آبگیری سدهای داریان و بلبر، آخرین زیستگاه پلنگ کردستان را نابود خواهد کرد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان روز یکشنبه ۹۳/۴/۲۹ در هشتمین نشست گروه کاری نجات چشمه بل در سنندج گفت: بر اساس گزارش مجری ساخت سد داریان، با وجود مکان یابی ۳۲ گزینه متفاوت برای ساخت سد، مکان فعلی برای ساخت این سد در نظر گرفته شده است.

ناصح قادری  ادامه داد: بر اساس طرح کنونی، تاج سد داریان در استان کرمانشاه و مخزن آن در استان کردستان قرار می گیرد، اما مسئولین وقت کردستان در مورد ساخت سد دخالت داده نشده اند.

قادری با اشاره به اینکه اداره حفاظت محیط زیست کردستان از نخستین ادارات محیط زیست کشور است که اقدام به ایجاد گروه ارزیابی زیست محیطی کرده است، اظهار داشت: اگر مطالعات سد داریان به اداره حفاظت محیط زیست استان ارائه می شد، شاهد بسیاری از مشکلات کنونی نبودیم.

ساخت و آبگیری سد بلبر، آخرین زیستگاه پلنگ کردستان را نابود خواهد کرد

تا دو سال قبل هیچ مورد مستندی از حضور پلنگ در هیچیک از مناطق حفاظت شده استان کردستان گزارش نشده بود اما در فروردین ۱۳۹۱ گزارش هایی مبنی بر حمله پلنگ به دام های اهلی روستای عباس آباد که در داخل منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو قرار دارد به اداره محیط زیست سروآباد رسید. وقتی کارشناسان عازم روستای مذکور شدند متوجه شدند که باقی مانده لاشه بز اهلی بعد از تغذیه برای ممانعت از دسترسی دیگر جانوران روی درخت بلوط قرار گرفته بود و این نشان میداد که حیوان مهاجم پلنگ بوده است.

پلنگ حیواناتی قلمرو طلب به حساب می آید. پلنگ ها بطور مداوم به اطراف قلمرو خود سرکشی میکنند و سراسر مرزهای آن را با پشته کردن خاک، پنجه کشیدن بر درختان و ریختن سرگین با بوی خاص و پاشیدن ادرار روی جای پنجه ها بر درخت و روی محل پشته کردن خاک یا روی قسمت های انتهایی گیاهان وبوته ها نشانه گذاری می کنند.

….تصویر: بقایای اسکلت بز اهلی که توسط پلنگ شکار شده در داخل منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو

استان کردستان در حاشیه غربی فلات ایران قرار دارد و بخش مهمی از آن را کوهستان زاگرس، استپ ها و دشت های نسبتا وسیع در برگرفته است.

در این استان چهار منطقه حفاظت شده وجود دارد:

۱- منطقه حفاظت شده بدر و پریشان قروه واقع در شرق استان

۲- منطقه حفاظت شده بیجار در شمال شرقی استان

۳- منطقه حفاظت شده عبد الرزاق در شمال استان

۴- منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو در غرب استان و همجوار با کردستان عراق

در سه منطقه اول تاکنون ردی و گزارشی مبنی بر مشاهده یا وجود پلنگ ارائه نشده است اما در منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو وقتی پای صحبت مردم محلی در روستاهای اطراف منطقه می نشینید داستان هایی در مورد مشاهده پلنگ یا کشته شدن پلنگ در سال های گذشته و حمله پلنگ به حیوانات اهلی دارند.

در فروردین ۱۳۹۱ گزارش هایی مبنی بر حمله پلنگ به دام های اهلی روستای عباس آباد که در داخل منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو قرار دارد به اداره محیط زیست سروآباد رسید. به دلیل بارش برف سنگین، جاده دسترسی به منطقه که از ارتفاعات سردسیر گردنه تته می گذشت بسته بود، لذا با یک هفته تاخیر به همراه کارشناسان عازم روستای مذکور شده و با بررسی آثار بجا مانده از استخوان دام اهلی کشته شده توسط پلنگ و شنیدن صحبت چوپان روستا و افراد محلی که پلنگ را دیده بودند مستندات جمع آوری شد.

باقی مانده لاشه بز اهلی بعد از تغذیه برای ممانعت از دسترسی دیگر جانوران روی درخت بلوط قرار گرفته بود و  این نشان میداد که حیوان مهاجم پلنگ بوده است. این رفتار از ویژگی های تغذیه ای پلنگ می باشد.

………………………………تصویر: اثر پنجه پلنگ بر روی درخت بلوط برای تعیین قلمرو

در نمونه ای دیگر گزارش همیار محیط زیست در دی ماه ۱۳۹۱ مبنی بر مشاهده پلنگ در کوه شاهو و مشاهده فضله حاوی موی خوک برای کارشناسان یقین حاصل شد که در منطقه پلنگ وجود دارد.

در زمستان ۱۳۹۱ اهالی روستای عباس آباد مجددا گزارش دادند که شبها صدای پلنگ را می شنوند (در فصل جفتگیری). پس از دریافت این خبر دوباره به زیستگاه کوسالان رفته و آثار پنجه های پلنگ بر روی پوست درختان برای تعیین قلمرو مشاهده شد.

محیط بانان قدیمی منطقه نیز می گویند که موفق به مشاهده پلنگ در کوه های هم مرز با اقلیم کردستان عراق شده اند.

با این همه تا به حال در استان کردستان برای ثبت تصویر پلنگ هیچ اقدام اساسی صورت نگرفته و نیاز است برای حفاظت از این گونه ارزشمند طرح و برنامه ای تدوین و اجرا گردد.

منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو با مساحت ۵۷,۰۰۰ هکتار در غرب استان کردستان در محدوده شهرستان های سروآباد و کامیاران واقع شده و با دارا بودن پوشش گیاهی مناسب (جنگل های بلوط و مراتع) ، دست خوردگی کمتر، دارای گونه های بارز حیات وحش از جمله کل و بز، خرس، پلنگ، سیاه گوش، کرکس، هما، عقاب طلائی می باشد.

………………………… …تصویر: مدفوع پلنگ درمنطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو

بنا به استعداد و توانایی منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو که به رغم سال ها جنگ و وجود نیروهای مختلف در داخل آن توانسته حیات وحش خود را حفظ نماید نشان می دهد این منطقه میتواند جز بهترین مناطق چهارگانه محیط زیست کشور باشد.

موارد فوق نشان دهنده توان بالای کاربری حفاظتی زیستگاه کوسالان در کنار سایر ارزش های این منطقه است و این زیستگاه با دارا بودن کلیه معیارهای لازم، مناسب ارتقاء سطح به پارک ملی می باشد.

در این زیستگاه باارزش علاوه بر شکار غیرمجاز، تهدید بزرگ دیگری که به نابودی حیات وحش منطقه می انجامد احداث سدهایی است که باعث قطع کریدورهای ارتباطی حیات وحش میشود.

به عنوان نمونه، در صورت آبگیری سد داریان که دیواره آن در استان کرمانشاه واقع و دریاچه سد در داخل منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو قرار گرفته است، زیستگاه شاهو و کوسالان را کاملا از هم تفکیک، و کریدورهای ارتباطی این زیستگاه ها را قطع میکند.

به هرحال این سد ساخته شده و در آینده نزدیک به بهره برداری و آبگیری می رسد بنابراین می بایست مهندسان و طراحان سد برای مسیرهای تردد حیات وحش برنامه و طرحی ویژه داشته باشند.

اما تهدید خطرناکتر و نابود کننده کامل پلنگ و دیگر گونه های جانوری داخل این منطقه، احداث سد بلبر در وسط منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو است که دیگر زیستگاه های کوسالان را از هم انشقاق داده و بطور کلی قطع کریدور عبوری حیات وحش را در درون زیستگاه به همراه خواهد داشت و این مسئله به نابودی تنوع زیستی این منطقه خواهد انجامید.

نمایی از روستای بلبر در داخل منطقه کوسالان و شاهو که سد بلبر قرار است در بالا دست آن احداث شود

عملیات ساخت این سد هنوز آغاز نشده و جا دارد کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی با توجیه و روشن نمودن دست اندرکاران نسبت به این فاجعه، مانع از ساخت این سد شوند.

این در حالیست که سد داریان در پایین دست منطقه شاهو و کوسالان در شعاع ۴۰ کیلومتری سد بلبر در حال ساخت و آبگیری میباشد. باستناد گزارش مجریان سد حدود ۱۰۰۰ هکتار از اراضی منطقه در زیر خط تراز آب پشت سد قرار می گیرد که بیشتر از ۹۰ درصد آن جنگل و مرتع مشجر میباشد.

با وجود دو سد آزاد و گاران در بالادست سد بلبر، دیگر چه لزومی هست که این طبیعت بکر و دست نخورده را با احداث سد بلبر زیر آب ببرند و باعث نابودی این منطقه ارزشمند شوند؟

ساخت و آبگیری دو سد داریان و بلبر در این منطقه و وجود دو سد آزاد و گاران به فاصله چند کیلومتر از یکدیگر، اثرات زیانباری بر اکوسیستم منطقه برجای خواهد گذاشت. منطقه ای که به یقین می توان گفت در ایران و خاورمیانه کم نظیر است و باید آنرا حفظ نمود نه اینکه از بین برد.

+100
-203
  

37 دیدگاه

  1. ایزدی می‌گوید:

    اصولا در دنیا پروژه های سد سازی یا بصورت کلی متوقف شده و یا در موارد اضطراری به شکل محدود اجرا میشود، چراکه اولا باعث توقف مهاجرت ماهیها در مسیر رودخانه میشود و درثانی با جمع آوری آبها در یک مکان باعث کاهش اکسیژن در آب شده و میزان تبخیر را بالا برده و نمکهای موجود در آب غلظت املاح را بالا برده و در نتیجه آب را از حالت طبیعی خارج میکند و در پایین دست رودخانه نیز اختلال بوجود میاید ولیکن با وجود این تجارب و شاهد مثالهای متعدد مانند دریاچه ارومیه و بختگان تالاب گاوخونی وهامون وده ها مورد دیگر در شگفتم که باز مسوولین محترم باز با افتخار تمام اعلام میکنند که در حال احداث سدهای جدید هستند!
    جالب اینست که برای افتتاح همین سدهای ویرانگر رواسای جمهور شخصا حضور پیدا میکنند!

    پر طرفدار Thumb up 54 Thumb down 1

  2. محمد ابراهیمی می‌گوید:

    عدم توجه به توسعه پایدار دقیقا همینه، هر کاری که انجام بشه اگر یک سود داشته باشه با بسیاری مضرات همراهه که دلیلش بی توجهی به بخشهای دیگه هست…
    مشکلات ایران داره در بسیاری از زمینه ها مثل محیط زیست و منابع آب و خاک و … واقعا جدی میشه. شاید دیگه وقتش باشه (!!!) هماهنگی بین نهادها بیشتر باشه و انجام طرح های عمرانی با در نظر گرفتن مصالح بلند مدت کشور اجرا بشن.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

    • اهورا می‌گوید:

      دلت رو خوش نکن کسی به این چیزا اهمیت نمیده!!!

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 2

    • امیر می‌گوید:

      آقای ابراهیمی عزیز
      مشکلات زیست محیطی ایران مدتها است که جدی شده و نشانه آن افت شدید رتبه زیست محیطی کشور و سقوط به انتهای این جدول، خشک شدن تالابها و دریاچه ها (بخصوص دریاچه ارومیه و هامون) و مشکل آلودگی شدید هوا و ریزگردها می باشد که در سایه بی توجهی مسئولین و عدم حساسیت افکار عمومی و عادت کردن مردم به هر نوع وضعیت ناگوار بوجود آمده است؛ این وضعیت اکنون در آستانه یک بحران همه جانبه قرار گرفته که اگر چاره اندیشی جامع و عاجلی انجام نشود قطعاً در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد. طرحهای عمرانی و توسعه ای بخصوص سد سازی، جاده سازی و ساختمان سازی هم بجای اینکه در خدمت زندگی مردم و مصالح کشور باشد، بدلیل در نظر نگرفتن اصول توسعه پایدار و ملاحظات زیست محیطی به بلای جان مردم و کشور تبدیل شده است.

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

      • محمد ابراهیمی می‌گوید:

        بله. متاسفانه بسیاری از کارها در حدی غیر اصولی هستن که آدم واقعا نمیدونه چی باید بگه.
        مثلا برخی دشت های اطراف همدان (منطقه فامنین) که از نظر کشاورزی و باغداری فوق العاده شکوفا بود و با یک چاه چند متری میشد به آب رسید بخاطر یک نیروگاه بخار (مفتح) با سیکل ناقص که آب رو به چرخه برنمیگردونه الان با بحران جدی آب مواجه شده و برای همون نیروگاه غیراصولی چاههای چندصدمتری حفر شده و در بسیاری نقاط زمین به شدت نشست کرده و … این طرح دقیقا از تمام جهات (مثل نوع نیروگاه، اجرای نیروگاه، منابع تامین آب و …) اشتباه بود و از روز اول میشد وضعیت کنونی رو پیش بینی کرد

        پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  3. کوشان مهران می‌گوید:

    نخست باید از دیده بان گرامی سپاسگذار باشیم که بجای حاشیه پردازی به اصل موضوع اشاره نمود؛ نابودی کامل یک زیستبوم و مجموعه ای از فون و فلور خواه پلنگ چالاک و یا حشره خوری به ظاهر بی مقدار.

    بهتر است بجای لعن و نفرین درباره چند و چون ارزیابان این طرح پرس و جویی نمود، با اندکی بکارگیری منطق بخوبی درمی یابیم که هیچکس را توانایی بازخواست از دوستان سدساز نیست ولی آیا تحقیق و تفحص درباره ارزیابان این سد از جمله محرمات است؟!
    خوب است نتیجه نهایی ارزیابی محیط زیستی این سد و نام افرادی که دست اندرکار تهیه و تایید این گزارش بودند برای دفاع از کار و تحقیق خویش در معرض قضاوت همگان قرار گیرد تا از حرف و حدیث پیرامون اینکه آیا اصولا طرح های ارزیابی کارایی داشته و یا خیر کاسته گردد.

    بجاست فعالان محیط زیستی که به جد در جشن تفنگ شکانی و نابود باد کشتارگر و یوزتوپ شرکت نموده بودند انرژی خویش را معطوف به این امر نمایند که تمامی زیستگاه را نابود می نماید.

    غضنفرانی که با من دویده اند!
    iren.ir/Nsite/FullStory/?Id=8921

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

    • میثم می‌گوید:

      دورود بر شما جناب مهران جان کلام را گفتید..
      متاسفانه نمیدونم چرا به ملتی تبدیل شدیم که به طرز عجیبی به هیاهو و جنجال و افراط تفریط علاقه پیدا کردیم.. .
      یک روز با حرص ولع تمام میریم تفنگ میخریم راه میریم و هر چیزی رو که تکون میخوره هدف قرار میدیم.. یه رو تفنگ رو ور میداریم با سنگ لهش میکنیم(البته ارزان قیمت هاش رو) …
      در مورد تخریب زیستگاه که اصلن نیازی نیست صحبت بشه که بدخورد ما ملت چگونه هست..
      بنده حقیر علت اصلی این مشکلات رو بی سوادی و نا اگاهی در بیشتر جامعه میدونم.
      هر چند مدام امار فلان رتبه در سواد اموزی و فلان تعداد فارغ تحصیل گفته میشه ولی سوادی در کار نیست. فقط مدرک چاپ میکنیم. اگر واقعن جایگاه علمی ما طبق امار گفته شده باشه پس چرا نمود اون رو در بخش های مختلف جامعه نمیبیم چرا در بخش صنعت…در بخش کشاورزی..در محیط زیست مدام در حال سقوط به ورجات پایینتر هستیم؟؟!!!!

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  4. به جای سد سازی و تخریب محیط زیست.. افزایش بی رویه انسان که بدترین موجود همه دوران ها می باشد را کنترل بکنید تا نیازی به این کارها برای تامیین نیازهای بی شمارش نباشید.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 3

  5. اهورا می‌گوید:

    در کشورهای پیشرفته دنیا سدهارو ویران میکنند ما روز به روز سد سازی می کنیم!!!!!
    دریاچه ارومیه نباید درس پندی بشه ؟؟؟ چقدر سد سازی کردن تا نفس دریاچه ارومیه گرفته شد؟؟؟؟ جاهای دیگه چگونه ؟؟؟؟
    ایران چالش کم آبی داره و بسوی خشکسالی کامل پیش میره ما هنوز داریم سد می سازیم و جالب اینجاست که آب سدها هم کم شده….
    خدا از آن کسانی نگذره که طبیعت رو نابود میکنند و تنها به خودشان فکر می کنند…

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  6. وحید.ب می‌گوید:

    چند روز پیش نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای معضلات منابع طبیعی و محیط زیست را متذکر شده و خواستار رفع موانع و حل مشکلات مرتبط با آن شده‌اند
    حالا میتوان پرسید که سد سازی های غیر اصولی در چند سال گذشته که به ویرانی و نابودی ثروت های ملی این مرزو بوم انجامیده با کدامیک از موارد آن بیانیه همخوانی دارد؟
    در این میان نقش خانم ابتکار و سازمان متبوعش چیست؟
    آیا نقش سازمان تنها اعطای مجوز به بلوک سازی و مرغداری ها و … است و در سطح کلان باید بعنوان یک تماشاچی خوب باشد؟

    پذیرش این موضوع سخت است که گروهی از سیارات دیگر به زمین آمده اند و درصدد ساختن سد و نابود کردن منابع ملی ما هستند و ما میبایست تنها غرولند گر باشیم و نظاره گر با به به و چه چه و نوچ نوچ…

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

    • میثم می‌گوید:

      دوست عزیز چه فعالیتی بهتر از مرگ بر شکارچی و مرگ بر کشتارگر برای ایشون واطرافیانشدن هست که توجه مردم رو از واقعیات و مشکلات اصلی دور کنه…
      یک بار حتی بک بار در رسانه ملی در مورد صد سازی ها وجاده کشی های غیر اصولی اطلاع رسانی شده؟؟!!!
      مطمعنن نمیشه چون سود های کلان پیمانکاران در وسط هست و نمیشه از ارقام هنگفت چشم موش پوشبد.. همون ارقامی که شکارچیان ندارن پرداخت کنن تا کسی بهشون به درست یا غلط گیر نده و ندامبر علیه شون جو سازی نشه….

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  7. آرش می‌گوید:

    کلا نه مردم نه مسئولان هیچ یک به فکر منابع زیست محیطی و میراث تاریخی نیستند
    این قضیه مرا به یاد سد سیوند می اندازد

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  8. جمشید ازخوی می‌گوید:

    ارزیابی های محیط زیستی،!!!
    این گمشده تمام برنامه های عمرانی و توسعه نیم بند در این ملک جهان سومیست.
    الگوی ایران در زمینه سد سازی (بخوانید اتلاف بیت المال و هدر رفت آب) کشور ایالات متحده است.
    طنز تلخ ماجرا دراینست که این کشور درصدد رفع خطاها و قصورات پیشین بر آمده و ما هنوز هیچ…
    قبلا هم گفته شده در کشوریکه گرمای محیط، بالا و خاک رسوبیست و فرار آب از بستر سد وجود دارد ساختن سد اشتباهی است نابخشودنی.!!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  9. مصطفی منافی می‌گوید:

    به نظر من بیاییم یه کمپین ضد سد سازی مخصوصا ضد سد مذکور درست کنیم انشاالله که پلنگ نجات پیدا کنه….

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  10. داریوش می‌گوید:

    سازمان حفاطت از محیط زیست دقیقا چکارس تو ایران ؟ کسی میدونه؟

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  11. مسعود شکیبایی می‌گوید:

    به قول آقای محمد معروف که در مظلومیت کانی بل چه زیبا گفت: آب را از تو گرفتند آنانکه ادعای آب داشتند!
    بالاخره سرنوشت کانی بل این کوچکترین رودخانه دنیا چه خواهد شد؟
    متاسفانه اکثرا ارزیابیهای زیست محیطی نادیده گرفته میشه و البته وقتی فولاد مبارکه یک شبه و بعد از اهدای ساختمانی چندین هزار متری به سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل به صنایع سبز کشور میشه!! دیگه ارزیابیهای زیست محیطی تاثیری نخواهند داشت
    کل مجموعه سازمان ح م ز هم نمیتونه جلوی گردن کلفتهای سد سازی رو بگیره اما دولتی که شعار حفاظت از محیط زیست سر میده باید در عمل هم درست عمل کنه آیا دولتمردان در مقابل چنین پروژه های مخربی ایستادگی میکنن؟
    چرا هیچوقت دست پیمانکاران گردن کلفت و پر نفوذ رو نمیشه؟
    وقتی بسیاری از سدها خالی یا میزان کمی آب دارند و وقتی در بالا دست همین منطقه سد ساخته شده چه نیازی به سدی دیگر هست
    البته برای اینکه یک منطقه به عنوان مناطق چهارگانه معرفی بشه باید از هفت خان رستم گذشت و از وزارتخانه های تخریبگر محیط زیست تاییدیه گرفت! که بعید میدونم به این زودیها شاهد این امر باشیم
    در این مورد هم عزم دولت و مخالفت و ایستادگی فعالین زیست محیطی میتونه اول جلوی تخریب رو بگیره و سپس این منطقه رو به مناطق حفاظت شده ملحق کنه
    یک کلام پول نفوذ میاره. آیا مردان و زنان این سرزمین شجاعتی در خور توجه نشان خواهند داد؟
    درود دیده بان بی نظیر بود

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

    • وحید.ب می‌گوید:

      درود برشما جناب شکیبایی
      فرمودید برای اینکه یک منطقه به عنوان مناطق چهارگانه معرفی بشه باید از هفت خان رستم گذشت و از وزارتخانه های تخریبگر محیط زیست تاییدیه گرفت و….
      در ادامه و تکمیل فرمایش شما باید عرض کنم که مناطق چهارگانه ای یافت میشوندکه از هر منطقه آزادی بی درو پیکرتر است اعلام نامشان نه تنها دردی دوا نمیکند بلکه ممکن است اوضاع را بدتر کند
      از شکار غیر مجاز ، قطع درختان ، و معدن کاوی و…

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

      • مسعود شکیبایی می‌گوید:

        درود آقا وحید
        الحاق یک منطقه به مناطق چهارگانه یک داستان هست و حفاظت از این مناطق داستانی دیگر که مدیریتی صحیح و کارامد میطلبه؛ متاسفانه برخی مناطق چهارگانه تنها نام حفاظت شده رو یدک میکشن!

        موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  12. شاهین می‌گوید:

    دوستان کاملاً درست اشاره کردند ، ساخت سد سالهاست در جهان منسوخ شده بویژه در مناطق خشک و نیمه خشک مانند ایران ، چون آب محدود و ارزشمند رو پشت یک دیوار بتنی جمع می کنند و این حجم گسترده در معرض تابش شدید خورشید قرار می گیرد و عمده این سرمایه ملی تبخیر شده و از دست خواهد رفت.
    معضلات زیست محیطی و از بین رفتن زیستگاهها و … هم که از بلاهای این سدهای بی ارزش هستند.
    نمونه بارز این سد سازی های غیر اصولی و ویرانگر سد سیوند در استان فارس را می توان اشاره کرد که علاوه بر از بین بردن آثار ارزشمند تاریخی دوره هخامنشی در تنگه بلاغی ، باعث زیر آب رفتن بخش وسیعی از رویشگاه جنگلی بنه یا پسته کوهی و به تبع آن از بین رفتن اکوسیستم منحصر به فرد و حیات وحش وابسته به آن شد.
    به هر حال وقتی کار دست اهلش نباشه و شایسته سالاری وجود نداشته باشه کارشناسان واقعی و دلسوز کشور خونه نشین باشن یا در به در این کشور و اون کشور از این اتفاقات خواهد افتاد و نتیجه ای بهتر از این بدست نمیاد.
    من مطمئنم مردم فهیم کردستان از ساخت این سد ویرانگر ناراحت هستند و به هیچ وجه حاضر به از دست دادن زیست بوم منحصر به فرد این منطقه نیستند ولی افسوس که اونها نقشی در این تصمیم گیری ندارند ، نمونه این حرکتهای زیست محیطی رو ما در کردستان شاهد بودیم مانند شکارچی هایی که اسلحشونو شکستند و…

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  13. حمید می‌گوید:

    واقعا ارزش این رو داره؟
    بغییر از زیستگاه کانی بل (با دبی بیش از ۱۱۰۰ لیتر در ثانیه) در ثانیه هم به زیر آب خواهد رفت . (این آب می توند آب آشامیدنی یک شهر یک میلیون نفری رو تامین بکنن)

    کوتاهترین رودخانه جهان (چشمه بزرگ کانی بل) : wikimapia.org/14273916/fa/%D9%83%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%87%D8%AA%D8%B1%D9%8A%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%AF%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%DA%86%D8%B4%D9%85%D9%87-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D9%83%D8%A7%D9%86%D9%8A-%D8%A8%D9%84

    چشمه مشهور «کانی بل» قربانی سد سازی در کردستان: radiozamaneh.com/163327

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  14. کوشان مهران می‌گوید:

    مژده مژده!

    گردوی (آغوز به گویش محلی) شیلیایی سفید و مرغوب و پوست کاغذی کیلویی تنها بیست و هشت هزار تومان

    یک کیلو خریدم برای آبدو خیار

    پس چه شد طرح طوبی و خودکفایی گرد و بادام و زیتون!

    این آب هایی که قرار است پس از تبخیر در سدهای مالامال از رسوب ناشی از فرسایش مراتع و جنگل ها به مصرف کشاورزی و خودکفایی برسد پس قرار است به کدامین جوی سرازیر گردید؟ آیا پیش از ساخت سد به فکر ایجاد کانال های آب رسانی و تغییر الگوی مصرف آب از سنتی و غرقابه به آبیاری قطره ای و تحت فشار افتاده اند؟

    زیتون: اسپانیا
    سیر و گلابی: چین
    انگور و سیب و اکنون گردو: شیلی

    بی دلیل نیست که پس از مرگ ژنرال پینوشه هنوز در شیلی طرفداران او پابرجا هستند چون با وجود دیکتاتور بودن گویا بجای حرف و حرف و باز هم حرف کارهای زیربنایی انجام داد.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  15. kooshan می‌گوید:

    دوستان گرامی واقعیت این است که بسیاری از اقداماتی که الان مورد انتقاد قرار دارد نظیر سد سازی و گسترش اراضی کشاورزی بعلت توسعه روزافزون شهرها و افزایش جمعیت آنها و در نتیجه افزایش تقاضا برای محصولات کشاورزی و بالتبع لزوم آبرسانی به این زمینها بوده است که این گسترش اراضی کشاورزی هم بنوبه خود موجب کاهش مساحت جنگلها و منابع طبیعی و تخریب و محدودیت زیستگاههای جانوری شده است ساخت جاده و اتوبان و بزرگراه و غیره را نیز می توان با استدلالی مشابه مورد ارزیابی قرار داد ضمن اینکه سدهای احداث شده برای کشاورزان و اهالی آن مناطق بازده اقتصادی داشته و عموما خود اهالی متقاضی بوده یا نیازهای آنان این طرحها را توجیه می کرده است گرچه تبعات زیست محیطی هم داشته است همانطور که در دولت قبل بنزین پتروشیمی توزیع شد و همه استفاده کردند با لحاظ همه این موارد حال تکلیف چیست و رویکرد علاقمندان حفظ محیط زیست و بقای حیات وحش کشور چه باید باشد ؟ بنظرم یک روش منطقی سنجش مجموعه عملکرد دولتها در زمینه محیط زیست و حیات وحش است باید اقدامات هر دولت را در کارنامه خودش نوشت بدین طریق می توان ملاکی برای ارزیابی بدست داد مثلا در دولت قبلی درآمد دولت خیلی خوب و حجم عملیات عمرانی نظیر سد و راه و خانه سازی و غیره هم قابل توجه بود حال می توان توان و امکانات سازمان حفاظت محیط زیست در آن دوره را هم بررسی کرد که آیا متناسب با توانایی دولت مورد توجه قرار گرفته است ؟ جهت گیری و عملکرد مشخص مدیریت محیط زیست کشور در آن مقطع جه بوده است ؟ شاخصهای مهم زیست محیطی چه تغییراتی کرده است ؟ یا پاسخ به این سؤالات و پرسشهای مشابه و مقایسه آنها با آنچه که در دولت فعلی انجام می گیرد می توان به یک جمع بندی و نتیجه مشخص رسید. بدیهی است در خاتمه دوره مسئولیت دولت فعلی عملکرد نهایی در دسترس بوده و تجربیات بدست آمده می تواند برای بررسی کارآیی دولت آینده مورد استفاده قرار گیرد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  16. kooshan می‌گوید:

    و اما در مورد اصل خبر همانطور که در متن آمده سدهای ساخته شده واقعیت موجود بوده و طرحهایی است که باتمام رسیده و فقط می شود با اقدامات تکمیلی و جبرانی دامنه اثرات منفی آنها بر وضعیت محیط زیست و حیات وحش آن مناطق را کاهش داد ولی سد بلبر قابل بررسی است و دولت می تواند با ارزیابی مجدد و مد نظر قرار دادن ملاحظات زیست محیطی تصمیم مناسب را بگیرد

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  17. جمشید ازخوی می‌گوید:

    با سلام و سپاس
    آقای کوشان مهران با تشکر از ادبیات خاص محیط زیستی شما که مخصوص بخودتان است و امید دارم تسلسل یابد و الباقی کاربران ،باید علاوه بر هم افزائی اهل فن و دلسوزان راستین ، ارزیابی های محیط زیستی بهمراه شایسته سالاری جایگزین رویکردهای آزموده ولی بغایت ابتر فعلی شود، نه با فعل استخاره در دولت قبلی و یا خالی بودن کابینه دولت از نامزد مونث در دولت فعلی و یا رجوع به کارنامه باقی الصالحات از پیشینییان کار بخت این سرزمینرا به پیش برد !!! در یادداشت ۲۸ تیر ماه سوالات من بقرار زیر است: آیا احتمال زیست ببر هیرکانی در کشور تقریبا بکر تاجیکستان هم مرز با افغانستان وجود دارد؟ آیا این درست است که ۵ قلاده ببر هیرکانی در زمان قاجاریه به ایالات متحده هدیه شده و حال در باغ وحشی در ایالت کالیفرنیا نگهداری میشوند؟ آیا در باغ وحش هامبورگ ببر ایرانی نگهداری میشود؟ آیا در منتهی الیه خراسان داخلی (در ایران) احتمال زیست پلنگ برفی هست؟ من برای نخستین بار عکس لک لک طاس را در شبکه دیده بشدت شیفته این پرنده زیبا و مرموز شده ام. چرا وضعیت این گونه بشدت قرمزاست؟ آیا با توجه به وضعیت جنگی سوریه شرایط زیست این گونه بخطر نمیافتد؟

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  18. آرزو صانعی می‌گوید:

    تشکر از دیده بان برای انتشار این مطلب بسیار مهم.
    لازم به ذکر هست که طبق مطالعاتی که در خصوص “مدلسازی پراکنش زیستگاه های پتانسیل پلنگ در ایران” (با مشارکت کارشناسان، رابطین گربه سانان استانها و افراد مطلع بومی) انجام شد، این منطقه در استان کردستان به عنوان یکی از مهمترین زیستگاه های پلنگ در مناطق غربی کشور به لحاظ موقعیت ویژه آن شناسایی شده است. حقیقتا امید است که از احداث سد در این منطقه خاص به دلیل آثار تخریبی آن جلوگیری شود.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

    • کوشان مهران می‌گوید:

      درود بر شما سرکار بانو دکتر صانعی؛

      با توجه به کشته شدن یک قلاده پلنگ توسط چوپانی در اطراف شهر کردنشین درسیم در دیاربکر ترکیه در سال گذشته و تقریبا هم زمان تصویر برداری شبانه از یک قلاده پلنگ در برف در قفقاز ترکیه و هم مرز با گرجستان (به احتمال زیاد طرابزون) آیا گمان نمی کنید پلنگ هایی از ایران و بویژه آذربایجان غربی و کردستان به سلیمانیه و دیاربکر ترکیه در جستجوی قلمروهای جدید حرکت نمایند؟

      **************************

      در مالزی، تایلند و حتی نپال پلنگ سیاه رنگ مشاهده شده و در کوهستان های اتیوپی و جنگل های کامرون نیز این تیپ پلنگ دیده می شود.
      آیا به گمان شما این احتمال وجود ندارد که در خاورمیانه نیز پلنگان سیاه و یا حتی زال دیده شوند.

      برای نمونه شیر سپید گویا منحصر به محدوده مشخصی از آفریقای جنوبی می باشد و در دیگر نواحی این تیپ دیده نشده، آیا تیپ تیره رنگ پلنگ تنها منحصر به مالایا، هندوچین و آفریقا می باشد؟

      با سپاس

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

      • آرزو صانعی می‌گوید:

        جناب آقای مهران، با سلام و تشکر برای سوالی که مطرح کردید.

        در خصوص بخش اول سوال شما:
        - ما اگر بخواهیم دقیقا و مشخصا این را مطرح کنیم که یک قلاده پلنگ مشخص که در یکی از مناطقی که نام بردید حضور داشته و به دلایل متعددی (مثلا گشت زنی در بخشی از قلمرو اش که خارج از مرز واقع شده، پیدا کردن جفت، منابع غذایی، و یا هر فاکتور دیگری) به هر منطقه دیگری (مثلا مناطق آن سوی مرز) رفته است، یعنی باید به این منظور مطالعه ای طراحی کنیم که بتوانیم این موضوع را اثبات کنیم.
        - اما در خصوص جا به جاییهای برون مرزی، در مناطق مرزی ایران با کشورهای همسایه ای که در حیطه پراکنش پلنگ ایرانی قرار دارند، کوریدورهایی وجود دارند که البته لازم است تلاش ما هم برای شناسایی و حفاظت از این کوریدورها و متعاقب آن جلوگیری از “جدا افتادگی ها” باشد. برخی از این کوریدورها طی مطالعات گذشته شناسایی شده اند، برخی نیازمند شناسایی هستند و برخی نیازمند تدقیق اطلاعات هستند. به این ترتیب از روشهای مدیریتی در این خصوص، ایجاد پارکهای فرا مرزی است.

        در خصوص بخش دوم سوال شما:
        یک پلنگ با پوشش معمولی، می تواند فرزندی با پوشش سیاه داشته باشد. همچنین، این موضوع در ۱۱ گونه از گربه سانان وحشی معمول است. اما آنچه که مورد توجه است میزان وقوع ملانیستیک بودن، یعنی حضور افرادی با “پوشش سیاه” در یک جمعیت است. در ایران، رکوردهایی از پلنگ سیاه وجود دارد که البته (طبق رکوردها و گزارشاتی که تا کنون به دست من رسیده است) هیچکدام قطعی نیستند. اما در مالزی، این مساله کاملا متفاوت است. کلیه رکوردهای موجود از پلنگ در جنگلهای مالزی مربوط به افراد ملانیستیک بوده اند. تعداد افراد با رنگ طبیعی بسیار محدود است که البته در چگونگی حضور این افراد نیز در مناطق مربوطه، بعضا ابهام وجود دارد. به این ترتیب فرضیه ای مطرح شده است مبنی بر اینکه این موضوع در جمعیت پلنگ در مالزی در حال تثبیت شدن هست. فاکتورهای متعددی می تواند بر میزان وقوع “پوشش سیاه” در یک جمعیت اثر گذار باشد. من فقط به این نکته اشاره می کنم که “استتار” و همنواخت بودن پوشش بدن با رنگ زمینه محیط (که در جنگلهای انبوه مالزی عموما تیره با میزان نور کم هست) به عنوان یکی از این فاکتورها پیشنهاد می شود. خصوصا برای گونه ای مانند پلنگ که قدرت استتار یکی از ویژگیهای اصلی آن به شمار می آید.

        تشکر از توجه شما.

        پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  19. کوشان مهران می‌گوید:

    جناب آقای جمشید؛
    درود
    * زیستگاه ویژه ببر هیرکانی(توران) در تاجیکستان:
    samkhf.blogfa.com/post/326
    طی دخالت نظامی فاجعه بار شوروی در افغانستان چندین گزارش در دهه ۱۹۸۰ درباره مشاده ببر هیرکانی در شمال افغانستان در زیستگاه های رودخانه ای هم مرز با تاجیکستان توسط سربازان شوروی گزارش شده است. احتمال وجود ببر در زیستگاه های سابق آن در کندوز و کرانه های امودریا بیشتر می باشد.

    * شاید در اواخر قرن نوزدهم ببرهایی از ایران، قفقاز و ترکیه به ایالات متحده برده شده ولی به دلیل عدم دقت در پیشگیری از جفتگیری میان زیرگونه ها، همچون شیر بربری با دیگر زیرگونه ها، احتمال وجود نمونه های خالص بسیار ضعیف می باشد. این مورد در روزنامه همشهری و مجله شکار و طبیعت اشاره شده بود.

    * ببر هیرکانی ماده در باغ وحش هامبورگ:
    isdle.ir/news/index.php?news=8392

    * نزدیک ترین زیستگاه پلنگ برفی ترکمنستان که شبیه به زیستگاه پامیری بوده و دارای جمعیتی از مارخور بخارا(هپتنر) می باشد در بخش جنوب شرقی و هم مرز با ترکمنستان می باشد ولی تا کنون گزارس موثقی درباره پلنگ برفی مشاهده ننموده ام.
    به احتمال زیاد پوست های روشن و انبوه تر پلنگ شمال خراسان، بویژه در زمستان، در مقایسه با نمونه های هند و سند باعث شده تا به اشتباه به عنوان پلنگ برفی شناخته شوند. زیستگاه پلنگ برفی به گمان من کوهستانی تر از پلنگ معمولی می باشد هرچند در جنوب تاجیکستان و شمال پاکستان و دامنه های جنوبی هیمالایا این دو گونه با هم تا حدودی هم پوشانی دارند.

    * آیبیس سر طاس:
    isdle.ir/news/index.php?news=7232

    تخریب زیستگاه و شکار طی قرن ها باعث نابودی جمعیت های اروپا از اسلوونی تا اتریش و سوئیس و اسپانیا گردید و در ترکیه با وجود حفاظت گویا سمپاشی زمین های کشاورزی باعث افت شدید و سپس نابودی گردید(برنامه پرورش و معرفی مجدد در حال انجام است).
    در سال ۲۰۰۲ یک کولونی زادآور ۱۲ قطعه ای در پالمیرای سوریه کشف گردید که با نصب رهیاب ماهواره ای مسیر مهاجرت از سوریه به اتیوپی از مسیر عربستان و یمن کشف گردید.

    danadeclaration.org/pdf/ibis_ORYX.pdf
    و
    web.archive.org/web/20080915083040/http://www.rspb.org.uk/ourwork/science/international/tracking/northern_bald_ibis.asp

    و

    fao.org/docrep/006/Y5097E/y5097e06.htm

    از زیستگاه آیبیس برنامه معرفی مجدد اوریکس غربی و احیای آهوی گواتردار شنی(زیرگونه ماریکا) با موفقیت انجام گردید.
    در کنار ارزش تاریخی بی مانند پالمیرا تا چند دهه گذشته پلنگ( شاید زیرگونه عربی) و آیبیکس نوبی هم وجود داشته که نابود شدند و این ناحیه جزو آخرین پناهگاه های دال در سوریه می باشد (مسموم نمودن لاشه دام برای نابودی گرگ و کفتار و شغال باعث ریشه کن شدن گونه های دال در سوریه و الجزایر و مراکش گردیده است) و نسل چند گونه پرنده شکاری به دلیل زنده گیری و قاچاق به شیخ نشین ها نابود گردید.

    بشار اسد، خوب و یا بد، به حفظ محیط زیست طبیعی واقعا اعتقاد داشت و هرچند در سوریه از دهه ۱۹۶۰ ذخیره گاه های جنگلی ایجاد شده بود ولی در دوره بشار توجه به حیات وحش ارزش و اعتبار یافت.
    افسوس که در این کشور زیبا همه چیز از دست رفته و موجوداتی که باید در قفس باشند به کشتن یکدیگر و تخریب زیربناهای این سرزمین زیبا مشغولند.

    افسوس

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>