عاملین شکار یک کل وحشی در سفیدکوه پس از واریز جریمه نقدی روانه زندان شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز ۹۴/۹/۲۵ نیروهای یگان محیط زیست منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد حین گشت و کنترل متوجه صدای شلیک گلوله در ارتفاعات این منطقه شدند.

مسئول منطقه حفاظت شده سفیدکوه در این باره گفت: محیط بانان به ردزنی و دوربین کشی در منطقه پرداخته و پس از تاریک شدن هوا در مسیرهای احتمالی خروج شکارچیان به کمین نشستند.

علیرضا رحیمی اظهار داشت: ساعت ۸ شب، چهار نفر شکارچی متخلف به کمین محیط بانان رسیده و با فرمان ایست مامورین مواجه شدند.

علیرضا رحیمی گفت: متخلفین بدون توجه به ایست محیط بانان در کوه متواری شده و مامورین نیز به تعقیب آنان پرداختند.

پس از مدتی تعقیب و گریز یک نفر از شکارچیان دستگیر شده و سه نفر دیگر با استفاده از تاریکی شب متواری شدند.

در بازرسی از متخلف دستگیر شده بخشی از اجزای بدن یک کل وحشی به همراه یک اسلحه برنو غیرمجاز (قاچاق) کشف و ضبط گردید.

متهم در جریان بازجویی ها هویت سه متخلف فراری را نیز فاش نموده و با دستور دادستان شهرستان چگنی حکم بازرسی از منازل متهمین متواری نیز صادر گردید.

محیط بانان پس از دریافت نیابت قضایی با همراهی مامورین انتظامی وارد منزل متخلفین شده و در جریان بازجویی از منازل سه شکارچی متخلف نیز یک اسلحه M1 دارای جواز و یک اسلحه شکاری تک لول دارای جواز نیز کشف و ضبط گردید.

پس از آن سه متخلف فراری نیز در دادسرا حاضر شده و با دستور مقام قضایی هر چهار متهم بصورت موقت روانه زندان شدند.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک کل وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است.

متهمین صبح روز ۹۴/۹/۲۶ مبلغ یکصد میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز یکی از دو کل وحشی را به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارائه نمودند و متعهد شدند یکصد میلیون باقیمانده را نیز طی روزهای آینده واریز نمایند.

همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی در منطقه حفاظت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید، اسلحه ها و ادوات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

در مورد دارنده اسلحه برنو قاچاق، بر اساس بند الف ماده ۶ قانون «مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» مصوب ۱۳۹۰/۶/۷  هر کس بطور غیرمجاز سلاح شکاری و یا مهمات آن را خریداری، نگهداری و یا حمل نماید به حبس از ۹۱ روز تا شش ماه و یا جزای نقدی تا سقف بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد.

همچنین بر اساس ماده ۱۸ قانون فوق الذکر، کلیه سلاح، مهمات، اقلام و مواد کشف شده موضوع این قانون به موجب حکم دادگاه به نفع دولت (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) ضبط می شود.

+7
-141
  

17 دیدگاه

  1. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    اگر خرید و فروش اسلحه شکاری ممنوع شود و کلیه سلاحها جمع آوری شود نتیجه بهتری دارد تا اینکه پس از شکار شکارچی دستگیر شود

    باید زمینه برای شکار از بین برود والا این داستان همچنان ادامه دارد و دیر زمانی نمی پاید که هیچ اثری از حیات وحش باقی نمیماند

    پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 35

    • محسن می‌گوید:

      شما هیچگاه راه حلی بهتر از پاک کردن
      صورت مسئله واقعا” به ذهنتان نمیرسد؟؟؟!!!

      افسوس…………

      داغ Thumb up 14 Thumb down 24

    • محمّد رضا می‌گوید:

      همینطوره هموطن عزیز، اگر برای جلوگیری از فعالیت فروشگاههای لوازم شکار هم یه اراده قوی باشه، مطمئناً تأثیر زیادی در کاهش آمار دست درازی به طبیعت داره و محل قرار، گپ و گفت و تهیه فشنگ های چهارپاره از سوی علاقه‌مندان به ورزش مفرح،ویران میشه.

      داغ Thumb up 18 Thumb down 16

    • ایلیا می‌گوید:

      برادر عزیز چیزی که زیاده اسلحه قاچاق اون با قیمت های خیلی پایین این راهش نیست

      داغ Thumb up 7 Thumb down 6

    • شاهین می‌گوید:

      آفرین

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  2. پرهام می‌گوید:

    با تشکر فراوان
    از مقام والای محیط زیست سرکار خانم دکتر ابتکار خواهشمندم تا در جهت پیشبرد موثرتر و قاطع تر در این زمینه پاداش و یا مزایایی به کسانی که موفق به گرفتن متخلفین شده در نظر بگیرند
    به عنوان مثال بخشی از جریمه های مالی که از متخلف گرفته شده و بحساب دولت واریز میگردد با توجه به سختی کار و حقوق نازل محیط بانان به کسانی که در گرفتن شخص یا اشخاص خاطی دخیل بوده اند بحسابشان واریز گردد تا هم انگیزه برخوردهای اینچنینی در محیط بانان قوت گرفته و میزان پاسداری از مناطق حیات وحش بشدت بالا میرود تا از کمیت پایین محیط بانان بالاترین کیفیت و اثربخشی و رضایت ( نظارت بر حیات وحش منطقه) گرفته شود

    با تشکر فراوان و امیدواری به انجام و اجرای این پیشنهاد تا به عنوان قانون در سازمان محیط زیست مصوب شود

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 13

  3. مهران می‌گوید:

    به محیطبانان شریف و زحمتکش لرستان و منطقه سفید کوه تبریک میگوییم متاسفانه در استان همجوار کرمانشاه، مناطق حفاظت شده استان و علی الخصوص منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش بیستون به امان خدا رها شده و علی الرغم وجود چندین پاسگاه محیط بانی به دلیل کمبود نیرو و عدم انگیزه و علاقه لازم در بین محیطبانان موجود، عرصه تخریب و تاخت و تاز متخلفین و شکارچیان غیرمجاز قرار داشته بطوریکه بنا بر اظهار کوهنوردان مجرب و…. هرگز محیطبانی در حین گشت زنی و انجام وظیفه در این مناطق دیده نشده!!!!! و در عوض در گوشه و کنار منطقه صدای شلیک گلوله بکرات و در روز روشن شنیده میشود و متاسفانه جمعیت اندک و بسیار پراکنده کل و بز وحشی این مناطق به دلیل عدم توجه و حفاظت به زودی به انقراض کامل خواهد رسید….

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 5

  4. امیر تهران می‌گوید:

    حیوانات گرسنه تو طبیعت تو این فصل دارن میمیرن از گرسنگی اینها حق اونهاست بخورند نه کسی دیگه

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 9

  5. ارسلان می‌گوید:

    خدا قوت به تمام محیط بانان زحمت کش
    امیدوارم تمام متخلفین بی رحم ، فورا مجازات شوند و درس عبرت برای دیگران

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 4

  6. سوسن اکبری می‌گوید:

    خدا لعنتشون کنه

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 8

  7. محسن رزاقی می‌گوید:

    باسلام
    آیا این به هیچ وجه کافیست؟؟!! آیا بازدارنده هست؟؟!!
    جریمه که بین چهار نفر تقسیم شد که هر نفر ۲/۵ملیون آخه اینم پولیه، جریمه حیوان دوم را هم که قرار شد بعد بدهند، اسلحه هم که یکیش جواز داشت حد اقل زندان را غیر قابل بخشش و خرید میکردید.
    آیا این اصلا بازدارنده هست؟؟؟!!!.
    با توجه به آمار بالای شکار این دو گونه در کشور یعنی: ۱ (کل وبز) و ۲ (قوچ ومیش) جریمه این دو گونه بسیار ناچیز بوده و باید حتما افزایش یابد. و در مواردی که تعداد
    شکارچی زیاد است به تعداد هر نفر باید یک روند افزایشی به جریمه بخورد. البته شاید راهکار بهتری باشد که به ذهن این حقیر نرسید که از دوستان میخواهم نظرات سازندشون را اطلاع رسانی کنند.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 7

  8. حسینی می‌گوید:

    از محیط بانان که آسایش و امنیت جانوران در شبانه روز در کل مناطق ایران را پاسداری می کنند از طرف خودم و همه مردم دلسوز حیوان دوست ایران تشکر و خدا قوت می گویم و خداوند به آنها هم در این دنیا و هم آن دنیا پاداش بدهد و شکار کشها به گوش باشند عاقبت کار شما مرگ است یا زندان …

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 7

  9. kooshan می‌گوید:

    در لابلای نظرات علاقمندان خوانده ایم و می خوانیم که حفاظت از حیات وحش در استانهای کمتر توسعه یافته تر کشور _ که عمدتأ استانهای مرزی هستند و استان کرمانشاه نیز در زمره این مناطق است _ وضعیت خوبی ندارد و این شاید تا حدود زیادی طبیعی هم باشد، روز چهارشنبه دوم دیماه در ضمیمه روزنامه ایران  ویژه استان کرمانشاه در مطلبی زیر عنوان  « اشتغالزایی پایدار با بهره برداری از چهارمین پتروشیمی…. » از کرمانشاه بعنوان  «دومین استان بیکار  کشور» نام برده شده است و دیگر نیازی به شرح بیشتر و فهرست کردن مشکلات متعدد توسعه ای و نیز معضلات اجتماعی دیگری  نیست و میتوان بطور منطقی نتیجه گرفت  که با این ترتیب ، اوضاع و احوال محیط زیست و بخصوص حیات وحش این استان و نیز توجه و حساسیت افکار عمومی در این رابطه نمی تواند در سطحی قابل قبول باشد و این گفته باور پذیر می نماید  که در منطقه حفاظت شده بیستون زمانی حدود ده هزار کل و بز وجود داشته که حال تعداد معدودی از آنها باقی مانده که اینها هم مدام در معرض تهدید و کشتار هستند و در چنین شرایطی از  «س. ح. م. ز.»  و محیط  بانان انتظار خارق العاده ای نمی توان داشت گرچه این نیز بنظر درست می آید که در فقدان سطح مناسبی از پیشرفت و توسعه متوازن، عملکرد بهینه و مسئولیت پذیری و وجدان کاری هم در تراز مطلوبی قرار ندارد.
    بنابراین ضروری است همواره تأکید کرد که وضعیت حفاظت از محیط زیست و حیات وحش رابطه مستقیم و آشکار با پیشرفت و توسعه پایدار دارد و هرچه در مورد دومی نتایج بدست آمده بیشتر و مؤثرتر باشد تأثیر مثبت و گسترده تری بر مورد نخست می گذارد،  پس بجا و سودمند است اگر یکی از مطالبات مهم علاقمندان حفظ محیط زیست و حیات وحش در سراسر کشور تقاضای رسیدگی جدیتر به مشکلات اقتصادی،  اجتماعی و فرهنگی این نقاط محرومتر باشد.
    بد نیست بمناسبت نزدیکی ایام انتخابات خبرگان رهبری و مجلس به این نکته اشاره کرد که برای علاقمندان محیط زیست ملاک انتخاب بهتر است بجای اظهارات صریح کاندیداها در ارتباط با جوانب گوناگون و متنوع محیط زیست و طبیعت _ که بجا و درحد خود حائز اهمیت است_ هماهنگی و سازگاری بیشتر تفکر و عملکرد کاندیدا ها با مسیر پیشرفت و توسعه پایدار کشور در نظر گرفته شود که این خود فراهم آورنده مقدمات و پیش نیازهای لازم برای دولت و  «س. ح. م. ز.» جهت اجرای طرحها و برنامه های اساسی در این زمینه است که تعامل و تفاهم بیشتر و بهتر مدیریتهای قانونی کشور، مهیا شدن زیرساختهای لازم ، امکان تخصیص بودجه و امکانات مورد نیاز ، اصلاح و تکمیل مقررات موجود و تهیه و تدوین قوانین جدید و… در این زمره قرار می گیرند.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  10. هادی می‌گوید:

    خیلی تعجب داره،،،، تفنگ ام یک ،؟؟
    M1 یه اسلحه نیمه اتوماته،، محاله جواز بشه!!! مگه میشه؟! مگه داریم؟!

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 3

  11. شاهین می‌گوید:

    ممنون از محیط بانان عزیز این منطقه
    از قاضی محترم پرونده هم تشکر ویژه داریم

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 5

  12. محسن رزاقی می‌گوید:

    درخواستم اینه که خواهشا سلاحهای مصادره شده را مجدد وارد چرخه شکار نکنید.
    و در قوانین جدید هم خواستار ممنوعیت کامل شکار هستم.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  13. کلارى می‌گوید:

    کمپین شکار ممنوع

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>