یک گورخر براثر برخورد با خودرو در حاشیه منطقه حفاظت شده بهرام گور ازبین رفت

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): متاسفانه بامداد امروز (چهارشنبه ۱۳۹۵/۳/۱۲) یک ماده گورخر آسیایی بر اثر برخورد با خودورهای عبوری در حاشیه منطقه حفاظت شده بهرام گور از بین رفت.

رییس منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملی قطرویه در این باره گفت: صبح امروز به دنبال تماس تلفنی یکی از اهالی روستای حسن آباد دهچاه از توابع شهرستان نی ریز مبنی بر تصادف یک گورخر با خودروهای عبوری بلافاصله محیط بانان به محل حادثه اعزام شدند.

ماده گورخر باردار تلف شده بر اثر برخورد با خودرو در محور مشکان – یزد در حاشیه منطقه حفاظت شده بهرام گور

احمد رستگار اظهار داشت: مامورین در بررسی های متوجه شدند که گورخر ماده شب گذشته حین عبور از عرض جاده با یک خودروی سنگین برخورد کرده و از بین رفته است. همچنین بررسی ها نشان می داد که متاسفانه این گورخر دارای یک کره شیرخواره بوده چراکه که سینه های حیوان دارای شیر بوده است.

از سرنوشت کره گورخر اطلاعی در دست نیست و تلاش محیط بانان برای پیدا کردن اثری از این کره شیرخواره تاکنون بی نتیجه بوده است.

متاسفانه علی رقم گشت و کنترل مستمر محیط بانان و نصب تابلوهای متعدد هشدار دهنده عبور جانوران وحشی در محور سیرجان – یزد بازهم عده ای از رانندگان با بی احتیاطی منجر به اینگونه حوادث و از بین رفتن گونه های با ارزشی ازجمله گورخر می شوند.

خط ترمز باقیمانده از صحنه تصادف نشان دهنده برخورد یک خودروی سنگین (کامیون یا تریلر) با گورخر بوده است. خودروی عامل تصادف پس از برخورد با گورخر به مسیر خود ادامه داده، بنابراین شناسایی خودرو و سرنشین آن میسر نمی باشد.

ماده گورخر باردار تلف شده بر اثر برخورد با خودرو در محور مشکان – یزد در حاشیه منطقه حفاظت شده بهرام گور

منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملی قطرویه با وسعت ۴۰۸,۰۱۷ هکتار در شرق شهرستان نیریز و در مرز استان فارس و کرمان قرار گرفته و تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس می باشد. در جریان آخرین سرشماری در آبان ماه ۱۳۹۴ تعداد ۶۸۵ گورخر در این منطقه سرشماری شده است.

جاده آسفالته و پر تردد سیرجان – یزد از حاشیه منطقه حفاظت شده بهرام گور می کند. طی سه سال گذشته پنج گورخر در این محور بر اثر برخورد با خودروهای عبوری از بین رفته اند.

ماده گورخر باردار تلف شده بر اثر برخورد با خودرو در محور مشکان – یزد در حاشیه منطقه حفاظت شده بهرام گور

گورخر آسیایی و یا خر وحشی گونه ای در معرض انقراض است که در سال های نه چندان دور در تمامی دشت های و بیابان های مرکزی ایران پراکنده بوده است.

زیستگاه این گونه هم اکنون تنها به دو نقطه از کشور یعنی منطقه حفاظت شده بهرام گور فارس و منطقه حفاظت شده توران در استان سمنان با جمعیتی شکننده حدود یکصد راس و البته تعداد انگشت شماری که به صورت مهاجر مابین ترکمنستان و سرخس در تردد هستند محدود شده است.

+166
-299
  

24 دیدگاه

  1. بهزاد می‌گوید:

    اینکه راننده بی احتیاطی کرده درست ولی حتی اگر سرعت مجاز داشته باشید و به ناگاه جانوری جلوی شما ظاهر شود هرگونه تغییر مسیر ناگهانی امکان واژگونی خودرو را دارد خصوصا با ماشینهای سنگین.
    تنها راه ممکن فنس کشی مسیرهای خطرناک و ایجاد کریدورهایی جهت اتصال مناطق دو طرف جاده است.

    پر طرفدار Thumb up 71 Thumb down 3

  2. DORNA می‌گوید:

    از ما گذشت و بعید می دونم نسل آینده دیگر شاهد تنوع چندانی در حیات وحش باشند
    اگر همین روال و روند تداوم داشته باشه خیلی زودتر از اونچه که تصورش رو داریم نسل یوزپلنگ، گورخر، گوزن زرد، هوبره و میش مرغ و… برای همیشه منقرض خواهد شد…

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 5

  3. خورشید می‌گوید:

    افسوس…. باز هم جاده های مرگ…..

    انگار این فجایع قرار نیست هرگز پایانی داشته باشند….

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 3

  4. پلنگ هفتاد هفتاد قله(مهراب) می‌گوید:

    ای وای عجب خبر تلخی

    خیلی وقت بود از گورخر ایرانی خبری نبود. وقتی هم ازش خبر آوردند خبر مرگش بود.

    هیچ راننده ای به تابلوهای هشدار دهنده نگاه نمیکنه.

    تابلوهای هشدار دهنده مانند دکور میمونند که هیچ نوع کارایی لازمی ندارند.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 5

  5. علی می‌گوید:

    ببخشید ار ابتداء آمار منطقه بهرام گور را ۶۸۵ راس اعلام میکنید و بعد در پایان آمار تجمعی دو منطقه را یکصد راس میشه در این مورد توضیح بدهید ؟

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  6. رضا1394 می‌گوید:

    گور ایرانی بزرگترین علفخوار کشور بوده که با توجه به آمار، بسیار آسیب پذیر بوده در صورت عدم توجه به وضعیت یوز می رسد:
    در سال های پایانی دهه ۱۳۵۰ تخمین زده می شد در پارک ملی کویر حدود ۸۰۰ راس گورخر زیست می کردند اما بعد از گذشت سال ها هنوز باور کردنی نیست که جمعیت ۸۰۰ راسی گور پارک ملی کویر فقط در طول ۵ سال به طور کامل نابود شد.
    تا سال ۱۳۴۱ گورخر ایرانی در این منطقه خبر وجود داشته است که هم اکنون اثری از این گونه در این منطقه دیده نمی شود.
    تا حدود ۳۰سال قبل در منطقه “رباط گور” پناهگاه حیات وحش نایبندان گورخر ایرانی زیست می کرده که هم اکنون نسل آن در این منطقه منقرض شده است.
    گور ایرانی نیز در گذشته ای نچندان دور در پناهگاه حیات وحش دربند راور زندگی میکرده که در حال حاضر منقرض گردیده است.
    تا چند سال پیش در پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق تعدادی گور زندگی می کرد که متاسفانه از بین رفته است.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

  7. محمد ابراهیمی می‌گوید:

    چه غم انگیز ، تقریبا هیچ توجهی به این حیوون نمیشه در حالی که جمعیت بسیار شکننده ای از اون در کشور وجود داره و اگر عزمی وجود داشته باشه راحت تر از خیلی از حیوونا میشه جمعیتش رو احیا کرد، البته بشرط اینکه حواسشون باشه سه تا نر رو یجا نندازن و منتظر بچه بشن مثل چند سال پیش… !

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  8. جمشید از خوی می‌گوید:

    گوراسب بزرگترین گونه جانوری عرصه حیات وحش فلات ایران است.!
    این گونه در تاریخ پرفراز و نشیب کشور اساس یک متل بسیار حکمت آموز و حکمت آمیز است که بگوش همه آشناست.!
    در عکسهای مشاهده شده از این گونه رنگ پوست آن بسیار زیباست و تصویر یک کره اسب که از مادرش شیر میخورد معروف است.
    تلف شدن یک گونه ماده ضایعه زیان باری بوده و بیاد این گفته استاندار سابق استان فارس در دولت مهر در سال ۱۳۹۲ میافتم که جمعیت قلیل موجود در یکی از مهمترین زیستگاه های حیات وحش کشور در پارک بهرام را برای مردم روستاهای همجوار بخاطر تسهیل احداث خط لوله سوخت گاز مصیبتی عظمی!! خوانده بود که ثبت تاریخ حیات وحش این فلات است.!!!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  9. رضا1394 می‌گوید:

    گورها حیوانات مقاوم و محتاطی هستند که با کوچک ترین احساس خطری می توانستند کیلومترها بدون احساس خستگی فرار کنند.
    آنها توانایی عجیبی در دویدن دارند و می توانند مدت ها با سرعت ۵۰ تا ۷۰ کیلومتر بدون احساس خستگی بدوند و حس بویایی و بینایی قوی نیز دارند.
    وزن گور تا ۲۵۰ کیلوگرم هم می رسد. قلمروی گسترده یی دارند و ممکن است فاصله محل چرا تا آب خوردنشان به ۱۰ کیلومتر هم برسد.
    همین توانایی ها سبب شده بود که در گذشته شکار آنها کار هر کسی نباشد ولی با آمدن جیپ ها و و موتورسیکلت های پرقدرت بیابانی، شکارچیان فراوان و بی رحمی که بر خلاف اسلاف جوانمردشان بدون توجه به نر و ماده و باردار بودن، حیوان را تا سرحد مرگ می دواندند، نسل این حیوان را در اکثر نقاط کلا از بین برده و یا به حدی کاهش دادند که با توجه به ویژگی های زیستی گور دیگر امکان ترمیم جمعیتش وجود نداشت .
    همچنین حضور گسترده دامداران و شترداران در مناطق حفاظت شده و حتی پارک های ملی و موجب ناامنی و خروج و پراکنده شدن آنها در مناطق غیر امن و شکار و یا نابود شدن آنها شده است. منبع : http://www.iew.ir/1391/05/21/288

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

    • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

      اسب تروبرد با یک سوارکار ۴۰ کیلویی تو حالت کورس ماکزیمم ۶۰ کیلومتر سرعت میره آنهم طی مسافت ۳ کیلومتر.

      اطلاعات اشتباهی به شما داده اند.

      حداکثر سرعت گورخر ایرانی ۴۰ کیلومتر در ساعته در مسافت های طولانی کمتر میشه.

      داغ Thumb up 5 Thumb down 6

      • رضا ۱۳۹۴ می‌گوید:

        دوست عزیز با سلام من یک جستجو کردم سرعت اسب عربی ۸۸ کیلومتر بر ساعت و سرعت اسب چارکی ۷۶ کیلومتر بر ساعت بود.

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

      • رضا ۱۳۹۵ می‌گوید:

        سلام
        من برای سرعت اسب جستجو کردم رکورد سرعت اسب ۸۸ کیلومتر بر ساعت ، برای گور اسب و گور خر مغولی هم ۶۰ کیلومتر بر ساعت بود.

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

        • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

          من هم سلام عرض میکنم به نظر بنده بحث رکوردگیری یا استثناء با حالت نرمال و معمول تفاوت دارد. دونده های سرعت هم در یک مسافت کوتاه ماکزیمم تا ٣٧ کیلومتر در ساعت سرعت میروند. یوز پلنگ تا ١٢٠ کیلومتر گزارش شده اما نمیدود.در همین کورس گنبد که از اسب های اصلاح شده خوب استفاده میشود مسافت هزار متری را در یک دقیقه طی میکنند که ۶٠ کیلومتر در ساعت میشود.در هر صورت نظر شما محترم است.

          پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  10. نیروانا می‌گوید:

    بهترین راه ایجاد مناطق وسیع محصور شده با ابیاری وکشت گیاهان خوش خوراک وازدیاد پوشش گیاهی در مناطق امن جهت جلوگیری از حرکت وسیع گونه هایی مثل گور یا اهو وجبیر است با ازدیاد حیوانات در این محدوده ها میتوان با انتقال و پخش انها در مناطق مختلف کشور شارش وانتشار ژنتیکی انها را تسهیل کرد گرچه تصادفات جاده ای به صفر نمیرسد ولی بسیار کمتر میشود

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  11. arash.g می‌گوید:

    تو رو خدا ی کاری کنید، تا کی باید حیات وحش ما اینطور مظلومانه با ماشینا تصادف کننو بمیرن؟

    به خدا حتی با چند تا سرعت گیرم مشکل تا حد خیلی زیادی حل میشه

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  12. سعید می‌گوید:

    اول از وسط مناطق حفاظت شده و حتی از وسط پارک های ملی جاده مزنیم بعد الکی وامصیبتا میکنیم که ای وای پلنگ کشته شد!!! ای وای گور خر از دست رفت!!!! ای وای یوزپلنگ داره منقرض میشه!!!!!!!!
    حفظ حیات وحش و محیط زیست یک برآیند جمعی میخواد که الان نیست به نظر هم نمی آید طی حداقل بیست سال آینده هم بوجود بیاید.
    همین فردا مناقصه احداث اتوبان بیست بانده از وسط جنگل های شمال اعلام بشود یقین متیقن دارم که همه شرکتهایی که دارای گرید لازم برای شرکت در مناقصه باشند در مناقصه شرکت خواهند کرد و مسولان شرکتی که برنده شده از جذب راننده لودر گرفته تا دکترای آبیاری گیاهان دریایی !!!! هیچ مشکلی نخواهد داشت و صد البته و یک تریلیون البته دیگر که همه عوامل پروژه به رسانه ها اطمینان خاطر خواهند داد که ضرر و زیان محیط زستی این پروژه در حداقل ممکن خواهد بود!!!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

    • حسام می‌گوید:

      جناب سعید شما قطعا دلسوز طبیعت و محیط زیست هستید و این بسیار با ارزش است

      اما حفط محیط زیست غیر از دلسوزی و علاقه به علم ، واقع گرایی و آگاهی نیاز دارد

      جاده ای که در این گزارش در موردش صحبت شده و منجر به مرگ گورخر شده است از حاشیه منطقه حفاظت شده عبور می کند نه از وسط منطقه !

      ضمن اینکه اکثر این جاده ها ۲۰ الی ۳۰ سال قبل احداث شده اند و ما طرفداران محیط زیست هم نمیتونیم انتظار داشته باشیم که در بیرون از زیستگاه های حیات وحش و در حاشیه مناطقه حفاظت شده هم جاده ای وجود نداشته باشد. ما خیلی زحمت بکشیم از احداث جاده در داخل مناطق حفاظت شده جلوگیری کنسم

      بنابراین باید برای جاده هایی که از حاشیه مناطق محیط زیست عبور می کنند تدبیری عاقلانه و عالمانه اندیشید وگرنه با بزرگنمایی و مغلطه کاری اتفاق جدیدی نخواهد افتاد

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

  13. بهزاد می‌گوید:

    شاید فنس کشی جاده هایی که از دل مناطق حفاظت شده می گذره و احداث کریدورهای اتصال بر عهده مردمی است که در مجاورت مناطق حفاظت شده هستند یا شاید بر عهده رانندگانی است که از جاده ها عبور میکنند!! چون ظاهرا س ح م ز هیچگونه مسئولیتی در قبال جاده ها ندارد ومنتظر است مردم کاری برای جاده ها بکنند!

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  14. kooshan می‌گوید:

    همراه با ظهور ماشین و بکارگیری وسایل نقلیه و خودروهای عمومی و شخصی بهرحال تبعات زیانبار و تأسف آور ناشی از آن نیز وجود داشته و خواهد داشت و تنها می توان بر کاهش پیامدهای منفی آن تمرکز کرد و در ارتباط با حفاظت از حیات وحش باقیمانده و همزمان با روند پیشرفت و توسعه متوازن و پایدار، توجه به استفاده بیشتر از وسایط نقلیه عمومی نظیر خطوط زمینی و ریلی و هوایی تا حدودی در کنترل تعداد خودروهای شخصی و ممانعت از ازدیاد بیش از حد آن مؤثر بوده و به میزانی از تلفات حیات وحش کم خواهد کرد و از سوی دیگر بکارگیری فناوریهای نو در ساخت خودروها و نیز تجهیز محورهای مواصلاتی به امکانات مناسب هشدار دهنده و پیشگیرانه و بسته به درجه و سطح قانونمداری اجتماعی نیز به سهم خود تا حدودی از وارد آمدن اینگونه خسارات ممانعت می کند و همانطور که علاقمندان دیگری نیز یادآوری کرده اند اقدامات تکمیلی دیگر در این زمینه احداث مسیرهای امن تردد و مهاجرت وحوش و ساخت کریدورهای اتصال و فنس کشیهای ضروری خواهد بود.
    دستیابی به نتایج و اهداف مذکور در روند پیشرفت و توسعه تدریجی کشور قابل تحقق خواهد بود و لازم است «س. ح. م. ز.» آن بخش از کار و آن دسته از اقدامات را که در حوزه اختیارات و مسئولیتهایش قرار می گیرد مورد مطالعه و بررسی قرار داده و در دستور کار قرار دهد و در این میان وظیفه پایگاههای خبری و فعالین و علاقمندان و سازمانهای مردم نهاد پیگیری رویدادها و روند اقدامات انجام شده و اعلام نقائص و کاستیها و نیز اقدامات ضروری جهت رفع این مشکلات خواهد بود و لازم است با توجه به نتایج حاصله و عملکردها به اعلام نقطه نظرات و دیدگاههای خود در این رابطه و حمایتها و انتقادها و مخالفتهای احتمالی بپردازند.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  15. ایرانى امارات می‌گوید:

    بطور یقین نمیشه تقصیر را به گردن رانندگان انداخت چون اگر از سرعت اعلام شده هم قصور نکنیم باز هم کنترل ماشین در صورت پریدن ناگهانى موجود زنده در وسط جاده بدون تصادف شانسى است،معمولا در اکثر کشورها فنس کشى میکنند و پلهایى طبیعى هم جهت عبور و مرورحیوانات با فاصله هاى معین احداث میکنند .این یعنى رعایت حقوق حیوانات حداقل به اندازهاى که از دست مسئولان بر میاید و مابقى بعهده فرهنگ مردم و احساس مسئولیت آنها به دارایى با ارزششان میباشد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  16. شاهین می‌گوید:

    افسوس به این راحتی یک گونه ارزشمند و در حال انقراض کشور از دست می رود

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  17. گرگعلی می‌گوید:

    دیده بان سلام
    طی سه سال گذشته ۵ گور در این جاده کشته شده و اگر اشتباه نکنم این اولین خبر شما در مورد تصادف گور در این سایت است آیا شما خبر داشتید و نگذاشتید و یا محیط زیست فارس از نشر خبر جلوگیری کرده بود؟؟؟
    ممنون میشم اگر پاسخ بدهید

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  18. پنجه طرلان می‌گوید:

    آقایون چرا فنس کشی نمیکنن،البته که هزینه دارد بله هزینه دارد …. آیا نباید هزینه برای این موارد خاص پرداخت؟ پس چه باید کرد؟ تونل بزنید از طرفی به طرف دیگر جاده هدایت حیوانات زبون بسته زیاد هم سخت نیست….

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>