شکارچیان سابقه دار در پارک ملی گلستان به همراه اسلحه جنگی و لاشه دو قوچ و میش وحشی دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): عصر روز دوشنبه ۲۵ دیماه نیروهای یگان محیط زیست پارک ملی گلستان حین گشت و کنترل در منطقه سولگرد متوجه صدای شلیک گلوله شدوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در این باره گفت: محیط بانان به سه گروه به مسئولیت معاون اجرایی پارک ملی گلستان تقسیم شده و در ارتفاعات حمام لی که از زیستگاه های منحصربفرد پارک است، به جست و جو و ردزنی پرداختند.

امیر عبدوس اظهار داشت: مامورین حین دوربین کشی دو نفر شکارچی را مشاهده نموده و جهت برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شدند.

متخلفین با مشاهده مامورین کوله پشتی ها را رها کرده، اقدام به فرار نمودند و محیط بانان نیز به تعقیب آنان پرداختند.

یکی از شکارچیان متخلف علی رغم اینکه قصد تمرد و درگیری با مامورین را داشت، با اقدام به موقع محیط بانان فرصتی برای درگیری یا فرار پیدا نکرده و تسلیم شد.

شکارچی متخلف دوم موفق شد با استفاده از شرایط کوهستانی و صعب العبور منطقه متواری شود.

در بازرسی از متهم دستگیر شده یک قبضه اسلحه جنگی کلاشینکف ده تیر (سیمینوف) به همراه پنج عدد فشنگ در خشاب و آماده شلیک، لاشه دو قوچ و میش وحشی (یک لاشه خرد شده و یک لاشه کامل) کشف و ضبط شد.

متهم دستگیر شده از متخلفین سابقه دار و بسیار حرفه ای پارک ملی گلستان بود که با تلاش فراوان محیط بانان دستگیر شد.

متهم پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم و معرفی همدست متواری خود به مراجع قضایی معرفی گردید.

بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک قوچ یا میش وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متهمین می بایست مبلغ دویست میلیون ریال به حساب دولت واریز نمایند.

همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی در پارک ملی محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۳ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا سال و جزای نقدی از یک میلیون و هشتصد هزار ریال تا ۲۰ میلیون ریال محکوم خواهند شد.

متهمین شامل هر دو مجازات حبس و جزای نقدی خواهند شد چراکه بر اساس ماده ۱۳ قانون شکار و صید هر کس‌ مرتکب‌ شکار در پارک ملی شود به‌ مجازات‌ حبس‌ از نود و یک‌ روز تا سه‌ سال‌ یا جزای‌ نقدی‌ از یک‌ میلیون‌ و هشتصد هزار (۱/۸۰۰/۰۰۰) ریال‌ تا بیست‌میلیون‌ (۲۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال‌ و در صورت‌ تکرار به‌ هر دو مجازات‌ محکوم‌ می‌شود.


طبق بند پ ماده ۶ قانون «مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» مصوب ۱۳۹۰/۶/۷ ، متهم اصلی به جرم حمل سلاح جنگی به حبس از دو تا پنج سال محکوم خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۸ قانون فوق الذکر، کلیه سلاح، مهمات، اقلام و مواد کشف شده موضوع این قانون به موجب حکم دادگاه به نفع دولت (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) ضبط می شود.

0
-7
  

16 دیدگاه

  1. میش مرغ می‌گوید:

    سرنیزه !!!!

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 12

  2. شیر بیشه ای ایرانی می‌گوید:

    تعدادی از این شکارچیان گوشت فروش هستند و گوشت شکار را کیلویی هفتاد هشتاد تومان می فروشند و چون وحوش غالبا در مناطق حفاظت شده هستند در این نواحی می چرخند.

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 11

    • رشید می‌گوید:

      برادر عزیز .شکارچیان واقعی گوشت فروشی نمیکنند .ما در سالهایی که پروانه شکار به دلایل دروغین نمیدهند حتی سهمیه فشنگ نمیخریم .چون میدانیم هر اورگان و سازمانی منافع خودش را در نظر میگیرد

      پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 10

  3. کفتار زخمی می‌گوید:

    تف بر شرف این ارازل و اوباش که به اسم شکارچی به جان حیات وحش افتاده أند البته اگر شرفی داشته باشند

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 13

  4. محسن رزاقی می‌گوید:

    از قاضی محترم خواستارم با این سابقه دارانی که چند بار اونم به پارک ملی، ( که دیگه چه بدتر) تجاوز کرده اند بشدت برخورد قاطعانه شود. ممنون

    داغ Thumb up 20 Thumb down 20

  5. امیر ( شکارچی قانونمند ) می‌گوید:

    اینا شکارچی نیستند، خواهشا اسم شکارچی ها رو بدنام نکنید، شکارچی مردانه به شکار میره و به فکر آینده طبیعت و ازدیاد گونه ها برای بهره برداری پایدار خودش هست .

    پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 15

    • آریا می‌گوید:

      شما همیشه یه بهانه ای برای توجیه کارهاتون دارید. اگر میش شکار میکردند میگفتی که: ما شکارچیان قانون مند این عمل زشت را محکوم میکنیم و هرگز میش شکار نمیکنیم و فقط قوچ شکار میکنیم و چرت و پرت های دیگه . حالا دو نفر رفتن دو تا قوچ شکار کردند دوباره می خواین چی رو محکوم کنید؟ یه جوری میگید به فکر آینده نیست انگار
      شما خودتون شکار نمیرید و سایت تکثیر و پرورش راه انداختید.

      داغ Thumb up 11 Thumb down 39

      • عزرائیل می‌گوید:

        سایت پرورش و تکثیرو باید سازمان ایجاد کنه با این پولایی که از جرایم و بودجه ای که سالانه میگیره
        تو سینه چاک نده دلت برای افکار بچه گانه خودت بسوزه.

        پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 10

  6. نیما می‌گوید:

    وقتی اسلحه متخلفین ضبط نمیشه نتیجه اش یعنی این….این و دیگه ضبط کنید …..اسلحه جنگی …کلاشنیکف …یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 15

  7. طرلان کوه های طالقان می‌گوید:

    با احترام به اعضای محترم سایت
    آخه کوفت بخوره متهم دستگیر شده واقعا چقدر کمبود فکر و عقل بعضی ها را رنج میدهد.
    این چه مدل شکار کردنیه که حیون بزنی بکشی دودستی تقدیم محیط بانان کنی و فرار کنی….. البته وقتی که اون حیون کشته شد ترجیحا محیط بانان بخورن نوش جونشون بهتره تا اون شکارکشها.تو اکثر غریب به اتفاق خبرها میبینیم که شکارکشها یا شکارچیها فرقی نداره وقتی به کمین محیط بانان برمیخورن کوله پشتیها رو رها میکنن و میزنن به چاک… این جمله کوله پشتیها را رها کردند و…. تو تمام خبرهای دستگیری هست.
    خب آخه واسه چی حیون میکشی که رها کنی بری.مگه نمیدونید محیط بانان غیور الان دیگه تقریبا همه جا هستن و مچ شماهارو به راحتی میگیرن.عقل هم خوب چیزیه به خدا.
    کارد سلاخ بخورید جای گوشت شکار

    داغ Thumb up 17 Thumb down 21

  8. جمشید می‌گوید:

    دیده بان :
    چرا غلط مصطلح کلمه کلاشنیکف را اصلاح نمیکنید.
    از شما انتظاربیشترو نظارت دقیقترمیرود.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 17

  9. reza می‌گوید:

    اگر بازار مصرف وجود نداشته باشد این شکارکش ها هم وجود نداردند

    داغ Thumb up 11 Thumb down 13

  10. زیتون می‌گوید:

    این یارو برای جامعه هم خطرناکه چه برسه حیوانات ……قطع یک دست و پا …..یا برداشتن بخشی از مغزش شاید امکان برگشتش به جامعه را فراهم کنه…..ول کردن این حیوان میان مردم بی وجدانی است……

    داغ Thumb up 7 Thumb down 10

  11. باد سرخ می‌گوید:

    دل طبیعت خونه ز دست ادمی
    تیشه در دست میزنیم بر ریشه این سرزمین
    ای شکارچی رحم کن بر این شکار
    تا گره واشه ز دست روزگار

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  12. میر شکار می‌گوید:

    شکارچیان عزیز شکار نکنید ،بگذارید سازمان محیط زیست اجازه چرای دام بیخ گوش حیوانات وحشی صادر کنه اونوقت بیش از هزار رأس (((توجه کنید بیش از هزار رأس))) قوچ و میش و کل و بز بخاطر طاعون نوشخار کنندگان کوچک بخاطر استفاده مشترک از آبشخوری که دام های آلوده به این طاعون اون رو آلوده کردن بمیره و این داستان تلخ چندین جا و تو چند سال متمادی تکرار بشه .فکر نکنم از اول سال تا حالا آمار شکار این حیوانات تو این سایت به ۱۰۰ رسیده باشه.این ننگیه که برای سازمان محیط زیست و حامیانش باید تو تاریخ نوشته بشه.در ضمن چند بار گفتم طرح تکثیر و پرورش قوچ و میش رو یکی از دوستانم حدود ۵ سال پیگیری میکنه که سازمان محیط زیست جز سنگ اندازی جلوی طرح این بنده خدا هیچ کاری نکرده.من موندم شماها با چه رویی اینجا علیه شکارچیا مطلب مینویسید.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>