یک روز در کنار محیط بانان بهرام گور

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): چند هفته قبل طی هماهنگی با اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس برای بازدید یک روزه از منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملی قطرویه عازم شیراز و سپس نیریز شدیم.

جاده آسفالته و پر تردد سیرجان – یزد که از حاشیه منطقه حفاظت شده بهرام گور عبور می کند از مخاطرات مهم این منطقه به شمار می رود.

تا کنون جانوران زیادی از جمله چندین گورخر آسیایی بر اثر برخورد با خودرو در این محور ازبین رفته اند.

هنگام عبور از این جاده برای رسیدن به منطقه، لاشه یک گرگ خاکستری را که بر اثر برخورد با خودرو از بین رفته بود مشاهده کردیم.

حدود ۴۵ دقیقه بعد از نیریز به روستای قطرویه رسیدیم و در ورودی پارک ملی قطرویه وارد سرمحیط بانی شهید محمد طهماسبی شدیم.

سرمحیط بانی شهید محمد طهماسبی، پاسگاه مرکزی و ساختمان اداری منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملی قطرویه نیز محسوب می شود.

صبح زود همراه با آقای احمد رستگار رییس پر تلاش و دلسوز منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملی قطرویه به سمت قلب منطقه حرکت کردیم.

آسمان و زمین بهرام گور هرگز خالی از پرندگان نیست.

در طول مسیر انواع پرندگان شکاری در آسمان و تعداد زیادی انواع پرندگان وحشی از جمله کبک، تیهو و انواع گنجشک سانان را مشاهده نمودیم که در کنار آبشخورها حضور داشتند.

با هدف مشاهده گونه ی ارزشمند و افسانه ای ایران یعنی گورخر آسیایی به این این منطقه سفر کرده بودیم ولی با توجه به اینکه گورخر تنها در دو منطقه از کشور یعنی توران و بهرام گور باقیمانده و با توجه به وست بسیار زیاد منطقه بهرام گور که مجموعا ۴۰۸,۰۱۷ هکتار است، امید زیادی به مشاهده گورخرهای گریزپا آن هم از فاصله نزدیک نداشتیم.

گورخر ایرانی روزگاری نه چندان دور در اکثر دشت ها و بیابان های مناطق مرکزی کشور پراکندگی گسترده و تراکم جمعیت بالایی داشته است.

گسترش جاده سازی تا قلب دورافتاده ترین بیابان های ایران، گسترش فعالیت های انسانی و تخریب اکثر زیستگاه های دشتی، ورود دام اهلی و شتر به بیابانها و از همه مهمتر ورود جیپ و موتورسیکلت به کشور و شکار بیرویه، جمعیت گور ایرانی را با سرعت باور نکردنی رو به نابودی کشاند و تا آستانه انقراض پیش برد به نحوی که در مدت کوتاهی تقریبا تمام عرصه های بیابانی کشور از این گونه زیبا خالی شد.

ظرف مدت کوتاهی از گله های بسیار بزرگ گور در نایبندان طبس، کالمند بهادران یزد، نیریز فارس و بسیاری دیگر مناطق کشور هیچ اثری باقی نماند!

با وجود نابودی گورها در اکثر مناطق بیابانی کشور، همچنان تا سال های پایانی دهه ۱۳۵۰ تخمین زده می شد که در توران حدود ۲۶۰۰ عدد، در بهرام گور هزار عدد و در پارک ملی کویر حدود ۸۰۰ عدد گورخر زندگی می کنند. علاوه بر این جمعیت گورخر مهاجر از ترکمنستان شوروی به سرخس بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ راس تخمین زده می شد.

هنوز هم باور کردنی نیست که جمعیت ۸۰۰ عددی گورخر در پارک ملی کویر فقط در طول ۵ سال به طور کامل نابود شد! آخرین گورهای پارک ملی کویر یک گله ۱۷ عددی در محدوده چاه قرقره در شرق پارک بودند که در سال ۱۳۶۳ دیده شدند و پس از آن هرگز گزارشی از این منطقه مبنی بر مشاهده گور در سال های بعد به دست نیامد.

به مسیر خود در  پارک ملی قطرویه با امید دیدار گورهای افسانه ای ادامه دادیم.

پس از مدت کوتاهی یک گورخر تنها را مشاهده کرده و با شوق فراوان و به سرعت دوربین ها را برای ثبت تصویر این گور تنها بیرون آوردیم.

تصور میکردیم شاید دیگر نتوانیم در طول این سفر یک روزه گورخری را در این فاصله نزدیک ببینیم، بنابراین دهها عکس از گور تنها گرفتیم، اما احمد رستگار با لبخند گفت: «برای عکاسی از این تک گورخر عجله نکنید، گورهای زیادی را در ادامه مشاهده خواهید کرد»، ولی ما باور نداشتیم !

به مسیرمان ادامه داده و به دشت پهناوری به نام دشت ریگ جمشید در قلب پارک ملی قطرویه رسیدیم.

در کمال ناباوری به هر سو که نگاه می کردیم گورخر میدیم.

تعداد بیشماری گورخر در دسته های کوچک و بزرگ درون دشت مشغول چرا بودند.

درون دشت که حرکت میکردیم از هر طرف گله های گور به راه می افتادند.

علی رغم حضور ما درون دشت، گورها در کمال آرامش مشغول چرا بوده به ما نگاه میکردند.

کاملا مشخص بود این گورخرها نه با موتورسیکلت تعقیب شده و نه صدای گلوله شنیده اند.

گورخرها حرکت میکردند و جابجا شدن گله های گور باعث می شد تا هوبره ها از لابه لای بوته ها بلند شده و به پرواز در بیایند.

استتار بالای هوبره اجازه نمیداد آنها را درون دشت و در بین بوته ها مشاهده کنیم اما به پرواز درآمدنشان بر اثر حرکت گورها بیانگر جمعیت مناسبی از هوبره درون دشت بود.

در میان گله های بزرگ و کوچک گورخر درون دشت، جبیرها نیز قابل مشاهده بودند.

حضور جبیرها در میان گله های بزرگ گورخر و پرواز هوبرها درون دشت صحنه هایی باور نکردنی را خلق کرده بود بطوریکه تصور میکردیم درون دشت های مناطق حفاظت شده آفریقا مشغول تماشای حیات وحش هستیم.

در چهار عکس زیر حضور همزمان جبیر و گورخر آسیایی در قاب یک تصویر صحنه های زیبایی را خلق کرده است.

پس از چند ساعت حرکت در منطقه به چشمه ای رسیدیم معروف به «چشمه عین الجلال» که سر منشا حیات در بهرام گور بود.

اداره محیط زیست منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملی قطرویه از این چشمه به طول ۳۳ کیلومتر از زیر زمین لوله کشی کرده و حدود ده آبشخور و آب انبار فعال را در نقاط مختلف منطقه از طریق همین چشمه ایجاد کرده است.

با این اقدام ارزشمند، علی رغم خشکسالی شدید در سال های اخیر، حیات وحش بهرام گور به لحاظ دسترسی به منابع آب هیچ مشکلی ندارند و این موضوع عامل بسیار مهمی در حفظ و پایداری حیات وحش این زیستگاه به شمار می رود.

آقای رستگار رییس خوش قلب و پر تلاش بهرام گور در کنار چشمه ما را به صرف انار معروف و خوش طعم نیریز مهمان کرد.

می توان گفت بخش عمده ای از پویایی بهرام گور مدیون تلاش های بدون وقفه، سلامت و ایستادگی احمد رستگار و نیروهایش در برابر صنایع و حفاظت از این زیستگاه ارزشمند است.

بهرام گور به دلیل ارزش های بی شمار اکولوژیکی می بایست همانند نگینی ارزشمند در مقابل هرگونه آسیبی حفظ شود.

اما بهرام گور با تمام زیبایی ها و ارزش هایش از تخریب و توسعه ناپایدار فعالیت های انسانی در امان نیست.

تلاش سوداگران، صنعتگران و حامیان آنها برای تاسیس معادن جدید و توسعه معادن فعلی در بهرام گور به طور گسترده ای ادامه دارد.

همواره با فشار مسئولان شهرستان های اطراف، مقامات استانی و حتی کشوری و با انگیزه دستیابی به منافع مالی، فشار بر روی محیط زیست بهرام گور برای توسعه معادن ادامه دارد.

نمونه بارز این فشارها اظهار نظر سطحی و تاسف بار وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت بود که گفت: «محیط زیست بخاطر چهارتا گورخر اجازه معدنکاوی در بهرام گور را نمی‌دهد.» و یا استاندار پیشین فارس که فرمودند: «۳۰۰ گورخر مصیبتی برای مردم فارس شده اند. مردم نی ریز هر کدام یکی از این گورخرها را به خانه خود ببرند!» و یا نماینده مردم مرودشت که گفته بود: «گورخرهای موجود در منطقه معدن سنگ آهن نی ریز را به محدوده فنس کشی شده منتقل کنند.»

تصاویر زیر بخشی از تخریب هایی است که بر اثر معدون کاوی در بهرام گور ایجاد و سپس به حال خود رها شده است.

در ادامه مسیرمان به محیط بانان دیگر پاسگاه های بهرام گور رسیدیم که مشغول گشت زنی در نقاط مختلف بودند.

به همراه محیط بانان از زیستگاه گور و جبیر خارج و راهی تپه ماهورها و ارتفاعات بهرام گور شدیم.

در تپه ماهورها و ارتفاعات بهرام گور گله های قوچ و میش وحشی را مشاهده کردیم که با جمعیتی بالا و در سطحی وسیع پراکنده بودند.

در میان گله های قوچ و میش وحشی مشاهده قوچ های مسن با شاخ های پیچیده، بسیار زیبا و لذت بخش بود.

تنوع زیستی در بهرام گور شگفت انگیز است.

کمی بالاتر و در ارتفاعات دسته های بزرگ کل و بز وحشی را مشاهده نمودیم.

تقریبا به هر کوهی که با دوربین نگاه کردیم کل و بزها در شکاف صخره ها قابل روئیت بودند.

پس از طی مسیری طولانی به صرف چای آتشی و ناهار مهمان محیط بان بهرام گور بودیم.

خوردن ناهار محیط بانی یعنی کنسرو ماهی تن، لوبیا و تخم مرغ نیمرو همراه با نان محلی که از عشایر منطقه گرفته بودند، در کنار محیط بانان و در بکرترین مناطق بهرام گور لذتی وصف ناشدنی داشت.

دور از تصور است که منطقه حفاظت شده بهرام گور با وسعتب بیش از ۴۰۰ هزار هکتار تنها با ۹ نیرو (حداکثر ۶ محیط بان در هر شیفت) حفاظت می شود!

بر اساس استانداردهای بین المللی برای حفاظت از هر هزار هکتار عرصه طبیعی یک محیط بان لازم است. این عدد در کشور ما معادل یک محیط بان برای هر ده هزار هکتار است. اما منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملی قطرویه از میانگین ایران نیز به مراتب پایین تر بوده و هر ۷۰ هزار هکتار آن توسط یک محیط بان کنترل می شود.

محیط بانان بهرام گور با تلاش بی وقفه و شبانه روزی سعی می کنند کمبود شدید نیرو در این منطقه را جبران نموده و امنیت زیستگاه را فراهم سازند که در این امر تا حد زیادی موفق بوده اند اما کمبود نیرو قطعا به این زیستگاه ارزشمند آسیب های جبران ناپذیری وارد خواهد آورد.

پس از صرف ناهار و چای و کمی استراحت مسیر بازگشت را در پیش گرفتیم.

در مسیر بازگشت مشاهده یک هوبره زیبا از فاصله نزدیک هدیه ای شیرین برای ما بود، چرا که مشاهده هوبره ها با توجه به استتار قوی آنها بسیار سخت است.

در راه بازگشت از ارتفاعات مجددا وارد دشت شدیم. همچنان به هرکجا که نگاه می کردیم در دور و نزدیک مملو از گورخر بود.

در طول مسیر و تنها در طی چند ساعت حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ گورخر آسیایی را با چشم غیر مسلح مشاهده کردیم. البته جمعیت گورخر آسیایی در منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملی قطرویه بیش از هزار عدد است.

با غروب آفتاب و تاریک شدن هوا با بهرام گور، محیط بانان صمیمی و گورهای افسانه ای خداحافاظی کردیم. جدا شدن از بهرام گور و زیبایی هایش برایمان بسیار سخت بود اما وجود چنین زیستگاهی در کشور ما را به آینده طبیعت رنجور ایران امیدوار کرد.

مشاهده گورخر، جبیر، کل و بز و قوچ و میش در یک منطقه و در یک روز با جمعیت بالا نشان از تنوع زیستی کم نظیر و پتانسیل بالای منطقه حفاظت شده بهرام گور دارد.

امیدواریم مقامات ارشد استان فارس و کشور برای حفظ این زیستگاه ارزشمند و رفع مخاطرات آن که به واقع به مانند گنجی است برای ایران و برای نسل های آینده همه توان خود را بکار گیرند.

+702
-1
  

45 دیدگاه

  1. مینالیزا می‌گوید:

    شاید ده ها بار این تصاویر رو نگاه کردم
    ابتداى داستان دلگیر ، در ادامه خوشحال و در انتها نگران بودم
    کاش دلسوزی ها در تمام مناطق بوجود بیاید و فکری به حال جاده های مرگ کرده و راهکار بدهند
    کاش ثروت کشور صرف نگهداری و پاسداشت حیات وحش هم بشود
    این محیطبانان ارزش دیدن و توجه بیشتر را دارند
    طبیعت این مملکت زیباست خرابش نکنیم

    پر طرفدار Thumb up 81 Thumb down 4

  2. عقاب می‌گوید:

    بسیار زیبا، من که واقعا لذت بردم
    نه کشتاری، نه صدای تیری، نه جریمه ای
    این واقعا در نوع خودش جالب بود..
    سپاس از محیط بانان دلسوز

    پر طرفدار Thumb up 62 Thumb down 2

    • چغوک می‌گوید:

      ولی این دشت زیبا یه چیزی کم داره …

      یه شکارچی !

      گورخر حیوانی نیست که به راحتی اسیر پلنگ یا گرگ بشه ، ولی شیر می تونه شکارش کنه

      ای کاش زمانی برسه که بتونیم یه گله شیر ایرانی هم در این دشت ببینیم .

      پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 9

    • طرلان کوه های طالقان می‌گوید:

      به چی منفی دادی دقیقاً عمو جااان؟؟؟؟؟ مطمعنی حالت خوبه؟ میزونی؟ راحتی؟

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 7

  3. رضا1394 می‌گوید:

    بعضی چیزها قیمت ندارد. مثلا باید چند میلیارد دلار خرج کرد تا یک اکوسیستم بزرگ ایجاد کرد که وحوش به صورت کاملا وحشی در آن زندگی کنند؟

    پر طرفدار Thumb up 46 Thumb down 4

  4. آریا می‌گوید:

    ابتدای ماجرا زیبا و جذاب بود ولی با دیدن تصاویر معادن و خواندن مطالب پیرامون آن واقعا ناراحت شدم و به یاد منطقه ” گچی قالاسی ” شهرمون افتادم که زمانی بهترین زیستگاه برای زمستان گذرانی کل و بزها محسوب میشد و یکی از بزرگترین رویشگاه های ریواس کشور در این منطقه قرار دارد و تا چشم کار میکند برگ های پهن ریواس در کنار هم رشد کردند و بعضا به خاطر تراکم بالا گیاه دیگری در لابلای آنها رشد نمیکند ولی فعالیت ده ها معدن سنگ که به غیر از خام فروشی و تخریب محیط زیست هیچ سودی برای مردمان شهر ندارد باعث نابودی طبیعت اونجا شده است.

    دیده بان بابت گزارش زیبایی که تهیه کردین تشکر میکنم و از این گونه گزارش ها را برای سایر نقاط کشور هم تهیه کنید.

    پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 8

  5. مسعود می‌گوید:

    عالی بود.
    کاش می شد از محیط بان های منطقه به نحو احسن تقدیر و تشکر کرد که با این تعداد کم و امکانات پائین به حفظ و حراست از میراث طبیعی کشورمان مشغولند. آنهم در شرایطی که برخی از مسئولین بلند پایه کشور هیچ ارزشی برای طبیعت کشور که به حق امانت آیندگان در دست ماست قائل نیستند.

    مناطقی مثل “بهرام گور” و “کالمند” و “توران” مثل جزایری هستند در دل طبیعت رو به نابودی کشورمان که شنیدن نامشان بارقه ای از امید را در دل آدمی زنده می کند.

    البته امروزه برای حفاظت از حیات وحش کشورمان به طور قطع استفاده از روش های نوین و الگو گیری از کشورهای موفق اجتناب نا پذیر است. مثلاً با تکثیر و رهاسازی پرندگانی مانند “کبک” و “تیهو” و صدور پروانه شکار پرنده و یا صدور پروانه شکار کل و قوچ تروفه در بعضی از نقاط کشور نیز می توان ضمن بالا بردن تنوع ژنتیکی این گونه ها، منابع مالی برای گسترش مناطق حفاظت شده، حذف جاده های خطر ساز و اشتغال برای جوامع محلی فراهم نمود.

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 9

  6. kohgard می‌گوید:

    بابت این گزارش زیبا تشکر فراوان از همه عوامل دست اندرکار

    واقعا اگر ایران بخواد می تونه تورهای سافاری رو برای دیدن اینهمه حیات وحش فعال کنه
    کلی شغل جدید ایجاد میشه و ازدرآمدحاصله بخشی هم صرف هزینه های نگهداری در منطقه خواهدشد.
    اصلا هم نیازی به اون معدن کاوی های بی حاصل نخواهد بود.
    بی تدبیری و دانش کم بعضی ها عامل بیچارگی این کشوره.

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 5

  7. گرگعلی می‌گوید:

    بسیار زیبا ممنون از دیده بان بابت این خبر خوب
    داشتم فکر می کردم اگر روزی توانستیم از یوزهای اسیر توله بگیریم چقدر عالی می شد اون ها رو به بهرام گور افسانه ای منتقل کنیم شاید هم شیرهای هندی رو می شد به این ناحیه منتقل کرد.
    رویای تبدیل بهرام گور به محیط زیست ایران باستان

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 4

  8. مصطفی می‌گوید:

    آرزوی سلامتی و پیروزی برای محیط بانان عزیز

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 9

  9. داریوش2016 می‌گوید:

    اولا که جای شیر ایرانی در این منطقه خالی اگه نسل شیر خواست در ایران احیا بشه این منطقه جای مناسبیه ضمنا بهتره چند راس از گورها رو به جاهای دیگه انتقال داد تا قضیه گوزنهای دزفول تکرار نشه دوما پیش از انقلاب چند راس گور از ایران به اسراییل هدیه داده شد و الان شنیدم بیش از ۳۰۰ راس گور شدن و به فکر کنترل جمعیت اونها افتادن بدلیل نبودن گوشتخوار شکارچی در اونجا

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 12

  10. جمشید می‌گوید:

    افاضات و نقل قول های گستاخانه و ناشی ار سطحی انگاری عده ای ازمسئولان پیشین وفعلی جراحت و زخمهای التیام ناپذیری را بر روح و روان حامیان و حافظان حیات وحش کم رمق و بغارت رفته کشوربرجای گذاشته و میگذارد که ثبت تاریخ شده و با آب حتی باران هم شسته نخواهد شد.!
    قدر دانی اززحمات یکان یکان این تیم مسئول و وظیفه شناس، رسالت حداقلی همه همراهان این عرصه است.
    گام هایتان استوار.

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 5

  11. کامران می‌گوید:

    بسیار زیبا و امیدوار کننده بود چند وقت پیش جایی خوندم که جمعیت گورخر تو این منطقه به شدت کاهش داشته و به ٨٠ راس رسیده خیلی حالم گرفته شد اما الان با این گزارش خوب دلگرم شدم فقط موندم این امارها رو کی در میاره شفاف بودن در هر زمینه ای باعث شکوفایی میشه حالا چه منفی باشه چه مثبت

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 1

  12. کامران می‌گوید:

    مطلب دیگه اینکه چرا احیای جمعیت گور در پارک ملی کویر اجرا نمیشه تا یک جمعیت هم تو این پارک وسیع و کم حاشیه داشته باشیم؟!!!!

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  13. ایران می‌گوید:

    ((ماشاالله))

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  14. نیما می‌گوید:

    یک وزیری روزی سر کار بود که می گفت به خاطر ۴ تا گور اجازه معدن کاری داده نمیشه -ول مان کنید بابا- آقای وزیر ارزش این چند تا گور خیلی بیشتر از افرادی مثل ما هست ..لااقل اینها طبیعت را از بین نمیبرند ..دروغ نمی گویند…دزدی نمیکنند و مردم را کوچک نمیشمارند …

    پر طرفدار Thumb up 52 Thumb down 2

  15. حقگو می‌گوید:

    لطفا حتما دوستانی که استان فارس هستند و دسترسی دارند حتما این گزارش ها رو به دست استاندار استان فارس و فرماندارهای ها و دوستان تهرانی به دست ریئس سازمان محیط زیست برسونید.
    منتظر کسی دیگه نباشیم. هر کدوم میتونیم هر کاری برای این مناطق باید انجام بدیم.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

  16. امیر امینی می‌گوید:

    درود بر رستگار و همکارانش

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 1

  17. امید می‌گوید:

    سلام
    واقعا باید از زحمات جناب رستگار رئیس اداره
    اکبر اسودی ، محسن ارچندانی ، محمد طهماسبی ، آقای رنجبر ، آقای فروتن و سایر عزیزانی ک توی منطقه زحمت میکشن کمال تشکر و قدردانی را کرد و خسته نباشید حسابی بهشون گفت.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

  18. «زیباست خرابش نکنیم» نقشِ بر آبش مکنیم، چشمه نشانند همه، آ که سرابش نکنیم… سلام بچه های زحمتکش ایران، و دستتان درد نکند.
    همه زیبا و دلپذیرند، عقاب و باز و تیهو و کبک و گنجشک و هوبره، و از جمله قوچ و میش وحشی و بز های کوهی که بر عمود صخره ساران کوهستان راه می روند بی خیال، بی نهایت زیباست.
    ولی حضور گورخر برایم بسیار بسیار شادی آور است، زیرا فقط در مناطق خاصی از کشور دیده می شود؛ پس برای حفظ آن باید بسیار کوشید.

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 2

  19. لاچین می‌گوید:

    زنده باد گوره خر

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  20. و یک نکته: در عکس ها گاه درختی نیز دیده می شود و این نشان می دهد که آنجا را می توان درختزار ساخت، و شاید آن مکان زمانی درختان زیادی داشته که از بین رفته اند. پس می توان نوع درختان منطقه را شناسایی کرد و دوباره نهال کاری نمود. بوته های چوبین دانه دار که دانه هایشان غذای پاییزی و زمستانی خیلی از پرندگان می باشد، نیز در چنین مناطقی خوب رشد می کنند. میهن ما دچار خشکسالی شدید است؛ پس هرجا که ممکن است باید درخت و بوته های چوبین کاشت. یکی از اَشکال جدی مبارزه با خشکیدن طبیعت همین کاشتن است.
    یک لحظه فکر کنید اگر آن توت درخت نبود تا توله یوز به بالایش برود، به احتمال زیاد سگ ها او را می دریدند. این هم یک گواهِ نیک برای کاشتن درخت. در ضمن در مناطق خشک، در فصل گرما نام دیگر سایه ی درخت، دوستی عزیز و نجاتبخش است، هم برای انسان ها و هم حیوانات.
    بسیارگاه در میانه ی روز های گرم، اگر تک درختی در منطقه هست، گله ای از حیوانات به زیر سایه اش می رود، و چون جا برای همه نیست، بعضی سعی می کنند حد اقل سر خود را در بخش سایه قرار دهند.
    درخت حافظ آب است و فراوان فواید دیگر دارد؛ و به همین خاطر همیشه نوشته ام و باز تکرار می کنم: جنگل ایران خشکیده را برای خمیر کردن و کاغذ سازی، بریدن، یعنی با درخت بیگانه بودن؛ یعنی آن زیبای نجاتبخشِ بی نظیر را نشناختن، و در نتیجه دست به جنایت زدن.
    در این سال ها با همین بهانه های پوشالی ضد علمی(اشتغال زایی، کاغذ سازی و …) بخش بزرگی از جنگلِ نجاتبخش شمال میهن را ویران کردند و به غارت بردند و هنوز دست بردار نیستند!

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 2

  21. مجید می‌گوید:

    لذت بردم.
    اگر مستند سازی حرفه ای میشد محیط زیست آسیب کمتری میدید.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

  22. دوست دار محیط زیست می‌گوید:

    باسلام
    منطقه و حیات وحش بسیار زیبایی بود
    برای ما که امکان بازدید و مشاهده این طبیعت زیبا اندک است، خیلی جالب بود
    دست تمامی پرسنل محیط زیست درد نکنه وخسته نباشید
    خسته نباشید به دوستان عزیزی که زحمت فیلم وعکس وگزارش رو کشیده اند
    خدا نگهدارتان

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  23. میر شکار می‌گوید:

    امیدوارم روزی برسه که محیط زیست در کشور فقط جنبه شعار نداشته باشه .مگه ما چند تا از اینجور مناطق بکر تو کشور داریم؟ چرا باید جاده بدون دیوار وسطش باشه که حیوانات رو بکشتن بده ؟چرا باید معدن توش باشه؟چرا ماها اینقدر بیخیالیم ؟بخدا آدم میمونه از کارای سازمان محیط زیست.شکارچی رو تو بوق و کرنا کردن مشکلات رو حل نمیکنه ،برید این چیزا رو ادرست کنید.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 5

  24. as می‌گوید:

    ایا امکان انتقال یوز به این زیستگاه بکر و زیبا وجود دارد؟
    ایا تا کنون در این خصوص اقدامی شده؟
    کاش از گوشت خواران منطقه هم گزارشی میدادید.
    بسیار سپاس گزارم.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  25. مهران می‌گوید:

    کاش میشد برای افرادی مثل من که دوستدار دیدن این جور فضاها هستند تورهای طبیعت گردی و حیات وحش وجود میداشت که هم فرهنگ این موضوع بیشتر ایجاد میشد و هم شاید اشتغال برای اون منطقه ایجاد میشد و به حفظ این گونه ها کمک میکرد .
    نمیدونم باید اونهایی که آگاهند بفرمایند که این فکر درسته یا نه ؟
    تصور گشتن در این فضا البته با رعایت تمام الزامات ، هیجان بزرگیست برای من .

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  26. محسن رزاقی می‌گوید:

    به جرات بگم یه حسی داره به من میگه این منطقه ایده آل یوزپلنگ است و یوزپلنگ در این جا به جمعیت خوبی خواهد رسید.
    و یک نکته ای را میخواستم عرض کنم دقت فرمایید، دلیل پویایی، برگ برنده و نقطه قوت منطقه، و دلیل این همه دست آورد، پوشش گیاهیست، که زیربنای این پویایی شده، قول میدهم اگر پوشش گیاهی بیشتر بشه بهتر از این هم خواهد شد.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  27. سعید می‌گوید:

    مشکل کمبود نیرو در یگان حفاظت در طرفه العینی و بدون هیچ گونه هزینه ای برای خزانه قابل حل است.
    چطور؟؟؟؟ دقیقا و دقیقا همانطوری که سایر سازمانها (مثلا سازمان دخانیات) برای بخش نگهبانی و حفاظت از نیروهای مسلح مامور گرفته اند ؛؛ سازمان حفاظت محیط زیست نیز میتواند از طریق وزارت دفاع در هیات وزیران درخواست خود را جهت گرفتن حداقل سه گردان نیرو (حدود سه هزار نفر) مطرح نماید و با توجه به اینکه رییس جمهور محترم شعار کابینه خود محیط زیست نامیده است و با توجه به تصریح قانون اساسی بر لزوم حفاظت از محیط زیست که مطمئنا محل امعان نظر ریاست محترم ستاد کل نیروهای مسلح و وزیر محترم دفاع که همگی از جان برکفان حافظ مملکت بوده و هستند براحتی و با انتقال و مامور به خدمت شدن سه گردان نیرو به یگان حافظت که بخش بسیار بسیار کوچکی از توانمندی عظیم نیروهای مسلح ایران را شامل میشود تعداد نیروهای یگان حفاظت دو برابر خواهد شد.
    نیروهای مامور به خدمت نیز کما فی السابق حقوق خودشان را دریافت خواهند کرد.
    فقط این قضیه نیازمند طرح شدن توسط ریاست جلیل القدر سازمان در هیات وزیران و نزد رییس جمهور محترم است.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

  28. DORNA می‌گوید:

    خیلی باشکوه بود واقعا…
    امیدوارم فرصت طلایی دیدار با طبیعت همیشه نصیب دوستداران طبیعت بشود و انشاء الله میراث طبیعت پر از این ذخایر باقی بمونه.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  29. احمد می‌گوید:

    با سلام خدمت همه دوستان امید وارم که همیشه مناطق مثل بهرام گور مورد توجه مسوولین محترم ارشد استانی قرار بگیرد و جلوی تخریب این گونه مناظق از طرف غول های صنعت معدن گرفته بشود وحمایت قضایی در برابر تخریب این گونه مناطق وشکاروصید انجام شود چرا که متاسفانه خیلی از قوانین کاربرد چندانی در برابر تخریب وتجاوز مناطق مهم کشور ندارد وضعیف هستند علارغم تلاش های بسیاری که صورت گرفته اما مقام قضایی استان کرمان همکاری لازم در جلوگیری از تخریب اراضی دراین محدوده نداشته است . امید واریم وضعیت بهتر شود . واز اظهار نظر تک تک شما دوستان طرف دار محیط ریست تقدیر وتشکر می شود که به فکر آینده محیط زیست خود وایران هستید ومخصوا از جناب مهندس هوشمند نیز تشکر می نمایم بخاطر زحمت های فراوان وبدون هیچ چشمداشتی که برای محیط زیست متقبل شده اند .

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  30. حسین می‌گوید:

    کاش شرایطی مهیا میشد تا مثل بقیه جا های دنیا مردم عادی نیز می تونستند در فصول مناسب با پرداخت هزینه مشخص از منطقه باز دید کنند

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  31. نیروانا می‌گوید:

    در گذشته نه چندان دور در نیزارها ودرختزارهای اطراف تالاب گاخونی تعداد زیادی گورخر اسیایی ویوز و گونه ای خرس وجود داشته به همراه تنوع نسبتا خوبی از ابزیان

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  32. شکارچی می‌گوید:

    شاید اولین بار بود که دو یا سه نوع جانوار در کنار هم در تصاویر دیده میشود
    همان که گفتید: ادم یاد صحرای افریقا میافته…
    همیشه میگفتم کاش جمعیت حیوانات در ایران به تعدادی برسه که برای مستند سازی از یک گونه مجبور نباشیم ۵۰ تا دوربین تله ای بکاریم تا بلکه یه عکس یا چند ثانیه تصویر ازش داشته باشیم…. امروز این رویا محقق شد…

    خدا قوت به محیط بانها
    خدا قوت گزارشگر

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  33. داریوش2016 می‌گوید:

    آفریقا تفاوتی با جاهای دیگه جهان نداره تنها بدلیل توسعه نیافتگی هست که هنوز حیات وحشش بهتر از جاهای دیگه هست

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  34. حقوق دان می‌گوید:

    گزارش جالبی بود.
    اخبار ناامید کننده زیادی می خوانیم اما این گزارش روحیه خوبی به ما داد، منتهی تلاش شود تا نقص ها برطرف شود:
    ۱- افزایش محیط بانان با این نیرو شکارچیان غیر قانونی می توانند به راحتی شکار بزنند
    ۲- حمایت قضایی از سازمان محیط زیست و مقابله با اشخاصی که به خاطر منافع مادی به دنبال تخریب این زیستگاه بکر هستند
    ۳- توجیه حضرات مقام مسئول و در صورت لجاجت مردم را از افکار نامربوط این حضرات مطلع کنید تا خود مردم جوابشان را بدهند
    ۴- فرهنگ سازی در منطقه ادامه یابد و گورخر آسیایی به سرنوشت یوز دچار نشود و روزگاری نرسد که از گورخر چیزی نماند!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  35. حسن سید موسوی می‌گوید:

    با سلام
    در منطقه ای با این وسعت چهارپایان چرا خبری از روباه و گرگ و یوز ایرانی نیست اگر واقعا در این منطقه حیوانات وحشی بومی وجود ندارد محیط زیست بایست با تحقیقات کافی زنده گیری و به این منطقه جمع شوند که باعث تنوع زیستی گردند

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  36. ارزو می‌گوید:

    با این تنوع بالا..ای کاش کیشد پلنگ زو رنده گیری کرد و به اینجاها انتقال داد..واقعا میخام بدونم امکان اینجور کارها اصلا وجود نداره

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  37. شاهین می‌گوید:

    عالی بود انرژی گرفتم و شارژ شدم

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  38. بیچاره . می‌گوید:

    تمام این آبشخورها متعلق به اهالی منطقه خصوصا اهالی روستای ده برین بوده که توسط محیط زیست مصادره و به وحوش اختصاص. یافته است، کشاورزی آنان نیز نابود شده است، دولت در قبال آن چه کرده است؟؟؟ افرادی مدعی هستند جای یوز پلنگ در منطقه خالی است، لب گود نشسته میگن رنگش کن، اهالی فعلا از طریق چند راس کوسفند امرار معاش می کنند، آنهم خوراک یوز شود، آبشخور قلقجارچی نزدیک روستا نیز به آب آشامیدنی. پاسگاه ده وزیر اختصاص یافته، که شرعا چون مالک دارد، حرام است، این روستا حتی یک جاده درخور توجه ندارد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 3

  39. محد ولی تکاسی می‌گوید:

    امروزه حفظ و نگهداری حیات وحش و گونه های اندمیک به دلیل وجود تنوع زیستی و وجود مناطق آب و هوایی متفاوت بر کسی پوشیده نیست ولی سبب ایجاد دوگانگی در بین مسئولین میان توسعه و پیشرفت مردم روستا و شهرها یا سرمایه گذاری صِرف در بخش اکوتوریسم و توسعه زیستگاه ها شده است. حال این سوال جدی مطرح می شود:
    آیا هزینه این امر را تنها دولت می بایست تقبّل نماید یا اینکه با فرهنگ سازی از مدرسه تا دانشگاه مردم را به حفاظت از محیط زیست ترغیب کرده و سبب ایجاد تنوع زیستی بیشتر در حیات وحش منطقه با کاشت بوته ها و درختان بومی یا واردکردن حیواناتی برای تکمیل زنجیره غذایی شد؟
    اگرچه کشورهای بیشتر توسعه یافته با صرف میلیون ها دلار هزینه نسبت به ایجاد زیستگاه جدید و افزایش حیات وحش برای اکوسیستم پایدار تلاش می کنند واقعا به دور از هر گونه عقل و منطقی است که با دست خود طبیعت را تخریب کرده و برای منافع آنی و زودگذر نسل آینده را از دیدن این مواهب طبیعی محروم می نماییم.!!!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>