نتایج بررسی های صورت گرفته در خصوص علت مرگ پلنگ دارای گردنبند ردیاب

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز یازدهم بمهن ماه سال جاری لاشه تنها ماده پلنگی که به گردنبند ردیاب ماهواره ای مجهز شده بود در پارک ملی تندروه مشاهده شد.

لاشه این پلنگ ماده و جوان به تهران منتقل شد و پس از کالبدگشایی و بررسی های تخصصی علت مرگ این گونه از سوی مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شد. (لینک مرتبط)

دکتر ایمان معماریان دامپزشک کلینیک حیات وحش پارک پردیسان در خصوص علت اصلی مرگ این پلنگ و نتیج بررسی های صورت گرفته اطلاعات و مستندات کامل تری را بشرح زیر ارائه نمود.

نتایج رادیوگرافی و سی تی اسکن

لاشه پلنگ برای انجام رادیوگرافی و سی تی اسکن به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران منتقل و بعد از انجام بررسی های اولیه، شکستگی مهره های گردنی ۲ تا ۵ بوضوح مشخص بود و علت قطعی مرگ ناگهانی پلنگ، شکستگی مهره های گردنی و به طور خاص مهره ۳ گردنی و درگیری ناگهانی نخاع تشخیص داده شد.

سوراخ شدن دو مهره گردنی و شکستگی در یکی دیگر از مهره ها (مهره ۳ گردنی) در تصویر فوق مشخص شده است

نتایج کالبد گشایی

لاشه مجددا به سازمان محیط زیست منتقل شد تا زیر نظر بهترین متخصصین ایرانی و خارجی و کارشناسان سازمان محیط زیست کالبد گشایی در کلینیک حیات وحش پارک پردیسان صورت گیرد.

در کالبدگشایی صورت گرفته، دکتر استروفسکی و همکارانش تایید کردند که مهره‌های ۲ تا ۵ گردن در بخش چپ شکسته و اثر دو دندان نیش متعلق به یک گوشتخوار بزرگ جثه با فاصله حدودا ۵ سانتیمتر روی مهره‌ها و بسیار محدود روی پوست وجود دارد.

گزارش کالبد گشایی به دلیل توانایی در شکار، توانایی بلع تکه های استخوان، فقدان تورم و جراحت های عضلانی و جلدی در محل گردنبند و شرایط فیزیکی مناسب، احتمال اینکه گردنبند باعث ضعیف شدن جانور شده یا مستقیما باعث مرگ پلنگ شده است را رد می کند.

همچنین وجود میزان مناسبی از چربی در اطراف کلیه ها و زیر پوست، وضعیت تغذیه مناسب این پلنگ را تایید می نمود.

دکتر معماریان گفت: بنابراین بر اساس نتایج رادیوگرافی، سی تی اسکن و کالبد گشایی انجام شده و به اعتقاد کلیه متخصصان علت قطعی مرگ این پلنگ آسیب مهره های گردنی بخصوص شکستگی مهره ۳ گردنی و درگیری نخاع بر اثر فرورفتن دندان های نیش گوشتخواری بزرگ جثه (احتمال فراوان یک پلنگ نر) در جریان یک نزاع بوده است.

————————————————————————————————————————————————————————————–

برای مطالعه ترجمه کامل گزارش کالبد گشایی لاشه ماده پلنگ دارای گردنبند ردیاب کلیک کنید.

برای مطالعه گزارش رادیوگرافی و سی تی اسکن لاشه ماده پلنگ دارای گردنبند ردیاب کلیک کنید.

+34
-9
  

44 دیدگاه

  1. میش مرغ می‌گوید:

    به نظر میاد که پلنگ ماده مشغول تغذیه از طعمه متعلق به پلنگ دیگر شده که آن حیوان بطور ناگهانی رسیده و پلنگ ماده را می کشد و اگرنه در حالت عادی بعید به نظر می رسد که یک ماده بالغ اون هم در منطقه ای که شکار به خوبی یافت میشود سلسله مراتب را رعایت نکرده و با پلنگ دیگر درگیر شود مگر اینکه ضعیف و مریض بوده که به نظر میاد اینطور نبوده!
    سوالی که پیش میاد اینکه با توجه به رویت لاشه قوچ در همان نزدیکی آیا نمیشد با دوربین تله ای پلنگ مهاجم را در روزهای بعد شناسایی کرد ؟ شناخت رفتارهای این گربه سان اون هم در هر زیست بوم خاص می تونه به حفاظت بیشتر ازش کمک کنه.
    با تشکر از تیم تحقیقات و بخصوص دکتر معماریان برای پیگیری و روشن شدن قضیه

    داغ Thumb up 27 Thumb down 33

    • پویان بهنود می‌گوید:

      سلام و فقط بخیر در خصوص نصب دوربین تله ای فرمودید
      محیطبانان عزیز پارک ملی تندوره، دوربین های پروژه رو در همان ساعات اولیه پیدا کردن جسد “ایران”، با توجه به پیدا شدن جسد یک قوچ (بالای ۵ سال) در محل درگیری دو پلنگ نصب کردند. که گزارشات در صورت نیاز، در پیوست گزارش های بعدی، متعاقبا از سوی پروژه اعلام خواهد شد.
      سپاس

      پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 18

      • kooshan می‌گوید:

        آقای پویان بهنود،
        در حالیکه اخبار معمول حیات وحش نظیر وضعیت زیستگاهها، شکار غیرمجاز، تلفات ناشی از برخورد با خودرو و…. اکثرأ به همراه مستنداتی مثل تصاویر و فیلم منتشر می شود چرا در این موضوع مهم تابحال هیچ تصویر مستندی از وضعیت حیوان بیجان در وضعیت اولیه به هنگام کشف و یا طی مراحل دیگر، غیر از تصاویر کالبد گشایی منتشر نشده، علت چیست؟ اینکار قطعأ ضرورت داشت و اگر واقعأ تصاویر یا فیلمهایی گرفته شده است دیگر بیان اینکه «……….. در صورت نیاز………. اعلام خواهد شد.» منطقی نیست و خود باعث شکل گیری ابهامات تازه ای خواهد شد و هرچه این شفافیت در اطلاع رسانی محدودتر و با تأخیر بیشتر صورت گیرد گمانه زنی هایی که بعضأ ممکن است بی پایه و اساس باشند، لاجرم قوت خواهند گرفت تنها راه حل منطقی و معقول و مدنی انعکاس شفاف و بموقع واقعیات پیرامون این رخداد تأسف آور است.

        پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 23

        • میلاد خرازیان می‌گوید:

          کوشان جان

          برای شما و سایر دوستان که این همه “چرا” در ذهن میپرورند اگر از لحظه ی نزاع تا لحظه ی امحاء پلنگ نگون بخت فیلمی با کیفیت فول اچ دی تهیه کنند و به سمع و نظر برسانند،در پایان خواهید گفت که در این فیلم زوایای پنهانی وجود داشته که انحراف اذهان مخاطبین را رقم زده.

          عملا هیچ کدام از دکتر ها و کارشناس های بررسی کننده صداقت نداشتند و نتیجه ی درست را گزارش نکرده اند.

          داغ Thumb up 23 Thumb down 24

          • kooshan می‌گوید:

            آقای میلاد خرازیان ، هموطن محترم،
            همه آنچه گفته اید برداشت دلخواه شخصی شماست و معتبر نیست چنانچه حوصله و وقت ندارید بحثی نداریم، اما برای دستیابی به نتیجه و پاسخ مناسب، بهتر است منطقی و مستند صحبت کنیم و سلیقه و میل شخصی را کنار بگذاریم و این مهم با پرهیز از کلی گویی و فله ای برخورد کردن امکان پذیر است در صورت تمایل و جدی بودن بایستی بطور مشخص به هر «چرا» پرداخت و تصور پاسخگویی به همه سؤالات را با چند جمله کلی و نامشخص دادن ساده انگاری است و البته قصد جسارت نیست اما قول معروفی در اینگونه موارد هم داریم که : « اگر را کاشتیم و…… ».

            داغ Thumb up 13 Thumb down 13

  2. کاسپین می‌گوید:

    چرا و به چه علت این اتفاق فقط برای این پلنگ که دارای ردیاب بوده افتاده ؟

    داغ Thumb up 21 Thumb down 53

  3. نیما می‌گوید:

    وجود ردیاب در تحریک پلنگ نر بی تاثیر نبوده!

    داغ Thumb up 25 Thumb down 47

  4. DORNA می‌گوید:

    دلمون رو خون کردید دقیقا مانند پلنگ بمو در شکنجه و مرگ این پلنگ هم صد در صد گناهکارید.
    حتی صداقت اعتراف به اشتباه در نصب گردنبد رو هم ندارید، از همون اولین پلنگی که نصب گردنبد روی ان انجام شد در این سایت بی اعتمادی ام را به این جریان و نتایجش عرض کردم با حذف یک پلنگ ماده جوان نسل این حیوان رو در معرض تهدید بیشتر قرار دادید، جمع کنید لطفا بساط ازمون و خطایتان را، طبیعت تحمل این همه زخم را ندارد.

    داغ Thumb up 54 Thumb down 66

    • دوست می‌گوید:

      این شمایید که اشتباه کردید و صداقت پذیرفتن اشتباه رو ندارید.

      این شمایید که یک طرفه به قاضی رفتید و شهامت پذیرفتن ندارید.

      این شمایید که برای طبیعت ایران از پشت کامپیوتر نسخه میپیچید و دلسوز میدونید خودتون رو.

      به عکس ها نگاه کنید خواهش میکنم نگاه کنید …. چی میبینید ؟! ماست سفید و میگن سیاهه؟! یا روزه میگن شبه؟!

      بس کنید این داستان من میدونم من میدونم ها رو. بس کنید کنید این بی اعتمادی و کارشکنی ها رو

      داغ Thumb up 34 Thumb down 51

      • DORNA می‌گوید:

        نتیجه نسخه های متخصصانه ای که شما و همفکرانتان برای طبیعت پیچیده اید را دیده ایم

        آمار بالای تلفات پلنگ و یوزپلنگ، تعداد تلفات از تعداد زادآوری بیشتر است و شما و همفکرانتان فقط فرافکنی می کنید، حتی کارهای تبلیغاتی هم تیری در تاریکی هستند تبلیغاتی که روی پیراهن تیم ملی یا بدنه هواپیماها شد اگر در مسیر جاده های بین شهری و برای توجه دادن مردم عادی و رانندگان عبوری روی بیلبوردهای اطلاع رسانی صورت گرفته بود ای بسا که تلفات تصادفات کاهش یافته بود

        اینهمه کمکهای داخلی و خارجی هدر رفته است بی آنکه ثمری در حفظ آخرین گربه سانان ایران داشته باشد.

        پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 31

      • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

        جناب شما خودت هم یکبار با دقت نگاه کنید بد نیست. قطر عضله دور مهره گردن را ببین چطور ممکنه نیش پلنگ مهاجم از این توده گوشت و عضله رد شده و به مهره برسدَ؟ مگر اینکه نیش ببر خنجر دندان ماقبل تاریخ باشد!!!!

        داغ Thumb up 26 Thumb down 28

      • منصور می‌گوید:

        برای فهمیدن اینکه کی اشتباه کرده باید بیشتر موضوع بررسی بشه روی هوا حرف زدن کار راحتیه ما اول راه حفاظتیم و باید از تجربه کشورهای پیشرفته استفاده کنیم پیدا کردن مقصر مشکل حل نمیشه باید مشکل کار پیدا بشه

        داغ Thumb up 4 Thumb down 7

  5. مهران پورجنابی می‌گوید:

    احتمال کلافگی پلنگ از وجود یک شیء مزاحم در آسیب رسانی به خودش هم کم نیست!!
    اگر تصاویر رو یکم با دقت تر بررسی کنیم این احتمال هم دور از تصور نیست.
    فقط امیدوارم انسان دخالتی توی این اتفاق نکرده باشه

    داغ Thumb up 22 Thumb down 42

  6. بولوت می‌گوید:

    دوستان احساساتی نشید لطفا
    بستن گردنبند برا ردیابی حیوان، تعیین قلمرو و زیستگاه و . . . جهت برنامه ریزی برا حفاظت بهتر حیات وحش در آینده انجام میشه
    هدف در راستای حفاظت از زیستگاه و خود حیوان هست که در همه جای دنیا انجام میشه اما کیفیت و جنس گردنبند و اینکه چه مدت روی گردن حیوان باقی میمونه خیلی مهمه!
    این نوع از گردنبندها باید پس از یه مدت خودبخود از گردن حیوان بیفته والا حیوان رو دچار مشکل میکنه
    کسی میدونه این گردنبند در چه تاریخی بسته شده بود؟

    داغ Thumb up 19 Thumb down 28

  7. mehran می‌گوید:

    جهت سوراخ های ایجاد شده روی گردن در راستای دندانهای نیش یک درندۀ دیگر نیست.ضمن اینکه خود ردیاب امکان گاز گرفته شدن در ناحیه گردن رو سخت میکنه .

    داغ Thumb up 18 Thumb down 42

  8. mohsen-mmm........................ می‌گوید:

    آقایون کارشناس و همیشه بد بین . لطف کنین یه جستجو کنین جنگ پلنک ها رو ببینین پلنگها با هم چه کار میکنن. البته اگه نگن این ها پلنگ خارجی هستن و ایرانی ها فرق میکنن-http://www.aparat.com/v/Flc3g این یک نمونش

    داغ Thumb up 34 Thumb down 41

  9. سولماز می‌گوید:

    یک گنجینه ملی دیگه رو چه راحت از دست دادیم . برای خودمون متاسفم

    داغ Thumb up 13 Thumb down 32

  10. reza می‌گوید:

    عید داره میاد بیایید مراقب سمندر لرستان باشیم

    داغ Thumb up 31 Thumb down 33

  11. شکارچی می‌گوید:

    بنظرم گردنبدن ناشیانه بسته شده و تقلای پلنگ موجب آسیب شده. عیبی نداره برای برخی تجربه ها بهای سنگینی باید پرداخت. احتمال کشته شدن این پلنگ توسط پلنگ دیگر حتی ۵ درصد هم نیست. ۳۰ ساله من کوه و جنگل میرم و تا کنون چنین موردی ندیدم و نه شنیدم. (البته درایران)محاله که یک خرس هم این حیوون رو کشته باشه. بنظرم گردنبنداین مشکل رو ایجاد کرده.

    داغ Thumb up 20 Thumb down 47

    • آرشام می‌گوید:

      دوست عزیز شما که ۳۰ ساله در کوه و جنگل در حال کشتار حیوانات هستید هنوز نمی دانید پارک ملی تندوره خرس ندارد

      داغ Thumb up 13 Thumb down 18

    • لاله می‌گوید:

      خرس؟ اصلا میدونید چه اتفاقی افتاده؟

      داغ Thumb up 10 Thumb down 11

    • ققنوس می‌گوید:

      اتفاقا جنگ تا سرحد مرگ بر سر طعمه بین گربه سانان بسیار رایجه
      کافیه یک سرچ ساده انجام بدین تا صدها فیلم جنگ تا پای مرگ بین پلنگ ها رو ببینید
      سی تی اسکن بوضوح جای سوراخ روی مهره های گردن رو نشون میده
      گردنبند ممکنه حیوون در حال رشد رو با مشکل بلع مواجه کنه ولی مهره گردن رو سوراخ نمیکنه
      کسی هم قطعا بعد از مرگ با دریل مهره ها رو سوراخ نکرده
      وقتی شواهد علمی و عینی مطلبی رو ثابت میکنه بدبینی بیش از حد فقط دلسوزان این عرصه رو ناامید و دلسرد میکنه
      هرچند معتقدم که شبهاتی که توسط مخالفین طرح ردیابی و گردنبند مطرح شد باعث شد که گزارشات شفاف و علنی منتشر بشه که نکته مثبت و جدیدی بود
      بعد از این با متهم کردن همدیگر تنها انرژی همه دوستداران محیط زیست از هر دو طرف موافق و مخالف از بین میره.

      پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 22

  12. داریوش 2016 می‌گوید:

    گردنبندهای ردیاب کوچکتر هم هست اما قیمتهاش بالاتره باید از اونها استفاده میشد

    داغ Thumb up 8 Thumb down 19

  13. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    انتشار این گزارش و تصاویر از این جنبه قابل تقدیر است که دست اندرکاران برای مخاطبین و علاقمندان حیات وحش اهمیت قایل شده اند.

    اما از این جنبه که گردنبند نقشی در این حادثه نداشته حتی خود ایشان هم تردید دارند چون از واژه مستقیم استفاده کرده اند. یعنی غیر مستقیم را رد نکرده اند.

    امیدوارم رویکرد آتی دستگاه محیط زیست به سمت مستند سازی و دوربین های تله ای باشد تا ادامه اینگونه پروژه ها.با تشکر

    داغ Thumb up 18 Thumb down 23

  14. امین می‌گوید:

    جانور درشت جثه ای که در نتیجه اعلام شده احتمالا پلنگ نر عنوان شده خیلی خنده داره مگه ما ببر، شیر و یا جانوردیگه ای هم داریم؟!!!
    خود آقایونم میدونن هیچ گازگرفتگیی نمیتونه ۴ تا مهره رو درگیر کنه!
    ازطرفی تناقض دیگه ماجرا اینه که اگه چربی زیرپوستی پلنگ مناسب بوده و وضعیت غذایی منطقه خوب بوده و با توجه به اینکه فصل جفتگیری هم نبوده پس چه دلیلی جهت این نزاع وجود داشته؟!!!
    یا گردنبندماهواره ای تحریک کننده بوده یا بنظرمن مهره ها زیر گردنبند و جسم دیگه ای مثلا سنگ صخره قرار گرفتن و پرس شدن و گردنبند باعث شکستگی فشاری مهره شده

    داغ Thumb up 14 Thumb down 26

  15. kooshan می‌گوید:

    در حال حاضر و  با انتشار دو خبر اخیر در مورد علت مرگ  «ایران» تنها ماده پلنگ مجهز به رهیاب ماهواره ای و همچنین مستندات موجود در آنها بهتر می توان به این رویداد خسارت بار پرداخت طبعأ اظهار نظر در مورد جنبه های  تخصصی دامپزشکی خبرهای مذکور  بعهده کارشناسان مربوط است اما پیرامون این دو خبر می توان به مواردی دیگر هم اشاره کرد :
    اول اینکه در اظهارات جناب آقای خرازیان مقدم مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست علاوه بر آنچه که در باره علت مرگ ماده پلنگ آمده، چنین ذکر شده: «…….. لاشه یک قلاده پلنگ ماده دارای ردیاب ماهواره ای که در ( یکشنبه) مورخ ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ در پارک ملی تندوره استان خراسان رضوی یافت شده بود……. » حال آنکه در توضیحات مقدمه «گزارش کالبد گشایی پلنگ ایرانی…..»  از آقای دکتر معماریان بعنوان  «ناظر پروسه….. » نقل شده که : ساعت ۱۲/۰۰ نیمه شب ( یکشنبه) ۱۳۹۴/۱۱/۱۱  نشانه ای مبنی بر مرگ حیوان دریافت شده و در ساعت ۱۷/۰۰ عصر روز بعد (دوشنبه  ۱۳۹۴/۱۱/۱۲) ، لاشه حیوان مرده توسط محیط بانان پارک تندوره کشف شده است که بهرحال یکی از این دو تاریخ ذکر شده صحیح است.
    دیگر اینکه دکتر معماریان در همانجا قید کرده اند که از تاریخ جمعه ۱۳۹۴/۱۱/۹ تا روز یکشنبه ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ یعنی بمدت حدودأ سه شبانه روز هیچ نشانه ای دال بر جابجایی حیوان ثبت نشده است با این توضیح که مشخص نیست بعد از همکاری های منتشره قبلی آیا ایشان همچنان مسئولیتی در قبال پروژه و نیز پلنگهای مورد مطالعه و تحقیق داشته و طبیعتأ بطور روزمره به اطلاعات پروژه «بوم شناسی پلنگ ایرانی در شمال شرقی ایران» هم دسترسی داشته اند یا خیر؟ تا بتوان بطور منصفانه به آن پرداخت ولی نظر به اینکه با مرور اخبار و گزارشات قبلی  «دیده بان» و توجه به اهداف مجریان پروژه دیده می شود که پایش مستمر وضعیت پلنگهای مجهز به گردنبند ماهواره ای برای مجری پروژه آقای محمد صادق فرهادی نیا و تیم همکارشان لازم بوده و در توضیح مشخصات ردیاب ها نیز تأکید شده  :
    « فرهادی نیا در این باره گفت:……………. این درحالی است که عمر باطری آنها بیش از یکسال خواهد بود .ًجی. پی. اس.ً موجود روی گردنبندها روزانه ۸ تا ۲۴ بار روشن شده و نقطه حضور پلنگ را ثبت می کنند. این روشن شدن فاقد هرگونه سر و صدا بوده و زمان کوتاهی طول می کشد………. »
    http://www.iew.ir/1393/07/17/29825
    و نیز با لحاظ اینکه   :
    «……….. فرهادی نیا افزود: بنابر پیشنهاد اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، نرم افزار مربوط به دریافت و کنترل نقاط حضور این سه پلنگ بر روی کامپیوتر اداره حفاظت محیط زیست درگز نصب شد تا مسئولین منطقه بتوانند از این اطلاعات برای اهداف حفاظتی و پایشی بهره برداری نمایند.
    آقای سلحشور رئیس پارک ملی تندوره بسیار پیگیر پلنگ ها بوده و هر زمان که نقاط آنها با تأخیر دریافت می شود، بیش از اعضای تیم نگران می شود. وی بنابر مقتضیات منطقه نقاط حضور پلنگ ها را به محیط بانان هر پاسگاه اطلاع می دهد.
    خوشبختانه در حال حاضر سیگنال ها و نقاط حضور هر سه پلنگ مرتبا دریافت می شود و شرایط هر سه مناسب است………….»
    http://www.iew.ir/1393/12/05/33980
    بنابراین سؤال اینجاست که اگر پیگیری مداوم وضعیت پلنگها از طریق علائم و اطلاعات ارسال شده از ردیاب های ماهواره ای با توجه به مفروضات بالا الزامی بوده و اطلاعات و شواهد مورد نیاز هم در اختیار قرار داشته است ، به چه دلیل با اینکه عدم تحرک و جابجایی حیوان مدت زمان قابل توجهی یعنی قریب سه شبانه روز طول کشیده، شک و تردیدی نسبت به وضعیت سلامتی و حیات حیوان در ذهن دست اندرکاران پروژه، اداره محیط زیست درگز و مقامات و مأمورین مستقر در پارک ملی تندوره و همچنین مقامات و مسئولین بالاتر و مطلع در خراسان رضوی و تهران _ بتناسب اطلاعات و شواهد در دسترس _ ایجاد نشده و سریعتر اقدامی صورت نگرفته است؟ که حتمأ و بایستی در این رابطه اطلاع رسانی ها تکمیل شده وشفافیت لازم صورت گیرد.
    و نکته مجهول دیگر چرایی عدم ثبت و ضبط مستند و معتبر تصویری از وضعیت اولیه حیوان مرده در هنگام کشف و یا در صورت وجود چنین مستنداتی ، چرایی عدم انتشار آن است که قاعدتأ در اینگونه موارد ضروری و مهم بنظر میرسد.
    ناگفته نماند توجه به جزئیات امور و دقت در نکات ریز و مهم و نیز دستیابی به میزانی رضایت بخش از شفافیت در انتشار اخبار و اطلاعات معتبر بستگی به درجه و سطح پیشرفت و توسعه و نهادینه شدن فرهنگ متناسب با آن داشته که در حال حاضر با شرایط مطلوب در این زمینه فاصله داریم اما بهرحال باید تلاش ها متمرکز بر حرکت در این راستا بوده و از طرف دیگر بایستی شفافیت در اطلاع رسانی در شرایط فعلی و با محدودیتها و کاستیهای فعلی هم مدنظر قرار داشته و مجموعه اطلاع رسانیها قادر به اقناع منطقی مخاطبان و منتقدین باشند و از سویی دیگر بعلل مختلف و در حال حاضر دقت و تمرکز رسانه های متعدد و با دیدگاههای مختلف_ بخصوص در فضای مجازی _ روی مسائل زیست محیطی بیش از گذشته بوده و مسائل این حوزه با توجه ویژه پیگیری و رصد می شود و این موضوع بار مسئولیت مدیریت «س. ح. م. ز.» را در این رابطه سنگین تر کرده و سعی بیشتری را طلب می کند و بدیهی است در صورت وجود ابهام و پرسش در این زمینه اعتراضات به دولت و نیز مخالفتها با «س. ح. م. ز.» شدیدتر و تندتر خواهد بود کما اینکه از ابتدای شروع بکار دولت فعلی تابحال و در حوادث و اتفاقات روی داده این نکته بخوبی دیده می شود و بطور مثال در ارتباط با همین خبر شاهد طرح فرضیات و احتمالات مختلف در فضای هستیم که در برخی از آنها به ربط مستقیم اجرای پروژه «بوم شناسی پلنگ ایرانی در شمال شرقی ایران» با مرگ پلنگ ماده پارک ملی تندوره با روایتهای متفاوت اشاره شده و آشکار است که در صورت رفع نشدن ابهامات موجود و عدم ارائه پاسخهای روشنگرانه این گمانه زنی ها تقویت و پررنگ خواهند شد و در این صورت تأمل و بررسی بیشتر آنها توجیه منطقی پیدا می کند.

    داغ Thumb up 15 Thumb down 23

  16. امین منصوری می‌گوید:

    ماشالله چقدر کارشناس تو این سایت داریم و خبر نداریم !

    والا پلنگها ارزششون از انسان بیشتر شده، کالبد شکافی که رو پلنگ میکنن رو انسان به قتل رسیده هم نمیکنن

    دکتر معماریان خسته نباشی ، خدا قوت مهربان

    داغ Thumb up 16 Thumb down 29

  17. امیر می‌گوید:

    کسی چه میدونه! شاید یه پلنگ خواسته کمکش کنه از شر گردنبند نجات پیدا کنه!

    داغ Thumb up 6 Thumb down 26

  18. محب می‌گوید:

    با سلام خدمت همه طبعیت دوستان

    نمیشه روی این قضیه نظر صد درصد داد همه احتمالات وجود دارد از جمله مزاحمت ردیاب

    در ضمن جفت گیری و همه همه اتفاقات دیگری که احتمال دارد ولی واقعیت اینه که این گروه هدفی غیر از خدمت نداشته و این رو میشه صد درصد حساب کرد

    با تشکر از همه زحمات کشان در این تحقیقات امیدوارم دلسرد نشید با صبر و حوصله بیشتر به کار ادامه بدید

    به هر حال هر کاری یه تلفاتی داره حتی توی مانور نظامی هم یه عده تلفات در نظر گرفته میشه که در کل به نفع همه هست

    با آرزوی سلامتی برای طبیعت و طبیعت دوستان

    داغ Thumb up 17 Thumb down 18

  19. مهدی می‌گوید:

    بدون شک بستن گردنبند خیلی تاثیر داشته. آقای امیر که میگی” این اتفاق برای پلنگ های دیگه هم رخ میده و چون گردنبند نداره کسی نمی فهمه” این اتفاق در هیچ نقطه از پارک ملی تندوره و در هیچ زمانی سابقه نداشته. پس لطفا دنبال توجیه نباشید. امیدوارم سازمان ادامه این پروژه دانشجویی رو متوقف کنه.

    داغ Thumb up 17 Thumb down 27

  20. خورشید می‌گوید:

    با سپاس از پیگیری جدی و سریع کارشناسان محترم و اطلاع رسانی سریع و کامل دیده بان عزیز. خسته نباشید.

    چنین رخدادهایی کاملا طبیعی هستن و در راستای تصمیمات مادر طبیعت برای چرخه ی زیست رخ میدن!

    درسته که در کشور ما حجم اشتباهات و نواقص در حوزه ی مدیریت محیط زیست و حیات وحش بسیار بالاست، اما به این معنا نیست که برای هر اتفاق طبیعی هم دنبال مقصر انسانی بگردیم که بابا!

    داغ Thumb up 11 Thumb down 18

  21. داریوش 2016 می‌گوید:

    گردنبند ممکنه باعث اختلال دید و شنوایی پلنگ شده باشه

    داغ Thumb up 7 Thumb down 23

  22. محمدعلى الله قلى می‌گوید:

    هنوز به سؤالات زیادى پاسخ داده نشده و تا زمانیکه جواب داده نشود فراموش هم نخواهند شد.

    ابتدا گفته شد قوچ، گردن پلنگ را شکسته و هر دو حیوان مرده اند.
    حال گفته میشود یک گوشتخوار بزرگ پلنگ ماده را گاز گرفته و کشته.
    این بین تکلیف قوچ شکار شده چه میشود؟
    آیا لاشه قوچ دست نخورده باقى مانده؟
    چطور نه پلنگ مرده از آن تغذیه کرده نه قاتل پلنگ!

    علت رو در رو شدن این دو گوشتخوار چه چیز بوده؟
    آیا در حیوانات قلمرو گرا این اتفاق یک پدیده عادیست؟ یا تنش ناشى از زنده گیرى و نصب قلاده براى پلنگ جوان و بى تجربه باعث این رو در رویى شده است؟

    چرا براى پلنگ جوان و در حال رشد قلاده نصب شده؟ (مسئول دامپزشک است)
    در هر صورت و به هر دلیلى که پلنگ ماده از بین رفته است، قلاده نیز میتوانست علت مرگ پلنگ در حال رشد در آینده باشد.

    با وجود تمام این ابهامات و ابراز تأسف و شرمندگى هایى که شد اما تنها حرکت سرپرست پروژه آقاى فرهادى نیا باز کردن قلاده قبل از بررسى لاشه حیوان بدون کسب تکلیف و مجوز بوده است.
    با چه مجوزى و چرا قلاده از گردن حیوان قبل از بررسى در تهران باز شده است؟

    دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیطزیست با استناد به چه منبع و منطقى به یک پایان نامه دانشجویى و فردى که تجربه اى در زمینه زنده گیرى و قلاده گذارى حیات وحش ندارد مجوز زنده گیرى تعداد زیادى پلنگ را داده است؟ (١٢ پلنگ)

    بر پایه مطالعات انجام شده روى گربه سانان عواملى مانند زنده گیرى و ارتباط با انسان جز عوامل تنش و استرس زا در نظر گرفته میشوند که میتوانند روى رفتار طبیعى حیوان تأثیرگذار باشند.
    چرا با علم بر دارا بودن ریسک بالا براى یک گونه در خطر انقراض و حائز اهمیت باز هم این فعالیت على رغم نداشتن اولویت در حفاظت مجوز میگیرد و توجیه میشود؟

    داغ Thumb up 45 Thumb down 56

    • آرشام می‌گوید:

      در هر صورت و به هر دلیلى که پلنگ ماده از بین رفته است، قلاده نیز میتوانست علت مرگ پلنگ در حال رشد در آینده باشد؟؟؟!!!!! پس یعنی قبول کردید قلاده باعث مرگ پلنگ نبوده ؟؟ ولی پیش بینی میکنید اگر پلنگ مرحوم نمیشد چند وقت دیگه قلاده خلاصش میکرد؟ تا جایی که میدانم ایران هم سن کاوه هست برای کاوه پیش بینی ندارید؟

      داغ Thumb up 10 Thumb down 28

      • آشنا می‌گوید:

        ستاد بحران متشکل از منفى دهنده هاى متحد فعال شده است.
        در هیچیک از اخبار دیده بان چنین صحنه اى که تقریبا به تمام نظرات ریت منفى داده شده باشد سابقه نداشته است.
        تاریخ از این اقتدار براى منفعت طلبى به نیکى یاد خواهد کرد درود به وجدانتان
        زمان همه چیز را روشن خواهد نمود همانطور که تا امروز چنین بوده!

        پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 8

      • محمدعلى الله قلى می‌گوید:

        شما خودتون نظر خودتون را نقض میکنید و تلاش میکنید بحث را به هر ترتیبى به بیراهه ببرید.
        اول اعلام کردید سن پلنگ سه سال بوده بعد اعلام کردید پلنگ در حال رشد و جوان بوده ( البته به این دلیل که مقایسه عکس دندان ها در زمان زنده گیرى و مرگ چنین موضوعى را غیر قابل انکار کرده بود )
        بله قطعا نصب قلاده روى حیوان در حال رشد و جوان میتونه باعث آسیب و مرگ جانور بشه
        چه پلنگ چه هر پستاندار دیگرى
        و شما با علم به این موضوع و گرفتن فاند و امتیازها بیشتر باز هم این کار را کردید.
        عملکرد شما تا ابه مروز در مورد هر گونه جانورى و فعالیت دیگرى نیز غیر از این نبوده است.

        داغ Thumb up 21 Thumb down 27

  23. لاله.ع می‌گوید:

    با سلام
    به چه علت تمامی کامنتهایی که در اونها از نصب گردنبند انتقاد شده یا از تیم نصب گردنبند سوال داشته اند، در اثر انبوه امتیازات منفی پنهان شده؟؟؟

    من شک داشتم که آیا گردنبند تاثیری در این ماجرا داشته یا نه، اما با این رفتارهای توهین آمیز دارم مطمئن می شم که چیزی هست که نمی گید و نمی خواهید دیگران هم بپرسند.

    ضمنا، لطفا یک گزارش تفصیلی از یافته هایی که نصب گردنبند به ارمغان آورده و تا قبل از نصب اونها، مشخص نشده بودند رو بفرمایید.

    بالاخره باید یافته ها ارزش اینهمه تلاش خودتون و مایه گذاشتن از حیات وحش را داشته باشه!

    منتظر گزارشات و یادگیری چیزهای تازه ای هستیم که از گردنبندها یافته اید!

    داغ Thumb up 22 Thumb down 21

  24. جمشید از خوی می‌گوید:

    سر کار خانم فرناز حیدری:
    کارشناس و فعال محترم محیط زیست، مقاله مربوطه رامرور کردم.
    بسیار جامع بنظر میرسید.
    و گزیده اینکه ،به املای درست واژه کلاشنیکوف اشارت داشتید.
    حال دو پرسش:
    چرا بجای واحد شمارش ،راس که رایج تر است، کلمه فرد بکار رفته است و نیز از واحد قلاده برای شمارش پلنگ استفاده نشده است؟
    چرا در نوشتار های مربوط به محیط زیست،از جابجائی ترکیب رایج محیط زیست ،استفاده میشود،مثلا( اثرات زیست محیطی بجای اثرات محیط زیستی).
    باتشکر .

    داغ Thumb up 3 Thumb down 7

    • فرناز حیدری می‌گوید:

      آقای جمشید از خوی
      سلام و روز بخیر
      سپاس از حسن توجه شما
      ببخشید اگر من کامنتهای شما را دیر میبینم، البته اگر در وبسایت گروه تخصصی مجلات دی جی کالا مگ پیغام بگذارید حتما سریعتر خواهم دید.
      در مورد سوالها، الان دقیقا خاطرم نیست ولی حدس میزنم که نخستین بار پیشنهاد استاد وهاب زاده عزیز بود که واژه‌هایی مثل قلاده را استفاده نکنیم علتش هم این است که واحدهای شمارشی مثل قلاده به دلیل کاربردهای خاصی که ما انسانها در گذشته از حیوانات داشته‌ایم، چندان برازنده این حیوانات ارزشمند نیستند. درست میفرمایید واحد شمارش سگ و پلنگ قلاده است اما در همین واژه ردپای بهره‌برداری انسانی کاملاً مشهود است.
      البته من به شخصه واحد شمارش راس را معمولاً خیلی خیلی استفاده میکنم اما کلمه فرد هم چون معادل دقیق اصطلاح متعارف آن در مدیریت حیات وحش است، به نوعی هم درست تر است هم شاید کمی کاربردی تر.
      در مورد جابجایی دو کلمه محیط و زیست هم خوب یکجورهایی به این علت است که در زبان فارسی محیط‌زیست فقط و فقط اسم است یعنی ما واژه صفتی برای محیط‌زیست نداریم در حالیکه در زبان انگلیسی ما هم اسم برایش داریم هم صفت یعنی Environment که اسم است و Environmental که کاربرد صفتی دارد. عده‌ای از محیط‌زیستیها از جمله من برای آنکه تمایزی در زبان فارسی بین این دو قایل شویم، واژه Environment را محیط‌زیست و واژه Environmental را زیست‌محیطی ترجمه میکنیم اما خوب این مساله بیشتر حالت انتخاب شخصی دارد چنانکه خیلیها هم آن را درست نمیدانند. البته واقعا تفاوت چندانی نیست و هر دو به نظرم صحیح است و شاید بیشتر بحث عادت مطرح باشد.
      امیدوارم که پاسخ سوالهای شما را داده باشم.
      شاد و سلامت باشید
      باز هم از لطف شما خیلی خیلی ممنونم
      با احترام
      فرناز حیدری‌

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

  25. بهپور قربانی می‌گوید:

    درود فکرکنم هرچی انسان درحیات وحش دخالت مستقیم نکنه بهتر باشه ودیگه اینکه بهم تهمت نزنیم ویقینا ۶۴۰ گرم وزن ردیاب بدون اختلال برای پلنگ نیست خدا کنه ارزشش روداشته باشه

    داغ Thumb up 8 Thumb down 9

  26. مجید NGO می‌گوید:

    بنده خدا مجرد بووووود!
    به تولید مثل نرسید.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>