردم این روستا دفعه ی دیگه پلنگ ببینن پدرشو در میارن

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>