با کشف ۹ لاشه جدید، تلفات طاعون در خرمنه سر طارم به ۷۴ کل و بز افزایش یافت

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): در جریان پایش روز گذشته (یکشنبه ۲۲ شهیرور) در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم مجموعا ۹ لاشه کل و بز جدید توسط اکیپ های پایش، شناسایی و معدوم گردید.

مدیر روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان زنجان در این باره گفت: با کشف این ۹ لاشه تعداد تلفات حیات وحش بر اثر بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr) در این منطقه به ۷۴ کل و بز افزایش یافت.

امجد باقری اظهار داشت: در تلاش هستیم با پایش مستمر منطقه و انجام اقدامات پیشگیرانه موثر با همکاری دستگاه های اجرایی زیربط نسبت به کنترل و رفع بیماری اقدام نماییم.

متاسفانه از روز گذشته علاوه بر طارم، بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr) در طالقان نیز شیوع پیدا کرده و موجب تلفات در حیات وحش این شهرستان نیز شده است.

+1
-23
  

19 دیدگاه

  1. من هستم می‌گوید:

    دیده بان دیگر دارم اطمینان پیدا میکنم که شیوع این بیماری به عمد بوده و توسط کسی یا کسانی دارد در تمام کشور شایع می شود.
    خدا کند حدسم غلط باشد :-I

    داغ Thumb up 32 Thumb down 36

    • امین منصوری می‌گوید:

      آخه مگه میشه عمدی این ویروس رو منتشر کرد؟ اگه واقعا بشه چنین کاری کرد که فقط میتوانم بگویم کسی که این کار رو بکنه رذلترین و بی شرفترین موجود دنیاست. پروردگار ریشه انسانهای کثیف و پست را از روی زمین بردارد. من که با این خبرهای امروز اصلا خوب نیست و با گریه دارم می نویسم. خدا خودش کمک کنه.

      داغ Thumb up 20 Thumb down 30

      • من هستم می‌گوید:

        منظورم این است که مثلا من برم یه بز اهلی طاعون گرفته رو از منطقه هفتاد قله تهیه کنم، بعد ببرم به دیگر مناطق که جمعیت کل و بز زیادی دارند و در آنجا به رایگان بدم به یک فقیر و همان فقیر بز را ببرد به چرا و ویروس را در همه جا پخش کند.
        شدنی نیست که منفی می دهید!؟

        پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

      • میثم می‌گوید:

        خدا کنه که همچین چیزی وجود نداشته.
        بخدا قسم به خالق این موجدات زیبا قسم. نامردم اگه فردی رو در حین همچین کاری در طبیعت مشاهده کنم با ۸*۵۷ ام زمین گیرش نکنم. هیچ وقت نمیتونم انسانی رو بکشم یا اسلحه سمتش بگیرم. ولی شک نکنید جفت پاهاش رو میزنم.
        و تا اخرین جریمش رو هم با جون دل میکشم.

        داغ Thumb up 6 Thumb down 7

  2. ردپا بر جا نگذار می‌گوید:

    کسی رفت سراغ تحقیق درباره سیلور نانو (نانونقره)؟
    در اینترنت منابعی هست که میگه سیلور نانو تکثیر این بیماری را متوقف میکنه. خودتون سرچ بکنید:
    google.com/search?q=Peste+Petits+Ruminants+silver+nano
    سیلور نانو را تو ایران لیتری حدود ۵۰ هزار تومان میفروشند.
    دوز ۴۰۰۰ پی پی ام. با آب تصفیه شده رقیق میشه و صدها لیتر مایع خوردنی و قابل نوشیدن میده که بیش از ۶۰۰ نوع باکتری و قارچ و ویروس را از بین میبره!
    راه حلی آسان برای بسیاری از بیماری های مهلک هست.
    کافیه توی آب نوشیدنی انواع جانداران بریزین تا بخورند حتی انسان. سطوح را هم از میکرو ارگانیزم ها پاکسازی میکنه.

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 7

  3. ایمان می‌گوید:

    از جمله راهکارهای شایسته برای پیشگیری از این فجایع این است که در مناطق همجوار با حیات وحش؛ همه سازمان های مستقر در آن مناطق مانند سازمان دامپزشکی و سازمان منابع طبیعی، دارای مدیریت واحد به سرپرستی سازمان حفاظت محیط زیست شوند و یا هر سه سازمان دارای مدیریت واحد شوند و این مهم یاید توسط قانون گذار تصویب شود تا از ناهماهنگی و جزیره ای کار کردن جلوگیری شود و دیگر همانند این رویداد تلخ؛ فشار این ناهماهنگی ها بر دوش محیط بانان نیفتد و نیز زحمت های که پیش از این محیط بانان در طی سال ها با پاسداری از گونه های جانوری انجام داده اند در عرض چند روز به هدر نرود.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 5

  4. علی احمدی (تیزبین) می‌گوید:

    عاقبت بی توجهی به حیات وحش جز این نمیشه.

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 6

  5. محمد رضا می‌گوید:

    دیدبان سلام، ببخشید اینجا پیام میگذارم فکر کنم آدرس ایمیل شما اشتباه است چون هر چه سعی کردم نشد که نشد. اینکه بنده بگم سازمان از آبشخورهای مناطق حفاظت شده به طور مرتب نمونه برداری کنه تا علت عمدی بودن قضیه روشن بشه حرف بدیه که حذف کردید!؟ لطفاً این رو منتشر نکنید!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  6. سید محمد طاها سبزکوهی می‌گوید:

    خدایا این خبرها چقدر دردناک و ناراحت کننده است .خدایا خودت کمک این زبون بسته ها بکن

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  7. سید حسین می‌گوید:

    پس خیلی جاها داره طاعون بیداد می کنه کو گوش شنوا و مسئول دلسوز……….

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  8. سوسن اکبری می‌گوید:

    حیات وحش ایران هم تمام شد

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  9. فاتح می‌گوید:

    دامدارهایی که برای ۱گوسفند پلنگ میکشن باید اینجاها جوابگو باشن..باید ببینن که چه خسارتی به محیط زیست میزنن

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  10. محسن می‌گوید:

    واقعا که بایدبه مسؤلین وقت نشان افتخار داد.دوستانی که کماکان سعی در گرفتن انگشت اتهام به سوی دیگران دارند لطفا برای یکبار هم که شده برای درک واقعیت اهتمام ورزند تا کی می خواهید با این روش وبا دوستی خاله خرسه به یاری طبیعت بروید.در همان زمانی که جرایم چندین و چند برابرشد وبسیاری از دوستان سرود شادی سر دادند تنها معدودی از دوستان می دانستند و عنوان نمودند که این رویه اصولی و درست نمی باشد هنوز مدت زمان اندکی از این جریانات سپری گشته واگر فرضیه دوست عزیزی که احتمال وقوع این بیماری را با عواملی دخبل دانسته درست باشد پس باید فاتحه محیط زیست و مدیریت آن وحیوانات زبان بسته را از هم اکنون خواند ومسبب این تصمیمات را مواخذه نمود و اگر هم این احتمال مردود باشد که هست چرا مدیران دستگاههای دولتی صرفا نظاره گر این ماجرا می باشند.چگونه است وقتی متخلفی را دستگیر میکنند او را فورا با نام شکارچی در تمامی جراید معرفی و توبیخ می نمایند(البته بنده نبز با معرفی و تنبیه این افراد کاملا موافق بوده ولی با نام صحیح آن نه واژگان غلط) متاسفانه همین سیاه نمایی ها باعث بروز شکافی عمیق بین قشری تاثیر گذار در طبیعت و سازمان گردیده و ثمره آن فقط وفقط نسیب عده ای سودجو گردیده. تا زمانی که نخواهیم واقعیات طبیعت را به شکل صحیح آن بنگریم اوضاع تغییر و بهبودی نخواهد داشت وتا زمانی که مدیران ما فرمول آزمون وخطا را در دستور کار خود دارند بایدمنتظر فجایع و اتفاقات ناگوار تر از این نیز بودوفعلا جز دعا و دست به دامن خدا و…شدن کاری از کسی ساخته نیست چون اراده ای در کار نیست .پاینده باشید

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

  11. شکارچی نیمه پشیمان می‌گوید:

    “شکارچی نیمه پشیمان می‌گوید:

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ در t ۱۲:۳۸ ب.ظ

    امید وارم به تمام نقاط ایران سرایت کنه همه علف خوارا بمیرن بعدشم گوشت خوارها شکارچیام با محیط بانا دوست شن دیگه به خاطر یه حیوان به همدیگه تیر نزنن مردمم همه گیاه خوار بشن همه سالم با طول عمر زیاد
    این طوری به نفع همه هست هم طرف دارایه افراطی طبیعت هم شکارکشای نفهم”

    خدایا حالا من یه غلطی کردم تو چرا جدی گرفتی!!!

    ناراحت بودم و عصبانی
    انشالاه که به خیر میگذره

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

  12. رشید می‌گوید:

    فقط باید به حال محیط زیستمان گریه کرد والسلام

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  13. kooshan می‌گوید:

    باید توجه داشت که طبق منابع و مدارک مستند این بیماری بیش از دو دهه است وارد کشور شده و اگرچه فعلأ مستندات کاملی از شیوع این بیماری در دو دهه گذشته موجود نیست و یا بدلایلی منتشر و اطلاع رسانی نشده است و یا اینکه خبررسانی شده ولی در زمان خود توجه چندانی بدانها نشده است، اما منطقی نیست که بپذیریم طی دوران مذکور این بیماری تلفاتی نداشته است و به همین دلیل است که می بینیم با گذشت زمان و با ادامه بحث و گفتگوها و نیز اظهار نظرها پیرامون شیوع این بیماری در مناطق مختلف بتدریج شواهدی مبنی بر وجود تلفات سنگین ناشی از شیوع این بیماری در حیات وحش کشور طی دو دهه گذشته نمایان می شود ضمن اینکه یک علت مهم جلب توجه فعلی اذهان به این موضوع، انتشار اخبار شیوع این بیماری در دیده بان بوده و در نبود این خبررسانیها ، احتمالأ بمانند گذشته این بار نیز بسکوت برگزار شده و یا توجهی اندک به آن شده بود.
    یک نکته حائز اهمیت دیگر نگاه باز و منعطف و دیدن همه جوانب موضوع مورد بررسی است بویژه اگر ابعاد موضوع، بمانند حفاظت محیط زیست و حیات وحش کشور و بطور مثال شیوع بیمار خطرناک « طاعون بزی» وسیع و در مقیاس ملی باشد، در اینجا توجه به مطلب زیر بدون ارتباط با خبر و خالی از فایده نیست :
    ‌‌‌‌ « مسئله دارو، خصوصاً واکسن، از مشکلات عمده در صنعت دامپروری ایران بشمار می‌رود. البته ذکر این نکته ضروری است که در چند سال اخیر،  به خصوص بدنبال افزایش بی‌سابقه‌ قیمت ارز در سال ۸۹، با معضلات جدیدی در امر دارو و واکسن روبرو شدیم. واردات واکسن‌های تقلبی و تاریخ گذشته به صورت قاچاق، رعایت نکردن اصول ایمنی و بهداشتی در حمل و نقل واکسن، مانند نادیده گرفتن زنجیره سرما، نگهداری و انبارداری نادرست این فرآورده از جمله مشکلاتی بود که با افزایش قیمت ارز با آن مواجه شدیم.
    این عوامل اگرچه ابتدا مورد توجه مسئولان و نهادهای ذیربط قرار نگرفت (تخصیص ندادن ارز دولتی به واردات کنندگان داروهای دامپزشکی، با شوک بزرگی همراه بود) ولی پس از چندی با مشاهده‌ی عوارض و پیامدهای دارو‌های قاچاق و فاقد کیفیت در صنعت پرورش به ویژه پرورش طیور،  تمامی نگاه‌ها به این سمت سوق داده شد.
    ……………….. کاهش سطح کیفیت داروها و واکسن‌های وارداتی، اولین ضربه را به صنعت طیور وارد ساخت.
     …………….. این در حالیست که صنعت پرورش دام‌های بزرگ  از قبیل گاو و گوسفند به عنوان تامین کننده‌ی بخش اصلی گوشت قرمز خانواده‌های ایرانی نیز از معضلات دارویی در امان نماند.
     ………………. یکی از تصمیمات نه چندان صحیح، تکیه بر تولید دارو و واکسن‌های داخلی توسط شرکت‌های دولتی مانند «رازی» و «داملران رازک» بود………….. ولی در مدتی کمتر از یک سال، پس از ورود واکسن‌های داخلی به بازار ایران، با نارضایتی شدید مصرف کنندگان همراه شد.
     اگرچه داروهای داخلی، قیمت بسیار کمتری از داروهای وارداتی دارند ولی از جهت کیفیت و ایمنی‌زایی به هیچ وجه قابل مقایسه با دارو به خصوص واکسن‌های وارداتی نبودند………….. یکی از مصرف‌کنندگان واکسن‌های داخلی طیور می‌گوید”ما در ابتدا بسیار خرسند بودیم که می‌توانیم با قیمت بسیار پایین و راحت واکسن تهیه کنیم ولی پس از ۶ ماه متوجه شدیم داریم آب به پرندگان‌مان تزریق می‌کنیم! آنها نه تنها وزن‌گیری نداشتند بلکه به شدت ضعیف و مبتلا به بیماری‌های تنفسی شدند!”
    …………………… با وجود قوانین بسیار سختی که برای واردکنندگان دارو و واکسن در سازمان دامپزشکی وضع گردیده  همچنان شاهد ورود و فروش داروهای تقلبی در بازارهای داخلی هستیم. دلالان و قاچاقچیان دارو پس از سال ۸۹، فعالیت خود را بیشتر از گذشته نموده و به ورود دام‌های غیرقانونی اکتفا نکرده و بخش اعظمی از تلاش خود را در بخش واردات داروهای تاریخ گذشته و فاسد متمرکز ساخته‌اند. بسیاری از این اجناس از مرزهای شرقی به طور غیرقانونی یا از طریق گمرک به طرق غیرقانونی وارد می‌شوند…………..
    سازمان دامپزشکی که نهاد اصلی نظارتی در امر واردات و پخش داروها و تولیدات دامی است نقش اصلی را در این امر ایفاء می‌کند. بیشترین تلاش این نهاد، اعمال قوانین سخت‌گیرانه برای واردکنندگان و تولیدکنندگان است که از آن جمله می‌توان به منع واردات داروهای دارای همتای داخلی، تاخیر در دادن مجوز به واردکنندگان، اعمال قوانین جدید واردات، بازرسی دوره‌ای از گاوداری‌ها و مرغداری‌ها و …. اشاره نمود……………………. »

     ( ماهنامه دام و کشت و صنعت، شماره ۱۸۵ شهریور ۹۴)

    حال می توان به چند نکته مرتبط اشاره کرد :
    اول اینکه می بینم یک مسئله مربوط به حیطه مناسبات خارجی یعنی تحریمها از طریق کمبود ارز خارجی بر حوزه اقتصاد کشور اثرگذار است و این خود باعث بروز یا تشدید معضلاتی همچون قاچاق دارو یا تجارت داروهای فاسد و تاریخ گذشته یا تقلبی و تبعات ناشی از آن خواهد شد.
    از طرف دیگر مشخص است واکسن بیماری «طاعون بزی» هم در زمره داروهای مورد اشاره فوق است، بنابراین احتمال دارد که واکسنهای تولید داخل کشور که جایگزین واکسنهای وارداتی شده اند کارآیی مناسب را نداشته و گرچه ممکن است از تلفات سنگین در دامهای اهلی واکسینه جلوگیری کنند ولی شاید نتوانند مانع تحرک و انتقال عامل بیماریزا و سرایت آن به حیات وحش شوند که معمولا در دسترس قرار ندارند تا امکان قرنطینه یا درمانهای تخفیف دهنده عوارض بیماری برایشان مقدور باشد و این عدم دسترسی منجر به نتایج مخرب و ناگواری می شود که در حال حاضر شاهد آن هستیم پس نتیجتأ در موضوعاتی با مقیاس کلان منطقی نیست با دیدن نشانه ها و عوارض بلافاصله داوری کرد و انگشت تقصیر را متوجه اینجا و آنجا نمود چرا که بررسی سهل انگاریها و خطاها و تقصیرات اگر اهمیتی هم داشته باشد در درجه اول برای روشن شدن نقاط ضعف و برطرف کردن آنها به منظور پیشگیری و ممانعت از خسارتهای مشابه احتمالی در آینده است و مسئولیت اقدامات اشخاص را بر عهده آنان قرار دادن در درجات بعدی اهمیت قرار می گیرد، همچنین باید توجه کرد که مسئولیت حامیان و علاقمندان حفظ محیط زیست و حیات وحش بنابر تعهدی که بر دوش خود احساس می کنند از عامه مردم بیشتر است و این انتظار است که تلاش مضاعف داشته و افق دیدشان گسترده باشد مثلأ آنچه در شیوع بیماری اخیر و سایر بیماریهای احتمالی در حیات وحش عرصه های طبیعی کشور اولویت بالاتری دارد و تلاش جهت پیشگیری و ممانعت از وقوع چنین بلاهای دردناک را توجیه پذیر می کند، نه صرفأ اقدام جهت تثبیت تعداد و یا جلوگیری از کاسته شدن از جمعیت حیات وحش است که در مراتب بعدی اهمیت قرار دارد بلکه سعی در ممانعت از رسیدن درد و رنج به مخلوقات جانداری است که بهنگام مشقت، توان حفظ حیات خود و تسکین آلام خویش را ندارند، از این زاویه مهمترین کار اثبات عدم لیاقت و بی کفایتی این و آن و کشاندن آنان به محکمه نبوده بلکه اندیشیدن چاره و تمهیدی برای تکرار نشدن یا حداقل کاهش این قبیل ضایعه هاست که با هیچ اقدام ثانوی قابل جبران نیست و لازمه این مهم نخست کوشش در راه ترقی و پیشرفت کشور و ملت ما با توجه به ملاحظات دینی، اخلاقی و انسانی و همزمان بحث و گفتگوی منطقی و مدنی بر سر راه حفاظت از داشته های طبیعی ماست.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  14. دوست دار محیط زیست می‌گوید:

    چرا خدا به جای شیوع طاعون در حیوانات زبون بسته این بیماری رو به جون کشتارچیان نمی اندازد

    داغ Thumb up 7 Thumb down 6

  15. رشید می‌گوید:

    چه کسی جوابگوی زجر کشیدن هزاران بزو قوچ و آهوانی که از ابتدای مبتلا شدن به این بیماری تا مرگ خاموششان میباشد

    داغ Thumb up 4 Thumb down 4

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>