عاملین شکار یک شوکا در مناطق جنگلی البرز مرکزی دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر ورود شبانه گروهی از شکارچیان غیرمجاز به مناطق جنگلی منطقه حفاظت شده البرز مرکزی نیروهای یگان محیط زیست عازم محدوده مورد نظر شدند.

مسئول منطقه حفاظت شده البرز مرکزی در این باره گفت: محیط بانان ساعت ۱۲ شب وارد محدوده جنگلی شده و با خودروی چراغ خاموش ساعت ها به جست و جو در جنگل پرداختند.

مهدی کیا اظهار داشت: محیط بانان ساعت ۳ بامداد شکارچیان غیرمجاز را در حال پروژکتور کشی مشاهده نموده و جهت برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شدند.

شکارچیان با مشاهده مامورین در تاریکی شب با پای پیاده متواری شده و محیط بانان نیز به تعقیب آنان پرداختند.

محیط بانان در جریان تعقیب و گریز سه نفر از متخلفین را دستگیر نموده و دو شکارچی غیرمجاز نیز با پرتاب کردن خود به داخل یک دره متواری شدند.

از متخلفین دستگیر شده لاشه یک شوکا و یک پروژکتور کشف و ضبط شد.

متخلفین پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی شدند.

اسلحه بکار رفته در شکار نیز توسط دو متهمی که متواری شدند از صحنه جرم خارج شده بود.

متاسفانه متخلفینی که نیمه های شب وارد جنگل شده و با استفاده از نور پروژکتور اقدام به شکار جانوران وحشی می کنند آسیب بسیاری را به زیستگاه های غنی جنگلی در البرز مرکزی وارد می کنند.

بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت بابت هر شوکا معادل ۳۵۰ میلیون ریال تعیین شده است که متهمین می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نمایند.

همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

0
-13
  

12 دیدگاه

  1. همیار می‌گوید:

    قانون ۱ تا ۲ ماه حبس اجرا نمیشه و به نظر میاد گرفتن پول جایگزین مهمتره !

    داغ Thumb up 17 Thumb down 18

    • دوستدار محیط زیست می‌گوید:

      زندان به چه درد محیط زیست میخوره پول میتونه خیلی از مشکلات سازمان رو حل کنه و در حال حاضر سازمان باید با درآمدهای کسب شده از شکار فکری به حال وضعیت سازمان بکند و بازسازی نماید

      داغ Thumb up 13 Thumb down 14

  2. محسن رزاقى می‌گوید:

    ای نابودگران بی انصاف، ایشالا یا نقرس بگیرید یا آنفلولانزای مرغی…..

    داغ Thumb up 21 Thumb down 41

  3. کفتار راه راه می‌گوید:

    وضعیت شوکا یا گوزن مینیاتوری از دیگر علفخوران بدتر است چون اولا برخلاف دیگر علفخوران، شوکای نر حرمسرا نداشته و به نظر می رسد تک جفت بوده و زاد ولد ماده ها نیز کمتر می باشد. همچنین شوکا در اسارت عمر چندانی نمی کند و تکثیر آن در اسارت پیچیده تر می باشد. تعداد شوکا هم بسیار کم و در معرض انقراض بوده و در برخی جنگلهای شمال و جنگل ارسباران و منطقه حفاظت‌شده بوزین و مرخیل کرمانشاه یافت می شود.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 5

    • شکار و طبیعت قانونی می‌گوید:

      آقای کفتار,مطالب مفید,علمی و ارزشمندی فرمودید.سپاس

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

    • شکارچی می‌گوید:

      در منطقه ارسباران و کرمانشاه را مطمئن هستید؟
      یعنی از روی مشاهدات عینی میفرمایید یا از روی کتاب و نشریات؟
      حالا ارسباران شاید و لی فکر نکنم در کرمانشاه دیگر شوکایی مانده باشد.
      همانطور که گفتید شوکا اصلا نمیتواند با محیط اسارت خودش را وقف دهد. این حیوان بسیار نجیب است. در سمسکنده که یک شوکا در اسارت بود بسیار حالت تهاجمی داشت حتی با مرالهای چند برابر بزرگتر از خودش نیز درگیر میشد.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

      • کفتار راه راه می‌گوید:

        با سلام
        در مطلبی مربوط به اسفند ۱۳۸۷ شمار شوکا های بوزان و مرخیل را حدود ۶۰ عدد اعلام کرده بود. ولی از تعداد فعلی آنها اطلاعی ندارم. و از محیطبانان و مسوئلین این منطقه خواهش می کنم در باره شوکاهای آن عکس و اطلاعات جدید بدهند.
        منبع:
        http://shoukakambaden.blogfa.com/8712.aspx
        در ارسباران نیز قبلا تعداد کمی شوکا مانده بود که با حفاظت و امن شدن مناطق ارسباران و دیزمار و ناامنی و جنگ قره باغ، تعداد بیشتری از ارس عبور کرده و در این منطقه سکنا گزیده اند. همچنین لازم به ذکر است که شوکاهای شمال و ارسباران و کرمانشاه از تیره های متفاوتی هستند. ولی همه حیواناتی حساس و مرموز و پنهانکار با زندگی انفرادی بوده و عادت به زندگی در جنگلها و بیشه زارهای نسبتا کم ارتفاع دارند. و با توجه به تخریب زیستگاهها و سیر نزولی کل حیات وحش کشور احتمالا تعداشان کمتر شده است. در ضمن اگر از این جانداران حمایت شود می توان تعداد آنها را افزایش داد به طوری که در اروپا جمعیت شوکا طی قرن اخیر افزایش چشمگیری نیز یافته و تنها در اروپای مرکزی به ۱۵ میلیون رأس رسیده‌است.

        موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  4. مینالیزا می‌گوید:

    شکارچی شجاع ، اسوه مهربانی ! دوستدار طبیعت ، نماد دلیری …
    اما آنچه میبینیم و میشنویم این است که تعدای بدبخت ، بیچاره مفلوک ، تعداد پنج نفر شکارچی از ترس دوتاشون فقط از دره خودشون رو پرت کردن!
    اسمش گذاشته شکارچی! شجاع ! بیشتر به درد سیرک و کارهای نمایشی میخورید خودتون رو از بلندی پرت کنید یه پول حلال کسب کنید .
    نفری شش میلیون هم سهمتون میشه بابت شکار یک شوکا باارزش
    لطفا دوستان شجاع پرداخت کرده و دیده بان عزیز تصوبر آن را منعکس نمایید
    روز خوبی ساختید برای همه

    پر طرفدار Thumb up 54 Thumb down 32

    • خورشید می‌گوید:

      باید گردن اون دوتا انگل ولگرد هم ضمن سقوط می شکست و همونجا سقط می شدن!! این کمترین تقاصی بود که باید در ازای خون اون شوکای مظلوم و بی پناه پرداخت می کردن!!!

      پر طرفدار Thumb up 48 Thumb down 35

      • شکارچی می‌گوید:

        استغفر الله .. کوتاه بیا عامو …. یه کم یواش تر…. هر چیزی قائده ای داره.. نه به اون بی نمکی نه به این شوری

        پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 7

  5. عقاب طلایی می‌گوید:

    چه خوبه پول اون شوکا که ۳۵ میلیون میشه بازم خرج بشه برای اضافه شدن شوکاها و نه غیر….

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  6. میر شکار می‌گوید:

    بله خوبه .ولی تقریباً همه اون پول رو به عنوان حق الکشف میدن به محیط بان ها و چیزی عاید محیط زیست نمیشه.دوستی دارم که میخواد پرورش این حیوانات رو انجام بده ولی ظاهراً کسی تو سازمان محیط زیست علاقه نداره این کار انجام بگیره .چون چند ساله که دنبالشه هر روز یه بهانه ای میتراشن که بهش مجوز ندن.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>