منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو

مشخصات و شرایط جغرافیایی:

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: منطقه کوسالان و شاهو طی مصوبه شماره ۳۰۳ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) در سال ۱۳۸۸ بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است.

این منطقه با وسعت ۵۷,۲۳۶ هکتار در استان کردستان حد فاصل شهرهای سروآباد، مریوان و کامیاران و هم مرز با کردستان عراق واقع شده است.

در این منطقه تاکنون ۱۱۷ گونه پرنده، ۲۳ گونه پستاندار، ۱۷ گونه خزنده و ۲۴۲ گونه گیاهی شناسایی شده است.

پوشش گیاهی:

مهم ترین پوشش گیاهی این منطقه شامل جنگل های بلوط می باشد.

گونه های شاخص جانوری:

سیاه‌گوش، کل و بز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، کرکس، هما و عقاب طلائی

تعارضات و تهدیدهای منطقه:

در این زیستگاه باارزش علاوه بر شکار غیرمجاز، تهدید بزرگ دیگری که به نابودی حیات وحش منطقه می انجامد احداث سدهایی است که باعث قطع کریدورهای ارتباطی حیات وحش میشود.

به عنوان نمونه، در صورت آبگیری سد داریان که دیواره آن در استان کرمانشاه واقع و دریاچه سد در داخل منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو قرار گرفته است، زیستگاه شاهو و کوسالان را کاملا از هم تفکیک، و کریدورهای ارتباطی این زیستگاه ها را قطع میکند.

تهدید خطرناکتر و نابود کننده کامل پلنگ و دیگر گونه های جانوری داخل این منطقه، احداث سد بلبر در وسط منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو است که دیگر زیستگاه های کوسالان را از هم انشقاق داده و بطور کلی قطع کریدور عبوری حیات وحش را در درون زیستگاه به همراه خواهد داشت و این مسئله به نابودی تنوع زیستی این منطقه خواهد انجامید.

این در حالیست که سد داریان در پایین دست منطقه شاهو و کوسالان در شعاع ۴۰ کیلومتری سد بلبر در حال ساخت و آبگیری میباشد. باستناد گزارش مجریان سد حدود ۱۰۰۰ هکتار از اراضی منطقه در زیر خط تراز آب پشت سد قرار می گیرد که بیشتر از ۹۰ درصد آن جنگل و مرتع مشجر میباشد.

رخدادهای منطقه:

- در فروردین ۱۳۹۱ گزارش هایی مبنی بر حمله پلنگ به دام های اهلی روستای عباس آباد که در داخل منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو قرار دارد به اداره محیط زیست سروآباد رسید. پس از اعزام کارشناسان به روستای مذکور مشاهده شد که باقی مانده لاشه بز اهلی بعد از تغذیه برای ممانعت از دسترسی دیگر جانوران روی درخت بلوط قرار گرفته بود و این نشان میداد که حیوان مهاجم پلنگ بوده است.

- به دنبال گزارش همیار محیط زیست در دی ماه ۱۳۹۱ مبنی بر مشاهده پلنگ در کوه شاهو و مشاهده فضله حاوی موی خوک برای کارشناسان یقین حاصل شد که در این منطقه پلنگ وجود دارد.

- در زمستان ۱۳۹۱ اهالی روستای عباس آباد گزارش دادند که شبها صدای پلنگ را می شنوند (در فصل جفتگیری). پس از دریافت این خبر کارشناسان به کوسالان رفته و آثار پنجه های پلنگ بر روی پوست درختان برای تعیین قلمرو مشاهده شد. (لینک مرتبط)

- دستگیری شکارچیان دو راس بزغاله وحشی در مهرماه ۱۳۹۲ (لینک مرتبط)

- عامل کشتار بی رحمانه یک روباه، در مهرماه ۱۳۹۲ به تحمل ۹۱ روز زندان محکوم شد. (لینک مرتبط)

- عامل کشتار بیرحمانه تعداد زیادی کل وبز وحشی در آذرماه ۱۳۹۳ شناسایی شد (لینک مرتبط)

تصاویر منطقه:

بقایای اسکلت بز اهلی که توسط پلنگ شکار شده

اثر پنجه پلنگ بر روی درخت بلوط برای تعیین قلمرو

مدفوع پلنگ درمنطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو

نمایی از روستای بلبر در داخل منطقه کوسالان و شاهو که سد بلبر قرار است در بالا دست آن احداث شود

+36
-4
  

1 دیدگاه

  1. سودابه می‌گوید:

    قشنگ بود ولی ایکاش نقشه هوایی این منطقه را نیز میگذاشتید

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>