سال سیاه خرس های ایران

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: از میان هشت گونه خرس موجود در دنیا دو گونه در ایران زندگی می کنند که این دو گونه شامل خرس قهوه ای و خرس سیاه آسیایی می باشد.

خرس سیاه آسیایی یکی از گونه‌های آسیب‌پذیر در جهان است که زیرگونه بلوچی، که پراکندگی آن محدود به پاکستان و جنوب شرقی ایران در سه استان هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان است زیرگونه ای به شدت در معرض خطر انقراض است.

خرس قهوه ای با جمعیت و پراکندگی مناسبتر نسبت به خرس سیاه در مناطق مرتفع و نیمه مرتفع رشته کوه البرز و زاگرس زندگی می کند.

هیچ آمار مشخصی از تعداد اندک باقیمانده جمعیت این دو گونه خرس در کشور در دست نیست.

سال ۱۳۹۳ را باید سال سیاه خرس ها در ایران نامید. با کشته شدن یک خرس قهوه ای بالغ در منطقه حفاظت شده دنا در هفته گذشته، از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۴ خرس شامل ۱۲ خرس قهوه ای و ۲ خرس سیاه در نقاط مختلف کشور از بین رفته اند.

البته این آمار تنها مربوط به مواردی است که کشف و اطلاع رسانی شده است. بطور یقین موارد متعدد دیگری از مرگ خرس ها در طول سال جاری وجود داشته است که یا کشی متوجه آن نشده و یا از سوی مسئولان مربوطه اطلاع رسانی نشده است.

۱) عصر روز ۱۳ فروردین ۱۳۹۳ در روز انس با طبیعت نیروهای یگان محیط زیست شهرستان کلاردشت لاشه یک خرس قهوه ای نر و بالغ را که با شلیک گلوله از اسلحه شکاری کشته شده بود کشف نمودند که به منظور فروش پوست شکار شده بود. (لینک مرتبط)

لاشه خرس قهوه ای شکار شده در کلاردشت

2) پس از آن در ۲۶ فرودین یک توله خرس قهوه ای به دلیل نامعلومی تنها و بدون مادر خود وارد باغی در شهرستان مرودشت شده بود به دنبال تماس صاحب باغ، توسط نیروهای یگان محیط زیست مرودشت زنده گیری و به مرکز تیمار و نگهداری حیات وحش در پاسگاه مرکزی محیط بانی پارک ملی بمو در نزدیکی شیراز تحویل گردید.

این توله خرس همان شب به طور عجیبی درحالیکه فنس های محل نگهداری سالم بود ناپدید شده و هرگز پیدا نشد.

۳) در روزهای نخست اردیبهشت ماه سال جاری لاشه یک توله خرس سیاه آسیایی در حاشیه باغ های روستای برنطین از توابع شهرستان رودان هرمزگان درحالی کشف شده که لاشه توله خرس به آتش کشیده شده بود.

این لاشه به احتمال فراوان متعلق به یکی از دو توله خرسی بود که بهمن ماه ۱۳۹۲ درون یک باغ مشاهده و سپس ناپدید شدند. (لینک مرتبط)

توله خرس سیاه آسیایی بر بالای یکی از درختان باغات رودان چندماه پیش از کشته شدن

4) چهارشنبه ۱۳۹۳/۲/۱۷ یک ماده خرس قهوه ای در مناطق جنگلی حوزه اسلام آباد غرب کرمانشاه با وضعیت جسمی نامناسب مشاهده و پس از زنده گیری توسط محیط بانان به تهران منتقل گردید.

تعداد بسیار زیاد ساچمه های وارد شده به سر، گردن و دستان ماده خرس کرمانشاه

زندگی این ماده خرس به دلیل ضایعات برگشت ناپذیر ناشی از شلیک اسلحه شکاری و وجود تعداد بیشماری ساچمه در اندام حیاتی از جمله جمجمه، مغز و قفسه سینه با روش مرگ بدون درد پایان یافت. (لینک مرتبط)

ماده خرس کرمانشاه لحظاتی پیش از تزریق دارو و مرگ آرام

5 و ۶) اوائل خردادماه به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر کشتار یک خرس قهوه ای در منطقه حفاظت شده سفیدکوه در استان لرستان، محیط بانان عازم محدوده مذکور شده و با لاشه یک ماده خرس قهوه ای و لاشه توله اش مواجه شدند.

محیط بانان حین بررسی محدوده وقوع کشتار متوجه صدای توله خرس دیگری شده اند که همچنان زنده است اما متاسفانه موفق به گرفتن آن نشده و این توله خرس با مشاهده محیط بانان فرار کرده می کند.

توله خرس مشاهده شده توله دوم ماده خرس کشته شده بوده که به طریق نامعلومی در زمان حادثه از دست عاملین کشتار مخفی شده و جان سالم بدر برده است.

عامل کشتار این ماده خرس و توله اش در همان زمان شناسایی گردید اما به دلیل متواری بودن هنوز دستگیر نشده است. (لینک مرتبط)

لاشه ماده خرس قهوه ای و توله اش در منطقه حفاظت شده سفیدکوه لرستان

7) در تاریخ ۹ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۱ شب یک خرس سیاه آسیایی بر اثر برخورد با یک خودروی سنگین در یکی از محورهای شهرستان رودان در استان هرمزگان کشته شد.

خرس مذکور که یک خرس سیاه بالغ بوده تا مدتی پس از برخورد با خودرو همچنان زنده بوده و سعی داشته خود را از حاشیه جاده به سمت کوه بکشاند اما بر اثر شدت جراحات وارده تلف شد. (لینک مرتبط)

خرس سیاه تلف شده در جاده رودان بر اثر برخورد با خودروی سنگین

8) در روز هجدهم تیرماه سال جاری نیز یک توله خرس قهوه ای بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در محور کرمانشاه – ایلام در گردنه قلاجه واقع در منطقه حفاظت شده قلاجه تلف شد.

متاسفانه خودرویی که با توله خرس برخورد کرده بود پس از تصادف توقف نکرده و گریخته بود در صورتیکه اگر راننده آن خودرو با کمی مسئولیت پذیری پس از برخورد با حیوان موضوع را گزارش داده بود شاید این توله خرس نجات می یافت. (لینک مرتبط)

توله خرس تلف شده در محور کرمانشاه – ایلام

9) روز سه شنبه مورخ ۹۳/۵/۲۱ محیط بانان شهرستان فیروزکوه حین گشت زنی در ارتفاعات بهنک واقع در منطقه آزاد ارجمند با لاشه یک خرس قهوه ای عظیم الجثه مواجه شدند. (لینک مرتبط)

با توجه به زخم های متعدد در بدن این خرس و اینکه اینکه طی ماه های قبل از مشاهده لاشه خرس شکایات متعددی از سوی زنبورداران و افراد محلی مبنی بر وارد آمدن خسارت توسط خرس به کندوهای عسل مخابره شده بود، به احتمال فراوان این خرس توسط زنبورداران منطقه کشته شده است.

خرس قهوه ای کشته شده در ارتفاعات شهرستان فیروزکوه

10)  در ساعات اولیه صبح روز ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ گشت سیار یگان محیط زیست آذربایجان شرقی حین پایش منطقه حفاظت شده ارسباران با لاشه یک خرس قهوه ای بالغ مواجه شدند که بر اثر برخورد با خودروهای عبوری تلف شده بود.

این حادثه در نیمه های شب رخ داده و خودرویی که با این خرس برخورد کرده بود پس از حادثه توقف نکرده و از منطقه خارج می شود. (لینک مرتبط)

خرس قهوه ای تلف شده بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در ارسباران

11) در اواخر شهریورماه سال جاری نیروهای یگان محیط زیست استان گلستان به دنبال دریافت اطلاعاتی مبنی بر شکار یک خرس قهوه ای در مناطق جنگلی شهرستان بهشهر و تلاش شکارچیان برای فروش پوست خرس، با فروشنده وارد مذاکره شده و در جریان عملیاتی وی را دستگیر می کنند.

بررسی پوست خرس قهوه ای شکار شده نشان می داد که پوست کاملا تازه بوده و شکار خرس حداکثر چند روز قبل رخ داده است به نحوی که وجود خون در پوست و حتی درون بینی خرس کاملا مشهود بود.

متهم در جریان بازجویی ها به شکار خرس قهوه ای ۳ روز پیش از دستگیری در مناطق جنگلی شهرستان بهشهر اعتراف می کند. (لینک مرتبط)

پوست کشف شده متعلق به خرس قهوه ای شکار شده در مناطق جنگلی بهشهر

12) بعد از ظهر روز ۲۵ شهریورماه به دنبال تماس تلفنی اهالی روستای آهار در شهرستان شمیرانات استان تهران مبنی بر مشاهده یک خرس و دو توله اش در نزدیکی روستا، محیط بانان راهی منطقه مذکور شده و با پیکر بی حرکت یک خرس مواجه شدند که دو توله خرس نیز در اطراف خرس مادر حضور داشتند.

دقایقی پیش از حضور تیم امدادی در محل، توله خرس ها به سمت ارتفاعات حرکت کرده و محیط بانان موفق به گرفتن آنها نشدند.

بررسی ها نشان می داد خونریزی شدید در اندام داخلی ماده خرس که بر اثر مسمومیت با والفارین (مرگ موش) رخ داده است علت اصلی مرگ ماده خرس می باشد. (لینک مرتبط)

لاشه ماده خرس مسموم شده در ارتفاعات استان تهران

13) در روز ۶ مهرماه سال جاری به دنبال دریافت گزارشی از چوپانان منطقه دودانگه ساری مبنی بر مشاهده یک خرس آسیب دیده، محیط بانان و دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران عازم محل مربوطه شده و خرسی را مشاهده نمودند که قادر به حرکت دادن پاهای خود نبوده و با کمک دو دست خود را بر روی زمین می کشید.

پس از انتقال خرس به تهران و انجام اقدامات درمانی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران شواهد نشان می داد این ماده خرس چندین روز با تحمل درد و رنج ناشی از وجود تعدادی ساچمه در بدن اندام تحتانی زندگی کرده و به دلیل ناتوانی در تغذیه بسیار لاغر و ضعیف شده است اما برخورد و ورود یکی از ساچمه ها به درون ستون مهره ها منجر به بروز ضایعه نخاعی و فلج شدن اندام تحتانی از جمله هر دو پا در خرس شده بود.

نهایتا این خرس نیز با تشخیص تیم دامپزشکی، به دلیل برگشت ناپذیر بودن ضایعات و به جهت کاهش درد و رنج حیوان، به روش مرگ آرام و با تزریق دارو به زندگی ماده خرس قهوه ای پایان داده شد. (لینک مرتبط)

خرس قهوه ای دودانگه لحظاتی پیش از تزریق دارو و مرگ بدون درد

14) نهایتا در روز سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ لاشه یک خرس قهوه ای بالغ در منطقه حفاظت شده دنا در نزدیکی روستای خفر مشاهده گردید.

بررسی های صورت گرفته نشان می داد این خرس که بالغ و جنسیت آن نر بوده بر اثر شلیک گلوله از پای درآمده است و با توجه به فصل رسیدن سیب در باغات روستای خفر به احتمال فراوان پس از آنکه این خرس برای تغذیه از درختان سیب به یک باغ سیب نزدیک شده هدف گلوله قرار گرفته است. (لینک مرتبط)

لاشه خرس قهوه ای کشته شده در منطقه حفاظت شده دنا

نکته قابل توجه این است که در کلیه موارد ذکر شده مرگ و میر خرس ها مستقیما مربوط به عامل انسانی بوده است.

با توجه به توسعه روزافزون فعالیت های انسانی از جمله گسترش شبکه جاده ای و توسعه جوامع محلی، از بین رفتن زیستگاه های جنگلی بر اثر خشکسالی، گسترش اراضی کشاورزی به ویژه باغات و قطع درختان برای استفاده به عنوان سوخت و دیگر مصارف، چرای دام اهلی و فشار آن بر زیستگاه های طبیعی، در نتیجه تقابل خرس با انسان و آسیب پذیری این گونه در سال های اخیر به ویژه در سال جاری بشدت افزایش یافته است.

مرگ و میر گسترده خرس ها در امسال نگرانی عمیقی را در مورد آینده هر دو گونه خرس کشور یعنی خرس سیاه آسیایی و خرس قهوه ای ایجاد می کند و این سوال مطرح می شود که آیا جمعیت خرس های ایران و نرخ زاد و ولد در آنها تحمل چنین حجم گسترده ای از تلفات را دارد؟

متاسفانه در حال حاضر هیچ طرح جامعی جهت حفاظت از باقیمانده این گونه های ارزشمند در دست مطالعه و اجرا نمی باشد.

حفظ این گونه های ارزشمند نیازمند مطالعه و برنامه ریزی جامع کارشناسی و اجرای دقیق این برنامه در تمامی زیستگاه های خرس در کشور است و در غیر این صورت آینده روشنی در انتظار خرس های ایران نخواهد بود.

شکار برای فروش پوست و استفاده از اجزای بدن، برخورد با خودروهای عبوری در جاده ها و کشتار خرس ها بوسیله طعمه مسموم و اسلحه برای جلوگیری از آسیب رساندن به باغات و کندوهای عسل مهمترین دلائل مرگ و میر خرس در ایران می باشد.

انجام مطالعات جامع و شناخت رفتار خرس ها، شناسایی و حفاظت از زیستگاه های طبیعی خرس، جبران خسارات وارده از سود خرس به باغداران و افراد محلی، آموزش و فرهنگ سازی در جوامع محلی زیستگاه های خرس، افزایش جریمه و شدت برخورد با عاملین کشتار خرس ها از جمله مواردی است که میتواند در حفظ این گونه ارزشمند تاثیر گذار باشد.

+18
-901
  

24 دیدگاه

  1. شفایی می‌گوید:

    بارها گفته ام که مسئله محیط زیست و حیات وحش برای دولت یه مسئله حاشیه ای و فرعی محسوب میشه و جزء موضوعات مهم کشور نسیت!

    پر طرفدار Thumb up 103 Thumb down 5

  2. درنا می‌گوید:

    همیشه فکر می کردم در دوره بدی از زمان و تاریخ متولد شده ام!
    حالا فکر می کنم نسلهای آینده در دوره های سیاهی متولد خواهند شد!
    و عاقل آن کسانی که فرزندی به دنیا نمی آورند!

    پر طرفدار Thumb up 76 Thumb down 8

  3. امیرعلی ( اون یکی ) می‌گوید:

    باعث تاسف …
    احتمالا بعد از اینکه کامل منقرض شد ، مسئولان محیط زیست از روسیه وارد می کنن ( اون هم در قبال یک جفت جاندار دیگه )

    پر طرفدار Thumb up 58 Thumb down 3

  4. aic می‌گوید:

    دیگه حرفی‌ نمی‌مونه…
    خدایا متاسفم :(

    آخه گناه اینها چیه؟

    پر طرفدار Thumb up 54 Thumb down 0

  5. عرب کوهسار می‌گوید:

    واقعا جای تاسف داره… این همه ضربه زدن به حیات وحش در عرض ۷-۸ ماه اونم از بین بردن خرس که گونه سیاهش در معرض انقراض است…
    چه کسی پاسخ گوی این فاجعه است؟
    به نظر من این سازمان حفاظت از محیط زیست بایستی نیروهای بیشتری را استخدام کند تا بتونن مراقبت و حفاظت بیشتری از منطقه مورد نظرشون رو داشته باشن…
    بطور مثال: پارک ملی گلستان وسعتی بالغ بر ۹۸۸۳۵ هکتار دارد که نیروهای اجرایی این پارک ۵۰ نفر هم نمیشن خوب آیا واقعا با عقل جور در میاد که این تعداد نیرو بتونن این وسعت رو پوشش بدن از لحاظ امنیتی و حفاظت!!!
    تازه این پارک ملی گلستان که جزه ۴ تای اول دنیاس از لحاظ تنوع است و بماند دیگر پارک ها و مناطق حفاظت شده و …
    با این اوضاع و احوال همچین جنایاتی هم دور از انتظار نیست که هر آدم بی اصل و ریشه ایی بیاد جسارت کنه وارد منطقه بشه و قتل و عام کنه… تازه هم اونقده پر رو شدن که به محیط بان حمله میکنن و این عزیزان زحمت کش و بدون هیچ انتظار را هم زخمی و گاهان به شهادت می رسانند…
    حرف ها در سینه زیاد است اما به امید روزای سفید برای حیات وحوش کشورمان…

    پر طرفدار Thumb up 47 Thumb down 0

  6. چشمها را باید شست می‌گوید:

    شاید مضحک باشه ولی انقدر بی توجهی مسئولان به حیات وحش زیاده که یکی مثل برای اولین بار عکس خیلی از گونه های با ارزش جانوری رو از روی عکس همین لاشه ها میبینم.

    حالا مثلا یه کشوری مثل انگلیس یا خیلی از جاهای دیگه راجب کبوتر و مورچه هاشونم هر کدوم بیستا مستند تهیه میکنن و کلی به مردم اطلاع رسانی میکنن که مراقب این گونه های “ملی” باشین, اونوقت این جا رو نگاه کن.
    این چیزا فرهنگ سازی میخواد. وقتی این حیات وحش برای مسئولینش به اندازه ی پشیزی ارزش نداره از مردم و بالاخص روستاییان ِ آموزش ندیده که بیشترین برخورد رو با گونه های جانوری دارن چه انتظاری میره؟
    توی خارج بچه های از دبستان نام علمی تمام گونه ها رو میدونن. اونوقت مثلا بیا از رییس سازمان محیط زیست ایران بپرس نام علمیه ی خرس چیه؟؟ یا ۵ گونه از خرس رو نام ببر؟ یا فرق خرس سیاه آسیایی و خرس تنبل رو حتی از روی عکس تشخیص میدی یا نه؟؟
    نه سوادشو دارن نه صلاحیتشو… هیچکدوم. واقعا چه انتظاری میره؟؟

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 3

  7. برازجان می‌گوید:

    فقط طمع و بی فرهنگی بلای جان حیات وحش شده

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 0

  8. فرناز حیدری می‌گوید:

    پیش از همه از دیده بان محترم بابت گردآوری این آمار جامع تشکر میکنم.
    خوشحالم که در اوج مشغله کاری همیشه وفای بر عهد را اولویت قرار میدهید.
    متاسفانه مطلب شما از بسیاری جهات و بنا به دلیل تجارب شخصی برای شخص من قابل تامل و در عین حال دردناک است.
    در فرگرد پنجم وندیداد اوستا آمده ” براستی اهوره مزدا روا نمیدارد که ما هیچ چیز ارزشمندی را هر چند ارزش آن به اندازه ریسمانی باشد، تباه کنیم ” اما واقعیت دنیای امروز این است که همه ما به نوعی به تباه کردن عادت کرده ایم و در این راه متاسفانه حتی از هم نوع خود مضایقه نمیکنیم تا چه رسد به حیوانات.
    تنها آرزوی من این است که فراخی جهان و گذر روزها ما را به چنین کارها و صحنه هایی عادت ندهد.

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 0

  9. دوستدار پلنگ ایرانی می‌گوید:

    عالیه آقا. پارسال پلنگا رو قلع و قم امسال هم خرسا.
    یه دفه بزنین همشونو بکوشین خیالتون راحت بشه دیگه…
    دیگه خسته شدم از بس خبرای بد خوندم.

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 0

  10. علی مهرانی کیا می‌گوید:

    متاسفانه برخى از ما ایرانی ها از قدمت تاریخی و شکوه و فرهنگ تمدن خود روی برگردانده شدیم و به موجوداتی غصی القلب و بی وجدان تبدیل شدیم .

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 0

  11. اهورا می‌گوید:

    ما هنوز ۴ ماه تا پایان سال داریم که ببینیم چند خرس دیگه کشته می شوند؟؟؟
    روزگار سیاه نه تنها برای خرس های ایران که برای همه محیط زیست ایران است برای طبیعت نابوده شده بدست انسان برای کشتار حیات وحش بدست انسان…
    همه اینها بانیش تنها موجود ۲ پایی به نام انسان هست که کمر به نابودی همه چی بسته و تنها خودش رو می بینه و خودش چی در ایران درست داره پیش میره از جاده سازی های بی رویه از معدن سازی از ویران کردن جنگل و به آتش کشیدن هزاران هکتار جنگل های هیرکانی از سد سازی های بی رویه که دیگه ایران توان نفس کشیدن نداره باز میان سد می سازند و افتخار هم می کنند که ما سد ساختیم و …
    از کشتار حیات وحش که دیگه سر به آسمان کشیده… آتش زدن پلنگ ایرانی و خرس قهوه ای و…. آیا شماها انسان هستید؟؟؟
    به خدا شما انسان نیستید؟؟؟ آیا اینه فرهنگ ایرانی ؟؟؟
    کشوری که تمدن ۷ هزار ساله داره باید حیوان بسوزونه ؟؟؟؟ باید حیوانات بی سر پناه ایران رو به سلابه بکشه؟؟؟
    باید با چوب و چماق به جون پلنگ ایرانی بی گناه بی افته باید خرس قهوه ای رو به آتش بکشه برای خوش گذرانی ؟؟؟؟ آزار دادن خرس و … در سیرک های ایران.
    همه این ها بدست انسان انجام میشه و هرروز هم بیشتر میشه و فریادرسی هم نیست به داد فریاد های حیوانات بی گناه ایران برسه یا محیط زیست که دیگه چیزی از طبیعت ایران نمانده…
    راستی من چند وقت پیش خبری شنیدم اینکه در تنکابن مازندران پلنگی را کشته بودند و سرش را کنده بودند ولی در سایتها آگهی رسانی نشد!!!
    دیده بان سپاس برای همیاری و آگهی رسانی و اینست حیات وحش و محیط زیست ایران که روزگار خوبی پیش رو نداره…

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 0

  12. ایمان می‌گوید:

    ما در این کشور سازمان محیط زیست داریم اما بدون قدرت اجرایی و عملیاتی در کشوری که به محیط بانش حکم اعدام میدهند چطور میشود انتظار داشت گونه های جانوریش حفظ شود ؟!
    در کمال ناامیدی شاید روزی برسد که اینگونه نباشد شاید.

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 0

  13. گلیل می‌گوید:

    فقط جز تاسف. چیزه دیگه ای نمی توان گفت تاسف داره

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 0

  14. مرد دو هزار چهره می‌گوید:

    با این خبر داغ دلمونو تازه کردی دیده بان… آه ه ه

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 4

  15. ali می‌گوید:

    در زمانه سیاهی زندگی زندگی می کنیم…………..

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  16. Caracal می‌گوید:

    با سلام خدمت دوستان در منطقه ای در دامغان که حفاظت شده هم هست از منبعی مطمئن شنیدم کشاورزان جهت جلوگیری از خسارت خرسها به باغهای سیب از پارسال تا حالا ۶ خرس را با اسلحه شکاری کشتند و به ضاربان پاداش از طرف کشاورزان پرداخت شده در حالی که بارها به اداره محیط زیست در خصوص ایجاد فلس یا سیم خاردار در اطراف باغات گوشزد کرده بودنند -به خدا اوضاع خیلی بدتر از اینهاست که ما و شما دربارش بحث میکنیم با ٣۶٠٠ نیروی محیط بان و این نحوه مدیریت و این فرهنگ ما مردم و مسئولین انتهای کار معلوم هست

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 0

  17. درنا می‌گوید:

    وقتی با افرادی مانند این بی وجدان:

    tabnak.ir/fa/news/436110/%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%B9%DA%A9%D8%A7%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%AA%DA%A9%E2%80%8C%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%84%D9%87-%D8%AE%D8%B1%D8%B3-%D8%B3%DB%8C%D8%B1%DA%A9%D8%B9%DA%A9%D8%B3

    هیچ برخوردی نمی شه، وقتی قاتل خرس های سمیرم آزادانه می گردد…

    لعنت به اون کسانی که اختیاراتی دارند برای تغییر این وضعیت، اما دست روی دست گذاشته اند.
    لعنت به همه آدمهایی که بر مسند و سمت و مقامی تکیه زده اند که توان، شناخت، تجربه، تخصص و کارایی اش را ندارند.

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 4

  18. زهره می‌گوید:

    شرایط اسفبار محیط زیست و حیات وحش اقتضا می نماید که تک تک آحاد ملت با یک عزم ملی در حد توان در مسیر ارتقاء فرهنگ حیوان دوستی گام بردارند.
    کشته شدن این تعداد خرس که یا با اسلحه یا با طعمه مسموم یا توسط خودرو و … در مدت کوتاهی تلف شده اند قبل از هر چیزی نشان از فرهنگ بسیار ضعیف حیوان دوستی و ارزش قائل نشدن برای حیات وحش است.
    در عین حال در صد زیادی از مردم جامعه هم که حیوان دوست هستند آنقدر مشغله ذهنی و گرفتاری دارند که حواسشان و تمرکزشان به این مسائل قد نمی دهد.
    شخصا حداقل به ۲۰ تن از دوستانم ضمن تحریک حس حیوان دوستی و علاقه به محیط زیست و حیات وحش آدرس سایتهای مربوطه از جمله سایت دیده بان محیط زیست و حیات وحش را برای پیگیری حوادث و اخبار محیط زیست داده ام در آن لحظه گفته اند صد در صد پیگیر این اخبار خواهند شد و در این راه تلاش خواهند کرد ولی دریغ از بیش از یکبار مراجعه به این سایتها!
    حتی آن دسته از دوستانم هم که در روستاها زندگی می کنند!! ولی شاید به دلیل گرفتاریها و مشغله های زندگی اینطورند و ذاتا بی تفاوت نیستند.
    ولی گاه در این میان یک دوست از میان دهها دوست کار چندین نفر را انجام می دهد. مثلا من پس از مطلع شدن از کشتار سگها توسط شهرداری مشهد از سه ماه پیش در اینترنت یک کمپین امضا علیه این عمل غیر اخلاقی و انسانی پیدا کردم که علاوه بر ثبت نام خودم به تک تک دوستانم زنگ زدم و از آنان هم خواهش کردم که در آن سایت امضا کنند.
    فکر می کنم هیچ کدامشان امضا نکردند ولی یکی از آنان با وجود مشغولیت های ذهنی و کاری فراوان به محض مطلع شدن از خبر سریعا خودش، خانواده اش و دوستانش را مطلع نمود و من که آمار امضا کنندگان را هر روز پیگیری می نمودم متوجه شدم که بواسطه انسانیت و غیرت و تلاش ایشان در عرض یکساعت ۵۰ نفر به آمار امضا کنندگان اضافه شد. در حالی که حد نصاب امضا کنندگان ۲۵۰۰ نفر بود هر روز شاهد بودم که فقط غیر ایرانی ها در آن سایت امضا می کنند.
    جنایت در ایران اتفاق می افتاد ولی امضا کنندگان ۹۰ درصد فرانسوی کانادایی آلمانی و … ما ایرانیان به جز معدودی مثل محیطبانان و کوهنوردان و طبیعت دوستان و محیط زیستی ها کاری به وقایع غم انگیز رخ داده در حیات وحش نداریم.
    من پس از آگاهی از عمل انسانی آن دامدار محترم که به گربه جنگلی با وجود کشتن بوقلمونهایش آسیبی نرسانده بود خودم یک متن نوشتم و عکس گربه را ضمیمه کردم و از طریق وایبر به ۱۰ نفر فرستادم و خواهش کردم آنها هم پخش کنند تا به همه جای ایران برسد.
    با توجه به این که وایبر و ابزار مشابه آن یک وسیله همگانی و خوشبختانه در روستاها هم تقریبا در دسترس همگان است از همه کسانی که به این سایت سر می زنند خواهش می کنم اخبار فجایع زیست محیطی مثل همین خبر را خودشان با سلیقه خودشان با تهیه تصاویر و عکسهای تاثیرگزار از طریق وایبر و امثال آن به دوستان و اقوامشان ارسال کنند.
    ما که میدانیم باید از انجام هر کاری که در توانمان است مضایقه ننماییم. و فراموش نکنیم که هر که به امید همسایه نشیند شب گرسنه می خوابد.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  19. شاهین می‌گوید:

    واقعاً غم انگیز و پر درد هست
    باز هم باید گفت که مهمترین عامل این کشتارها و نابودی حیات وحش ایران ضعف قانون ، جرایم بسیار اندک ، تعداد کم نیروهای حفاظتی و عدم حمایت قضایی از محیط بانان است.
    البته فرهنگ زیست محیطی مردم ایران هم بسیار پایین است که در کوتاه مدت قابل اصلاح نیست.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  20. مجید می‌گوید:

    مسئولان محیط زیست ایران هشدار : این خرسهای کشته شده ، همه خرسهای کشته شده در این کشور در یک سال نیستند بلکه فقط قسمت کوچکی از آن هستند . تعداد خرسهایی که در کشورمان هر سال از بین می روند بیشتر از خرسهایی است که متولد می شوند . بهوش باشید اگر اقدامی جدی نکنید تا چند سال دیگر باید مثل یوزپلنگ و گورخر ، متحمل هزینه های سنگین برای تکثیر و حفاظت از این گونه با ارزش بشوید . به جای اینکه به فکر احیای شیر ایرانی در مناطقی که کاملا استعدادشان را از دست داده اند باشید و بودجه را صرف این کار بیوده کنید به فکر بقیه حیوانات باشید .

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  21. milad می‌گوید:

    خدا این حرکتهارو بی جواب نمیذاره

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  22. ارش می‌گوید:

    اگر جریمه ی شکار یک خرس ده میلیون تومان بود شاید کمتر این اتفاق ها می افتاد !!!!!!!!!!!!!!!!!!
    اخه مگه یک خرس چقد از میوه ی باغ هارو میتونه بخوره چقدر میتونه خرابکاری کنه که باید کشته بشه ؟؟
    این جایی که من و تو امروز باغ درست کردیم یه زمانی زیستگاه اونا بوده پس زیاد هم مقصر نیستن ..!!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  23. ریحانه میران می‌گوید:

    قاتلین این خرسها کجان؟؟؟
    چرا کسی دنبالشون نمیگرده؟؟
    چرا جریمه ها انقد پایینه ؟؟؟
    تا کی باید خرسها و حیات وحش نابود بشن ولی این قانونای محیط زیست کاری نتونن بکنن؟؟؟
    چرا خرس سیاه به اون با ارزشی باید در اثر برخورد خودرو بمیره؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  24. ناصر می‌گوید:

    چهذمیشودگفت مامسلمانیم وتمامی بزرگان مابه تکریم وحمایت حیوانات ماراسفارش کرده نداماگویی گوش شنوانیست ای کاش,تادیرنشده به فکرمنابع طبیعی محیط زیست وحیوانات پیرامون خودمان باشیم زیرازمین فقط متعلق بامانیست

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>