پلنگ مجهز به گردنبند ردیاب مابین ایران و ترکمنستان در رفت و آمد است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): یکی از چهار پلنگ ایرانی که زنده گیری و به گردنبند ردیاب ماهواری مجهز شده و صبح روز دوشنبه ۹۴/۷/۱۳ از مرز کشور خارج شده و وارد کشور ترکمنستان شده بود، مجددا به داخل کشور بازگشته است.

محمد صادق فرهادی نیا مسئول اجرای پروژه «بوم شناسی پلنگ ایرانی در شمال شرقی ایران» در این باره گفت: این پلنگ نر و مسن در طول حدودا دوماه گذشته دائما مابین خاک ایران و ترکمنستان در رفت و آمد است.

حتی یک بار نیز با پیمودن مسافت حدودا حدود ۲۰ کیلومتری به پارک ملی تندوره بازگشته و پس از سه روز مجددا از پارک خارج شده است.

خط قرمز رنگ مرز ایران و ترکمنستان و خطوط زرد رنگ مسیرهای تردد و نقاط حضور پلنگ را نشان می دهد

نقاط و مسیرهای مشخص شده بر روی نقشه مربوط به دوماه قبل است و برزو هم اکنون در مکان دیگری در خاک ایران بسر می برد

فرهادی نیا گفت: به نظر می رسد موانع طبیعی مانند فنس یا سیم خاردار درون کشور ترکمنستان در فاصله نزدیکی از مرز این کشور قرار دارد، چراکه برزو پس از ورود به ترکمنستان مسافت زیادی درون خاک این کشور وارد نمیشود.

در تمام این مدت و از نخستین لحظات خروج پلنگ از محدوده پارک نیروهای یگان محیط زیست شهرستان درگز که برنامه نقاط ماهواره ای پلنگ ها را بر روی کامپیوتر اداره در اختیار دارند و و نقاط حضور پلنگ ها را بصورت مرتب دریافت می کنند، شرایط را تحت کنترل داشته اند تا در صورت تقابل پلنگ و جوامع محلی وارد عمل شوند.

بر خلاف دفعات قبل این بار برزو ۲ الی ۳ نوبت توسط دامداران دیده شده است اما به کسی و یا دام اهلی آسیب نرسانده است.

در جریان پروژه «بوم شناسی پلنگ ایرانی در شمال شرقی ایران» تاکنون چهار پلنگ ایرانی به نام های «بردیا» ، «برنا» ، «برزو» و «کاوه» زنده گیری و به گردنبند ردیاب ماهواره ای مجهز شده اند که  جنسیت هر چهار پلنگ نر بوده است.

بر اساس برنامه تعریف شده، گردنبندها پس از گذشت یک سال بصورت خودکار از گردن پلنگ ها خارج می شوند و بر همین اساس تاکنون دو گردنبند متعلق به برنا و بردیا دقیقا پس از گذشت ۳۶۵ روز طی هفته گذشته از گردن آنها باز شده است.

فرهادی نیا اظهار داشت: در اینجا جا دارد از همکاری صمیمانه اداره حفاظت محیط زیست شهرستان درگز و اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی و همچنین دفاتر حیات وحش و تنوع زیستی و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست برای پیشبرد این پروژه تشکر و قدردانی گردد.

+455
-5
  

7 دیدگاه

  1. reza می‌گوید:

    چرا بعد از یکسال باز میشن ؟
    اینجوری بنظرم بهتر میشه از این پلنگ ها د ر برابر خطر شکار توسط انسان در ایران یا کشورهای همسایه باخبر شد.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 2

  2. رشید می‌گوید:

    زنده باد پلنگ باشکوه ایرانی
    ای کاش تمامی گربه سانان ایران به گردنبند ردیاب مجهز میشدند تاهم تعداد آنها و اخبار آنها و حفاظت بهتر از گربه سانان انجام میشد.
    تشکر از اشخاصی که در این چند ماه در مراقبت از این ۴پلنگ کوشیدند
    خداقوت

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  3. kooshan می‌گوید:

    ظاهرأ برزوی با تجربه موارد جالبی در این منطقه پیدا کرده، امید است سالم و پرتوان باشد، اما در خبر قبلی از برزو یعنی : « پلنگ مجهز به گردنبند ردیاب از مرز ایران عبور کرده و وارد ترکمنستان شد http://www.iew.ir/1394/07/13/40932 » همین عبارت «……. و بر همین اساس تاکنون دو گردنبند متعلق به برنا و بردیا دقیقا پس از گذشت ۳۶۵ روز طی هفته گذشته از گردن آنها باز شده است.» نیز ذکر شده بود که طبیعتأ در حال حاضر صحیح نیست.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  4. داریوش می‌گوید:

    دیدبان عزیز چند روز پیش برنامه ی شبکه مستند ایران فیلمی گذاشته بود که کارشناسای خارجیش اعلام میکردن بزرگترین پلنگهای دنیا و بیشترین ان در سریلانکا حضور دارن که وزن بعضی از انها به صد کیلو میرسد در حالیکه پلنگ عظیم الجثه ی سریلانکایی اندام و خالها و الخصوص صورتش کاملن شبیه پلنگ البرز مرکزی ایران بود و پلنگهای دیگر سریلانکا که نشان داد کاملن با این یدونه فرق میکرد مخصوصن صورتشون یعنی احتمال داره از ایران حیوون زنده قاچاق شده باشه اگه امکان داره ج بدید لطفن

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  5. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    دیده بان عزیز ایا در منطقه پلنگ ماده زندگی نمیکنه اگر هست خبر بدهید

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  6. وحید.ب می‌گوید:

    سپاس بابت پیگیری

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  7. مجید شهریار می‌گوید:

    یک سئوال ؟
    چرا این پلنگ مدام اطراف مناطق مسکونی پرسه میزند؟آیا این ترددها نمی تواند موجب تقابل این حیوان و انسان و در نهایت بروز مشکل شود؟

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>