نسل کشی پرندگان مهاجر در فریدونکنار و سرخرود ادامه دارد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: بیش از یک ماه است که صید هزاران پرنده مهاجر در فریدونکنار و سرخرود آغاز شده است. هر روز صبح لاشه صدها پرنده مهاجر از گونه‌های مختلف عمدتا غازها و اردک های وحشی در بازاری که به همین منظور در فریدونکنار در این فصل برپا می‌شود قیمت گذاری شده و توسط فروشندگان بازار از صیادان خریداری می‌شود.

در مهرماه سال جاری و همزمان با آغاز مهاجرت پرندگان و آغاز به کار بازار سیاه پرندگان در فریدونکنار دو گزارش مفصل در این زمینه از طریق همین پایگاه خبری منتشر گردید. (لینک گزارش اول و لینک گزارش دوم)

برخی پرندگان از سایر شهرها به این بازار آورده می‌شوند. پرندگانی مانند چنگر که روزگاری نه‌چندان دور بیش از هر پرنده دیگری در این منطقه صید می‌شد به دلیل همین روال صید که مصداق بارز نسل کشی است در طی چهار الی پنج سال گذشته مبدل به یکی از کمیاب‌ترین پرندگان مهاجر فریدونکنار و سرخرود شده است، به همین دلیل ساده، عمده چنگر موجود در بازار فریدونکنار در حال حاضر از سایر تالاب‌ها مانند میانکاله صید و هر روز زنده یا سر بریده به فریدونکنار فرستاده میشوند و صرفا گاهی چنگر از این منطقه برای فروش آورده میشود.

اردک سیاه کاکل، سرسفید، چشم طلائی، فلامینگو و قوی گنگ هم از گلوگاه و بندر ترکمن و تالاب‌های استان گلستان (خصوصا گمیشان) برای این بازار صید و ارسال می‌شوند.

اردک سرسفید از جمله کمیاب ترین پرندگان دنیا است. در کشورهایی مانند اسپانیا و انگلستان نزدیک به چهل سال است که با صرف هزینه‌های بسیار زیاد تلاش در احیای نسل این پرنده دارند.

این پرنده غواص و در خطر انقراض بین المللی به صورت طبیعی در فریدونکنار و سرخرود وجود ندارد و از سایر زیستگاه ها خصوصا تالاب گمیشان در استان گلستان، بندر ترکمن و گلوگاه در پناهگاه حیات وحش میانکاله همراه با چنگرها و سایر پرندگان غواص صید شده و به بازار شهر فریدونکنار برای فروش فرستاده میشوند. مهاجرت اردک سرسفید به ایران اواخر پاییز به اوج خود میرسد.

تصویر: اردک سرسفید، اردک سرحنایی و چنگر در بازار فریدونکنار

اردک بلوطی از جمله نادرترین پرندگان دنیا است که سال‌ها است پروژه‌ها و طرح‌های بزرگ بین‌المللی برای حفظ و ادامه نسل این پرنده اجرا می‌شود اما چندان موفق نبوده‌اند. منطقه فریدونکنار و سرخرود از جمله مسیرهای مهاجرت این پرنده در دنیا بوده و حفاظت از این پرنده دارای اهمیت جهانی است.

تصویر: اردک بلوطی

در حالی که در گذشته به سهولت این پرنده در منطقه مشاهده می‌شده است اما امروز زنده یا مرده این پرنده به ندرت مشاهده می‌شود.

اول پائیز سال جاری ٢٩ بال از این پرنده نادر در فریدونکنار صید شده اند.

تصویر: لاشه ده عدد اردک بلوطی نادر و حمایت شده در بازار فریدونکنار

متأسفانه همه روزه با هر تور ماهیگیری پره در فریدونکنار تعدادی از این پرنده (کشیم) نیز از دریا به ساحل آمده و همراه با ماهیها روانه بازار ماهی فریدونکنار برای فروش میشوند. همراه با سایر پرندگان مهاجر علیرغم بوی بد و ماهیخوار بودن (حرام گوشت بودن) حتی کشیم نیز برای فروش گوشت تبدیل به پول میشود.

صید کشیم ها به این شکل فقط در سواحل فریدونکنار روی میدهد و صیادان ماهی سرخرودی کشیم های به ساحل آمده را به دریا بازمیگردانند و نمی فروشند.

تصویر: اردک سرسفید در کنار کشیم بزرگ

هر سال بیشتر از سال قبل و امسال هم بیش از گذشته و سال‌های قبل اینجا در فریدونکنار و سرخرود دام‌های هوایی برپا شده‌اند.

«استفاده از این روش به سرعت در حال سرایت به سایر مناطق اطراف فریدونکنار و سرخرود است بطوریکه به مرور زمین‌های کشاورزی و آب بندان‌های محمودآباد، نور و بهنمیر در کنار شکاچیان مسلح، پوشیده از دام‌های هوایی نیز شده است».

تصویر: ده ها تور هوائی (شب دام) نصب شده در شالیزارهای حاشیه و اطراف دامگاه ها

تصویر فوق: گوشه کوچکی از زیستگاه پوشیده از تور اردک‌های غواص مانند اردک بلوطی و چنگرها (لپو فریدونکنار و آببندان ازباران)

تصویر فوق: اولین گروه از قوهای مهاجر امسال در سرخرود در محاصره دام های هوائی اطراف

تصویر: ورودی صیدگاه / موتورسیکلت ها و اتومبیل های صیادان در مقابل دامگاه

هر صیاد (بخصوص صیادان غازها) دست کم موفق به زنده‌گیری ٢٠ پرنده با تور هوایی (شب دام) در ساعات اولیه هر شب می‌شود و برخی هم به تعداد بسیار بیشتر. در ١٠ روز گذشته برخی افراد میلیون‌ها تومان فقط از همین طریق و با کمترین تلاش و پشتکار تحت عنوان امرار معاش کسب کرده و قطعا این افراد در برابر قانون و هر مخالفتی به جد از این کسب و کار حرام ولی پر سود که از بهره‌کشی از طبیعت و انفال ملی است با قداره کشی دفاع خواهند نمود.

هر صبح بین ساعت شش تا حدود نه در میان قهقهه و فریادهای شادی بین صیادان و فروشندگان، دیدن نمونه صیادهایی که به تنهایی ۸۰ – ۹۰ بال غاز وحشی صید شده شب قبل را به قیمت هر غاز پنجاه هزار تومان فاکتور کرده و به فروش می‌رسانند امری معمول و عادی است. با این فراوانی غاز در اوائل فصل مهاجرت با توجه به صید انبوه حال حاضر قیمت از هر غاز از ٨۵٠٠٠ تومان به پاپین‌ترین حد خود یعنی جفتی ١١٠- ١٢٠ هزار تومان در این بازار رسیده است.

طی بررسی های مستمر ما از این بازار فقط در بیست روز گذشته دست کم ۴٨٠٠ غاز شامل غاز خاکستری و پیشانی سفید (عمدتا غاز خاکستری)،  ١١٠ بال بوتیمار بزرگ، صدها بال انواع کشیم، حواصیل‌ها، انواع جغدها، سارگپه ها، شاهین ها و عقاب ها، انواع  پرندگان کنار آبزی شامل خروس کولی ها، پاشلک ها و آبچلیک ها و انواع سلیم ها، حدود ٣٠٠٠ چنگر، ۴٠ ابیا، بیش از سی و پنج ۳۵۰۰۰ بال انواع اردک وحشی (دست کم ١۵٠٠ بال در هر روز) و چهار بال پرنده زنگوله بال، در بازار پرنده فریدونکنار معامله و فروخته شده‌اند.

گفتنی است در حدود هفت تا ده درصد قیمت هر نوع پرنده که صید و معامله میشود متعلق به سماک شناخته شده (قیمت گذار و واسط بین صیادان پرندگان مهاجر و فروشندگان بازار) بازار پرنده فریدونکنار میباشد که هر روز بین ساعت هفت تا حدود نه صبح در این بازار حضور دارد. بدون در نظر گرفتن آمار مجموع پرندگانی که هر روز در بازار پرنده فریدونکنار خرید و فروش میشوند صرفا معامله حدود پنج هزار غاز در سه هفته گذشته بیش از ٢٠٠ میلیون تومان جابجائی پول را در این بازار در پی داشته است که سهم سماک بازار بین هفت تا ده درصد این مبلغ یعنی بیش از ٢٠ میلیون تومان در بیست روز فقط از فروش غاز وحشی صید شده می باشد.

با یک حساب سرانگشتی میتوان فهمید سود سرشار حاصل از این تجارت، افراد مختلفی را درگیر خود ساخته و ذینفعان این تجارت پر سود حاضر به انجام هیچ گونه تعاملی در برابر کاهش سود حاصل از فعالیت غیر قانونی خود نیستند.

تصویر: بوتیمار در بازار پرندگان فریدونکنار

بوتیمار پرنده‌ای حمایت شده و حرام گوشت، کاملاً گوشت‌خوار و فاقد سنگدان از خانواده حواصیل‌ها است. فروش روزانه در بازار پرنده فریدونکنار پر طرفدار برای تاکسیدرمی (٨٠ هزار تومان) و گوشت (٢٠ هزار تومان)

تصاویر فوق: پاهای شکسته شده بوتیمار (به جهت مهار پرنده) در تصویر فوق کاملا مشخص است

به جهت مهار پرنده و جلوگیری از نوک زدن، بوتیمار صید شده ساعتهای قبل از سلاخی را با درد غیر قابل وصف حاصل از شکسته شدن پاها توسط صیاد سپری میکند. بال‌ها را به یکدیگر می پیچند و گردن از زیر بالها به پشت پرنده خوابانیده میشود. بعد از این شرایط پرنده هرگز شانسی برای زنده ماندن  نخواهد داشت.

تصویر: لاشه ده ها باکلان در بازار پرندگان فریدونکنار

باکلان بزرگ پرنده ای کاملا ماهیخوار و حرام گوشت و گاها باکلان کوچک (پرنده حمایت شده جهانی) در دامهای هوائی صید شده و برای مصرف گوشت در بازار پرنده فریدونکنار عرضه میشود.

تصویر: چنگر نوکسرخ و کشیم کوچک پرنده حرام گوشت (صید در فریدونکنار)

تصویر:  ابیا (صید در فریدونکنار)

ابیا پرنده‌ای جنگلی و کمیاب در کشور است. جمعیت این پرنده مهاجر در بسیاری از کشورها با کاهش چشمگیری مواجه شده است به طوری که به عنوان مثال حفظ و احیای نسل این پرنده در کشوری مانند ایتالیا سال‌ها زمان و بودجه را به خود تخصیص داده است. ایران از محل‌های زمستان‌گذرانی این پرنده است و منطقه سرخرود و فریدونکنار از جمله مسیرهای مهم مهاجرت این گونه هستند.

پائیز فصل آخر برای برخی پرندگان مانند غازهای پیشانی سفید:

در مقایسه با سال قبل جمعیت بیشتری از غازهای پیشانی سفید پائیز امسال به فریدونکنار و سرخرود مهاجرت نمودند و متاسفانه غازهای پیشانی سفید فراوانی نیز در این کارزار رقابت در غارت طبیعت تا به امروز صید شده‌اند. با توجه به جمعیت کم این پرندگان بر خلاف اوائل آبان ماه که به سادگی دیدن این پرنده میسر بود هم‌اکنون اثر چندانی از این پرندگان فوق العاده زیبا در منطقه باقی نمانده است.

اکثر غازهای پیشانی سفید صید شده البته به صورت زنده به باغ های پرندگان در سراسر کشور فروخته میشوند و یا با توجه به رفتار آرام این پرنده (بر خلاف سایر غازها که در اسارت به شدت دچار استرس میشوند) در داخل دام‌های زمینی داخل دامگاه های منطقه برای جلب پرندگان وحشی به داخل دام قرار داده شده و در پایان زمستان و فصل صید با مهاجرت پرندگان، کشته خواهند شد.

نمونه‌های باغ وحش‌ها یا باغ‌های پرندگان نیز علاوه بر محرومیت از حق تولیدمثل قطعا عمری کمتر از عمر طبیعی خواهند داشت.

ایران از امضاء‌کنندگان و اعضای معاهدات بین‌المللی چون کنوانسیون رامسر (Ramsar Convention) ، کنواسیون گونه ­های مهاجر (CMS)، تفاهم‌نامه حفاظت از پرندگان مهاجر آبزی اوراسیا – آفریقا (AEWA) و برخی دیگر از تعهدات و معاهدات بین‌المللی و منطقه‌ای می‌باشد.

با توجه به کاهش چشم‌گیر جمعیت گونه غاز پیشانی سفید کوچک در زیستگاه‌های این پرنده در جهان (شامل شمال ایران در منطقه فریدونکنار و سرخرود و بندر ترکمن) این پرنده در زمره گونه‌های شدیدا در معرض انقراض شمرده می‌شود.

اخیرا کارگروه بین‌المللی با محوریت نجات این پرنده از نابودی تشکیل شده است که از کارشناسان سازمان حفاظت از محیط‌ زیست کشور نیز برای شرکت در آن دعوت به عمل آمده است.

در تاریخ ١١ آبان ماه همزمان با یکی از همین نشست‌ها که با حضور کارشناسان ایرانی و خارجی در کشور اکوادر در محل اجلاس کنواسیون گونه ­های مهاجر (CMS) تشکیل جسله داده بود، گزارشی در ارتباط با صید غاز پیشانی سفید کوچک در فریدونکنار از جانب گروه فعال و نگارنده به سازمان حفاظت محیط‌ زیست زیست ارائه شد و با اقدام یگان حفاظت محیط‌ زیست مازندران یک بال از آخرین بازمانده های این پرنده در خطر انقراض کشف، حلقه گذاری و رهاسازی گردید.

این پرنده که به محل باغ پرندگان غیرقانونی شهر فریدونکنار که محل دائمی معامله پرندگان وحشی زنده و بعضا کمیاب است منتقل شده بود، در صورتی به طبیعت بازگردانده شد که حتی مسئولین حفاظت محیط‌ زیست مازندران نیز به خوبی میدانند با توجه به گستردگی دام های هوائی در منطقه، کمترین تضمینی برای به دام نیفتادن این پرندگان و همچنین هیچگونه نظارت درستی بر بازار فروش پرندگان مهاجر وجود ندارد.

همزمانی قتل عام پرندگان و سمینارهای حفاظتی باعث حیرت و تأمل ما شد که چطور دولت محترم با صرف بیت‌المال کارشناسان خود را برای شرکت در جلسات و سمینارها برای حفاظت از طبیعت و پرندگان مهاجر به خارج از کشور اعزام می‌کند در حالیکه هیچ گونه و حداقل اقدام موثر حفاظتی برای حفاظت از این سرمایه‌های ملی و جهانی که آبرو و وجهه بین المللی کشور را هدف قرار می‌دهد, انجام نمی‌شود؟

تصویر: سارگپه پابلند پرنده حمایت شده به دام افتاده در دام های هوائی منطقه – فروش برای تاکسیدرمی یا اسارت در باغ های پرندگان

تصویر: عقاب شاهی (امپریال) پرنده حمایت شده بین المللی به دام افتاده در دام های هوائی منطقه – فروش برای تاکسیدرمی یا اسارت در باغ های پرندگان

بازار فروش پرندگان مهاجر واقع در شهر فریدونکنار همانطور که پیشتر اشاره شد تنها محل فروش پرندگان مهاجر صید شده در همان منطقه نیست. این بازار همزمان خریدار و فروشنده هرگونه جانور و پرنده بومی و مهاجر از مناطق اطراف و استان های مجاور نیز می باشد.

تصویر: سنقر خاکستری در بازار فریدونکنار

این سنقر خاکستری یک نمونه از پرندگانیست که در دام های هوائی گسترش یافته در مناطق اطراف فریدونکنار صید و برای فروش به بازار این شهر ارسال شده است.

تصویر: جغد تالابی یکی از چند گونه جغد و پرنده شکاری هائی که به وفور و بصورت تصادفی در دام های هوائی صید شده و در بازار معامله میشوند.

تجارت به راه افتاده با معامله روزانه حیات وحش در بازار پرنده فریدونکنار ابعاد گسترده ای دارد که شاید هیچ عکس و مطلبی به اندازه مشاهده مستقیم این بازار بزرگ از نزدیک (با بیش از ٣٠ فروشنده دائمی در این فصل) گویا و نمایانگر گستردگی نقض آشکار قوانین جاری کشور، معاهدات بین المللی و انسانیت رنگ باخته در آن نباشد.

برخی مسئولین اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران هنوز در گفتگوها از این بازار به عنوان یک بازار قانونمند یاد میکنند که بروز گاه به گاه تخلف در آن را نباید مصداق غیر قانونی بودن این بازار دانست و به شکل ماهرانه ای نه مجوزی برای آن صادر نموده و نه اعلام جرم مینمایند!

نصب یک بنر اطلاع رسانی برای ممنوعیت خرید و فروش برخی گونه ها در گوشه ای از این بازار تنها اقدامی بوده است که تاکنون برای نظارت بر این بازار انجام شده اما مشاهده مستقیم نادیده گرفتن قوانین و عدول علنی از بند بند مفاد ذکر شده در این بنر اطلاع رسانی توأم با نبود نظارت فیزیکی مستمر و بازدارنده امر مشکل و پیچیده ای نیست.

تصویر: اتومبیل های مشتریان بازار پرنده فریدونکنار

این در حالی است که پرندگانی که امسال و تا این زمان وارد فریدونکنار شده اند صرفا پیشقراولان جمعیت اصلی پرندگان مهاجر زمستانگذران این منطقه می باشند و با بارش های بعدی روزهای آینده به جمعیت پرندگان مهاجر بیش از این اضافه خواهد شد.

گفتنی است در روش صید با تورهای هوایی گونه‌های خاصی از پرندگان هدف صید نیستند و علاوه بر انواع اردک‌ها و غازهای وحشی کلیه پرندگان شامل انواع پرندگان شکاری، جغدها، پرندگان کنار‌آبزی، حواصیل‌ها، قوها و حتی انواع بی‌شمار گنجشک‌سانان، در این روش‌ صید می‌شوند.

علاوه بر آن صیادان با تهیه فایل صوتی صدای انواع مرغابی ها و چنگر (که به سادگی از اینترنت قابل دانلود است) و پخش آن با استفاده از اسپیکرهای کوچک قابل شارژ، باعث جذب چند برابری انواع پرندگان به نزدیکی تورهای هوایی برای صید می‌شوند.

به زبان ساده می‌توان گفت در روش‌ تور هوایی به صغیر و کبیر رحم نمی‌شود و با توجه به امکان معامله هرگونه جانداری در بازار غیرقانونی فروش پرندگان مهاجر فریدونکنار به نظر می‌رسد که هرگونه پرنده صید شده‌ای را بدون توجه به خوراکی و غیرخوراکی بودن، حرام گوشت و حلال گوشت بودن و حتی پرندگان ریز جثه را به سادگی می‌توان در هر زمان در این بازار به پول تبدیل کرد.

این روش صید، بیرون از دامگاه‌ها و در دشت‌های محل تغذیه شب هنگام پرندگان مهاجر انجام می‌شود و دست کم نیمی از کل صید سالیانه پرندگان بوسیله روش دام هوایی انجام می شود.

سود اصلی حاصل از این کشتار و خرید و فروش هر روزه، صرفا عاید عده محدودی از مردم محلی و البته رستوران‌های حامی این بازار می‌شود. با ادامه و گسترش دامنه صیادی و سرایت این رویه به سایر مناطق تبعات جبران‌ناپذیر آن علاوه بر نابودی طبیعت بی نظیر این منطقه و زوال تنوع غنی پرندگان مهاجر در این بزرگترین زیستگاه زمستانگذرانی پرندگان در جهان، بی شک سرنوشت اقتصاد وابسته به اکوتوریسم شمال ایران را در آینده‌ای نه چندان دور دستخوش تغییرات ناخوشایند بسیاری خواهد کرد.

این نسل کشی حیات وحش که می‌توان بر آن نام غارت سرمایه ملی طبیعت کشور را نهاد اینجا در فریدونکنار و سرخرود مازندران به بهانه‌های مختلف در حالی صورت می‌گیرد که پیرو درخواست‌های مکرر بیش از چهل NGO و سمن محیط‌ زیستی فعال سراسر کشور در قالب کمپینی با نام “کمپین پرواز” در ارتباط با حل معضل صید بیرویه انواع پرندگان مهاجر و جمع آوری دام‌های هوایی و با وجود پیگیری و مساعدت سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور و ارسال نامه رسمی ریاست محترم سازمان سرکار خانم دکتر ابتکار به استاندار مازندارن و اعلام رسمی مصوبات قانونی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این ارتباط، همچنین تشکیل جلسات متعدد در تهران و مازندران با حضور نمایندگان سمن ها، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور و مقامات سیاسی استان هنوز هیچگونه اقدام موثری برای جمع آوری و مقابله با تورهای هوایی انجام نشده است.

در جریان جلسه اولیه در دفتر امنیتی انتظامی استانداری مازندران مقرر شد ظرف مدت ٢١ روز پس از آن جلسه شورای تأمین استان جلسه رسمی دیگری را با حضور معاونت اطلاعات و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و سایر اعضای آن شورا تشکیل داده و تصمیمات نهائی بر اساس بررسی های انجام شده برای مقابله قاطع با دامهای هوائی و تسری آن به سایر مناطق اتخاذ گردد.

زمان مقرر برای تشکیل جلسه بعدی روز گذشته یعنی اول آذر ماه ١٣٩٣ بوده است. علاوه بر عدم تشکیل جلسه شواری تأمین استان در زمان مقرر و عدم اجرائی شدن هیچیک از مصوبات سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین عدم پیگیری کلیه دستورات و اقدامات لازم از جانب اداره محیط زیست مازندران در راستای پیشبرد امور حفاظتی و جلوگیری از نقض گسترده قوانین جاری کشور و معاهدات بین المللی در این منطقه تا این لحظه مسئولین مازندرانی از پاسخگویی به خواسته قانونی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست و بیش از ۴٠ سمن فعال عرصه محیطزیست کشور امتناع نموده و علیرغم پیگیری های انجام شده حتی از ارسال صورت جلسه اولین جلسه در محل استانداری که در پایان آن برای شرکت کنندگان نیز قراعت شده بود سر باز زده اند.

این عدم پیگیری و رویکرد مسئولین استان مازندران موجب جری‌تر شدن صیادان پرندگان در برابر قوانین و ادامه و گسترش علنی و چشمگیر رویه غیرقانونی سابق گردیده است. قطعا مقابله با چنین پدیده ای بعد از گذشت سال ها بی قانونی مطلق امر آسانی نبوده و نیازمند حمایت گسترده و تلاش مستمر برای ساماندهی می باشد اما اظهاراتی مانند عدم توانائی برای جلوگیری از ادامه روند مجرمانه و قانون شکنی به واسطه عرف شدن جرائم نیز هرگز پذیرفته نیست.

به راستی آیا زمان آن نرسیده که دیگر طبیعت تاوان سنگین ناتوانی و عدم تمایل به انجام کار در سیستم مدیریتی ناکارآمد را نپردازد و تلاش و عزم واقعی افراد دلسوز و متخصص برای حفظ بازمانده طبیعت زخم خورده کشور جایگزین اهمال و کارشکنی فعلی گردد؟

نویسنده گزارش : محمدعلی الله قلی  - کارشناس حیات وحش و عضو کمپین پرواز

عکس ها : محمدعلی الله قلی – حامد تیزرویان

+2497
-318
  

107 دیدگاه

  1. amir ali می‌گوید:

    ما این تصاویر میبینیم و افسوس میکشیم و کاری نمیتوانیم بکنیم
    خوب مسئولین میبینن نمیتوانن کاری کنن و زودتر به این جنایات پایان بدن یا اونام فقط بینندن؟!

    پر طرفدار Thumb up 88 Thumb down 14

    • دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

      همه میتوانند به سایت سازمان بازرسی قسمت شکایات بروند و سازمان بازرسی را از کوتاهی که سازمان محیط زیست مازندران مرتکب میشود مطلع کنند . میتوانیم امیدوار باشیم هموطمنانمان در سازمان بازرسی این کشتار را پیگیری کنند و شاید راهکار مناسبی برای کنترل این قاتلین حیوانات بیابند

      پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  2. علی 000 می‌گوید:

    برای من یک چرای بزرگ در زهنم بی پاسخ هست:
    چرا با این نسل کشی پرندگان برخورد نمیشود خصوصا انواع حرام گوشت ؟!
    چه دست هایی دخیل است و این کوتاه آمدن مسولین ترس از چه چیزی است ؟!
    یکی از همین پرندگان در سایر شهرها و استان ها در صورت صید غیر مجاز چه عواقبی برای شکارچی دارد؟
    چرا؟
    چرا؟
    چرا؟
    تا کی یک بام و دو هوا !!

    پر طرفدار Thumb up 67 Thumb down 10

  3. میعاد می‌گوید:

    فقط میتونم بگم برای این أفراد با این فهم و شعور متأسفم
    چه صیاد چه سماک چه فروشنده و چه خریدار.
    من واقعا نمیتونم درک کنم،آیا صیده این پرنده ها قانونی هست یا غیره قانونی؟
    اگر قانونی هست،که هیچ.
    اگر غیره قانونی هستش و خلاف پس چطوری بازاره به این بزرگی در اختیارشونه؟
    چرا هیچ نیرو یا ارگانی از خودش عکس العملی نشون نمیده؟
    من واقعا نتونستم مطلب رو تا آخر بخونم. وقتی رسیدم به اون قسمت که پای پرنده رو میکشونن و…..دیگه ادامه ندادم
    چه شانسی آوردیم که محل زندگی هوبره و شاهین و….فریدون کنار نیست که اگه بود واویلا…!
    حالا که کسی توان جلوگیری از صیده این پرنده ها رو نداره ای کاش ما بتونیم یک کمپینی راه بندازیم در شبکه های اجتماعی و از خریدارها بخوایم که نخرن تا شاید با از دست رفتن مشتری و کم شدن سود درصده شکار پایین بیاد.
    اون دوستی که رگباری منفی میده زود کارش رو شروع کنه

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 9

  4. علی می‌گوید:

    اگر کسی خواب باشد، با یک تلنگر بیدار می شود، ولی کسی که خودش را به خواب زده، به راحتی بیدار نخواهد شد!
    قطعا در مورد این فاجعه وحشتناک جمعی خودشان را به خواب زده اند!!
    در خصوص آن عده سودجو و فرصت طلب، گوشتی که از حرام بر بدنشان چسبیده به راحتی پاک نخواهد شد!
    و آنها حتما در مقابله هر اقدامی که دستشان را از این ثروت ملی کوتاه کند، مقابله خواهند کرد
    اما وظیفه دوستدارانه محیط زیست و انسان های آگاه و بیدار است که هر کجا هستند و هر چه در توان دارند، در رفع معضلات و مشکلات زیست محیطی و جلوگیری از به تاراج رفتنه سرمایه ملی، بکوشند.
    ای که دستت میرسد، کاری بکن
    پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار!!!

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 6

  5. علی می‌گوید:

    با سلام
    اگر دولت بخواهد خیلی راحت می تواند جلوی این جنایات را بگیرد.

    پر طرفدار Thumb up 63 Thumb down 6

  6. حمید می‌گوید:

    حالا هی بگین شکارچیا
    این پرنده ها بیت المالن و این دزدی و اگه مسلمون باشن عین حرام و نجاسته و اگه غیر مسلمون باشن حق خوریه
    دمتون گرم که هم چین گزارشی تهیه کردین با این کار به مرور زمان با این گزارشای پی در پی شما ، مسئولین تحت فشار قرار میگیرن
    این کار اینا نه شکاره، نه انسانی و اصلا چه لذتی داره صد تا قو و اردک رو یکباره بندازی تو تور اینم شد کار!
    اگه عرضه داری برو کشاورزی علمی بکن تو این بهتری و حاصلخیز ترین زمین های ایران والا آدم دلش کباب میشه به این که نمیگن برداشت به این میگن نسل کشی
    گزارشتون محشره
    خدا قوت نتیجه تلاشتونو می بینین

    پر طرفدار Thumb up 47 Thumb down 10

  7. علی می‌گوید:

    با سلام
    این طور که معلومه سازمان حفاظت از محیط زیست هیچ گونه قدرت اجرایی ندارد و چه اسم بی معنایی
    ” حفاظت از محیط زیست” معنی حفاظت از محیط زیست ام فهمیدیم
    ارزش اشو داره که تمام یگان های حفاظت از محیط زیست کشور برا کمک بیان مازندران یا از ارگان های مثل ارتش یا سپاه کمک بگیرن

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 7

  8. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    سلام
    مدتی بود که هیچ پستی تو سایت دیدبان نمی گذاشتم با اینکه هر روز به این سایت سر می زدم ، اما وقتی این گزارش رو دیدم میخکوب شدم که چطور این تروریست های حیات وحش حیوانات نادر حمایت شده و هزینه شده در کشورهای دلسوز حیات وحش را با بی رحمی و گستاخی روزافزون می کشند؟!
    کشورهای فوق که این گزارش ها را می بینند و میخوانند چه فکری در مورد ایران و ایرانی پیدا میکنند ؟
    نمیگن اینها حامی تروریست حیات وحش و … هستن ؟ در این سطح کشتار را می بینند و دم نمی زنند !
    و اما مسولان محیط زیست شمال کشور که نظاره گر این جنایات هستید، بی تردید یا ذینفع هستیا یا خیلی بی کفایت …!؟
    کاری کنید تا بدتر از این نشده که شما را نمی بخشیم

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 8

  9. خرس می‌گوید:

    باید این تصاویر را برای جوامع بین المللی و فعالان محیط زیست خارج از کشور ارسال کرد تا آنها یه کاری انجام بدهند.

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 9

    • امیر می‌گوید:

      متاسفانه مثل اینکه فقط چاره کار همینه

      مسئولین (؟؟!!)…. همچنان در خواب باشید…..

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 5

      • فاتح می‌گوید:

        باید برای سایتها و خبرگزاریهای مهم و تاثیر گذار و پر بازدید ارسال بشه تا اونها هم این خبر رو پوشش بدن..بچه ها خواهشا این خبر رو به سایتها و خبرگزاریهای مهم و پر بازدید بفرستین

        پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 5

  10. علی می‌گوید:

    با تشکر فراوان از این عزیزان که به این صورت شفاف سازی کردند ولی دوستان آیا میشود قبول کرد که این تجارت بدون حمایت صورت میگیرد؟
    مگر محیط زیست مازندران و نیروی انتظامی ، فرمانداری که خودشان از پیکر همان مردم فریدونکنار هستند این جنایات را نمی بینند.
    باید واقعیت را قبول کرد تا وقتی ضعف قانون داریم و مسایل فامیل بازی هست این جنایات هم هست.

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 7

  11. Feri می‌گوید:

    چه وعظشه ، مگه اونجا محیط زیست و نیروی انتظامی نداره!!!!!!!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 9

    • وکیل پایه یک می‌گوید:

      اشباه منفی دادم

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 7

    • بشدت ناراحت می‌گوید:

      دقیقا، توی تهران ما خواستیم کرکره مغازه تعمیر کنیم ، شب بود، هم شهرداری اومد جلوگیری کرد ، هم نیروی انتظامی، بعد اینجا تور میزنن و گند میزنن به محیط زیست اونهم از نوع جهانیش کسی ککش نمی لرزه!
      فقط ۲ راه هست
      ۱ – برخورد شدید، جمع آوری تورها و جریمه سنگین برای این عاملین
      ۲ – خرید اراضی توسط ارگانها اعم از محیط زیست، سپاه، شهرداری و …. و تبدیلشون به اراضی ملی (فکر هم نمیکنم براشون زیاد سخت باشه)، اینجوری هم جلوی زمین خواری و گسترش پدیده شوم ویلاسازی و نابود کردن شمال کشور گرفته میشه و بنوعی حفاظت میشه از پرندگان مهاجر.
      من همین مطالب و عکس ها رو برای برنامه پایش ارسال میکنم شاید توی رسانه ملی مطرح بشه کاری بکنند.

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

      • افشین می‌گوید:

        شمالی دیگه باقی نمونده. کل شمال کشور شده حیات خلوت و تفریحگاه خواص و پولداران. نمیدونم گردنه حیران رفتید یا نه آدم واقعا ناراحت میشه تا نوک کوهها هم ویلاسازی کردند.

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  12. احمد هاشمی می‌گوید:

    کدام شغل چنین بازده آسان و پرسودی دارد؟
    کدام شهر کشور را میشناسید که اینگونه خود را محق چنین درآمد کلانی به اسم معیشت با نابودی محیط زیست بداند؟
    آیا سکوت محیط زیست مازندران در قبال این وضعیت ریشه در همین سود میلیونی ندارد؟

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 5

  13. reza می‌گوید:

    نه همون دست خودشونم در کاره فقط باید مراجع تقلید گوشت شکار رو حرام کنند

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 9

  14. طبیعت می‌گوید:

    با یک حساب سرانگشتی میتوان فهمید سود سرشار حاصل از این تجارت، افراد مختلفی را درگیر خود ساخته و ذینفعان این تجارت پر سود حاضر به انجام هیچ گونه تعاملی در برابر کاهش سود حاصل از فعالیت غیر قانونی خود نیستند….!!!

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 6

  15. kohgard می‌گوید:

    یعنی چون این پرنده ها رو باتیر نمی زنن و با این روش صیدشون میکنن اشکالی نداره؟؟؟
    بعد خرید و فروشش توی بازار قانونی است؟؟؟
    چه جوریاست که یه بدبختی توی استان های دیگه یه کبک با تله میگیره نیروی انتظامی و محیط زست می ریزن سرش و میشه جانی بالفطره و تصاویرش همه جا منتشر میشه ولی توی شمال هرکی هرکار دلش میخواد میکنه !؟
    ای ول اتحاد شمالیا ای کاش این اتحاد در جهت حفظ جون این زبون بسته ها بود.

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 5

  16. محمد ابراهیمی می‌گوید:

    دوستان عزیزی که اقدامی عملی نمیتونن بکنن، تا میتونید این مطالب رو اطلاع رسانی کنید و اهمیتش رو برای بقیه روشن کنید
    شاید قدم اول برای حل این معظل همین باشه!

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 5

  17. مرعشی می‌گوید:

    یعنی چی که مسmئولین نمیتونند کاری انجام دهند؟
    اگر راهکاری ندارند و نمیتونند کاری انجام دهند لطفآ تشریف ببرند و وظیفه به کسانی محول شود که میتوانند فعالیت کنند.
    تعارف که نداریم !

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 5

  18. سعید1 می‌گوید:

    تنها کاری که از دست ما خوانندگان این دست اخبار حاوی فجایع بر میاد، اظهار تاسف هستش…
    و دردناک تر از همه این که مدیران و مجریان محیط زیست، سایر اقشار حامی محیط زیست و یا دوستداران محیط زیست هیچ اقدام عاجلی در این خصوص انجام نمی دهند….
    چرا این جنایت ها در صحن علنی مجلس مطرح نمی گردد تا با تصویب طرح فوریتی از این کار جلوگیری بشه…

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 6

  19. مصطفی می‌گوید:

    افسوس صد افسوس…
    یعنی هیچ راه حلی برا مقابله با این کشتار حیات وحش نداریم ………….!!

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 5

  20. جعفر ایل بیگی می‌گوید:

    با سلام
    این نسل کشی باید پایان یابد
    بنده به عنوان یک شکارچی در یک سال شاید بتوانم ۲۰ تا از این همه پرنده را شکار کنم به این افراد صیاد گفته می شود باید با کمک مردم محیط زیست و نیروی انتظامی جلوی این صیادان نسل کش راگرفت.

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 6

  21. حسین می‌گوید:

    چرا شطرنجی کردین؟ بذارید همه این ها رو بشناسن!
    شاید بفهمن اشتباه هست کارشون. هرچند بعیده!

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 4

  22. siavash می‌گوید:

    بی تفاوتی مسئولین که مدتهاست برای همگان ثابت شده است…….
    اما ما مردم ایران نیز مشکل داریم اگر خریداری برای این گونه پرندگان وجود نداشته باشد قطعا” فروشنده ای هم وجود نخواهد داشت.
    اداره محیط زیست استان باید حتی با تعقیب خریداران و دستگیری و جریمه کردن آنها سعی به جلوگیری از شکار این پرندگان کمیاب کند.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 4

  23. علیرضا از سمنان می‌گوید:

    با سلام
    خانم دکتر ابتکار چرا هیچ اقدامی انجام نمیدهید ؟ مسئولیت این جنایتها به عهده چه کسی میباشد ؟ طمئن باشید حافظه ملت ایران بسیار قوی میباشد و شما هم روزی این پست ریاست را ترک خواهید کرد اما آیندگان در مورد دوره ریاست شما چه نظری میدهند ؟ آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید؟ چه پاسخی به نسل آینده و حتی فرزندان خود خواهید داد؟ در مورد افزایش جریمه های شکار چه اقدامی انجام داده اید؟ این که دیگر نباید در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شود. من فقط امیدم به مردم با فرهنگ مازندران است که خود در مقابل این جنایت کارها اقدام کنند اول با نخریدن این پرندگان باید مراجع دینی ما در قم هم دست به کار شوند و فتوایی در خصوص این جنایت ها صادر کنند. به احتمال زیاد از این جنایتها خبری ندارند اگر از دوستدارن محیط زیست در قم کسی هست لطفا به مراجع اطلاع رسانی کنید. شاید نتیجه دهد.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 5

  24. امیر می‌گوید:

    فقط میشه گفت یک فاجعه بزرگ است

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 4

  25. دوست طبیعت می‌گوید:

    خانم ابتکار عزیز اینها را نمی بیند یا سازمان عریض و طویل محیط زیست توانایی برخورد با این نسل کش ها را ندارد؟

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 4

  26. فرهاد می‌گوید:

    مسئولین محیط زیست استان مازندران و مسئولان فریدونکنار به خاطر کوتاهى در انجام وظایف قانونی خود باید جوابگوى این تجارت غیرقانونى و قتل عام گسترده حیات وحش باشند

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 4

  27. زهره می‌گوید:

    در همین جا از گزارشگران روزنامه های کثیرالانتشار استان مازندران خواهش می کنیم یک روز وارد این بازار شوند و از چهره های این افراد چندین عکس بردارند و ضمیمه گزارشی مفصل نموده و یک نهاد دولتی مردمی هزینه خرید و ارسال این روزنامه ها را حال نه به تک تک خانواده ها بلکه به مدارس و دانشگاهها و اداره جات و نانوایی ها و کلا جاهایی که مردم تردد دارند متقبل شوند. باید هر کاری که به نظر مثمر ثمر می آید انجام شود.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

  28. جرجانی می‌گوید:

    مسئولین کی می خوان بیدار بشن و جلوی این وحشی بازی ها و کشتار رو بگیرن!
    دیده بان ممنون بابت اطلاع رسانی و پیگیری…

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 4

  29. درنا می‌گوید:

    تالاب انزلی امسال یک قربانی قایقران و شناگر گرفت… این یک هشدار بود… همه کسانی که حرام خدا را حلال کنند به سختی تاوان پس خواهند داد… رو سیاهی این قانون شکنی می ماند بر پیشانی مسئولان بی تعهد…

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 9

    • مرد دو هزار چهره می‌گوید:

      چنگر یک پرنده صد در صد مهاجر نیست و به صورت بومی و چهار فصل در اکثر مناطق کشور زیست میکند، این پرنده دو زیست از لحاظ شکل ظاهری منقار و پا شبیه به مرغ خانگی بوده و هیچ شباهتی به اردک سانان ندارد، کاملا وحشی نبوده و ترس زیادی از انسانها ندارد، از این رو شکار این پرنده بسیار آسان میباشد، گرچه بیشتر شکارچیان اعتقاد به حرام گوشت بودن چنگر دارند و آن را شکار نمی کنند. حجم بالای شکار پرندگان در فریدونکنار به قدری است که اگر محیط زیست به تمام شکارچیان قانونمند کشور، مجوز شکار پرنده مهاجر میداد، باز هم این قدر پرنده کشتار نمیشد، این روش صید با تور در شهرهای شمالی کاملا ناجوانمردانه بوده، زیرا پرندگان وحشی به شدت از انسان میترسند و زمانی که برای جمع آوری تورها انسانها پرندگان را لمس میکنند، ترسی که بر پرندگان غالب میشود هزار برابر از کشتن آنها بدتر است، در صورتی که در صورت کشته شدن با تفنگ متوجه درد و عذابی نمیشوند.به هر حال واقعا از صید اینگونه پرندگان و عذاب کشیدن آنان بسیار ناراحت شدم، یعنی واقعا دولت نمیتواند این تورها را جمع آوری کند؟؟؟ به خدا اگر دولت بخواهد یک ساعته تمام دار و دسته این صیادان سنگ دل را متلاشی میکند.

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 5

  30. امیر می‌گوید:

    “شکر نعمت، نعمتت افزون کند کفر، نعمت از کفت بیرون کند”
    امیدوارم اهالی منطقه بدانند که با دست خود رزق و روزی و برکت زنذگی فرزندان خود و نسلهای بعدی را از بین می برند و حرص و طمع و خودخواهی را کنار بگذارند؛ شکار از قدیم الایام بوده، اما آداب و حرمتهایی داشته است و نسل کشی خاص امروز است. اگر این برکت از سر سفره ایشان برود، دیگر برنمی گردد. داستان درنای سیبری را فراموش نکنید.
    مسئولین می آیند و می روند، اما مشکلات برای مردم منطقه باقی خواهد ماند. بزرگان منطقه دخالت کنند و جلوی این کشتار را بگیرند.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 3

  31. Azimi می‌گوید:

    «چند روز پیش با یکی از دوستان که اهل فریدونکنار بود در این رابطه صحبت کردم که این بازار وجهه ی نامناسبی از مردم خطه ی شمال را نشان می دهد. ایشان که هر چند خود شکارچی بودند از این مسئله بسیار اظهار تأسف کرده و گفتند که شما اهل غرب کشور هستید و فقط تصاویر کشتار پرندگان را می بینید که واقعاً مایه ی تأسف نیز هست و شاید تصور کنید شکارچی محور این شرارت هاست اما با توجه به قیمت بالای برخی پرندگان شکار شده، آیا مردم کم بضاعت می توانند آنها را بخرند یا مردم محلی و یا اینکه مسافران مرفه و شاید برخی مسئولین»
    هر چند که این اظهار نظر این دوست گرامی است اما اگر در این مسئله فکر کنیم، تا حد بسیار زیادی واقعیت است، بنابراین هر گاه که محیط زیست و دستگاه های امنیتی قصد براندازی دامگاه ها و بازار را داشته باشند، در ظاهر تعدادی شکارچی مخالفت می کنند اما در پس پرده نیز آن افراد مرفه و آن مسئولانی که با پول بیت المال ثروتمند شده اند، و مصرف کنندگان عمده ی گوشت پرندگان صید شده اند، با براندازی بازار مخالفت می کنند و با این روال این بازار هیچگاه برچیده نخواهد شد.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 4

  32. سعید می‌گوید:

    علاج مقابله با آنانی که منطقشان گلوله است فقط گلوله ای بزرگتر و دقیقتر است والسلام.
    بببینید موضوع فرضیه نسبیت انشتین نیست که خیلی غامض و پیچیده باشد.
    جریان برخورد اگر با جمع آوری بدون مماشات و بلااستثنای تورها و فروشندگان پرندگان آغاز شود هر کسی هم خواست مقابل ماموران محیط زیست گردنکشی کند با باطوم سربازان همانجا آنقدر زده شود که ماموران آمبولانس نعش کثیفش را روی برانکارد بگذارند و به بیمارستان ببرند و اگر درگیری مسلحانه روی داد همانجا چند تا تروریست را ماموران به جهنم واصل کنند فورا دوهزاری قاتلان طبیعت می افتد و تا ماموران به جاهای دیگر برسند خودشان تورهایشان را جمع میکنند و فروشندگان این پرندگان هم اگر شده آن پرندگان را به خودشان … کنند این کار را خواهند کرد تا دستگیر و مجازات نشوند.
    اجرای قانون قبل از “”"هر چیز”"” قاطعیتی خرد کننده و بلاشک می طلبد.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 7

  33. احمد می‌گوید:

    متاسفانه نمی شود کاری کرد
    وقتی جمعیت کشور ما به این اندازه رشد کرده و هر روز به تعداد اون هم افزوده می شه این جمعیت به غذا و بول احتیاج داره
    پس تا زمانی که پرندگان مهاجر به کشور ما می آن این کار هم ادامه داره

    داغ Thumb up 16 Thumb down 29

    • ارش می‌گوید:

      جمعیت بهونه ی خوبی واسه ی این کار نیست . عذر بدتر از گناه هست .
      کسی مخالف شکار نیست به شرطی که اصولی و با قاعده و قانون باشه .
      چطور میشه برای شکارچی های مجاز وقتی پروانه شکار پرنده با اسلحه رو صادر میکنن میگن دو روز در هفته و روزی نهایتا فقط و فقط ۴ قطعه میتونین شکار کنین . اونوقت اینجا صد تا صد تا ….!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 14

  34. reza می‌گوید:

    سازمان حفاظت و نیروی انتطامی و………
    پارسال تا امسال هیچ کاری نکردند
    فقط شعار
    فقط قتل عام

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 5

  35. مریم می‌گوید:

    یعنی مسئولین محیط زیست مازندران انقدر بی‌توجه یا بی اختیارن ک ما هر سال باید شاهد بدترشدن اوضاع باشیم .. ؟!
    دیگه چجوری میشه فهمید و فهموند که داریم به دست خودمون همه چیو نابود میکنیم!؟ و بجای اینکه کمک بشه برای جلوگیری از این نوع تخریبا از طرف_ سازمانی که اسم و وظیفش “حفاظت” محیط زیسته همش پشتیبانی یا ماست مالی کردن ..‌ یعنی نمیشه یه برخوردی کرد؟!
    به خدا که فقط یک ذره وجدان و تفکر میخواد .. همین

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 4

  36. F.N می‌گوید:

    یعنی به غیر از محیط زیست وزارت بهداشت و اداره اماکن و صنوف و نیروی انتظامی و شهرداری و بسیج و هزار ارگان دیگه حریف این جماعت نمیشن ؟ یا اینکه نمی خوان ؟ یا اینکه دستی پشت پرده است؟؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 4

  37. جمشید ازخوی می‌گوید:

    بجرات میتوان گفت که فعالان و حامیان حیات وحش و طبیعت یکی از شریفترین و نجیب ترین شهروندان هر کشور ند که منافع حاصل از فعالیت های بشر دوستانه آنان بسود حتی سر سخت ترین ستیزه کنندگان با این گروه هاست.دامنه سود مندی این سمن ها به نفع جوامع محلی ،مردم یک کشور و در کل همه نفوس کره ارض است ،و لی متاسفانه آنطور که بایسته و شایسته است قدر نمی بینند بر صدر نمی نشینند.!

    از اطلاع رسانی شفاف آقایان الله قلی و تیزرویان و دیده بان حیات وحش برای بار دوم قدردانم.

    جوامع کوچک محلی در سالهای نه چندان دور دارای اهالی بسیار باوجدان ، قانع و بخشنده و آبادگر بوده اند، حال چرا و بچه علت در چند سال اخیر اینقدر حریص ، عاصی ، در ستیز با طبیعت و ویرانگر شده اند ؟
    باید الزاما از پژوهشگران مباحث اجتماعی مدد گرفت.

    همواره معتقد بوده ام برخی از مازندران بعنوان یکی از اقلیم های برخوردار از نعمات دریای همیشه بخشنده آن ، جنگل پر ازرزق و روزی ، کشت وکار پر رونق ، آب و هوای خوب ، دسترسی به مرکز کشور ، همیشه میزبان با شهروندان برخودار از طبقات مرفه کشور ، متاسفانه و متاسفانه از نظر رفتارهای مدنی و اخلاقی و اجتماعی یکی از نازلترین شاخصه ها را در کشور دارند.

    صد البته ساکنان قانونمدارو دارای رفتار مدنی را از این جمع باید جدا دانست.!!
    بصورت موءجز :
    ابیا از پرندگان کمیاب و خوش گوشت که از سمت روسیه برای زمستان گذرانی به مرغ زارهای گیلان و مازندران مهاجرت میکند و متاسفانه در هنگام غروب و وقت استراحت پرنده اهالی طبیعت دوست بسراغ آن رفته و بیرحمانه آنرا با استفاده از تور یا تفنگ ساچمه ای یا پروژکتور های قوی شکار میکنند.
    این پرنده کمیاب اما لذیذ گوشت است و در رستوران های ایتالیائی یکی از غذاهای بسیار لوکس محسوب میشود. چند سال قبل برای شکار آن در خطه شمال، توسط یک اکیپ شکار سافاری ایتالیائی تا هر نفر ۱۵۰ دلار ناقابل سبز پروانه شکار از طرف ساز مان محیط زیست صادر شد.!

    با توجه به مقدمه بالا ، یکبار گوشت آنرا خورده ام که طعمی نزدیک به گوشت سینه کبک معمولی و کبوتر وحشی دارد.
    بوتیمار پرنده ماهیخوار بردبار و ساکت که در صورت صید شدن با توجه به گردن و منقار آن بلافاصله به چشمان صیاد را نشانه میرود.!
    و….و با این تفاسیر،
    ما به امید سفر جفت امید (تک درنای مهاجر سیبری باز مانده از جمعیت غربی آن)روز ها را شماره خواهیم کرد.!!!

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 5

  38. ناشناس می‌گوید:

    از مطلب جامع شما ممنونم.
    اگر اجازه داشته باشم، میخواهم بدون تعارف این گلایه را با قشر تحصیلکرده در رشته محیط زیست و سایر رشته های وابسته مطرح کنم: جدای از فعالین دلسوز و پر سابقه ای همچون آقای ا… قلی و بسیاری از دوستان دیگر که در اکثر مواقع در منطقه حاضر هستند، این سوالات برایم مطرح است که چرا همین اندک اطلاعات ما درباره محیط زیست باعث شده که خود را صاحبنظر در هر عرصه ای بدانیم؟ چرا به اصطلاح متخصصین ما در این زمینه تنها پشت صفحات مانیتور شیر هستند و دائماً از سازمان و مسئولین گله میکنند؟ البته بحث بر سر این نیست که حق ندارند، چرا اتفاقاً از جهاتی هم حق دارند اما واقعاً کدامیک از ما به اصطلاح دانش آموختگان رشته محیط زیست جدای از حرف، عمل میکنیم؟ این بازار سالهاست که نیاز به یک بحث جامعه شناختی و مشارکت محور را یادآوری میکند. کدامیک از اساتید الان حاضر هستند که بجای رها کردن منازل گرم خودشان به منطقه بروند و یک کار حرفه ای را دنبال کنند؟ درست است که مقوله شکار آنهم به این شکل فجیعانه توجیه پذیر نیست اما ما هیچوقت نمیتوانیم بدون کمک خود این مردم کاری انجام دهیم. آرزو میکنم دستهای گرم بیشتری برای کمک به فعالان واقعی نظیر آقای ا… قلی و نه صرفاً آنهایی که به دنبال کسب شهرت و … از این وادی هستند، دراز شود.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 4

  39. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    هر سال همین وضع هست و هیچکس کاری نمیکند انگار از این قاتلین حیوانات وحشت دارند یا مسولین سهمشان را از این کشتار دسته جمعی میگیرند !
    وقتی در حاشیه روستاها جنگلها را از بین میبرند و سازمان ترس از نزدیک شدن دارد چون اهالی روستا همه مسلح هستند و یا وقتی چنین جنایاتی را شاهد هستیم بنظر میرسد یا همه مسولین در منطقه راضی به نابودی هستند یا سهمشان روزانه میرسد تا نبینند و نشنوند. والا این تکرار مکررات هست و هر سال این قتل عام صورت میگیرد. کاش این پرندگان براه دیگر میرفتند و به ایران نمیامدند.
    دوست ندارم اینرا بگویم اما بجای خوردن این پرندگان باید درد بگیرند لعنت بارها و بارها لعنت بر کسانی که میکشند و میخورند.
    حیف از این کشورمان که بدست این مردم نادان نابود میشود. همه چیز بگردن دولت و مسولین نیست هر ایرانی باید قدر کشورش را بداند .

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  40. ارش می‌گوید:

    چطور میشه با گذشت دو ماه از فصل شکار پرندگان محیط زیست برای شکارچی های مجاز پروانه شکار پرنده رو صادر نمیکنه همش امروز و فردا میکنه در حالی که در دامگاه های فریدونکنار هزاران پرنده با تور شکار میشن ؟؟؟؟؟؟؟؟اون هم بدون مجوز …!!!!!!!!!!!!!!!!
    باشه زمین های خودشون ……..مگه آدم توی زمینش هر کاری دلش خواست میتونه بکنه ….والا …

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 9

  41. احسان می‌گوید:

    محیط زیست نشون داد به وقتش نمی تونه کاری کنه فقط شعار دادن و جلوی دوربین ژست گرفتنه
    زورش اگه برسه که هیچ گزارش پشت گزارش اگه زورش نرسه کور و کر میشه.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 4

    • بشدت ناراحت می‌گوید:

      یکی از راه های جلوگیری از این کارها اینه که محیط زیست یا استانداری اون استان اقدام به خرید اراضی از کشاورزانی که دست به چنین کارهایی میکنند هست

      داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  42. بابک می‌گوید:

    هرچی آدم وحشی هست خدا لعنتشون کنه. فقط تصور کنید تک تک این پرنده های بی زبون چقدر چقدر و چقدر برای زنده موندن و زندگی کردن بال و پر زدن و التماس کردن به … که نمونه اشرف مخلوقات خدان.
    خدا لعنتتون کنه …

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 6

  43. seyed ali می‌گوید:

    به نظر میرسه سازمان محیط زیست هم فقط زورش به ضعفا میرسه . چند وقت قبل یه نفر اطراف شهرستان خواف برای شکار چند تا چکاوک کاکلی با تفنگ بادی دستگیر شد و خبرش هم در اینجا نقل گردید و چند تا عکس هم از این پیروزی بزرگ به یادگار گرفته شده بود . من نمیگم کار اون بابا درست بوده ولی اگه عدالت قراره اجرا بشه چرا الان سکوت کردند . ماموران سازمان روز اول که خبر این قتل عام درج شد ظاهرا رفته بودند برای مقابله با صیادان که با واکنش انها مواجه شدند و دیگر هیچ …
    ما کشوری هستیم که مهد شیعیان جهانیم . داعیه اسلام حقیقی و عدالت علی را داریم…

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 7

  44. فرخ حمیدی می‌گوید:

    همه دوستان صجبت هاتون قابل تامل و اندیشه و خیلی حرفای دیکه
    اما باید بدونیم محیط زیست باید از سازمان به وزارت ارتقا یابد و خودش نیروهای مورد نیازش اهم از نظامی و غیره را تامین کند

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 5

  45. مجید می‌گوید:

    یک نسل کشی بی رحمانه ، ریختن خون و گلبولهای رنگین پرندگان بی گناه بخاطر شکم پرستی ، رحم نکردن به هیچ کدام نه بچه نه مادر ، نه حلال نه حرام
    هیچکدام حق بازگشت به سرزمینی که در آن متولد شدید ندارید و دیگر رنگ آنجا را نخواهید دید
    تمام شما را به خاک و خون می کشیم
    شما آفریده شده اید که توسط ما انسانها خورده شوید
    وظیفه از بین بردن آفات کشاورزی ، کوددهی به زمین و تامین غذای دیگر حیوانات را فراموش کنید . فقط شکم گنده ما انسانها را پر کنید
    مسئولان محترم اگر صلاح نمی دانید که با این نسل کشی مبارزه کنید از تمام دوستداران محیط زیست دعوت کنید تا از سراسر ایران در این منطقه حضور بهم رسانند تا بساط این مسخره بازی تمام شود
    از طرفی با توجه به اینکه این یک نسل کشی است نه شکار و همچنین حیوانات حرام گوشت نیز صید و به مردم عرضه می شوند از مراجع محترم تقلید نیز تقاضا داریم تا هر چه زودتر در این مورد فتوا صادر کنند
    کاری که اینها می کنند هیچگاه شکارچی های واقعی انجام نمی دهند چرا که شکار آداب و رسومی دارد که شکارچی های حقیقی به آن پایبند هستند
    اسم این را نمی شود گذاشت شکار بلکه این تجارت گوشت و خون است

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  46. مهسا می‌گوید:

    مگر فریدونکنار حکومت خود مختار است که کسی حریفشان نمیشود؟؟؟؟
    گناه کسانی که با این قاتلان طبیعت مدارا میکنند، کمتر نیست..
    تصاویر دردناکی است ، بی نهایت متاسفم.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 3

  47. mohsen می‌گوید:

    هر حرف حقی بزنم دیده بان تایید نمیکنه!!!
    کدوم مسئول؟؟؟مسئولانی که فقط به فکر پست و مقام خودشون هستند؟؟؟
    این پرنده های زبون بسته بالاخره خدایی دارن..

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 5

    • amir می‌گوید:

      با محسن موافقم، اگر بازار فروش پرندگان وحشی جمع شود، مسولین دیگر نمیتوانند خورش فسنجان با گوشت لذیذ مرغابی وحشی میل بفرمایند.به خدا قسم با دیدن این تصاویر قلبم به درد آمد، جمع کردن این جنایتکاران که دیگه صغری و کبری چیدن نمی خواد، سه چهار تا اتوبوس از ماموران مشکی پوش یگان ویژه ناجا بریزن اونجا، تا یه درس تاریخی بهشون بدن برای همیشه این بساطشونو جمع کنن.

      پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  48. فاتح می‌گوید:

    تاریخ و تمدن و فرهنگ ۲۵۰۰ساله… با این کارها اصلاجور در نمیاد

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 5

    • بشدت ناراحت می‌گوید:

      تاریخ تمدن کجا بود دلتون خوشه اون ماله اون دوران بود الان وضعی که می بینی هست.
      تا یکاری یکی میکنه میگن فلان و ما ۲۵۰۰ سال تمدن داریم و…

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  49. درنا می‌گوید:

    از همه دوستان تقاضا می کنم چنانچه آدرس سایت یا ایمیل مراجع تقلید را دارند لینک این صفحه را به ایمیل تمام مراجع و تمام رسانه ها و خبرگزاری ها ارسال دارند.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 7

  50. وکیل پایه یک می‌گوید:

    عرف شدن این رویه مجرمانه در فریدونکنار مانع از برخورد نیست و باید مسئولین منطقه برخورد متناسب قانونى صورت دهند که در غیر این صورت شریک جرم هستند

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  51. شهرابی می‌گوید:

    واقعا احمقانه و باعث آبرو ریزی هست که برخی گونه ها در دیگر کشورها به شدت حمایت شده و یا تکثیر می شوند؛ سپس در ایران کشته شده و زحمات دیگر کشورها رو نابود می کنیم
    ورای تمام اتفاقات تلخی که در این منطقه میفته به این نکته دقت کنیم که در هر کجای کشور اقدامات زیست محیطی و مقابله با تخریبهای زیست محیطی همیشه با همکاری؛ همفکری و همدلی مردم منطقه به ثمر نشسته و میسر شده؛ متاسفانه منتفع شدن برخی از مردم منطقه و سکوت گروه های دیگر باعث عدم جلوگیری از این نسل کشی شده
    البته به هیچ عنوان بی مسئولیتی و عدم مقابله با تخلفات قابل توجیه نیست بهتره ابتدا نسبت به جلوگیری از فروش گونه های حرام گوشت و فروش تاکسیدرمی اقداماتی انجام بشه و اندک اندک این فعالیتها رو محدود کرد
    و البته جلب کمکها و تجربیات نهادهای بین المللی جهت ورود گروه های پرنده نگر می تونه مفید باشه
    نابودی برخی گونه ها و سرایت این نوع نسل کشی به دیگر نقاط زنگ خطر جدی برای مسئولان هست تا محکمتر و قاطع تر شده و به وظیفه خود عمل کنند
    تشکر ویژه از آقای الله قلی و دیده بان عزیز

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 4

  52. حسام می‌گوید:

    با سلام خدمت تمامی دوستان
    با تشکر از دوستان زحمت کش ما در این سایت بابت ارجاع خبرهای جدید مبنی بر نا لایقی ما مردم ایران برای داشتن یک طبیعت بکر و زیبا .
    من یک شکارچیم . ۲۸ سالمه و از بچگی با شکارو شکارچی بزرگ شدم
    شاید خیلی ها از شکارچی جماعت دلخور باشن ویا بعضا متنفر !! کاملا حق میدم . اما آیا تا بحال فرق بین یک شکارچی و یک قاتل و شکار کش رو از خودتون یا کسی دیگه پرسیدید ؟؟؟
    برای این این سوال رو میپرسم چون با گذشت ۲ ماه از شروع قانونی فصل شکار نتنها من بلکه دوستان و همقطاران من هم به شکار نرفتیم ! چرا ؟ احترام گذاشتن به قانون و محیط زیست . اما داریم میبینیم که مردمان دیگه ای در کشور چطور دست به نابودی این زیبایی خدادادی میزنن و اینکه سرکار خانم ابتکار جیکشم در نمیاد !
    بخدا این عکسهارو میبینم دلم درد میگیره اشک تو چشام حلقه میزنه و از خودم میپرسم چرا ما انسانها انقدر نادانیم !؟
    خیلی وقتها بوده موقعیت برای شلیک به پرنده هارو داشتم اما خدا میدونه حتی اسلحمم بالا نیووردم و از نگاه کردنشون لذت بردم بجاش !
    کاش میشد یک کمپین درست کرد بر ضد این کشتار ها . راههای زیادی برای مقابله باهاش هست اما فریادرسی نیست ! فقط هارت و پورتن !
    با تشکر از تمامی دوستان

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 4

  53. علی می‌گوید:

    قطعا سارمان حفاظت از محیط زیست ایران ضعیف ترین سازمان محیط زیست در کل جهانه که با وجود اینکه از این اتفاقات کاملا خبر داره هیچ اقدامی نمیکنه

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 3

  54. شکارچی مجاز می‌گوید:

    حتما اینم تقصیر شکارچیاس. پروانه شکار نمیدن که بگن ما جلو شکارو گرفتیم و دلسوزیم. فقط زورشون به افراد قانونمدار میرسه…

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 16

  55. rahil می‌گوید:

    خدایا تورو به همین شب عزیز………
    فقط یک راه بیشتر نداری….. من راضیم توهم رضایت بده….
    همین آنفلوانزای فوق حاد پرندگان رو به همین منطقه نازل کن تا از دست این داستان تکراری بی پایان خلاص بشیم…

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 9

    • امیرعلی ( اون یکی ) می‌گوید:

      جناب rahil ، در اونصورت هم که پرندگان از بین میرن …
      مثل اینکه اطلاع نداری این بیماری روی پرندگان هم تاثیر کشتده داره ؟

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 5

  56. امین منصوری می‌گوید:

    تمام این دام و تور گذاشتنها مسببش سازمان محیط زیست است. چرا قبل از دهه هفتاد اینگونه کشتارها نبود؟ چون هنوز پرسنل قدیمی قبل از انقلاب بازنشسته نشده بودند و شکار را مدیریت میکردند. مگر می شود با لج و لجبازی و عدم صدور پروانه، شکار را مدیریت کرد؟ شکار پرندگان مهاجر ریشه در فرهنگ شهرهای شمالی دارد و به هیچ وجه قابل حذف نیست.اگر سازمان محیط زیست از صدور پروانه شکار انتفاعی پرندگان مهاجر برای مردم آن خطه جلوگیری نمیکرد، هم اکنون ما شاهد این همه زنده گیری و کشتار پرندگان مهاجرحرام گوشت و حلال گوشت نبودیم.اگر شکار این پرندگان به مانند سالهای نه چندان دور توسط تفنگ و پروانه شکار صورت میگرفت، تعداد پرندگان شکار شده پنج در صد این تعداد فعلی هم نبود، محیط زیست هم از محل فروش پروانه درآمد زایی میکرد و چنین تورهایی پهن نمیشد.جناب آقای احمد علی کیخا معاون محترم محیط طبیعی سازمان محیط زیست ایران روی سخنم با شماست، شما مقصر تمامی این اتفاقات هستید، خون به نا حق ریخته شده حیوانات، به گردن شماست، شمایی که خود و مشاورانتان تخصصی در زمینه شکار و طبیعت ندارید، با این روش غلطی که در پیش گرفته اید موجبات نابودی محیط زیست را فراهم می سازید.لا اقل از چند تن از بازنشسته های قدیمی سازمان مشاوره بگیرین، با لجبازی دردی از دردها درمان نخواهد شد.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 12

    • kooshan می‌گوید:

      دوست گرامی _ آقای امین منصوری
      حضور مجدد شما بعد از غیبتی طولانی باعث خوشحالی است اما متأسفانه واقعیات بدیهی آمده در گزارشات دیده بان بخصوص گزارش اخیر از آنچه که در فریدونکنار روی میدهد را نادیده گرفته و یا بدقت نخوانده و به آنها توجه نکرده اید

      گمان نمی رود شما نیز شکستن پاهای یک بوتیمار و نیز نگهداشتن او در وضعیتی بغایت طاقت فرسا که جز وحشیگری نامی به آن نمی توان داد را جزء فرهنگ شهرهای شمالی بدانید و قطعأ هم اینطور نیست و این قبیل اعمال فقط از سودجویان تجارت پرندگان و عمال آنها برمی آید

      اگر آنچه می گوئید صحت داشت و مشکل این سودجویان و نه صیادان عدم صدور مجوز شکار بود و به ۵ درصد ادعایی شما نه بلکه به ١٠ درصد هم راضی بودند می توانستند حتی بدون مجوز با صحبت و توافق بین خود این تعداد را صید و سپس دست بکشند پس چرا این اتفاق نیفتاده ؟ حتمأ می دانید چرا ؟ بله درست است ، برق اسکناس این تجارت کثیف آنها را مدهوش کرده است و دیگر جز آن به چیزی فکر نمی کنند

      دوست گرامی طبق گزارش اخیر گردش مالی کشتار غازها طی کمتر از یکماه حدود ٢٠٠ میلیون تومان بوده که سهم سماکان یا همان دلالان در این مدت کوتاه ٢٠ میلیون تومان تخمین زده شده است ضمنأ در این کشتارهای بیرحمانه که بی اعتنا به هیج حد و مرزی اعم از حلال یا حرام ، کوچک یا بزرگ و حفاظت شده یا در خطر انقراض صورت گرفته گذشته از قوانین داخلی کنوانسیونها و معاهدات بین المللی که کشور ما امضا کننده آنهاست نقض می شوند آیا اینها جزئی از آداب شکار و صید که شکارچیان مجاز همیشه بر آن تأکید دارند بشمار میروند ؟ باز هم متأسفانه بجهت اینکه عدم صدور مجوز شکار _ که فعلا بحث در مورد صحت و درست و غلط آن نیست _ دغدغه اصلی شماست بنابراین با ربط ناموجه این کشتارهای بیرحمانه با موضوع عدم صدور مجوز شکار از طرف س.ح.م.ز. ضمن گذر از حقایق آشکار موجود در گزارش از غیرمنصفانه و خواسته یا ناخواسته در مقام دفاع از این کشتار برآمده اید ، کشتاری که خلاف تمام اصول و ارزشهای دینی و اخلاقی و انسانی است همه دست اندرکاران از کشتارگر و دلال و فروشنده گرفته تا خریدار و نظاره گر و تأئید و توجیه کننده همه در آن سهیم و مسئولند بهرحال اینگونه از شما انتظار نبود

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

      • امین منصوری می‌گوید:

        جناب کوشان درود بر شما. اول از همه از لطف شما نسبت به حقیر بینهایت سپاسگذارم.از بس که اخبار این سایت اسفبارند، ترجیح میدهم که بیشتر خواننده کامنتهای دوستان باشم و از نابودی طبیعت و حیات وحش کشورم ذره ذره آب شوم و سخنی بر لب نیاورم، چرا که گوش هیچ مسولی شنوا نیست و به قول شما دوست عزیز برق اسکناس همگان را کور نموده است، من حقیر چه باید بگویم وقتی که یکی از روسای سه قوه کشور قول افزایش حقوق محیطبانها را به شرطی میدهد که به نابودی طبیعت و معدن کاوی سختگیری نکنند و … گمان دارم که به درستی متوجه پیامی که در نوشته ام دارم نشدید،من هم به سهم خودم کشتار بی رحمانه پرندگان را در شمال کشور محکوم میکنم و به هیچ عنوان قصد توجیه عمل آنان را نداشتم.علت این همه قانونشکنی را بی برنامگی و ضعف مدیریت سازمان محیط زیست میدانم.هیچگاه در سالهای گذشته حجم شکار پرندگان مهاجر در شمال به مانند امسال نبوده است.به نظر شما اگر محیط زیست به شکارچیان شمال مجوز شکار میداد و این تورها را جمع آوری میکرد و در تالاب ها و شکارگاهها حضور داشت و به میزان پرندگان شکار شده نظارت میکرد، آیا ما امروز شاهد اینگونه کشتارها بودیم؟ نتیجه تقابل محیط زیست با شکارچی شده ، کشتار و عدم نظارت محیط زیست که شاهدش هستیم.قبلا هم گفتم که محیط زیست ما نه کاشت دارد و نه داشت وبرداشتش هم غیر مجازه که باعث نابودی طبیعت میشود.البته مشکل بی برنامگی فقط در سازمان محیط زیست نیست و در بیشتر سازمانها و وازرتخانه های کشور این سر در گمی مشاهده میشود ، دیشب در برنامه پایش شبکه یک ، هم وطن سرمایه داری را دیدم که در سال ۹۱ در بحران اقتصاد کشور ۷۵ هزار تن گندم در اختیار دولت گذاشته بود و دولت هنوز پولش را پرداخت نکرده بود و طلبکاران کارخانه این شخص بیچاره را نصف قیمت مصادره کرده بودند، در صورتی که چندین برابر بدهی اش از دولت طلب داشت، اما پولشو بهش نمیدن و به همه جا از قبیل مجلس و نمایندگان و استانداری و وزیر و دادگستری و… هم شکایت کرده بود و نتیجه ای نگرفته بود، تازه چون شکایت ودرخواست حقش رو کرده بود، سهمبه گندم سیلوهایش را هم قطع کرده اند.با توجه به این شرایط آیا وضعیت حیات وحش کشور برای مسولان اهمیت دارد؟ من که دیگه بی خیال محیط زیست کشور شده ام.شاد و پیروز باشید.

        پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  57. ایمان ابراهیمی می‌گوید:

    فریدونکنار نمادی شده از بی حاصلی و بی خاصیتی سازمان محیط زیست. تا وقتی وضعیت اونجا درست نشه اسم از یگان و حفاظت زدن مسخرست….

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 2

  58. reza می‌گوید:

    آیا در صدا و سیما جایی برای حیات وحش پیدا میشه؟
    اگه میشد چرا تاکنون هیچ گزارشی از این وضع منتشر نشده تا دنیا ببینه؟!
    پس باید تفکر کرد که دستی پشت پردس !

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 2

  59. اندیشه می‌گوید:

    دشت بیفرهنگی ما هرزه تموم علفاش. تسلیت برای مرگ فرهنگ !

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 1

  60. دانیال می‌گوید:

    باز دست افرادی مثل محمد علی الله قلی و حامد تیزرویان و ماهان مهرو و بسیاری از افراد دیگر که متاسفانه من نمیشناسم واقعا درد نکنه اگر این افراد نبودند و تلاش شبانه روزیشان را از این پرندگان دریغ میکردند مطمئنا تا حالا گونه هایی منقرض شده بودند من به شخصه باعث افتخارمه که خودمو شاگرد این افراد بدونم

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

  61. عباس محمدی می‌گوید:

    پیشنهاد می کنم برای مقابله با این کار پلید، یک همایش بزرگ در فریدونکنار برگزار کنیم. این گونه صید، دست کمی از قاچاق مواد مخدر ندارد و توجیه “ارتزاق مردم محلی” مطلقا پذیرفتنی نیست.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

  62. محمد مهدی ( مازنی ریکا ) می‌گوید:

    اینا رو نشون خانم ابتکار بدید … !!!!
    به کجا چنین شتابان
    دیدم شکارچی ها برای امتحان گلوله زاغ و کلاغ رو هم میزنن!

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 8

    • حسام می‌گوید:

      محمد جان سلام
      زاغ و کلاغ رشد بسیار بیرویه ای در کشور ما داره و از لحاظه اکولوژیک جزو آفات به حساب میان چون جوجه و تخم پرنده های دیگرو میخورن . در کشورهای اروپایی به کشتنشون حتی جایزه هم میدن !! اما این مرغابی ها ! نمیدونم چی بگم به عنوان یک شکارچی ! فقط میتونم بگم برای ایرانم نگرانم و برای این مردم بی خرد متاسف ! شکار با اسلحه خیلی که شکار کنی نهایتا ۱۰ عدد !!!! نه ۳۰۰۰ عدد !!!! آخه یکی نیس بگه این چه وضعیه !!!

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 8

  63. فاتح می‌گوید:

    باید این خبر رو به خبرگزاری های مهم و تاثیر گذار بفرسیم..مثل مهر و تابناک و فارس…

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  64. جمشید ازخوی می‌گوید:

    کاربر گرامی ناشناس:
    از حسن توجه شما متشکرم.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  65. ایمان می‌گوید:

    سلام
    هموطن من و شما با دیدن این تصاویر ناراحت میشویم و در فکر خود این افراد را سنگدل تصور میکنیم اما یادمان باشد این شرایط سخت زندگی و تامین روزانه ی خانواده است که یک انسان را از شرایط معمول انسانی دور میکند و به این سو میرساند .بهتر است کمی منطقی به این شرایط نگاه کنیم نه احساسی.
    در این روزگار من و شما نمیتوانیم همدیگر را درک کنیم.شما چطور کسب درآمد میکنید یا من شاید کاری نه مثل این اما قطعا آن کار مشکلاتی ایجاد میکند که ما خبر نداریم.اینطور تصو ر نشود من قصد دفاع از این افراد را دارم نه هدفم بردن شما و فکر به این است که چرا این شرایط ایجاد میشود .شما فکر میکنید نیروی نظامی و انتظامی و دادگاه ها توان مقابله با زندگی مردم را دارند هیچ فکر کرده اید چرا جلوی دیدگان سازمان حفاظت از محیط این اتفاقات رخ میدهد و آنها سکوت میکنند و یا در همین سایت روزانه خبر از کشتن حیوانات و دستگیری و محاکمه ایرانیانی را دیده و خوانده که شکار میکنند ولی این حوادث تکرار و تکرار میشود.
    وقتی شرایط زندگی و کار نابسامان باشد انسان تلاش میکند برای پشت سر گذاشتن آن و محیط زیست حتی در ذره ای از وجود او اهمیت ندارد.در این زمانه که همه ی ما درگیر روزمره هستیم نمیتوانیم هموطنی در خطه شمال را درک کنیم که چگونه گذران زندگی میکند.در پایان باید گفت کسانی که قانون میگذارند باید کار و زندگی برای پدران و مادران ایجاد کنند و برای کودکان از مدرسه آموزش دوستی با طبیعت.امیدوارم در آینده درست شود..

    داغ Thumb up 6 Thumb down 11

    • حسام می‌گوید:

      سلام
      تامین مخارج زندگی ؟؟ اصلان و به هیچ نحو نمیشه قبول کرد ! چرا ؟ چون این به اصطلاح تامین مخارج فقط برای چند ماه میشه روش حساب کرد !
      درامد یک خانواده به چند ماه ختم نمیشه ! اینها بجز یک سری آدم های پول پرست هیچ کس نیستند . کسانی هستن که دیدم وضع مالی خوبی دارند اما باز هم به صورت گسترده این کارو میکنن
      یه نگاهی بهتر به متون نوشته شده دیده بان بندازید ! ببینید که چه درامد هنگفتی در ۳ یا ۵ ماه برای این قاتلان به اصطلاح انسان داره ! اصلان از ریشه اشتباست !
      پس کارگرها در شهرهای کوچکتر مثل شهر من باید برن دزدی ؟؟!! چون درامدشون پایینه ؟؟ نه برادر من نه ! کاملا مخالفم .

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  66. مهرداد می‌گوید:

    امیدوارم یک روزی پی به اشتباهشان ببرند. واقعا مگه میشه جغد رنگ کرد؟ اگر کسی میدونه اسم اون پرنده آبی چی هست لطفا بگه، مطمئنا باید جغد باشه. درست نیست؟

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  67. بشدت ناراحت می‌گوید:

    من چند روز پیش تصاویر رو دیدم دو روز خدا شاهده حالم بد بود و از اینکه از دستم کاری بر نمیاد بشدت ناراحت هستم!
    الان هم تصاویر رو ندیدم چشم بسته اومدم آخر صفحه!

    واقعا این … ها آبروی هر چی انسانه رو بردن، آخه بگو نفهم اینها میهمان ما هستند، البته تا خریدار نداشته باشه همچین کارایی نمیکردند. (خدا لعنت کنه هم خریدار ها که باعث میشن این عمل کثیف رو انجام بدن بخاطر پول هم اون بی وجدان ها رو که دندون تیز کردن.)
    الان چندین ساله هر سال خبرهای بدی در باره صید وحشیانه پرندگان مهاجر مشنویم اما انگار نه انگار.
    مسئولین هم که خواب تشریف دارند.
    من یک درخواستی از همیاران محیط زیست دارم، یک کمپین تشکیل بدید و بصورت گروهی هفته ای یکبار مثلا ۲۰۰…۳۰۰ نفرتون برید این جاهایی که تور بپا کردن، با کمک محیط زیست و مردم دلسوز محلی (البته اگر وجود داشته باشه) تورها رو جمع آوری کنید، وقتی تعداد زیاد باشه و مردم رو ببینن جرات ندارن چیزی بگن.
    من اعلام آمادگی میکننم،حالا اگر مایل هستید تا یجوری جمع بشیم و انجام بدیم

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  68. ibex می‌گوید:

    به نظر من باید این گزارش خیلی خوب رو به سازمان های بین المللی بفرستیم تا از اون طریق به سازمان محیط زیست فشار بیارن. مثل CMS , AEWA.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  69. سجاد می‌گوید:

    اگر من و تو نخریم

    کسی شکار نمیکنه

    مشکل ما هستیم …

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  70. the ninth gate می‌گوید:

    ایا برای اطلاع رسانی به مجامع بین المللی و نهادهای طرفدار و حامی محیط زیست از سوی این مرکز یا نهادهای دیگر شده و آیا جامعه جهانی از این پروسه چند ساله ضد محیط زیستی آگاهی دارد یانه لطفا پاسخ بدید تا چاره ای پیدا بشه

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  71. ببر مازندران می‌گوید:

    خودم به شخصه کشتار رو توی فریدونکنار از نزدیک دیدم به گنجشکم رحم نمیکنن!
    این محیط زیست نمیدونم از چی میترسه که سفت و سخت پای حرفش ایس نمیکنه ولی یه چیزهایی در مورد تحدید مردم محلی درمورد اینکه اگه تورهارو جمع کنین ما آخرین درنا رو هم میکشیم به گوش میرسه

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

    • افشین می‌گوید:

      ببر جان برای منم جای سواله که چرا واقعا کسی جلودار این قاتلان نیست؟؟؟
      اگه تهدیدشون فقط درنای سیبریه جلوشون رو بگیرند اگه یه درنا کشته بشه بهتره تا ۱ میلیون پرنده رو قتل عام کنند.
      بقیه درنا ها که هر سال شکار شدند مگه کسی ککش هم گزید؟؟؟
      من اگه جای محیط زیست بودم اون یه درنا رو با دارت بیهوشی میگرفتم بعدش میگفته هر کاری میتونید انجام بدید.)
      البته محض مذاح عرض کردم

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  72. محسن می‌گوید:

    دست مسئولین ومدیران محیط زیست درد نکنه که با سیاست های واقعا خردمندانه
    خود اینگونه تیشه به ریشه این مملکت میزنند تازه بسیاری از این پرندگان به صورت مهاجر وارد این کشور شده اند و محیط زیست هیچ زحمتی برای تکثیر آنها نکشیده و تنها بدلیل لجاجتی غیر منطقی و بچه گانه و بدور از کارشناسی باعث بروز چنین خسارت دلخراشی شده
    حال شرایط برای گونه هایی مانند کل و قوچ و… که مهاجرتی برایشان از سایر کشورها وجود نداره عمق فاجعه چندین برابر است و واقعا اگر گروهی قصد نابودی وحوش این کشور را میداشتند نمی تونستن مثل این نوابغ خدمتگذار تیشه به ریشه این طبیعت بزنند
    آخه ممنوعیت و لغو مجوز و پروانه و…به صورت غیر قانونی و یکطرفه مگر ممکنه به مردم تفنگ وفشنگ ودفترچه و…میفروشید بعداً میگید حق ندارید برید شکار آخر وعاقبت این بی کفایتی همین خواهد بود وبازنده آن طبیعت مظلوم ومردم قانون مند شما ها که پست ومیز خود را دارید متخلف ها هم که سود جویی خود را میکنند مردم آبرومند وقانون مدار هم حرص می‌خورند طبیعت هم که نابود فدایی یک روز ریاست شما

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

    • امین می‌گوید:

      برین جمع کنین کازه کوزتونو شکارچیای فرصت طلب
      فقط میخواین از آب گلالود ماهی بگیرین به عمل کثیف شکارتون برسین

      داغ Thumb up 8 Thumb down 9

  73. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    همه میتوانند به سایت سازمان بازرسی قسمت شکایات بروند و سازمان بازرسی را از کوتاهی که سازمان محیط زیست مازندران مرتکب میشود مطلع کنند . میتوانیم امیدوار باشیم هموطمنانمان در سازمان بازرسی این کشتار را پیگیری کنند و شاید راهکار مناسبی برای کنترل این قاتلین حیوانات بیابند .

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  74. شاهین می‌گوید:

    خبرهای این تالابهای سرخود و فریدونکنار واقعاً به نقطه دردناک و وحشتناکی رسیده من که واقعاً دیگه تحمل شنیدن خبرها و تصاویر دردناک اون رو ندارم.
    واقعاً محیط زیست مازندران دقیقا الان داره چکار می کنه؟!
    این تورها که به این واضحی علم شدند رو چرا جمع نمی کنند!!!!
    آدم فقط می تونه یک نتیجه بگیره یا اینها خیلی … هستند یا خودشونم دست اندرکار این ماجرا هستند و دارند منفعت می برند ، در غیر اینصورت با این همه اطلاع رسانی که صورت گرفته چرا همچنان این قتل عام ادامه داره؟؟؟!!!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  75. علی می‌گوید:

    ملت ما یه جوریه که اگه بگی یه کاری رو نکن،فلان چیزو نخور،این فیلمو نبین،اون حرفو نزن،اینجا نرو،بدون شک خلافشو عمل میکنه!
    اینم که دست از خیلی از کارامون برنمیداریم یا همین مسئلس یا اینکه نمیدونیم و میکنیم یااا هم اینکه میدونیم و میکنیم و همینی که هس!!!به کسی هم مربوط نیس!توی بیشتر اوقاتم دلیل کارامون همین حالت سومه!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  76. افشین می‌گوید:

    ای کاش یه جوری به این پرنده ها میشد بفهمونی مسیر مهاجرتشون رو عوض کنند و از ایران رد نشوند.
    آدم واقعا خجالت میکشه.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  77. ناشناس می‌گوید:

    به جامعه سنگ دلان خوش‌آمدید.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  78. محیط زیست یزد می‌گوید:

    سلام
    لطفا کاری بکنین.
    مردم نخرن.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  79. وهاب می‌گوید:

    این سایت کلا اختصاص پیدا کرده برای مخالفان شکار ,به جای این همه نظریات تندو احساسی که عاری از منطق هست باید به مقامات قضایی فشار بیارید که جلوی این نوع قتل عام رو بگیرن ضمنا من خودم شکارچیم

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  80. حسینی می‌گوید:

    بیخیال شین توروخدا
    تو فریدونکنار نه شهرک صنعتی وجود داره نه کارخانه تولیدی
    میگین از دریا ماهی نگیرین
    میگین پرنده شکار نکنین
    صنعتی هم که نداریم
    پس بمیریم دیگه
    خدا اگه این نعمت ها رو به شما می داد چی؟ همین حرفارو می زدین؟
    ولله….

    داغ Thumb up 2 Thumb down 9

  81. محموداشوری می‌گوید:

    اقای محمد علی ا…قلی خیلی دوستتان دارم.مستندتتون رو دیدم خیلی عالی بود بابت زحمتی که کشیده بودید.وافسوس خوردم از بابت این همه ناجوانمردی که در حق پرندگان وحیات وحش صورت میگیرد.امیدوارم موفق باشید ودر راه وهدفی که در ان قدم گذاشتید همچنان راسخ و ثابت قدم بمونید.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  82. محمود اشوری می‌گوید:

    اقای محمد علی ا…قلی دوستتون دارم.مستندتتون رو دیدم.عالی بود.ولی افسوس خوردم از این همه ناجوانمردی که در حق پرندگان بی دفاع ومحیط زیست میشه.امیدوارم

    همیشه موفق باشید ودر راه وهدفی که در اون قدم گذاشتید راسخ و ثابت قدم باشید.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>