عاملین شکار یک مرال و یک شوکا در مناطق جنگلی نوشهر دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال در یافت گزارشی مبنی بر انجام دو فقره شکار غیرمجاز توسط دو شکارچی متخلف در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی شمالی، نیروهای یگان محیط زیست شهرستان نوشهر به تحقیق و بررسی پرداخته و دو منزل مسکونی را در این رابطه شناسایی نمودند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نوشهر در این باره گفت: محیط بانان پس از هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی ورود به منزل، روز یکشنبه ۱۳۹۴/۱۱/۲۵ به همراه مامورین نیروی انتظامی وارد منزل یکی از متخلفین شدند.

کامبیز محسن سلطانی اظهار داشت: در جریان بازرسی از این مکان مقداری گوشت شوکا به همراه یک قبضه اسلحه گلوله زنی دوربین دار کشف و ضبط گردید.

در این رابطه یک متهم بازداشت و پس از تنظیم صورتجلسه جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید.

……اسلحه ها و گوشت شکار (مرال و شوکا) کشف شده از منزل شکارچیان متخلف در شهرستان نوشهر

کامبیز محسن سلطانی گفت: همچنین محیط بانان روز دوشنبه ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ به همراه مامورین نیروی انتظامی وارد منزل یکی از متخلفین شدند.

در جریان بازرسی از این مکان مقداری گوشت مرال، یک قبضه اسلحه گلوله زنی دوربین دار، ۲ قبضه اسلحه ساچمه زنی (همگی دارای جواز حمل) به همراه ادوات ساخت فشنگ غیر مجاز چهارپاره، ۱۰ عدد فشنگ غیر مجاز چهارپاره و ۴ عدد فشنگ ساچمه کشف و ضبط گردید.

در این رابطه نیز ک متخلف بازداشت و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی گردید.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر مرال یا شوکا معادل ۳۵۰ میلیون ریال تعیین شده است.

متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید، اسلحه و ادوات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

مقام قضایی می تواند با استناد به ماده مذکور و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل سلاح های کشف شده اقدام و دستور مصادره اسلحه های مربوطه به نفع دولت را صادر نماید.

+104
-412
  

23 دیدگاه

  1. علیرضا 2 می‌گوید:

    با سلام
    واقعا نمیدانم چه بگم؟
    فقط دم محیط بانان گرم که دست این غارت گران را کوتاه می کنند

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 29

  2. داریوش می‌گوید:

    حالا که نسل پرنده ها رو منقرض کردن ببر هم که قبلن منقرض کرده بودن حالا نوبت مرال و شوکا تا منقرضش بکنن فقط زندان فقط زندان فقط زندان فرهنگسازی مال بچه ها و نوجوناس اینا دیگه قاتل شدن و فقط زندان میتونه ادمشون کنه

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 15

    • شاهین بحری می‌گوید:

      احسنت آقا داریوش فقط زندان طویل المدت با اعمال شاغه تا دیگه دست از مفت بری و مفت خوری بردارن….

      متاسفانه مال مفت هم خیلی بهشون مزه میده ظاهرا که ولکن معامله نیستن…

      والا تا الان باید غلاف میکردن دیگه…. چقدر یه حرف باید زد به یه آدم

      پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 15

    • kooshan می‌گوید:

      « …………  ﯾﮏ ﺣﺮﯾﻢ ﺳﻪ ﺿﻠﻌﯽ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﺣﯿﺎﺕ ﻭﺣﺶ ﻭ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﮐﻨﺪ . ﺿﻠﻊ ﻧﺨﺴﺖ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎﺯﯼ ﻭ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﺍﺳﺖ ، ﺿﻠﻊ ﺩﻭﻡ ﺟﺮﺍﯾﻢ ﻭ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻫﺎﯼ ﻗﻀﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺿﻠﻊ ﺳﻮﻡ ﺗﻼﺵ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﮐﺎﻫﺶ ﺍﺳﻠﺤﻪ ﺷﮑﺎﺭﯼ ﻭ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻣﺤﯿﻂ ﺑﺎﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ . ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺍﺿﻼﻉ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﯾﻢ ﻧﺎﻗﺺ ﺍﺳﺖ ……….»
      #/http://animal.persianblog.ir/post/1203

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

  3. پنجه طـرلان می‌گوید:

    نگزارید غسر در برن لطفا حسابی از خجالت مفت خور جماعت دربیاین …. گوشت مفت ممنوع

    داغ Thumb up 11 Thumb down 13

    • پنجه طرلان می‌گوید:

      لطفا نگذارید قسر در برن بازهم میگم لطفا حسابی از خجالت مفت خوران و نابودگران قاتل ضد محیط زیست دربیاین گوشت مفت ممنوع

      موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  4. غارتگر حیا کن؛ طبیعتو رها کن!!!

    داغ Thumb up 17 Thumb down 17

  5. سوادکوهی می‌گوید:

    شرافت واژه ایست که برای این موجودات تعریف نشده

    داغ Thumb up 17 Thumb down 16

  6. جمشید از خوی می‌گوید:

    یک شکارچی،با چهار قبضه تفنگ شکاری تک لول و…،!!
    ایشان وامثال ایشان،منطقه را با دشت سرنگتی یا پارک یلوستون اشتباه نگرفته اند.!!!
    بکجا چنین شتابان.!!!!

    داغ Thumb up 15 Thumb down 13

  7. شاهین بحری می‌گوید:

    من فقط حیرون این دوستان غیور و گردن کلفتی هستم که میان منفی میدن به نظرات… اونم وقتی که نظرات بدیهی و کوتاه و موجز که مشخصه کاملا محتواش چیه و هدف چیه و مخاطبین چی میگن و نظر جامعه چیه… وقتی با همه اینا همخونی داره حتی نظراتی که در تائید قانون محترم و مجریان محترم قانون نوشته میشه….. دیگه منفی دادن چه معنی میتونه داشته باشه جز اینکه اون عزیزانی که منفی میدن از ایل و تبار خود متخلفین هستن و با متخلفین همفکرن… جای تاسفه.. حتی شده بنده فقط در جمله ای کوتاه نوشتم (از زحمتکشان محیط زیست متشکرم) و این جمله چندتا منفی خورده… خب این معنی داره افرادی که چنین اقدامی میکنن هدف بخصوصی دارن.
    با تشکر از دیدبان

    داغ Thumb up 19 Thumb down 17

    • kooshan می‌گوید:

      آقای بحری،
      امکان دارد برخی منفی دهندگان علاقه خاصی نیز به محیط زیست و حیات وحش نداشته و بنابر حساسیتی که برخی نظردهندگان دارند اینکار را انجام دهند، اگر مخفی کردن نظرات متوقف شود تا حدودی زمینه چنین کارهایی از بین خواهد رفت.

      داغ Thumb up 11 Thumb down 12

      • شاهین بحری می‌گوید:

        با سلام،
        باور کنید اصلا شاید مهم نباشه برای شخص بنده که حالا چهارنفر که وضعیت معلومی هم دارند و از منفی دادنشون کاملا میشه فهمید از کدام قشر هستن….(اغلب در پی کشتار و گوشت مجانی) میان و مکنفی میدن.. اما به جهت آسیب شناسی شاید مهم باشه،به جهت عیب یابی شاید مهم باشه… خیلی خنده داره تو کامنتها بارها دیدم مثلا طرف از دیدن عکس پلنگها خوشحال شده و گفته( به به چه زیبا خدا حفظتون کنه) یا گفته چه پلنگ قشنگی….. و این جمله ۱۷ تنا منفی خورده؟؟!!!!! خب معنی داره این حرکت… بله به قول فرمایش شملا اگر ایمیل نگارنده مشخص بود زمینه این اعمال پلید گوشت خواهان کم میشد.عجیب برای من اینه که شما فرمودی ممکنه بعضی علاقه به مسائل محیط زیست نداشته باشند و… خب این افراد چرا باید به صفحه مربوط به محیط زیست بیان اصلا؟!!!!

        داغ Thumb up 4 Thumb down 3

      • شاهین بحری می‌گوید:

        با سلام،
        باور کنید اصلا شاید مهم نباشه برای شخص بنده که حالا چهارنفر که وضعیت معلومی هم دارند و از منفی دادنشون کاملا میشه فهمید از کدام قشر هستن….(اغلب در پی کشتار و گوشت مجانی) میان و منفی میدن.. اما به جهت آسیب شناسی شاید مهم باشه،به جهت عیب یابی شاید مهم باشه… خیلی خنده داره تو کامنتها بارها دیدم مثلا طرف از دیدن عکس پلنگها خوشحال شده و گفته( به به چه زیبا خدا حفظتون کنه) یا گفته چه پلنگ قشنگی….. و این جمله ۱۷ تنا منفی خورده؟؟!!!!! خب معنی داره این حرکت… بله به قول فرمایش شما اگر ایمیل نگارنده مشخص بود زمینه این اعمال پلید گوشت خواهان کم میشد.عجیب برای من اینه که شما فرمودی ممکنه بعضی علاقه به مسائل محیط زیست نداشته باشند و… خب این افراد چرا باید به صفحه مربوط به محیط زیست بیان اصلا؟!!!!

        داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  8. حسام می‌گوید:

    سلام
    یکی از مشکلات شمال کشور وجود سلاح های غیر مجاز بود که با طرح غیرکارشناسی صدور مجوز سلاح در دو سال پیش حجم انبوهی از این اسلحه ها مجوز دار شد.

    طرحی که حکم تیز کردن تبر نابودی طبیعت ایران و داشت.

    الان علاوه بر اون حجم سلاح دوباره در بین مردم سلاح قاچاق با دید صدور مجوز در آینده رواج پیدا کرده که بدتز از قبل شده.

    علاوه بر این مشکل در شمال کشور جنگل خواری داریم ، زمین خواری ، تبدیل اراضی کشاورزی به ویلا و تغییر کاربری، دفع غیر اصولی زباله، رشد بدون ضابطه روستاها، ساخت و ساز وسیع در روستاهای یلاقی.

    صید با دام و تله ، دست اندازی نهادهای دولتی به عرصه های طبیعی ، کوچک تر شده زیست گاههای وحوش و مهمتر از آن فقر فرهنگ حفظ محیط زیست .

    اینها علاوه بر شکار غیر مجاز مطمنا باعث نابودی میراث آینده گان خواهد شد.

    دوستان توجه کنند شکار غیر مجاز بخشی از این پازل نابودی طبیعت هستش

    امیدوارم سایت وزین دیده بان محیط زیست به مواردی غیر از شکار غیر مجاز هم بپردازه

    موفق باشید

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  9. نیترات می‌گوید:

    ممنون از محیط بانان

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  10. DORNA می‌گوید:

    کاش واقعا یه برنامه ریزی بشود علاوه بر مجازاتهای مرسوم این افراد وادار به خدمت اجباری به سازمان محیط زیست و پاسگاه های محیطبانی شوند.

    داغ Thumb up 10 Thumb down 9

  11. kooshan می‌گوید:

    بهرحال در اکثر موارد قوانین و جریمه های مناسبی در ارتباط با شکارچیان غیرمجاز وجود دارد و با متخلفین برخورد می شود و نباید انتظارات فراقانونی داشت و باید توجه کرد که برخورد قانونی با بهره برداران اقتصادی نظیر کشاورزان، دامداران، اشخاص باورمند به عقاید خاص یا خرافی در باره جانداران و بخصوص گوشتخواران، تاکسیدرمیست ها و دست اندرکاران تجارت اجزای بدن وحوش و نیز افرادی که به دلایل مختلف روانی و تربیتی و کینه و انتقام _ هر چند بعضأ به بهانه خسارت و زیان وارده از سوی وحوش _ دست به شکنجه و آزار و اذیت وحشیانه حیات وحش بویژه گوشتخوارانی نظیر گرگ، کفتار، شغال، روباه، گربه جنگلی، خرس و… می زنند، مشکلتر بوده چرا که اینگونه تخلفات متعدد بوده و روش معین و مشخصی هم نداشته و ممکن است توسط هر فرد یا افرادی و در هر زمان و موقعیتی و از راهها و با ابزار و وسائل مختلف و با روشهای بیرحمانه صورت گیرند، و با اینکه مستنداتی هم در مواردی منتشر شده برخی اصلأ پیگیری نشده اند و «س. ح. م. ز.» در این مورد کارنامه خوبی از چند دهه گذشته تابحال نداشته است. پرداختن به شکارچیان غیرمجاز نبایستی به قیمت نادیده گرفتن این موارد باشد و بنظر میرسد این یکی از اولویتهای اصلی است که نباید فراموش شود.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  12. خورشید می‌گوید:

    دیده بان عزیز
    با عرض سلام. خسته نباشید

    به تازگی فیلم کوتاهی در فضای مجازی پخش شده که در اون فردی دو قوچ زیبا و غرق به خون رو نشون میده و برای آقای نوروزی رییس اداره محیط زیست یکی از مناطق بوشهر کری می خونه و باافتخار مدعی میشه که تا حالا ۹۸ راس قوچ رو توی منطقه بوشکان شکار کرده!!! و هیچکس توان دستگیریش رو نداره….
    آیا از این فیلم مطلعید…؟؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  13. mehdi می‌گوید:

    سلام به دوستان!
    من در شمال زندگی میکنم. آیا محیط زیست فقط به وحوش ربط داره؟ همین اداره محیط زیست فقط میتونه گلوی شکارچی رو بفشاره متاسفانه اون دسته از نهادها یا آدمهایی که بی رحمانه به جان جنگل افتادن و یا از کوه برداشت میکنن به عنوان مثال همین رودخونه چالوس که نسل آبزیان به خاطر فعالیت معادن و با اجازه محیط زیست از بین رفته و یا برداشت بی رحمانه از درختان جنگل و انهم با مجوز محیط زیست است نشانگر آن است که سازمان محیط زیست خود در ازبین بردن طبیعت در صدر است
    حالا با گرفتن یک شکارچی در بوق و کرنا کرده که فلان شده و بهمان شده عزیزان مسول تا کوه و درخت و رود نباشه مرال معنی نداره .خواهشا عوام فریبی نکنیییییییین!!!!!!!!!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

    • حسام می‌گوید:

      واقعا بهتر نیست یک کمی هم به خیانت های که علیه محیط زیست این مملکت میشه بپردازید

      شکار غیر مجاز و کشتار سهم کوچیکی از این موضوع داره

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  14. کوشا کثیریان می‌گوید:

    اگر جریمه ها متناسب باشه و کامل و بدون چشم پوشی اخذ بشه و تفنگ متخلف هم جوازش باطل و ضبط بشه یقینا شاهد این حجم تخلف و بی قانونی نیستیم. واقعا کسی که تفنگ دستشه و قانون مملکت رو به مسخره میگیره به اندازه یک متخلف رانندگی هم مجرم و خطرناک نیست؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  15. محمد می‌گوید:

    آیا واقعا این افراد این قدر نفهمن که دارن آفریده های خدا رو از بین می برند

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  16. persian می‌گوید:

    شکارچی میگه شکارکش بوده

    احتمالا یه شکارکش هم میگه شکارچی بوده

    دزد رو از هر طرف بنویسی دزده

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>