گزارش تحقیق وتفحص از سازمان جنگلها بزودی در صحن علنی مجلس مطرح میشود

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس از بررسی گزارش نهایی تحقیق و تفحص از سازمان جنگل ها و مراتع تا پایان مهر در صحن علنی مجلس خبر داد.

عباس رجائی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در پرونده تحقیق و تفحص از سازمان جنگل‌ها و مراتع، گفت: هیات تحقیق و تفحص کننده گزارش اولیه‌ای را در این خصوص به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ارائه کرده اما این گزارش دارای نواقصی است که برای تصویب نهایی در کمیسیون کشاورزی نواقص باید رفع شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی، افزود: گزارش هیات تفحص کننده به طور کلی در خصوص نحوه بهره‌برداری از جنگل‌ها، حفاظت از آنها، جنگل کاری و مواردی پیرامون تخریب جنگل ها است که امیدواریم جمع بندی آن هرچه سریعتر صورت گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به طور حتم پس از بررسی های تکمیلی و رفع نواقص موجود در گزارش اولیه، حداکثر تا پایان مهر گزارش نهایی تحقیق و تفحص از سازمان جنگل ها و مراتع به صحن علنی مجلس می آید.

به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، موارد زیر از مهمترین مخاطراتی است که به دلیل ضعف عملکرد سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در سال های گذشته گریبان گیر طبیعت کشور شده است:

۱) خشکیدگی بیش از ۳ میلیون هکتار از جنگل های بلوط حوزه زاگرس بر اثر طغیان نوعی آفت و خشک شدن  ۱۷ میلیون اصله درخت بلوط (لینک مرتبط)

۲) وضعیت نابسامان جنگل های شمال و بهره برداری گسترده چوب از این جنگل ها

۳) آلودگی ۲۰ هزار هکتار از رویشگاه های ارزشمند شمشاد در جنگل های شمال کشور (لینک مرتبط)

۴) عدم نظارت بر چرای بی رویه و بیش از ظرفیت دام اهلی در مراتع کشور

+44
0
  

3 دیدگاه

  1. شاهین می‌گوید:

    البته این مشکلات مربوط به یک سال و دوسال اخیر یا مربوط به این دولت نیست مشکلات ریشه ای در زمینه حفظ جنگلها در ایران وجود داره

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • علیرضا افتخاری می‌گوید:

      با سلام
      اولا جای امیدواری هست که بالاخره مجلس متوجه منابع طبیعی به ویژه جنگلها و مراتع شد.
      دوما عرض کنم که درسته که جنگلها خدمات باارزشی به مردم ارایه می دهند و قطعا باید حفظ و حمایت شوند اما جنگلهای ما متاسفانه در حال حاضر سطح کمی را در ایران به خود اختصاص داده اند در حالی که مراتع بیش از نیمی از کشور را پوشش می دهند و تخریب مراتع یعنی تخریب بیش از نیمی از مملکت ما.
      جالبه بدونیم طی این چند دهه نزدیک به ۵ میلیون هکتار از مراتع از بین رفته و قریب به ۴۰ میلیون هکتار از مراتع سابقا سبز ما، تنزل درجه داشتند و دچار افت وضعیت شده اند و این یعنی حرکت رو به زوال مراتع کشور.
      در حالیکه مراتع در تولید آب که امروزه کمبود آن در کشور به طور جدی حس می شود و همچنین در حفظ خاک و جلوگیری از ایجاد گرد و غبار و ریزگرد که باعث بیماری و حتی مرگ بسیاری از هموطن های عزیزمان شده است؛ تاثیر به سزایی دارند.
      مراتع بیش از ۲۲ نوع کالا و یا خدمات مهم که باز از جمله آنها میشه به تولید اکسیژن، پناهگاه حیات وحش، تولید غذا برای دامهای اهلی و وحشی، تقویت کشاورزی، تغذیه آبهای زیرزمینی و حفظ و دوام آبهای سطحی، حفظ تنوع زیستی گیاهی و جانوری، تولید مواد پروتئینی و لبنی، گیاهان دارویی، صنعتی، خوراکی و … اشاره کرد. امیدوارم سازمانهای ذیربط و مسئولین و مجلس به مراتع اهمیت بیشتری بدهند.

      به امید فردایی سبز برای مراتع
      علیرضا افتخاری دکتری علوم مرتع- موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  2. امیر می‌گوید:

    من مدت پانزده سال است مامور منابع طبیعی هستم با توجه به اینکه کار بنده حاکمیتیست و با منافع اشخاص سودجو در ارتباط است و باید باقاطعیت از منابع ملی دفاع کنم ولی متاسفانه باما کاری کردن که نه اینکه اون قاطعیت وجود ندارد بلکه مجبوری نرمشهایی هم داشته باشی بدلیل اینکه من هنوز بعد این همه سال نیروی شرکتیم و هران امکان اخراج بنده وجود دارد و بعد من مجبور هستم برای کار به کسانی مراجعه کنم که یک روز برایشان سدی بودم و موردتمسخر انها قرار بگیرم و این است اونچیزی که جرات مامور رو میگیره که نتونه مقابله کنه با این مسایل

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>